Gevel schilderen of isoleren, en ventileren?

• Tags gevel isolatie muurisolatie ventilatie
  • Lid geworden
    14 dec 2016
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    1
    Onze vrijstaande woning, bouwjaar 1971, is een elftal jaar geleden door de vorige eigenaars voor het laatst geschilderd en dus aan een reiniging en nieuwe schilderbeurt toe.

Omdat een deel van de gevel moeilijk bereikbaar is, overwegen we (een deel van) de schilderwerken te laten uitvoeren in plaats van dit zelf te doen. Aangezien dit de kostprijs aardig doet oplopen, maakten we ons de bedenking of het niet beter zou zijn om de gevel ineens te isoleren en laten bezetten met crepi.

We hebben voor beiden offertes laten opmaken, waaruit blijkt dat isolatie + crepi ongeveer 3-4 keer duurder is dan schilderen (subsidies niet meegerekend). Als we dan de besparing en potentiële meerwaarde op de woning bekijken, voelt geld uitgeven aan schilderen aan als verspilling t.o.v. isolatie. Aangezien we van plan zijn hier nog lang te wonen, voelt het ook aan als 'nu of nooit' omdat het in dat opzicht onlogisch zou zijn deze kost alsnog binnen 10-15j te maken.

We plaatsten enkele jaren geleden nieuwe ramen. Verder heeft onze woning een 7-tal cm rotswol in de muren en op zolder, en een luchtspouw. Omdat dit uiteraard beter kan, lijkt dit ons dus wel een te overwegen optie, al hebben we enkele bedenkingen bij de ventilatie die onze woning nog zal hebben zonder ventilatiesysteem.

Toen we deze vraag stelden aan de man die een offerte voor isolatie en crepi kwam opstellen zei hij dat dit allicht geen probleem zou opleveren, aangezien onze benedenruimte hoofdzakelijk 1 grote ruimte is, en boven onze ramen zeer vaak open staan (we slapen quasi altijd met het raam geopend). De bovenverdieping heeft aan de voor- en achterzijde ook een dakkapel over bijna de volledige breedte die niet van extra isolatie en crepi voorzien zal worden.

Hij vertelde er uiteraard ook bij dat ze dit niet kunnen geranderen en hier dus ook geen garanties over kunnen geven. Wat is jullie mening hierover? Klinkt het aannemelijk dat dit geen ventilatieproblemen zal opleveren? Of moeten dergelijke werken altijd gepaard gaan met het plaatsen van ventilatie? Omdat we aan een drukke weg wonen hebben we bewust geen ventilatieroosters in de ramen geplaatst, maar in ons nog te vervangen schuifraam aan de achterzijde van de woning zou dit wel een optie kunnen zijn.

Alvast bedankt voor de info!

Crepi, 3 vierde van de huizen die ik dagelijks passeer zien er zeer vuil uit en zijn geen 10 jaar oud. Grauw, groen,... Hier nooit overwogen zelfs crepi.

Ik snap het ventilatiepunt niet goed. Een gepleisterde muur in goede staat is al luchtdicht, dat je het buitenste spouwblad nog van isolatie voorziet doet hier toch weinig ter zake? Ventileren doe je via een ventilatiesysteem, of bij gebrek daaraan door het voldoende frequent openen van ramen. Crépi en isolatie gaan niets veranderen zou ik denken.

Wel twee bedenkingen:
    1. Je spreekt van een luchtspouw. Als hierin lucht vrij kan circuleren zal dit het isolerend effect van bijkomende isolatie tegen de buitenmuur nagenoeg volledig tenietdoen. Dus ofwel moet de spouwmuur volledig gevuld worden, ofwel moet gezorgd worden dat er geen enkele luchtcirculatie mogelijk is (niet zo eenvoudig als het klinkt).
    2. Als je slaapt met open ramen is er waarschijnlijk veel meer energiewinst te halen met een degelijk ventilatiesysteem dan met bijkomende isolatie - als je de leidingen kwijtkan natuurlijk.

Ik denk dat het vooral ook een kwestie van kleur is. Op lichte crepi zie je alles, behoorlijk snel. Maar datzelfde heb je ook met lichte gevelsteen. Het ding is dat lichte crepi tegenwoordig hot is. Met alle gevolgen vandien...

Ik denk dat het vooral ook een kwestie van kleur is. Op lichte crepi zie je alles, behoorlijk snel. Maar datzelfde heb je ook met lichte gevelsteen. Het ding is dat lichte crepi tegenwoordig hot is. Met alle gevolgen vandien...
    Goh, tegenwoordig. Spierwitte crépi was al in de mode in de jaren '20 (zie bv. de typische Bauhaus-architectuur).

Zolang je goed beseft dat crépi - gelijk welk kleur - enig onderhoud vereist is er ook helemaal niets mis mee. Het probleem is dat veel mensen het zetten zonder dat besef te hebben...

Terzijde: donkerdere crépi-kleuren, zeker zuidgericht, hadden vroeger vaak problemen met barsten door de veel grotere temperatuursschommelingen (meer opwarming bij vlakke zon). Ik weet niet of dat met de nieuwe crépisystemen volledig van de baan is, maar ik zou het toch eens navragen bij de fabrikant als je daarvoor zou kiezen.

Met crepi moet je zorgen dat je voldoende dakoversteek en voldoende overstekende onderdorpels onder de ramen hebt.
    Dat is inderdaad ook zo voorzien in de offerte die we ontvangen hebben. Aan de zijkanten van de woning zou er een nieuwe dakoversteek geplaatst worden die iets langer is, omdat de crepi inderdaad verder zal komen dan de huidige dakoversteek.

Dat was ook een van onze bezorgdheden. Onze huidige gevel is lichtgrijs (RAL7030), en we zouden ongeveer bij dezelfde kleur blijven. We zitten met onze geschilderde gevel nu ook in een situatie dat we regelmatig onderhoud moeten uitvoeren, dus we zijn ons er van bewust dat dit bij crepi niet anders zou zijn

Ik snap het ventilatiepunt niet goed. Een gepleisterde muur in goede staat is al luchtdicht, dat je het buitenste spouwblad nog van isolatie voorziet doet hier toch weinig ter zake? Ventileren doe je via een ventilatiesysteem, of bij gebrek daaraan door het voldoende frequent openen van ramen. Crépi en isolatie gaan niets veranderen zou ik denken.

Wel twee bedenkingen:
    1. Je spreekt van een luchtspouw. Als hierin lucht vrij kan circuleren zal dit het isolerend effect van bijkomende isolatie tegen de buitenmuur nagenoeg volledig tenietdoen. Dus ofwel moet de spouwmuur volledig gevuld worden, ofwel moet gezorgd worden dat er geen enkele luchtcirculatie mogelijk is (niet zo eenvoudig als het klinkt).
    2. Als je slaapt met open ramen is er waarschijnlijk veel meer energiewinst te halen met een degelijk ventilatiesysteem dan met bijkomende isolatie - als je de leidingen kwijtkan natuurlijk.
    Op dit moment is er geen gepleisterde muur, dus we zouden gaan naar een 'extra dichte' muur dan dit nu het geval is. Ik zou dan denken dat wanneer we tegen onze bestaande buitenmuur (geschilderd, niet gepleisterd) we de natuurlijke ventilatie die er nu meer zal zijn, wegnemen?

Volgens de firma die langsgekomen is voor crepi was het vullen van de spouwmuur niet noodzakelijk. Zij zullen er dan van uit gaan dat ze de luchtcirculatie kunnen stoppen?

We slapen met open ramen, én verwarmen ook amper op de bovenverdieping. Heeft een ventilatiesysteem zin in een woning die 'geïsoleerd' is volgens de normen van de jaren 70?

Bij veel gemeentes kan je gratis advies inwinnen bij een energie expert, misschien een idee om eerst daar te luisteren? Als je spreekt van slechts 7 cm wol op zolder, valt makkelijk daar extra winst te halen (indien bereikbaar zonder breekwerk). De kostprijs van gevelisolatie en crepi ga je nooit terugverdienen aan uitgespaard verbruik. Kan wel voor meer comfort zorgen.

Wel twee bedenkingen:
    Op dit moment is er geen gepleisterde muur, dus we zouden gaan naar een 'extra dichte' muur dan dit nu het geval is. Ik zou dan denken dat wanneer we tegen onze bestaande buitenmuur (geschilderd, niet gepleisterd) we de natuurlijke ventilatie die er nu meer zal zijn, wegnemen?

Volgens de firma die langsgekomen is voor crepi was het vullen van de spouwmuur niet noodzakelijk. Zij zullen er dan van uit gaan dat ze de luchtcirculatie kunnen stoppen?

We slapen met open ramen, én verwarmen ook amper op de bovenverdieping. Heeft een ventilatiesysteem zin in een woning die 'geïsoleerd' is volgens de normen van de jaren 70?

Ivm luchtcirculatie in de spouw: vraag eens na aan de firma hoe zij dat gaan vermijden. Als ze daar geen deftig antwoord op kunnen/willen geven zegt dat weinig goeds over hun vakmanschap, als ze wel een goede methode voorstellen is dat uiteraard prima.

Ivm ventilatie:

Zelfs al is de muur niet gepleisterd, ze zal toch redelijk luchtdicht zijn (of voel je echt voelbare tocht door die muur komen)? Voor aanzienlijke ventilatie (luchtverversing) zal ze dus niet zorgen. Als je bijna altijd slaapt met open ramen en ook de leefruimtes af en toe kort maar krachtig ventileert ventileer je zeker voldoende, de bijdrage van de muur is dan verwaarloosbaar.

Er is een hardnekkige mythe dat oude woningen 'vanzelf' goed geventileerd zouden zijn. Ook vroeger zorgden goede architecten en aannemers er al voor dat een huis geen tochtgat was. Het beetje tocht van bv. rolluikkasten of ergens een gebarsten voegje is verwaarloosbaar t.o.v. een echt ventilatiesysteem of het openen van je ramen.

En zorgen open ramen voor veel warmteverlies als je de ruimtes zelf niet verwarmt? Ja, toch wel. De onverwarmde bovenverdieping grenst aan ruimtes die wel verwarmd worden. Via het trapgat en andere openingen zal warme lucht van beneden naar de verdieping stijgen, en ook via de muren en plafond zal warmte aan de benedenruimte onttrokken worden naar de koudere bovenverdieping. Dus ook al verwarm je de bovenverdieping niet, je zal die open ramen zeker voelen aan je energiefactuur doordat ze continu warmte 'wegzuigen' uit je verwarmde ruimtes. Tenzij je natuurlijk een geïsoleerde en luchtdichte scheiding tussen beneden en boven hebt, maar dat is zelfs in nieuwbouwwoningen zeldzaam...

In een ideale wereld zou elk huis én goed geïsoleerd worden én van een ventilatiesysteem worden voorzien uiteraard. Maar als het budget het niet toelaat om beide tegelijk aan te pakken en je nu systematisch met open ramen slaapt lijkt ventilatie met warmteterugwinning (D) of vraagsturing (C+) me misschien een betere investering - maar opnieuw, enkel als je gemakkelijk wegraakt met je kanelen. Dat moet een installateur eens ter plaatse zien, kans is reëel dat het niet evident zal zijn.

• Leuk
    Waarderingen: s-a
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan