• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gevelopeningen verkleinen

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Hallo iedereen,

We gaan gefaseerd verbouwen waarbij de allereerste noodzakelijke stap het verkleinen van een raamopening naar twee kleinere (en liefst ook het verkleinen van een garageopening naar een deuropening) in de voorgevel is.

Er dienen voorts nog andere gevelwerken te gebeuren, namelijk isoleren, nieuwe gevelbekleding, eventuele uitsparingen voor afvoeren/rolluikdoorvoeren... Omdat we in de (veel verdere) toekomst ook nog een verdieping willen toevoegen aan onze woning weten we niet in hoeverre het interessant is om nu al te kiezen om de 'afwerkings'gevelwerken te laten uitvoeren. Kan er zomaar worden aangewerkt tegen een reeds bestaande, gerenoveerde gevel of levert dit onnodige extra kosten/problemen op?

Zowel de voorgevel als de achtergevel moet worden gerenoveerd, maar de achtergevel moet worden opgehoogd tezamen met het dak van de gelijkvloerse verdieping. Deze werken hebben serieuze impact en staan daarom veel later op de planning. We zouden alle gevelafwerkingen zoveel mogelijk willen bundelen zodat deze samen worden gedaan en het minste problemen opleveren.

Kunnen we ons voorlopig beperken tot de openingen of is dit een slecht idee? En indien ja, kan een buitenschrijnwerker dit doen of dienen we daar een andere vakman voor te contacteren? Wat betreft bouwvergunningen/meldingsplicht enz... van veranderingen in de voorgevel: dit hebben we reeds rechtstreeks bij de dienst stedenbouw gevraagd en daarvan zijn we in afwachting van het antwoord.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Er dienen voorts nog andere gevelwerken te gebeuren, namelijk isoleren, nieuwe gevelbekleding, eventuele uitsparingen voor afvoeren/rolluikdoorvoeren...
Wat gaan die gevelwerken juist inhouden? Hoe is de gevel nu opgebouwd? Volle muur, spouw muur? Is er een waterkering?

Staat uw voorgevel een stukje van de straat?
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Het is de oorspronkelijke gevel waarop steenstrips zijn bevestigd. Voor zover wij kunnen zien is het een volle muur die gewoon grenst aan de straat. Ik denk niet dat er waterkering opzit. Gevelwerken zoals opgesomd: isoleren, nieuwe gevelbekleding, eventuele uitsparingen aanbrengen voor nieuwe afvoeren/rolluikdoorvoeren en het verkleinen van bestaande schrijnwerkopeningen.
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Als er toch steenstrips op de gevel zitten, en deze worden met tijd toch weer vervangen door een gevelbekleding, dan kun je inderdaad net zo goed de gevelopeningen nu al verkleinen (gelijk werken met de oorspronkelijke muur) en de gevelafwerking uitstellen tot het ophogen is gebeurd en alle doorvoeren definitief zijn gemaakt. Zal wel een tijdje geen zicht zijn, maar beter dan achteraf moeten prutsen om een eerder uitgevoerde gevelafwerking niet te beschadigen en aan te vullen.
Die openingen verkleinen zal werk zijn voor een metsenaar.
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Het zicht vormt niet echt een prioriteit, de gevel ziet er sowieso versleten uit, dus het is niet dat we met een esthetisch probleem kampen als er nog een tijdje gewone gemetselde steen van de verkleinde raamopening is te zien. We vinden het sowieso ook fijner om eerst binnen alle noodzakelijke veranderingen door te voeren omdat we met die werken ervaring hebben en dus beter weten wat er nodig is :).
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Het is de oorspronkelijke gevel waarop steenstrips zijn bevestigd. Voor zover wij kunnen zien is het een volle muur die gewoon grenst aan de straat. Ik denk niet dat er waterkering opzit.
Waterkering zit niet "op" de muur maar in de muur (tegen het optrekkend vocht).
Gevelwerken zoals opgesomd: isoleren, nieuwe gevelbekleding, eventuele uitsparingen aanbrengen voor nieuwe afvoeren/rolluikdoorvoeren en het verkleinen van bestaande schrijnwerkopeningen.
Isoleren ga je dan langs buiten doen? Met EPS en crepi of EPS + baksteenstrips?

Uw gevel grenst aan de straat? Is het een rijwoning, dan moet je toch eens overwegen om eerder binnenisolatie te nemen dan buitenisolatie... als de buren niet meedoen met gevelisolatie blijf je daar zitten met een koudebrug, net als aan uw muuraanzetten (funderingen).

Vermits je de ramen toch kleiner gaat maken, zal het wel meevallen met de koudebruggen aan de dagkanten.

Nu, voor al uw plannen (bijv. aanpassen raamopeningen) heb je wel eerst een vergunning nodig, vermits je achteraan gaat ophogen, moet dit met architect.
Daar zou ik eerst werk van maken en dan alles vervolgens gefaseerd uitvoeren (je hebt na het bekomen van de vergunning 2 jaar om te starten en vervolgens 3 jaar om alles uit te voeren tenzij je expliciet om een gefaseerde uitvoering vraagt).
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
We willen graag langs buiten isoleren omdat we binnen niet bepaald centimeters te geef hebben. Zoals ik eerder ook al aangaf, hebben we met gevels totaal geen ervaring waardoor we deze werken dan ook graag nog even uitstellen tot we ons verder in de materie hebben verdiept. Alleen MOET die raamopening echt als eerste werk worden aangepast, dus moeten we ons er wel al iets mee bezighouden.

Als we de openingen alvast mogen aanpassen zonder architecteninbreng (is niet duidelijk vanuit de info online) kunnen wij binnen al heel wat werk verzetten voordat we ook rekening moeten houden met het architectenloon.

Het ophogen van de achtergevel staat als voorlaatste werk op onze lijst omdat dit samenhangt met het ophogen van een groot deel van de gelijkvloers en het meest ingrijpend is voor ons wonen hier.
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Momenteel is het de bedoeling om van tekening 1 naar tekening 2 te gaan. In een latere fase zouden we de voorste kleine kamer omvormen naar een badkamer waarlangs ook de trap gaat naar een tweede verdieping. Uiteraard voorzien we daarvoor de nodige leidingen al.

Onze geplande volgorde van werken is simplistisch gesteld: verkleinen raamopeningen eerste verdieping, slaapkamers aanpassen/ toilet onder de trap plaatsen (afvoer reeds in orde)/ garage opsplitsen in de drie ruimtes/ dak en gevel in leefruimte verhogen en daar een grote ruimte van maken en dan de inrichting daarvan in orde brengen/ gevelafwerking.
 

Bijlagen

  • 1.JPG
    1.JPG
    73,5 KB · Weergaven: 17
  • 2.JPG
    2.JPG
    79,6 KB · Weergaven: 17
  • 3.JPG
    3.JPG
    16,4 KB · Weergaven: 16

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Voor het deel "ramen verkleinen" heb je geen architect nodig, je gaat immers de bestaande lateien laten zitten.
Zie Besluit vrijstelling architect:

Artikel 1/1. (22/11/2018- ...)
De medewerking van een architect is niet verplicht voor de hiernavolgende handelingen:
1° de verbouwings- en inrichtingswerkzaamheden binnen een gebouw of de werkzaamheden voor de geschiktmaking van lokalen voorzover ze noch de oplossing van een constructieprobleem met zich meebrengen, noch de stabiliteit van het gebouw wijzigen;
2° de handelingen aan de buitenvlakken van een vergund gebouw, zoals:
a) het aanbrengen van een gevelsteen, een bepleistering of een andere gevelbekleding, zonder dat een wijziging van de fundering noodzakelijk is;
b) het aanbrengen, wijzigen en dichtmaken van raam- en deuropeningen;
Binnenisolatie hoeft niet dik te zijn... met 4 cm bereik je al een behoorlijk effect.

Houd je vast aan buitenisolatie dan ware het interessant om de nieuwe ramen alvast met multiplex kaders in te bouwen waarbij die kaders worden aangepast aan de toekomstige isolatiedikte... nadeel is dat ze natuurlijk een hele tijd gewoon gaan liggen uitsteken...
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Voor het deel "ramen verkleinen" heb je geen architect nodig, je gaat immers de bestaande lateien laten zitten.
Zie Besluit vrijstelling architect:

Artikel 1/1. (22/11/2018- ...)
De medewerking van een architect is niet verplicht voor de hiernavolgende handelingen:
1° de verbouwings- en inrichtingswerkzaamheden binnen een gebouw of de werkzaamheden voor de geschiktmaking van lokalen voorzover ze noch de oplossing van een constructieprobleem met zich meebrengen, noch de stabiliteit van het gebouw wijzigen;
2° de handelingen aan de buitenvlakken van een vergund gebouw, zoals:
a) het aanbrengen van een gevelsteen, een bepleistering of een andere gevelbekleding, zonder dat een wijziging van de fundering noodzakelijk is;
b) het aanbrengen, wijzigen en dichtmaken van raam- en deuropeningen;
Binnenisolatie hoeft niet dik te zijn... met 4 cm bereik je al een behoorlijk effect.

Hoe je vast aan buitenisolatie dat ware het interessant om de nieuwe ramen alvast met multiplex kaders in de bouwen waarbij die kaders worden aangepast aan de toekomstige isolatiedikte... nadeel is dat ze natuurlijk een hele tijd gewoon gaan liggen uitsteken...
Die info vond ik ook al terug, dus ik ging ervan uit dat we voor de voorgevel geen architect nodig hebben. :) Ik vind voor isolatie vooral diktes van 10 en meer cm terug. Bovendien wist ik ook niet dat een binnenisolatie een goed alternatief is. :)
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Voor de voorgevel heb je een volwaardige vergunning nodig (dus geen melding) maar geen architect in uw geval.

--> In uw geval zou je de raamopeningen ook kunnen verkleinen door stukken HSB in de raamopeningen in te bouwen...

De "aangeraden" isolatiediktes zijn vaak ingegeven voor het bekomen van premies, voor buitenisolatie zijn die diktes wel OK, voor binnenisolatie zijn die diktes overdreven omdat binnenisolatie "minder hard hoeft te werken"... voordat binnenisolatie "voelt" dat het buiten -5°C vriest moet eerst de volledige massa van uw buitenmuren zijn afgekoeld tot -5°C en dat duurt zeer lang.

Binnenisolatie heeft zijn voor- en nadelen... (daar is al veel over geschreven op dit forum).

Grootste voordeel van binnenisolatie bij rijwoningen is dat je de meeste koudebruggen meteen kan oplossen. Zeker indien je nog houten vloerbalken hebt die van zijmuur naar zijmuur lopen, betonnen welfsels liggen moeilijker, dan moet je het plafond een stuk mee-isoleren.

Ander voordeel is dat je met binnenisolatie nog de warmte van een winterzon kan opslaan... als het dan 's nachts gaat afkoelen, duurt het nog langer voordat de binnenisolatie dat enigszins merkt.

Nadeel is wel dat uw muren geen vochtproblemen mogen hebben en niet werden geschilderd. Al kan je dat weer oplossen door met wandverwarming uw woning te verwarmen.

Wandverwarming is ook de oplossing voor een ander nadeel... uw woning gaat in de zomer sneller opwarmen... met wandverwarming kan je dan ook uw woning beter koelen bij gebruik van een warmtepomp.

Inspiratie kan je altijd opdoen bij het Polderhuis in Amsterdam.
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Handig te weten, want we kijken al naar wandverwarming gezien we ook airco willen toevoegen en dus de dubbele blazer die zowel kan koelen als verwarmen overwegen. We zitten momenteel echt volop in de planningsfase waarbij we proberen te bepalen wat de voor ons beste volgorde van werken is.
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
@Keon Je haalt dat Polderhuis zeer regelmatig aan, maar de relevantie van een authentiek monumentje met halfsteense muurtjes die recht op het grondwater staan en waarbij gekozen is om dit opstijgend vocht met warmte en dampopenheid te verdrijven ipv tegen te houden tegenover 99,9% van de renovatieprojecten ontgaat mij toch wel.
Niet dat ik daarbij binnenisolatie afkeur, ik heb hier zelf ook voor gekozen omdat ik zelf met een oude woning zonder noemenswaardige fundamenten op grond met een hoge grondwaterstand zit, en ondanks fatsoenlijke waterkering naar mijn mening een must is ben ik ook van mening dat muren het beste naar buiten toe dampopen zijn, wat met buitenisolatie niet voor de hand ligt.
De vraag is echter of de échte gevel van TS (dus achter de bestaande steenstrips) een beetje een zicht is als deze bloot staat, of op zijn minst qua voeglijnen een beetje harmonieus genoeg is om met een kaleilaag een net resultaat te bekomen.
Als dat het geval is, dan is binnenisolatie zeker een goeie keuze, zeker als er houten verdieping-/zoldervloer structuur in zit en de isolatie dus probleemloos kan doorlopen.
@Thundernimf met wandverwarming wordt het systeem van vloerverwarming, maar dan in de muren bedoeld. Nadeel hierbij is dat je al je muuroppervlakte (toch zeker op de voor- en achtergevel in een rijwoning) moet vrij houden (dus geen kast tegen de muur) en je zeer waarschijnlijk toch aan aanvullende vloerverwarming of een hoge isolatiegraad zal moeten denken om met een lage stooktemperatuur een comfortabele binnentemperatuur te behalen tijdens een week zoals vorige week.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
@Candisa,

Er is een specifiek topic over het Polderhuis ("Wandverwarming en WP") daar staat veel uitgelegd en daar wordt ook de nodige kritiek geformuleerd. Ik zou zeggen, lees dat topic eens door en formuleer daar uw bedenkingen. Op die manier blijft alle info gegroepeerd.

Het belangrijkste aan de combinatie wandverwarming + binnenisolatie is dat je volledig dampopen kan werken en je dus niet moet omkijken naar dampremmen en toestanden om ergens vochtproblemen te krijgen.

En ja dat systeem is ook in staat bepaalde vochtproblemen als opstijgend vocht te verhelpen maar daar is het eigenlijk niet voor bedoeld. Van het Polderhuis moet je ook weten dat het tegenwoordig onder het maaiveld zit... dus dat is op dat vlak een extreem voorbeeld.

Het verwarmen met wandverwarming speelt in op de gevoelsmatige comforttemperatuur, hoe hoger de temperatuur van de vlakken die een ruimte afbakenen, hoe lager de luchttemperatuur in de kamer mag zijn om hetzelfde comfortgevoel te krijgen.

Bijkomend voordeel van wandverwarming is dat je aan nachtafschakeling kan doen (als je maar zorgt dat je tijdig alles weer aanzet).
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
@Keon Ik begrijp de keuzes die gemaakt zijn in het Polderhuis hoor, maar zoals je zelf zegt, het is een extreem geval, dus mijn bedenking gaat over waarom je dit voorbeeld telkens aanhaalt in situaties die lang zo extreem niet zijn.
Ik begrijp ook zeker de voordelen van wandverwarming, maar we mogen daarbij niet doen alsof er geen nadelen zijn, want die zijn er zeker en ze zijn talrijk (net zoals bij iedere methode).
Zelf sla/vijs ik bijvoorbeeld veel te graag eens een haakje in de muur om mijn wisselende collectie eigen, gekochte en geruilde schilderijen helemaal perfect te kunnen hangen, alsook zijn buitenmuren naar mijn mening de minst hinderlijke en meest ruimte-efficiënte plaatsen om opbergmogelijkheden te creëren. Ik heb dan weer een gloeiende hekel aan deurstoppen van het model vloerchampignon en loop graag op blote voeten terwijl ik tegels veruit de beste vloerbedekking vind, dus in een ideale wereld waarin ik riante plafondhoogte zou hebben zou ik kiezen voor vloerverwarming.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
De wandverwarming dient in de eerste plaats om geen vochtproblemen te hebben bij binnenisolatie doordat je de temperatuur op de overgang isolatie/bestaande muur gemiddeld boven de condensatietemperatuur van ca. 13°C houdt. (Zie ook het andere topic en de website van het Polderhuis).

Al de rest is mooi meegenomen en ja... gesloten wandkasten zijn een probleem... die moet je dan maar tegen een binnenmuur plaatsen...

Wandverwarming hoef je ook niet over de gehele wand aan te brengen... de onderste zone tot op 1,2 m volstaat en verder nog een strook van 40 cm net onder het plafond (best op een apart circuit om enkel deze plafondzone te gebruiken in de zomer om te koelen).
 
Laatst bewerkt:

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
@Thundernimf met wandverwarming wordt het systeem van vloerverwarming, maar dan in de muren bedoeld. Nadeel hierbij is dat je al je muuroppervlakte (toch zeker op de voor- en achtergevel in een rijwoning) moet vrij houden (dus geen kast tegen de muur) en je zeer waarschijnlijk toch aan aanvullende vloerverwarming of een hoge isolatiegraad zal moeten denken om met een lage stooktemperatuur een comfortabele binnentemperatuur te behalen tijdens een week zoals vorige week.
Dat valt dan sowieso al af, gezien de beperkte oppervlakte van de kamers moet elke wand zo beschikbaar mogelijk blijven.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Als uw buitenwanden (deels) wandverwarming hebben, is het lang goed.
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Al de rest is mooi meegenomen en ja... gesloten wandkasten zijn een probleem... die moet je dan maar tegen een binnenmuur plaatsen...
Gaat het er in dat dit verre van een universeel overweegbaar compromis is?
Alhoewel "kwatongen" beweren dat de trend van open interieurs zijn hoogtepunt voorbij is, blijkbaar was mijn onbegrip voor die trend toch niet zo onterecht, hebben we steeds minder binnenmuren. Tegelijk worden mensen in alle richtingen groter en materialistischer, waardoor ons meubilair ook alsmaar groter wordt (een zetel van 180cm noemde men 25 jaar geleden een mooie driezit, nu durft men dat als 2,5-zit krap noemen, ook kasten moeten altijd maar ruimer worden), en wie nog gelooft dat de rage van spierwitte muren waar welgeteld één kunstwerk de accentmuur bepaalt de manier is waarop mensen willen leven is toch ook onder een grote steen blijven liggen.
Het heeft een reden waarom normen bepalen dat elektriciteit- en waterleidingen over bijna de volledige hoogte van de muur alleen recht naar omhoog of naar beneden mogen lopen tegenover het zichtbare schakelmateriaal en sanitair terwijl niemand er van wakker ligt dat diezelfde kabels en buizen schots en scheef onder de vloer of boven het plafond zitten: zet een willekeurig puntje op een muur en vroeg of laat slaat/draait er iemand in de buurt er van een nagel of vijs in. Analoog: toon mij een muur en wanneer extra opbergruimte of een extra zitplaats vereist is komt er vroeg of laat een kast of een zetel tegen.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan