• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gevelopeningen verkleinen

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Hallo iedereen,

We gaan gefaseerd verbouwen waarbij de allereerste noodzakelijke stap het verkleinen van een raamopening naar twee kleinere (en liefst ook het verkleinen van een garageopening naar een deuropening) in de voorgevel is.

Er dienen voorts nog andere gevelwerken te gebeuren, namelijk isoleren, nieuwe gevelbekleding, eventuele uitsparingen voor afvoeren/rolluikdoorvoeren... Omdat we in de (veel verdere) toekomst ook nog een verdieping willen toevoegen aan onze woning weten we niet in hoeverre het interessant is om nu al te kiezen om de 'afwerkings'gevelwerken te laten uitvoeren. Kan er zomaar worden aangewerkt tegen een reeds bestaande, gerenoveerde gevel of levert dit onnodige extra kosten/problemen op?

Zowel de voorgevel als de achtergevel moet worden gerenoveerd, maar de achtergevel moet worden opgehoogd tezamen met het dak van de gelijkvloerse verdieping. Deze werken hebben serieuze impact en staan daarom veel later op de planning. We zouden alle gevelafwerkingen zoveel mogelijk willen bundelen zodat deze samen worden gedaan en het minste problemen opleveren.

Kunnen we ons voorlopig beperken tot de openingen of is dit een slecht idee? En indien ja, kan een buitenschrijnwerker dit doen of dienen we daar een andere vakman voor te contacteren? Wat betreft bouwvergunningen/meldingsplicht enz... van veranderingen in de voorgevel: dit hebben we reeds rechtstreeks bij de dienst stedenbouw gevraagd en daarvan zijn we in afwachting van het antwoord.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
We zullen dan maar als compromis voorstellen dat je zowel (gedeeltelijke) wandverwarming (wand-vw) als vloerverwarming (vvw) legt... de wand-vw dient om condensproblemen te vermijden (en wat basiswarmte te leveren, in de zomer gebruik je dit om te koelen), de vloerverwarming gebruik je om de ruimte te verwarmen.

De wand-vw kan je dan aansluiten op de retourleidingen van de vvw... op die manier verlaag je de retourtemperatuur wat weer gunstig is voor het rendement van uw gasketel of warmtepomp.
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Wandverwarming om te koelen? Dus dat gigantisch onpraktisch systeem dat je probeert op te dringen om het non-issue condens aan te pakken in de winter (maar dan elders wel zeggen dat balken genoeg dampremmend zijn) zou je dan in de zomer (je weet wel, wanneer er zoveel vocht in de lucht hangt dat je al zweet van met uw ogen te knipperen) gebruiken om de muren voldoende af te koelen dat het binnen aangenaam wordt/blijft?
Zijn we nog wakker?
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Wandverwarming om te koelen? Dus dat gigantisch onpraktisch systeem dat je probeert op te dringen om het non-issue condens aan te pakken in de winter (maar dan elders wel zeggen dat balken genoeg dampremmend zijn) zou je dan in de zomer (je weet wel, wanneer er zoveel vocht in de lucht hangt dat je al zweet van met uw ogen te knipperen) gebruiken om de muren voldoende af te koelen dat het binnen aangenaam wordt/blijft?
Zijn we nog wakker?

Ik ben geen vochtexpert maar condensatieproblemen zijn meestal een probleem in de winter waar het ondanks drogere lucht toch condenseert omdat oppervlakte temperaturen heel wat lager liggen in vergelijking met de zomer.
In de zomer kan je de aanvoertemperatuur gewoon regelen op dauwpunt plus 1 en zal er geen condens optreden. Zo werkt dit bij onze warmtepomp alvast. Als het dauwpunt stijgt tot aan de gevraagde ruimtetemperatuur valt deze wel stil.
 
  • Leuk
Waarderingen: Keon

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Wandverwarming om te koelen? Dus dat gigantisch onpraktisch systeem dat je probeert op te dringen om het non-issue condens aan te pakken in de winter
De mogelijke condensvorming in de winter is niet zichtbaar bij binnenisolatie... die treedt namelijk op achter de isolatie in de overgangszone isolatie/bestaande muur. Je kan dus niet zien wat daar gebeurt en of het vocht aanleiding geeft tot schimmelvorming of iets dergelijks.

Die winterse condens kan je op drie manieren voorkomen.
  1. Je werkt de binnenzijde luchtdicht en dampremmend af zodat er geen damp (leefvocht) meer doorheen de isolatie tot aan de buitenmuur kan komen. Dit heeft als nadeel dat je ook best een ventilatiesysteem installeert om van uw leefvocht af te geraken.
  2. Je installeert binnenisolatie die van zichtzelf al dampremmend is. Maar dan kom je uit bij de kunststoffen en die wil je liever niet omwille van het brandgevaar. Daarbij dragen ze net bij tot een snellere oververhitting in de zomer omdat ze zelf een thermische inertie hebben.
    Ook hier is een ventilatiesysteem een must.
  3. Je zorgt dat de temperatuur op het contactvlak isolatie/buitenmuur net boven de condensatietemperatuur van ca. 13°C blijft door wandverwarming toe te passen en door de isolatiedikte aan te passen aan de bestaande buitenmuur.
    Groot voordeel is dat je volledig dampopen kan werken en je u niets hoeft aan te trekken van dampremmen en toestanden.
    Ander voordeel is dat je nu met bio-ecologische materialen kan werken die u ook een gezonder binnenklimaat opleveren.
    Een ventilatiesysteem is hier niet echt nodig (mag natuurlijk wel).
    Het Polderhuis is daar een mooi voorbeeld van... wandisolatie werd uitgevoerd met riet en alles werd afgewerkt met een leempleister en dampopen kalkverf.
... zou je dan in de zomer (je weet wel, wanneer er zoveel vocht in de lucht hangt ...) gebruiken om de muren voldoende af te koelen dat het binnen aangenaam wordt/blijft?
Ga je in de zomer extreem koelen dan zal de condens hier optreden aan de zichtbare zijde... je weet dan dat je wat te ver aan het gaan bent en een beetje condens zal snel weer uitdrogen...

Koelen via de wand- of vloerverwarmingsbuizen heeft als nadeel dat je de vochtigheid niet (zomaar) uit de lucht kan halen... een airco doet dat wel, daarom hebben die een condensleiding naar buiten.

Met een gewone warmtepomp kan je dat ook doen maar dan moet je een speciale luchtkoeler/radiator inschakelen die ook de condens kan opvangen.
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Ne mens zou al bijna opteren voor geen isolatie :ROFLMAO:
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Als uw muren dik genoeg zijn, is dat idd. een optie.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
En plaats dan gewoon wat riet in die raamopeningen, klaar is kees. (y)

Wat advies : Soms bereik je meer mensen als je niet overdrijft, als je maar blijft overdrijven gaat ook de rest van je boodschap verloren, en dat is eigenlijk zonde.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
En plaats dan gewoon wat riet in die raamopeningen, klaar is kees. (y)
Wel dat heb ik al voorgesteld... de raamopeningen verkleinen met stukken houtskeletbouw (HSB). Je zou een subframe kunnen maken dat je in zijn geheel inbouwt.
Wat advies : Soms bereik je meer mensen als je niet overdrijft, als je maar blijft overdrijven gaat ook de rest van je boodschap verloren, en dat is eigenlijk zonde.
Ik denk niet dat dit het probleem is... er zitten weinig open geesten op dit forum.

De ideale oplossing voor alle soorten verbouwingen bestaat niet...
 
Laatst bewerkt:

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
@Keon Je kan natuurlijk ook volharden in de starheid bij het bewandelen van een niet-platgetreden pad. Een open geest bekijkt beiden en overweegt de beste optie, wat soms iets alternatiefs is, maar soms toch echt het voor een reden platgetreden pad.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Maar ik bekijk toch alle pro en contra's... lees ook dat andere topic over "Wandverwarming en wp" in het Polderhuis... het is niet zwart wit... Wandverwarming lost vele nadelen van binnenisolatie op, biedt het extra voordeel van koeling, laat toe dat je aan nachtafschakeling kan doen, alles kan dampopen afgewerkt worden,... maar er zijn nadelen zoals kostprijs en complexiteit en je kan niet meer overal zomaar een gaatje boren...

Uw kritiek maakt er een karikatuur van en lijkt niet bedoeld om uw inzichten te verruimen of om iets bij te leren...

Hoe beter uw kennis van zaken, hoe doordachter de beslissingen die je moet maken als verbouwer.

Toen ik hier ca. 5 jaar geleden beweerde dat je ook aan de binnenzijde kan isoleren, riep iedereen bijna moord en brand... ondertussen is het principe van binnenisolatie al "redelijk" aanvaard... sommigen moet ik nu zelfs gaan tegenhouden omdat ze over de nadelen van bepaalde producten heen kijken...
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Mijn huis is al een jaar of 8 langs binnen geïsoleerd, dus 5 jaar geleden was dat zo nieuw niet meer en ik zou het eerlijk gezegd direct opnieuw doen bij een niet volledig vrijstaande woning met houten roosteringen.
't Is ook al een jaar of 10 dat heel mijn huis uitsluitend met 1 gaskachel en bij vrieskou 1 elektrisch vuurtje wordt verwarmd, en sindsdien heb ik al hier en daar iets opnieuw bloot gezet om leidingen te trekken of een niet zo rechte als ik oorspronkelijk dacht gyproc wand te herdoen, zonder sporen te vinden van condensatie.
Ik maak helemaal nergens een karikatuur van, jij doet wandverwarming af als een heilige graal, ik noem de nadelen ervan op voor de volledigheid. Dat het toelaat volledig dampopen af te werken zou ik trouwens geen voordeel durven noemen, ik denk dat we het er anno 2021 over eens kunnen zijn dat ventilatie eigenlijk een must is, en met voldoende ventilatie zal je ook zo snel niet problemen krijgen als de afwerking niet perfect lucht- of dampdicht is (en verdraai hierbij mijn woorden niet é).
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
... opnieuw bloot gezet om leidingen te trekken of een niet zo rechte als ik oorspronkelijk dacht gyproc wand te herdoen, zonder sporen te vinden van condensatie.
Maar jij hebt dan ook optie 2 uit mijn bovenstaande opsomming (bericht van 13:21): dampremmende isolatie (EPS).
... ik denk dat we het er anno 2021 over eens kunnen zijn dat ventilatie eigenlijk een must is, en met voldoende ventilatie zal je ook zo snel niet problemen krijgen als de afwerking niet perfect lucht- of dampdicht is...
En dan komen we uit op een andere discussie... welk type van ventilatie?
  • D-systemen zijn het meest ideaal op energetisch vlak en op vlak van thermisch comfort maar zoiets inbouwen in een bestaande woning is "niet eenvoudig".
  • Volgende kandidaat is een decentraal D-systeem, per kamer een mini-unit met zijn eigen ventilator... maar dat zoemt... voor sommigen een groot nadeel.
  • En dan de C-systemen... koude lucht via roosters boven isolerende ramen naar binnen trekken is per definitie nogal idioot op vlak van thermisch comfort en over het straatlawaai dat vlot naar binnenkomt zullen we maar zwijgen.
  • B-systemen zijn niet veel beter...
  • Blijft over... de goeie ouwe A-systemen.... maar dat is als vloeken in de kerk... Nochtans past het Polderhuis dit systeem toe zonder dramatische invloed op de energiefactuur... dankzij de dampopen muren kunnen ze het ventileren beperken tot "stootventilatie".
 
Laatst bewerkt:

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Systeem D met warmterecup is inderdaad ideaal... En perfect mogelijk in het geval van TS mits er nog een zolder aanwezig is:
De bovenverdieping behoeft geen uitleg, die zit onder de zolder dus aan- en afvoer van lucht kan eender waar in het plafond verwerkt worden.
Als de kleerkast van het kleinste slaapkamertje wat vooruit gezet wordt kan er een technische schacht achter gestoken worden voor de ventilatie. Die schacht komt recht boven de badkamer en nabij de keuken uit, dus qua afvoer zit dat meteen al goed. Voor de aanvoer zal er een ventilatiebuis moeten geleid worden naar de living toe, alsook een afvoer naar het toilet.
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Systeem D met warmterecup is inderdaad ideaal... En perfect mogelijk in het geval van TS mits er nog een zolder aanwezig is:
De bovenverdieping behoeft geen uitleg, die zit onder de zolder dus aan- en afvoer van lucht kan eender waar in het plafond verwerkt worden.
Als de kleerkast van het kleinste slaapkamertje wat vooruit gezet wordt kan er een technische schacht achter gestoken worden voor de ventilatie. Die schacht komt recht boven de badkamer en nabij de keuken uit, dus qua afvoer zit dat meteen al goed. Voor de aanvoer zal er een ventilatiebuis moeten geleid worden naar de living toe, alsook een afvoer naar het toilet.
Ook over ventilatiesystemen zullen we later nog verder informatie opzoeken met daarbij zo veel mogelijk verwerking in de plafonds. Het dak van de volledige leefruimte wordt opengewerkt en vanuit de slaapkamers kunnen we ook gemakkelijk via het dak en eventueel de achtergevel weg dankzij de valse plafonds. Sowieso is het absolute minimum dat we moeten voorzien van ventilatie, een systeem in de gelijkvloers badkamer gezien deze niet meer zal verbonden zijn met een raam (dat is momenteel het enige nadeel dat we in onze lay-out ervaren).

Omdat het hier over een renovatie gaat, vinden we het niet altijd gemakkelijk om in te schatten welke verplichte systemen van een nieuwbouw ook zijn voordeel in onze woning opleveren. Om maar een voorbeeld te geven: de isolatie. Onze woning behoudt nu steeds goed zijn temperatuur, relatief koel in de zomer, lekker warm in de winter. De horrorverhalen van nieuwbouwbraadovens willen we liever niet in huis halen.
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Systeem D met warmterecup is inderdaad ideaal... En perfect mogelijk in het geval van TS mits er nog een zolder aanwezig is:
De bovenverdieping behoeft geen uitleg, die zit onder de zolder dus aan- en afvoer van lucht kan eender waar in het plafond verwerkt worden.
Als de kleerkast van het kleinste slaapkamertje wat vooruit gezet wordt kan er een technische schacht achter gestoken worden voor de ventilatie. Die schacht komt recht boven de badkamer en nabij de keuken uit, dus qua afvoer zit dat meteen al goed. Voor de aanvoer zal er een ventilatiebuis moeten geleid worden naar de living toe, alsook een afvoer naar het toilet.
Ook over ventilatiesystemen zullen we later nog verder informatie opzoeken met daarbij zo veel mogelijk verwerking in de plafonds. Het dak van de volledige leefruimte wordt opengewerkt en vanuit de slaapkamers kunnen we ook gemakkelijk via het dak en eventueel de achtergevel weg dankzij de valse plafonds. Sowieso is het absolute minimum dat we moeten voorzien van ventilatie, een systeem in de gelijkvloers badkamer gezien deze niet meer zal verbonden zijn met een raam (dat is momenteel het enige nadeel dat we in onze lay-out ervaren).

Omdat het hier over een renovatie gaat, vinden we het niet altijd gemakkelijk om in te schatten welke verplichte systemen van een nieuwbouw ook zijn voordeel in onze woning opleveren. Om maar een voorbeeld te geven: de isolatie. Onze woning behoudt nu steeds goed zijn temperatuur, relatief koel in de zomer, lekker warm in de winter. De horrorverhalen van nieuwbouwbraadovens willen we liever niet in huis halen.
Als je het vorige week goed warm kon houden zonder de gasmeter overuren te zien draaien, zou ik eerlijk gezegd niet te veel wakker liggen van muurisolatie. Aan je plan te zien zit je in een smalle rijwoning, de buren hebben waarschijnlijk een ongeveer even diep gelijkvloers en verdiep, dus de enige plaatsen waar je veel warmte kan verliezen of ongewenst binnen halen zijn de voor- en achtergevel en de daken.
In die voor- en achtergevel zal je vooral je glas goed moeten bekijken, want zelfs het beste glas zal nog altijd een groter warmtelek zijn dan jouw ongeïsoleerde volle muren.
Denk vooral aan dakisolatie en een thermisch efficiënt ventilatiesysteem.
Dakisolatie: warmte stijgt in de winter en in de zomer bakt de hoge zon op uw dak, kijk dus vooral om dat zo goed mogelijk aan te pakken.
Ventilatie: De twee courante vormen tegenwoordig zijn systeem C en systeem D
Systeem C trekt buitenlucht binnen via roosters in de ramen en zuigt de vervuilde/vochtige lucht weg. In de winter zit je dus koude binnen te trekken en warmte buiten te blazen, en in de zomer doe je het omgekeerde, niet ideaal.
Systeem D regels aan- en afvoer van lucht volledig "geforceerd" waarbij een warmtewisselaar gebruikt wordt. De warme lucht die je in de winter naar buiten blaast wordt dus eerst voor een deel van zijn warmte-energie ontdaan, en die warmte-energie wordt gebruikt om de aangevoerde lucht voor te verwarmen, dus je gooit letterlijk minder warmte buiten maar je hebt wel alle voordelen van een ventilatiesysteem qua luchtkwaliteit en vochtregulering.
Zoals hierboven gezegd is systeem D perfect mogelijk in jouw geval, dus ik zou zeggen: grijp die kans met 2 handen aan, want het is zeldzaam dat dit zo gemakkelijk kan in een renovatie.
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Denk vooral aan dakisolatie en een thermisch efficiënt ventilatiesysteem.
Dakisolatie: warmte stijgt in de winter en in de zomer bakt de hoge zon op uw dak, kijk dus vooral om dat zo goed mogelijk aan te pakken.
Ons dak is minder dan vijf jaar geleden vernieuwd geweest (ja, we weten dat we nu dubbele kosten doen, op 5 jaar tijd kan er veel veranderen), dus dat verschil hebben we al aan den lijve ondervonden :). Het gaat inderdaad om een smalle rijwoning, gelukkig met relatief gemakkelijke mogelijkheden om verwerkingen te doen via de plafonds en gevels.

Zoals ik al zei moeten we veel zaken tegenover elkaar afwegen qua nut. Zo zouden we bijvoorbeeld een regenwaterput kunnen steken, maar de hoeveelheid water die we daarmee kunnen opvangen, is relatief beperkt voor de moeite die we daarin gaan moeten steken (zouden ongeveer 3500l per jaar kunnen opvangen). Diezelfde hoeveelheid kunnen we opvangen met in serie geschakelde regentonnen en het regenwater alsnog in de tuin gebruiken, waar het nu ook al naartoe gaat. Als we toch voor de regenwaterput zouden kiezen hebben we een grote lengte te overbruggen van de put naar de pomp met alle bijkomende problemen, los van het grote werk om in onze tuin een groot genoeg gat te graven en de put uberhaupt tot daar te krijgen.
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Hmmm, wat is uiteindelijk de bedoeling, want je spreekt van ophogen, maar je zal nu al 4 slaapkamers hebben en alle woonfuncties beneden? Heb je dan nog iets tekort?
Je hebt je dak al vernieuwd (en geïsoleerd veronderstel ik?), dus op die raamopeningen en nieuwe gevelbekleding aan de voorkant na is de rest vooral wat binnenmuurtjes achteraan uitsmijten en boven eentje bij zetten... Als er geen architect of vergunningswerk bij te pas moet komen zou je natuurlijk wel flink wat uitsparen, dus ik zou eens goed bedenken of hetgene waarvoor een architect en een uitgebreide bouwvergunning met alle regeltjes en normen van dien wel de moeite en het geld waard is...
 

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Berichten
927
Waarderingsscore
617
Punten
93
Ik weet niet wat voor jou de belangrijkste drijfveer is om bepaalde investeringen wel of niet te doen, maar als het is om geld te besparen, mag je die regenput ergens op pagina 33 onderaan van je wensenlijstje zetten. Jammer, maar het is zo.
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Ik weet niet wat voor jou de belangrijkste drijfveer is om bepaalde investeringen wel of niet te doen, maar als het is om geld te besparen, mag je die regenput ergens op pagina 33 onderaan van je wensenlijstje zetten. Jammer, maar het is zo.
Inderdaad, ik héb een regenputje en zet er zelfs niet eens een pomp op omdat het sop de bonen niet waard is, ik smijt er hooguit eens de dompelpomp in bij droogte om de tuin wat water te geven...
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Hmmm, wat is uiteindelijk de bedoeling, want je spreekt van ophogen, maar je zal nu al 4 slaapkamers hebben en alle woonfuncties beneden? Heb je dan nog iets tekort?
Je hebt je dak al vernieuwd (en geïsoleerd veronderstel ik?), dus op die raamopeningen en nieuwe gevelbekleding aan de voorkant na is de rest vooral wat binnenmuurtjes achteraan uitsmijten en boven eentje bij zetten... Als er geen architect of vergunningswerk bij te pas moet komen zou je natuurlijk wel flink wat uitsparen, dus ik zou eens goed bedenken of hetgene waarvoor een architect en een uitgebreide bouwvergunning met alle regeltjes en normen van dien wel de moeite en het geld waard is...
In onze woonruimte loopt ons plafond/dak trapgewijs af. We hebben dus een stukje waar het plafond 2m40 is dan een balk, gevolgd door een nieuw stuk plafond van 2m30 en een poutrel, een stukje van 2m20 met weer een poutrel en dan een plafond van 2m10. De muren van de huidige badkamer zijn ook 'dragende muren' (worden ze verondersteld te zijn, maar zowel dakwerker als wij denken dat de dragende structuur komt van de zijmuren). We zouden het dak dus ophogen om overal een gelijkgewerkt plafond te hebben met een aangename hoogte (ik kan in de huidige keuken de lampen zo vervangen). Indien vergund maken we dan van het dak een dakterras met een intensieve tuin en moeten dus ook de nodige verstevigingen gebeuren. :) Het ophogen van het dak staat echter als allerlaatste op de lijst omdat zoals je zelf aanhaalt, het technisch gezien niet nodig is om er gemakkelijk te kunnen leven :)
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan