• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gevel isoleren en afwerken met hout

Haroddin

Lid
Lid geworden
14 mei 2012
Berichten
169
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wij zijn van plan onze achtergevel te gaan isoleren en daarna afwerken met houten latten. Ik ben daarvoor al wat aan het rondzoeken en doen geweest, maar zit nog wel met wat losse eindjes...

De gevel zelf is een volle steense gevel, waar een laag verf op hangt. Ik plan daar nog eens met de hogedruk over te gaan om alle vuil e.d. er af te krijgen, en alle nagels e.d. die er nog uit zitten te verwijderen.

Dan isolatie. Ik kan tot 16 cm dik gaan voor ik een regenpijp moet beginnen uitwerken. Ik zou dat in 2 lagen XPS doen, dan kan ik schranken. 1 laag verticaal tussen houten latten, 1 laag horizontaal. Kieren zal ik vermoedelijk moeten opspuiten met PUR oid?

Dan een dampopen UV bestendig scherm met daarop terug 2 lagen rachels of hoe je 't wil noemen van 20-25 mm dik, om een luchtspouw te maken.

Tot slot verticale houten latten in een barcode look.

En dan begint het:
- Welke gaten zitten er in mijn plan?
- Welk hout kan ik gebruiken voor de verschillende plaatsen (tussen XPS, rachels, en afwerking)? Ik zie door de bomen het bos niet meer...
- Er is 1 raam met een vensterbank die absoluut niet diep genoeg is, daar moet ik ook iets mee doen. Hoe krijg ik dat proper gedaan? Verder enkel 1 deur en 1 schuifraam.
- Hoe zit het met bevestigingsmaterialen? Ik kom vaak tegen om RVS nagels te gebruiken, want niet aangetast door zaken in het hout.
- Wat met dat opspuiten?

Ik vergeet vast nog wel iets, gezien ik normaal nu al in mijn bed hoor te liggen...

Alle feedback welkom!
 

Fuss

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 sep 2016
Berichten
337
Waarderingsscore
232
Punten
43
XPS kan, maar kijk ook eens naar PUR/PIR gaan (heeft typisch betere isolatiewaarde voor dezelfde dikte). En afhankelijk van hoe oud je huis is (en hoeveel koudebruggen er zijn en of vloer geisoleerd is en ...), kan het weinig of geen zin hebben om 16cm te isoleren (eerder 10 of 12).
Best tand-groef nemen zodat het geheel goed afsluit. En niet vergeten toeplakken. Kieren waar geen tand-groef aanwezig is inderdaad met PUR opspuiten (liefst blauwe, want die blijft flexibel) en opnieuw overplakken met tape.

Hogedrukspuit zou ik achterwege laten. Is werk voor niets. Nagels wel verwijderen en wat afborstelen waar nodig.

Hout: voor afwerking wordt typisch hardhout zoals padouk gebruikt. Hou rekening met toekomstige kleurverschillen tussen beregende en niet-beregende delen.

Voor het raam, daar is meer informatie nodig (schets/foto).
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
15.427
Waarderingsscore
4.350
Punten
113
Normaal eerst de isolatie er op, en dan pas het hout. Dit moet met speciale schroeven gebeuren (minder warmtegeleidend).
Het eventuele geveldoek (hangt af van soort isolatie, als die voldoende water kan afvoeren dankzij bvb tand en groef en ook ongedierte-proof is dan hoeft het niet) gaat meteen op de isolatie en dan dus pas het rachelwerk er dwars doorheen geschroefd. Er moet ook op een speciale manier geschroefde worden, sommige onder 45° omhoog, om voldoende draagkracht te hebben.

Ik heb ook al gezien dat er in twee lagen gewerkt werd. Eerst 1 laag met dan daarop een eerste laag rachelwerk, en tussen de rachels dan weer isolatie en dan geveldoek er op en dan een tweede laag rachelwerk, exact op de plek van het eerste. Op die manier vormen de schroeven minder een koudebrug. Ik vermoed dat de speciale superlange schroeven vrij duur zijn. Dat lijkt me het enige nuttige aan zo’n werkwijze.

Als je vertikale bekleding wil, dan moet je effectief een tweede horizontale rachel bovenop de eerste doen. En die horizontale mag niet tegen de isolatie liggen, daar moet wat spouw tussen zitten.

Een houten gevelbekleding moet geventileerd geplaatst worden zodat deze kan uitdrogen. Onderaan en bovenaan moet dus een ongedierte-rooster komen en bekleding moet iets boven de grond hangen. Dit kan bvb door een arduin plint op iets dunnere isolatie te kleven.
Bovenaan blijf je enkele cm onder de overhangende dak-afwerking.

Er zijn ook profielen die een onzichtbare ventilerende infrezing hebben in de achterkant. Er zijn natuurlijk ook deels open bekledingen, die ventileren vanzelf.
 

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Berichten
7.047
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
Dat is géén beproefde, laat staan aanvaardbare manier om buitenisolatie te plaatsen.
lees je in in de gebruikelijke manieren van buitenisolatie, het web staat er vol van. Als je een houtafwerking wilt, dan dient er een regenscherm te komen over de isolatie waarop dan je regelwerk en houten afwerking komt (Altijd geventileerd !).
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
19.452
Waarderingsscore
6.028
Punten
113
Als je een houtafwerking wilt, dan dient er een regenscherm te komen over de isolatie waarop dan je regelwerk en houten afwerking komt (Altijd geventileerd !).
Dan een dampopen UV bestendig scherm met daarop terug 2 lagen rachels of hoe je 't wil noemen van 20-25 mm dik, om een luchtspouw te maken.
volgens mij bedoelt TS dit hier ook zo
 

Haroddin

Lid
Lid geworden
14 mei 2012
Berichten
169
Waarderingsscore
0
Punten
16
Iedereen alvast bedankt voor zijn/haar/hun input. Het internet staat er inderdaad vol van, en telkens iets anders... Daarom dat ik hier raad kom vragen :) nu, ik vermoed dat art reageert op D I Y, want ik bedoelde inderdaad zoals Mario_ opmerkt al muur, isolatie tussen latten, scherm, regelwerk, afwerking.

Soit, hierbij wat antwoorden/verdere info:
- Die 16 cm is het maximale wat ik kan doen (tenzij ik rond de regenpijp begin uit te werken). De effectieve dikte staat nog niet vast.
- Er zit geloof ik 10 cm PUR in de vloer, en 20 cm rotswol in het plat dak. Na de gevel willen we daar een overkapping boven het terras op doen aansluiten (zegge binnen het halfjaar), waardoor nu een deel meer regen zal zien, maar dat trekt wel gelijk volgens mij.
- Die PUR ipv XPS neem ik alvast mee om verder uit te zoeken. Idem voor de tand-groef, daar had ik niet bij stil gestaan dat dat bestond.
- Koudebruggen, dat zal vnl de rolluikbakken zijn (want die heeft de ramenboer amper voorzien van isolatie, een tweetal cm XPS). Die bakken opnieuw doen is geen optie. Ik besef dat we daardoor zelfs niet in de buurt van passief komen, en dat die laatste paar cm in de gevel dan ook weinig meer zullen uitmaken. Ik moet nog prijzen opzoeken, zal wel een economisch rendabel punt op zitten ergens.
- Dat ene raam kan ik momenteel geen foto van nemen zonder zeiknat te worden. Vensterbank is arduin die in de gevel ligt, waar het raam op staat. Die arduin steekt een 4-5 cm buiten de gevel uit, dus sowieso onvoldoende. Geen idee hoe dat verder afgewerkt is, maar gezien de rolluikbakken vrees ik er wat voor en zal dat ook een koudebrug blijken... Tenzij ik die arduin er uit krijg, maar dan vrees ik voor het raam...

Ik besef dat het geen energieprijzen zal verdienen, maar onder het motto "iets doen is beter dan niets doen" wil ik het wel zo goed mogelijk doen...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan