Gevel afbreken vs nieuwe gevel voor plaatsen

• Tags gevel isolatie isolatiemateriaal renovatie
  • Macaron

Nieuw Lid
    Lid geworden
    7 aug 2022
    Waarderingsscore
    20
    Punten
    8
    Dag allen,

Ik ben een tijdje geleden begonnen met een totaalrenovatie van een woning uit de jaren '70
    Hierbij worden grote aanpassingen gedaan als in dak verwijderen om extra verdiep te creëren, indeling woning 180° draaien, nieuwe elektriciteit, ramen, verwarming, etc

Nu zijn we op het punt waarbij we de gevels zouden aanpakken; momenteel betreft dit een standaard opbouw van binnenmuur snelbouwsteen van 14 cm, luchtspouw van 7 cm met dan de gevelsteen van 9 cm. (totale muurdikte van 30 cm)
    1.jpg

Ons oorspronkelijk gedacht ging uit dat we de bestaande gevel van 9 cm gingen afbreken om dan een sleuf rond het gebouw te graven, beton erin (met randisolatie tegen bestaande fundering - verankering aan bestaande fundering) , 12 cm isolatie, 2 cm spouw en dan terug laten op metsen met een steen van 8 cm. - Optie 1

Nu vroeg ik mij af het een slim idee zou zijn om de bestaande gevel gewoon te behouden, de huidige spouw te laten opspuiten met spouwisolatie en om dan op diezelfde extra aangegoten fundering een dunner pakket isolatie (4-6 cm) met nieuwe spouw en dezelfde gevelsteen van 8 cm te voorzien? - Optie 2

4.jpg

Het grote voordeel lijkt mij dat ik de bestaande gevel niet zou moeten afbreken (betreft zo'n 200 m² gevel) en dat ik hierbij een perfect gladde muur heb voor de nieuwe harde isolatieplaten tegen te plaatsen.
    Enigste nadeel dat ik mij hierbij bedenk is dat ik dan wel met erg dikke muren zou zitten die zo'n 8-10 cm dikker zijn dan oorspronkelijk..
    Heb hierbij ook geen idee of dit dan beter isolerend zou zijn/ gelijkwaardig qua isolatie in vergelijking met de oorspronkelijk 12 cm isolatie in harde platen.

Heeft iemand hier enige input in om waarom optie 2 misschien beter/ slechter zou zijn om X redens.

Cheers Macaron

Toen wij in 2013-2014 voor dezelfde keuze stonden, was die snel gemaakt: gevel eraf omwille van vochtproblemen. Rondom het huis was er tot op 50 cm hoogte geen sprake meer van een spouw door de mortel/ rommel en stenen die de "vakmensen" destijds erin hadden achtergelaten. Tot en met kranten toe. Op sommige plaatsen stak de spouw tot een hoogte van 1m vol. Dus zat er geen andere mogelijkheid op dan de oude gevel af te breken.
    Funderingen werden verbreed, dikker isolatiepakket aangebracht en een nieuwe gevel + 2de verdiep opgetrokken.
    Omdat de binnenmuren te slecht waren (lees te slecht gemetst) om er isolatieplaten tegen te bevestigen, zelfs die met een laagje minerale wol op volstonden niet, hebben we de gevel laten isoleren met PUR-schuim (zoals men de vloeren isoleert).
    Zou ik het zo opnieuw doen? Ja, ook al was het een propere spouw. Ik heb er geen spijt van.

Toen wij in 2013-2014 voor dezelfde keuze stonden, was die snel gemaakt: gevel eraf omwille van vochtproblemen. Rondom het huis was er tot op 50 cm hoogte geen sprake meer van een spouw door de mortel/ rommel en stenen die de "vakmensen" destijds erin hadden achtergelaten. Tot en met kranten toe. Op sommige plaatsen stak de spouw tot een hoogte van 1m vol. Dus zat er geen andere mogelijkheid op dan de oude gevel af te breken.
    Funderingen werden verbreed, dikker isolatiepakket aangebracht en een nieuwe gevel + 2de verdiep opgetrokken.
    Omdat de binnenmuren te slecht waren (lees te slecht gemetst) om er isolatieplaten tegen te bevestigen, zelfs die met een laagje minerale wol op volstonden niet, hebben we de gevel laten isoleren met PUR-schuim (zoals men de vloeren isoleert).
    Zou ik het zo opnieuw doen? Ja, ook al was het een propere spouw. Ik heb er geen spijt van.
    Bedankt voor de reactie!

Bij mij zijn vochtproblemen minder aan de orde omdat het huis volledig onderkelderd is en het kelderverdiep nog een stukje boven het maaiveld komt (souterrain kelder)

Het huis zelf is oorspronkelijk door de eigenaar zelf gezet, die een metser was
    Maar ik vermoed dat de buitenzijde van de binnenmuur inderdaad ook niet echt proper afgewerkt zal zijn zoals vandaag de dag
    Als in veel mortel resten die nog aan de gevel hangen, mortel resten in de spouw, ..

Dus naast de dikke muren is geen schone spouw om in te spuiten met isolatie ook wel nog een bijkomend nadeel. Aangezien er potentieel plekken zullen zijn waar er dan amper isolatie raakt...

Bump 😬

Ik had graag nog wat meer reacties gehad omtrent dit onderwerp.
    Maar misschien zijn er niet veel mensen die voor een gelijkaardig voorval gestaan hebben/ dit overwogen hebben..?

Er dient altijd een spouwmuur onderzoek te gebeuren om de voorwaarden voor na isolatie af te toetsen.
    Heb je dat al laten doen?
    Dat is bepalend voor al de rest.

Er dient altijd een spouwmuur onderzoek te gebeuren om de voorwaarden voor na isolatie af te toetsen.
    Heb je dat al laten doen?
    Dat is bepalend voor al de rest.
    Dat is voorlopig nog niet gebeurd.

Had oorspronkelijk afgesproken met de architect om de gevels af te breken en nieuwe te metsen, het is helaas pas tijdens het bouwverlof dat ik op het gedacht kwam om misschien gewoon een derde wand hiervoor te plaatsen... 😬
    Eens hun bouwverlof gepasseerd is zou ik dat eens willen voorleggen aan hen, maar momenteel wou ik al eens polsen of er nog mensen dit gedaan hebben of voor dezelfde keuze stonden.

Optie 1 is wat meer werk, afbraak
    maar bijkomende fundering is helemaal niet nodig, gevelsteen mag een beetje in overkraging staan
    en groot voordeel dat je perfect zicht hebt bij plaatsen isolatie

dus dit is mijn voorkeur

Beste Macaron,

Wij zijn ook bezig met een totaalrenovatie van een huis uit eind jaren 70.
    De gevel hebben hebben we ook afgebroken.
    Op 1 plaats zat vocht in de muur en was direct verholpen, ook mortel resten tot wel 50 cm hoog in de spouw.
    Bredere fundering gegoten voor de nieuwe gevelsteen.
    Deze hebben wij voorzien van 14 cm isolatie.
    Ik zou het direct opnieuw doen, kost wat werk en centen maar zo weet je tenminste perfect waar je mee bezig bent en vermijd je verassingen in de toekomst

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan