• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

gevel renoveren - isolatie?

  • Niet isoleren

    Stemmen: 1 5,3%
  • Buitenzijde isoleren

    Stemmen: 12 63,2%
  • Binnenzijde isoleren

    Stemmen: 6 31,6%

  • Totaal aantal stemmers
    19

gevel renoveren - isolatie?

Lid geworden
30 mrt 2007
Berichten
415
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik ben bezig met de renovatie van een HOB uit de jaren 50 ongeveer.

De gevel zou ik graag willen laten bezetten.

Hoe doe ik het nu met de isolatie?

- Geen isolatie plaatsen. De woning gaat binnen een 5 à 10tal jaren terug verkocht of verhuurd worden.

- Isoleren langs de binnenzijde en afwerken met gipskarton. Zo verlies ik natuurlijk wel redelijk wat nuttige binnenruimte.

- Isoleren langs de buitenzijde en daarop gevelpleister. Kan ik eventueel zelf de isolatie plaatsen en enkel laten pleisteren? Welke isolatie dan gebruiken (EPS, XPS, ...)? Er is 1 bestaand raam dat kan blijven. de andere ramen en deuren worden vervangen. Bij het bestaande raam is er slechts 1à2cm raamkader vrij. Te weinig om 3cm isolatie en bepleistering te plaatsen. Andere oplossing? en wat voor de nieuwe ramen? kleiner laten maken, zodat er wel nog plaats is voor isolatie en pleister?



Heel wat vragen dus. Hopelijk krijg ik hier beetje bij beetje goede tips, oplossingen, bemerkingen, ...
 
Lid geworden
23 nov 2006
Berichten
1.268
Waarderingsscore
0
Punten
0
vermits vroeger niet echt goed geïsoleerd werd en er binnenkort dat energie-attest (of zoiets) komt is het toch wel goed. Je zal het verschil merken. Ivm pleistering ken ik niets vanaf.
 

hobbyexpress

Nieuw Lid
Lid geworden
25 apr 2006
Berichten
94
Waarderingsscore
0
Punten
6
Buitenzijde isoleren. Ben er nu zelf mee bezig met het Capatect systeem. Heb hetzelfde probleem aan de ramen gehad, hier zit er bij maar 1 cm op, al de rest is ook 3cm. Desnoods kan je het stuk rond de ramen enkel bepleisteren want met 1 cm werkruimte kom je er niet om ook nog isolatie te plaatsen. Let op: 3 cm isolatie gaat wel iets geven aan uw verbruik, maar is nu ook niet het beste natuurlijk, dan moet ge al naar 6 of 8 cm gaan of zo. Kan bij mij echter niet wegens plat dak, ik zou heel de dakrand opnieuw moeten doen en dat is een beetje teveel van het goede. De isolatie plaatsen is op zich niet zo heel moeilijk, maar moet correct en netjes gebeuren. Ik heb EPS platen gebruikt. Van Capatect vind je heel goede uitleg op hun website, alhoewel alles in het Duits is. Op deze pagina vind je verschillende folders die je kan downloaden met product en plaatsingsinformatie: http://www.capatect.at/index.php?id=238 In principe is deze techniek hetzelfde als voor andere merken, Capatect heeft alleen een uitgebreider assortiment naar mijn mening en ik prefereer synthetische harspleisters boven de traditionele cementpleisters

Geen idee of iemand gaat komen om enkel het pleisterwerk te doen, ik denk dat er altijd wel iemand te vinden is om het doen.
 

Scooby

Lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
684
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wij isoleren alles langs binnen, ik weet dat dit niet het meest aangewezen systeem is maar zo kan ik wel een volledig geïsoleerde schil krijgen dat ik met het isoleren vd buitenkant niet had kunnenverkrijgen.



Ventilatie zal wel een must zijn om vochtproblemen te voorkomen.



Ruimte verliezen we zo wel, zelfs vrij veel daar de muren toch wel tien centimeter naar binnen komen. De isolatie is 75mm.
 

ygeffens

Nieuw Lid
Lid geworden
29 aug 2007
Berichten
92
Waarderingsscore
0
Punten
6
Wij hebben ook geïsoleerd langs de binnenkant en we merken nu al een verschil in de energiefactuur.
 

Juppiter

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
3.066
Waarderingsscore
0
Punten
36
als het gaat langs buiten, kies dan voor langs buiten



1 maal werk: gevel is gerenoveerd en geisoleerd



ik kies voor langs binnen, omdat de gevel al gelijkstaat met de rooilijn en ik geen keus heb

langs buiten moet ik nu nog extra de gevel renoveren



grtz

Olaf
 
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
50
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ hobbyexpress:



Rond hoeveel euro/m2 moet je rekenen als je je gevel zelf isoleert en iemand laat pleisteren?





Thx,



Gunther
 
Lid geworden
5 dec 2011
Berichten
223
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zeker langs buiten isoleren indien het kan!



Als je buiten isoleert, dan pak je het volledige gebouw in waardoor alle eventuele koudebruggen verdwijnen.

Indien je binnen isoleert, blijven de koudebruggen bestaan.

Indien er een vochtprobleem zou zijn in je binnenmuur en je isoleert langs binnen, dan kan je isolatie ook aangetast worden door het vochtprobleem.
 
Lid geworden
5 dec 2011
Berichten
223
Waarderingsscore
0
Punten
0
Juppiter;996469 wrote:
als het gaat langs buiten, kies dan voor langs buiten



1 maal werk: gevel is gerenoveerd en geisoleerd



ik kies voor langs binnen, omdat de gevel al gelijkstaat met de rooilijn en ik geen keus heb

langs buiten moet ik nu nog extra de gevel renoveren



grtz

Olaf



Mag je niet sowieso 14cm buiten de rooilijn gaan als het is om te isoleren?
 
Lid geworden
15 dec 2013
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou als raad geven om langs de buitenzijde te isoleren, zo verlies je geen waardevolle binnenruimte en zo isoleert u op de meest efficiënte manier.

Je kan kiezen tussen EPS(0,040) of NEOPOR(EPS + grafiet 0,032), bij NEOPOR moet je inderdaad opletten voor blootstelling voor de zon. Zoiezo zou ik de isolatieplaten nooit 'bloot' laten staan, maar steeds bewapenen met uitvlakkingsmortel of -pasta met daarop een voorstrijk. Nadien hoeft er dan nog enkel de afwerkingslaag in sierpleister opgeplaatst te worden. Als afwerkingslaag kan ik een siliconenharssierpleister aanbevelen.



Om verder te gaan op de kleine raamslag om het isolatiesysteem op aan te sluiten, kan ik als raad geven dat er dagkantplaten bestaan voor deze problemen op te vangen. Dit zijn dunne platen die gemaakt zijn uit een beter isolerend materiaal, hierop kan de afwerkingslaag rechtstreeks aangebracht worden. Zo beperk je het energieverlies langs de dagkanten van de ramen en kan je je systeem sluitend maken.



[mod="Luddie"]Reclame verwijderd[/mod]
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
LaSiNk0;1893354 wrote:
Ik zou als raad geven om langs de buitenzijde te isoleren, zo verlies je geen waardevolle binnenruimte en zo isoleert u op de meest efficiënte manier.

Je kan kiezen tussen EPS(0,040) of NEOPOR(EPS + grafiet 0,032), bij NEOPOR moet je inderdaad opletten voor blootstelling voor de zon.



Kan je mooi schrijven die isolatie met grafiet bestond niet in 2008 hoor. (lol)
 
Lid geworden
2 feb 2014
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik denk er ook over om de gevel te laten isoleren + een crep laag.



Welk is de aangeraden dikte van de isolatie ivm de premie's in 2014?

Vandaag is er iemand langs geweest met een systeem van Caparol. Hij kon hierop echter geen antwoord geven.



Ik heb een spouwmuur van ongeveer 4cm. Moet hier iets mee gebeuren?



Hoe zijn jullie ervaringen hiermee en kunnen jullie iemand aanraden? Regio kempen.



Alvast bedankt voor de reacties.
 
Lid geworden
29 aug 2013
Berichten
24
Waarderingsscore
0
Punten
0
peter c;1906596 wrote:
Ik denk er ook over om de gevel te laten isoleren + een crep laag.



Welk is de aangeraden dikte van de isolatie ivm de premie's in 2014?

Vandaag is er iemand langs geweest met een systeem van Caparol. Hij kon hierop echter geen antwoord geven.



Ik heb een spouwmuur van ongeveer 4cm. Moet hier iets mee gebeuren?



Hoe zijn jullie ervaringen hiermee en kunnen jullie iemand aanraden? Regio kempen.



Alvast bedankt voor de reacties.







Zoizo uw spouuwmuur isoleren... anders doet u buitrngevelisolatie deels teniet.
 
Lid geworden
29 jan 2014
Berichten
161
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier ook buitenisolatie en crepi geplaatst. Wij hebben gewerkt met Sto Lotusan, daar hadden we het meeste vertrouwen in.

Je moet inderdaad best ook je spouw opvullen, anders kan je er een schoorsteeneffect in krijgen wat je rendement van de buitengevelisolatie kan verminderen.



Vorig jaar moest je minstens R-waarde 2 halen (dat kon met 8cm EPS), hoe het nu zit weet ik niet.



Je kon ook je spouw en gevelisolatie niet combineren voor de premie, nu denk ik wel, gezien er geen limiet meer is.



Hier zit er 6cm Knauf supafil in de spouw en 6 cm EPS buiten op de gevel. De gezamenlijke R waarde is 3.
 
Lid geworden
11 aug 2009
Berichten
96
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn woning zit ook op de rooilijn en heb toestemming van de gemeente gekregen om isolatie te steken. Je mag inderdaad 14cm in totaal over de rooilijn gaan!! Dus ga zeker voor isolatie langs buiten, de rooilijn is alvast geen reden om het niet te doen.



Je hebt wel een (vereenvoudigd) stedenbouwkundig attest nodig!



Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan