• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Gevelbekleding

Reaction score
1
Ik ben een tuinhuis aan het plaatsen. We hebben al gekozen voor houten verticale gevelbekleding. Heel waarschijnlijk gaan we voor een open gevelbekleding, met zwarte doek achter.
Het tuinhuis is zuidwest georiënteerd, het zal dus redelijk afzien.  Ik ben aan het twijfelen over houtkeuze.

Voorkeur:
- het moet lang meegaan
- liefst ecologisch
- het is een tuinhuis, het moet dus ook niet in de hoogste prijsklasse eiten.

We dachten tot nu toe aan:
- Robinia: gaat erg lang mee, ecologisch, maar zou wel hard werken. Bij ecohout.be hebben ze gevingerlaste latten. Heeft iemand hier ervaring mee? Tips voor de plaatsing? RVS nagelen/schroeven spreekt voor zich. Ik vraag me gewoon af of je dat kromtrekken kan tegengaan?
- Thermo ayous: wat minder ecologisch en zachter, waarschijnlijk makkelijker te plaatsen en werkt minder.  Met drie gewelddadige zonen misschien ook niet de beste keuze ...
- Andere? Liefst vrij egaal hout?

Tips over houthandels regio Leuven die bovenstaand kunnen leveren ook altijd welkom.
Bedankt!

Zonder grondcontact is larix een goede keuze en kan het zelfs onbehandeld gebruikt worden.

Heb ik ook gebruikt inderdaad. Ik werk graag met Larix / Douglas.

Kastanje is ook een optie, misschien moeilijker te krijgen in de vorm van planken/latten.

charel said:
Zonder grondcontact is larix een goede keuze en kan het zelfs onbehandeld gebruikt worden.

Ja, als je gegarandeerde herkomst siberië kan krijgen. Maar de meeste siberische lariks groeit niet in siberië.

Door de koude omstandigheden krijg je een heel andere structuur en weerstand in het hout.

Nu goed, dan is het nog maar 10j bij grondcontact, dus zonder grondcontact weet je dat je na ruwweg 25 tot 30j het tuinhuis mag herdoen...

Nu goed, dan is het nog maar 10j bij grondcontact, dus zonder grondcontact weet je dat je na ruwweg 25 tot 30j het tuinhuis mag herdoen...

Niet te pessimistisch DIY
smile.gif

Dat soort hout in omstandigheden waar het telkens goed kan opdrogen kan soms meer dan 50 jaar in weer en wind staan.

Twijfel je hieraan, dan zou je het nog kunnen beitsen om de 10 (?) jaar. 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief