• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gevel isoleren - wat is wijsheid?

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Ik ben me aan het orienteren om de gevels van mijn huis te isoleren.

Het gaat om een halfopen bebouwing uit 1996, destijds gebouwd met 6 cm rotswol in een spouw van 8 cm.
De spouw gaan opspuiten of vullen met EPS is blijkbaar niet mogelijk, en het effect zou beperkt zijn.

Nu zijn er verschillende mogelijkheden:

Aan de buitenkant bij isoleren door het kleven van isolatie en dan afwerken met crepi.
ik vermoed dat er dan toch zo’n 10 cm bij komt, en dat betekent onder andere dat er ook aan het dak moet gewerkt worden gezien er geen echte oversteek is.

Gevelsteen afbreken, rotswol verwijderen en dan terug isoleren en afwerken.

Mogelijk moeten er ook wat ramen vervangen worden, dus ik vermoed dat we dat best eerst laten doen en niet achteraf. Mogelijk doen we dat in fases (2 jarenplan).

Wie heeft dit al laten doen? Wat zijn de pitfalls, en welk budget zou ik moeten voorzien?
Ik schat dat we spreken over 160 m2.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Als je nog extra vanbuiten bij gaat isoleren, zou je er zeker van moeten zijn dat er geen circulatie in de spouw is.

Weet dat ramen je zwakste schakel zijn in jou isolatieschil, dus nieuw en goed aangewerkt (luchtdichting) Kanal een heel verschil geven.

Crepi is wss de goedkoopste afwerking, maar dan moet je er ook voor zijn. Een nieuwe gevelsteen of strips, maar dan is het een stuk duurder

Kosten/baten is moeilijk. We zitten momenteel weer in een winter met amper vriesdagen. Kost van energie is momenteel zeer hoog, weten ook niet wat die gaat doen. Kost materialen idem. Nieuwe ramen en spouwisolatie verbeteren kan misschien interessanter zijn.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Ik heb al een kort gesprek gehad met een lokale ondernemer.
Hij zag direct dat er ook aan het dak moet gewerkt worden en gaf een richtprijs van 32k mee. Daar komt btw bij en gaat ca 5000€ premie af.
Dus we spreken over ca 30k.
Dat vind ik toch net over de pijngrens.

Misschien toch eerst eens naar de ramen kijken.
 

bert2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
825
Waarderingsscore
259
Punten
63
Zuiver financieel op basis van energiebesparing gaat dit niet zo heel interessant zijn.
Maar anderzijds, nieuwe ramen en nieuwe gevel is eigenlijk bijna een nieuw huis. Met 3-voudig glas ook wat extra comfort. Kans om ook zonwering te plaatsen waar nodig.

Indien niet langs een drukke weg, zou ik de gevelsteen eraf halen en crepi en nieuwe ramen plaatsen. Dan kan je binnen de originele dikte blijven.
Als de gasketel op het einde van z'n leven is, heb je de ideale woning voor een LW-warmtepompje.
 

huisadvies

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2021
Berichten
380
Waarderingsscore
273
Punten
63
als het budget het toelaat :
- gevelsteen afbreken & isolatie weg
- nieuwe ramen & luchtdichting naar binnen
- nieuwe plinten - plint isolatie ?
- uitdikken vd gevel tot 26cm (melding) of 14cm rooilijn
- pleister afwerken

Aansluiting aan dak en dakgoten in het oog houden
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
als het budget het toelaat :
- gevelsteen afbreken & isolatie weg
- nieuwe ramen & luchtdichting naar binnen
- nieuwe plinten - plint isolatie ?
- uitdikken vd gevel tot 26cm (melding) of 14cm rooilijn
- pleister afwerken

Aansluiting aan dak en dakgoten in het oog houden

Dit gaat naar een investering van ruim 50k.…
Ik heb dat geld, dat is niet het probleem, mijn economische geest blokkeert hierop.

In 2021 was mijn gasrekening 1000€ per jaar. Ik wil nog aan nemen dat die verdubbelt, en dat deze investering er 30% van af haalt.

Dat is dus 50k investeren om 600€ per jaar te besparen…
 

J-H

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 apr 2015
Berichten
220
Waarderingsscore
106
Punten
43
We wonen half-open, hebben een grondige renovatie gedaan maar toch beslist om gewoon de spouw te vullen (6cm). Dankzij luchtdichting en goede zolderisolatie verbruiken wij ivm het gemiddelde gezin zeer weinig. Is het dan wel de moeite om na te isoleren?

Wij hebben er met de renovatie van het dak wel rekening mee gehouden (oversteek) moest het ooit nog nodig zijn.

Ik heb altijd verstaan dat een opvulling van de spouw echt wel een voorwaarde is aan na-isoleren, anders gaat al de warme lucht via de spouw gewoon naar boven.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
We wonen half-open, hebben een grondige renovatie gedaan maar toch beslist om gewoon de spouw te vullen (6cm). Dankzij luchtdichting en goede zolderisolatie verbruiken wij ivm het gemiddelde gezin zeer weinig. Is het dan wel de moeite om na te isoleren?

Wij hebben er met de renovatie van het dak wel rekening mee gehouden (oversteek) moest het ooit nog nodig zijn.

Ik heb altijd verstaan dat een opvulling van de spouw echt wel een voorwaarde is aan na-isoleren, anders gaat al de warme lucht via de spouw gewoon naar boven.
Was jouw spouw dan nog leeg?

Hier is er een spouw van 8 cm waar 6cm rotswol in zit.
Ik ben nog geen bedrijven tegen gekomen die daar nog eps parels kunnen in spuiten.
 

Vincenth90

Actief Lid
Lid geworden
23 jun 2020
Berichten
179
Waarderingsscore
55
Punten
28
als het budget het toelaat :
- gevelsteen afbreken & isolatie weg
- nieuwe ramen & luchtdichting naar binnen
- nieuwe plinten - plint isolatie ?
- uitdikken vd gevel tot 26cm (melding) of 14cm rooilijn
- pleister afwerken

Aansluiting aan dak en dakgoten in het oog houden

Dit gaat naar een investering van ruim 50k.…
Ik heb dat geld, dat is niet het probleem, mijn economische geest blokkeert hierop.

In 2021 was mijn gasrekening 1000€ per jaar. Ik wil nog aan nemen dat die verdubbelt, en dat deze investering er 30% van af haalt.

Dat is dus 50k investeren om 600€ per jaar te besparen…

Ik had hetzelfde dillemma.
Uiteindelijk gegaan voor nieuwe dak en isolatie (32k), en nieuwe vensters (26k) (want de oude waren rot en versleten).

Oud gevel slopen, buitenisolatie, crepi/strips/hout had mij nog rond de 50k gekost (alleenstaande woning).
Die investering zou ik nooit in mijn leven terugverdienen. Het dak is wel voorzien om dit evt. later nog uit te voeren maar op dit moment zie ik dat niet gebeuren.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
We wonen half-open, hebben een grondige renovatie gedaan maar toch beslist om gewoon de spouw te vullen (6cm). Dankzij luchtdichting en goede zolderisolatie verbruiken wij ivm het gemiddelde gezin zeer weinig. Is het dan wel de moeite om na te isoleren?

Wij hebben er met de renovatie van het dak wel rekening mee gehouden (oversteek) moest het ooit nog nodig zijn.

Ik heb altijd verstaan dat een opvulling van de spouw echt wel een voorwaarde is aan na-isoleren, anders gaat al de warme lucht via de spouw gewoon naar boven.
Was jouw spouw dan nog leeg?

Hier is er een spouw van 8 cm waar 6cm rotswol in zit.
Ik ben nog geen bedrijven tegen gekomen die daar nog eps parels kunnen in spuiten.
Als er overal wat ramen inzitten, heb je misschien kans om isolatie te verwijderen als de ramen eruit zijn. ?
 

huisadvies

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2021
Berichten
380
Waarderingsscore
273
Punten
63
je eerste budget investeer je dus eerst in dakisolatie, kierdichtingen en glas/ramen ...
dit komt bij een holistisch huisadvies steeds terug...

daarna de rest.

maar dat was niet de vraag van TS
"Ik ben me aan het orienteren om de gevels van mijn huis te isoleren."
 

huisadvies

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2021
Berichten
380
Waarderingsscore
273
Punten
63
+10 jaar geleden gaf ik al advies :
- isoleer
- de energieprijzen zullen gaan stijgen
- slechte woningen worden onverkoopbaar (of aan erg lage prijzen)

terugverdientijd gaat dus over meer dan enkel de jaarkost !
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
+10 jaar geleden gaf ik al advies :
- isoleer
- de energieprijzen zullen gaan stijgen
- slechte woningen worden onverkoopbaar (of aan erg lage prijzen)

terugverdientijd gaat dus over meer dan enkel de jaarkost !
Maar omdat je geen 14cm isolatie plaatst met crepi, maakt je woning nog niet "slecht". Je zou een moeten kijken hoe de prijzen gaan van de jaren 60 woningen hier in de buurt.
Doordat de prijs van nieuwbouw steeds blijft stijgen, stijgt ook de rest van de woningen mee, want minder mensen kunnen nieuwbouw betalen, dus wordt de vraag naar oudere woningen gewoon groter.
Isolatie-peil is maar 1 parameter.
Mate van afwerking, grootte van de ruimtes, ligging, grootte van het stuk grond..zeker zo belangrijk.
En kopers zien ook niet altijd door dingen heen. Ze nemen liever de woning met mooie nieuwe badkamer en keuken, maar waar alle leidingen gewoon klaar voor vervanging zijn, dan dezelfde woning met vernieuwde leidingen en afvoeren, maar waar dan een goedkoop douche-setje en keuken staat.

Dus om in verhouding dan maar een beetje te besparen voor zo'n investering, zijn er soms andere dingen in het leven die je dan zou kunnen doen met dat geld.
 

M1ke

Actief Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Berichten
195
Waarderingsscore
86
Punten
28
Ik heb al een kort gesprek gehad met een lokale ondernemer.
Hij zag direct dat er ook aan het dak moet gewerkt worden en gaf een richtprijs van 32k mee. Daar komt btw bij en gaat ca 5000€ premie af.
Dus we spreken over ca 30k.
Dat vind ik toch net over de pijngrens.

Misschien toch eerst eens naar de ramen kijken.

Afhankelijk van het aantal ramen (tenzij enkel het glas), type, pleisterwerken (zonder rolluiken en andere zaken) ga je toch ook al moeten rekenen tussen 20 en 30k...
 

J-H

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 apr 2015
Berichten
220
Waarderingsscore
106
Punten
43
We wonen half-open, hebben een grondige renovatie gedaan maar toch beslist om gewoon de spouw te vullen (6cm). Dankzij luchtdichting en goede zolderisolatie verbruiken wij ivm het gemiddelde gezin zeer weinig. Is het dan wel de moeite om na te isoleren?

Wij hebben er met de renovatie van het dak wel rekening mee gehouden (oversteek) moest het ooit nog nodig zijn.

Ik heb altijd verstaan dat een opvulling van de spouw echt wel een voorwaarde is aan na-isoleren, anders gaat al de warme lucht via de spouw gewoon naar boven.
Was jouw spouw dan nog leeg?

Hier is er een spouw van 8 cm waar 6cm rotswol in zit.
Ik ben nog geen bedrijven tegen gekomen die daar nog eps parels kunnen in spuiten.
Onze spouw was inderdaad leeg afgezien van de vuiligheid in de onderste meter, mits wat prutswerk is dit er goed uitgegaan (de gevel werd later gekaleid dus ik kon gaten maken en ze terug dichten).

Is de rotswol overal nog in degelijke staat? Ik blijf ervoor vrezen dat je heel veel geld gaat uitgeven (incl. dakoversteken en dergelijke) om maar een heel klein beetje energetische winst te hebben.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Een paar antwoorden.
Rotswol uithalen via de ramen…. Daarvoor zijn er te weinig, en de afstanden te groot.

Of die overal nog goed zit kan ik noet beoordelen. Er is één raam in de berging waar ik die wel kan zien, en dat ziet er nog goed uit.

Qua ramen, er zijn er 8, inclusief de voordeur. Die dateren nog uit 1996 met gewoon dubbel glas in PvC.
Bij de aan bouw 10 jaar geleden zijn er oude ramen weg gegaan, en nieuwe gezet, en daar zit 1.0 dubbel glas in Aluminium.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
als het budget het toelaat :
- gevelsteen afbreken & isolatie weg
- nieuwe ramen & luchtdichting naar binnen
- nieuwe plinten - plint isolatie ?
- uitdikken vd gevel tot 26cm (melding) of 14cm rooilijn
- pleister afwerken

Aansluiting aan dak en dakgoten in het oog houden

Dit gaat naar een investering van ruim 50k.…
Ik heb dat geld, dat is niet het probleem, mijn economische geest blokkeert hierop.

In 2021 was mijn gasrekening 1000€ per jaar. Ik wil nog aan nemen dat die verdubbelt, en dat deze investering er 30% van af haalt.

Dat is dus 50k investeren om 600€ per jaar te besparen…
Hangt er vanaf op welke termijn je nog denkt, maar waar ik zou rekening mee houden is als je toch al een paar zaken zoals nieuw schrijnwerk en dergelijke gaat doen toch nog 2 keer nadenken om muren niet mee te nemen zodat je klaar bent voor 2050 en de normen van dan. Het is inderdaad nog wel 28 jaar ver maar het zal er op een moment eens komen. Gaat dan ook ambetant zijn als je in 2045 gaat moeten uwen gevel afbreken om meer isolatie te plaatsen. Dan misschien ook op een leeftijd dat je liever niet meer bezig bent met al zo'n dingen als je niet meer jong en zot bent. Verder ga je dan ook al jaren het warmtecomfort gehad hebben (en visueel), als je dan toch bezig bent eventueel paar dingen veranderen (ramen op andere locatie, tot op de grond ipv met vensterbank, ...).

Nu ben ik ook wel de eerste om toe te geven dat je ook niet absoluut vertrouwen moet hebben in onze overheden om uw nu al vast te pinnen op hun norm in 2050 :) ,voorbije weken hebben ze al getoond dat ze niet weten wat ze gaan doen binnen een paar dagen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan