Geurhinder kachel sinds ventilatie

• Tags binnenklimaat kachel luchtvochtigheid rookgasafvoer ventilatie
  • dakkerd

Nieuw Lid
    Lid geworden
    20 jun 2013
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    8
    Ik heb een systeem c+ geïnstalleerd in het huis, waar ook een kachel staat. SInds de installatie van de ventilatie, heb ik toch echt wel wat geurhinder van de kachel. Ik heb zo de indruk dat er inderdaad te weinig lucht kan binnengezogen worden, en dat de schouw van de kachel dienst doet als toevoer. Verre van ideaal dus. Het stoken van de kachel (met later een fijn stof filter), is anderszijds wel goed gezien het het huis wel aardig droogt. Een oude boerderij kan dat soms wel gebruiken.

Nu dacht ik een kachelklep te installeren tussen de kachel en de schouw. In het geval dat ik niet stook, kan dan de klep toe zodanig dat lucht uit de schouw niet kan aangezogen worden. Zou dit moeten helpen, of lijkt dit een rare oplossing.

Ik kan, als het echt moet, ook een buis installeren die rechtstreeks naar buiten gaat en de luchttoevoer dus van buiten halen. Op die manier is het circuit volledig extern (cf. lucht naar en van buitenuit), en zou het misschien ook moeten helpen. Nadeel is wel dat de lucht van binnen niet opgezogen wordt als je aan het stoken bent, en dus de vochtigere lucht niet meer weggezogen wordt door de kachel.

Enfin, mensen met kennis of ideeën altijd welkom.

systeem C+ geïnstalleerd met een kachel die open is naar de leefruimte??

jullie hebben geluk dat er nog geen CO-vergiftiging geweest is (al zal dat ook wel dankzij het ventilatiesysteem en de bijhorende luchtroosters zijn). de lucht wordt van overal tegelijk aangezogen, niet enkel langs de makkelijkste weg. Uiteraard wel meer langs de makkelijkste weg.

Best de toevoer van buitenaf voor de verbrandingslucht installeren, maar dan moeten wel alle openingen in het branderhuis afgetapet worden met vuurvaste tape, anders zal je alsnog (overigens giftige) roetgeur binnentrekken op momenten dat je niet stookt. Hopelijk is de schouwtrek groter dan de ventilatietrek tijdens het stoken.

De vochtige lucht wordt verder vooral weggezogen door de ventilatie 24/24 en vervangen door (op vandaag ook wel redelijk vochtige) lucht van buiten. Vooral de verwarming zorgt ervoor dat de lucht veel meer vocht kan opnemen (en daardoor droger wordt in RV%) en de ventilatie zorgt er dan voor dat deze afgevoerd wordt.
    Dus de warme lucht is 'droger' maar bevat toch meer vocht dan de 'natte' buitenlucht (nadat deze resterend bouwvocht heeft opgenomen).

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan