• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

gespoten PUR als gevelisolatie

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Ik ben aant overwegen om gespoten PUR als gevelisolatie te gebruiken.

Speelt dit een rol als je er iets langer over doet om de gevelsteen te zetten. Het wordt maw langere tijd bloot gesteld aan de natuurelementen.

En geeft het problemen als je naar grotere diktes gaat, ongeveer 15 cm.

Is er iemand die hier al ervaring mee heeft of positieve of negatieve punten erin ziet?

:shock: 15 cm PUR ???? Ik besef wel dat je niet kan overisoleren maar zo'n isolatiewaarde is wel een unicum. Heb je al over de prijs nagedacht ? Dat moet een noot kosten man. Anyway, ik zou nooit met PUR in de spouw isoleren en dit voor verschillende redenen.

- Je maakt je spouw luchtdicht met alle ongemakken van dien voor je vochthuishouding.

- PUR en water zijn niet echt vrienden.

- Veiligheid : wat bij brand (zéér toxisch).

- Ecologisch : niet echt je dat voor het milieu.

- Verschikkelijk duur.

Kortom, over de isolatiewaarde is er geen discussie : steengoed. Echter zijn er betere alternatieven (prijs/kwaliteit) : minerale wollen. Ieder zijn gedacht natuurlijk.

Nog veel succes met je project toegewenst.

Thierry

ps. PUR in de vloer kent dan - voor mij dan toch - zijn gelijke niet en is dan wel een goed idee.

de aannemers die ik ken, willen in open lucht geen PUR spuiten omdat er teveel materie "wegwaait" en de buren daar meestal niet zo content mee zijn.

Heb recent nog gezocht naar een aannemer voor dakisolatie te spuiten, maar heb er geen gevonden. Misschien kent er toch iemand een aannemer die daar een oplossing voor heeft?

xinix wrote:
de aannemers die ik ken, willen in open lucht geen PUR spuiten omdat er teveel materie "wegwaait" en de buren daar meestal niet zo content mee zijn.

Heb recent nog gezocht naar een aannemer voor dakisolatie te spuiten, maar heb er geen gevonden. Misschien kent er toch iemand een aannemer die daar een oplossing voor heeft?

geloof ik best, ik zag eind vorig jaar zo een woning opgebouwd worden, leek mij ook een rare situatie. Ik kan het navragen wie de aannemer voor PUR was.

Thierry wrote:
:shock: 15 cm PUR ???? Ik besef wel dat je niet kan overisoleren maar zo'n isolatiewaarde is wel een unicum. Heb je al over de prijs nagedacht ? Dat moet een noot kosten man. Anyway, ik zou nooit met PUR in de spouw isoleren en dit voor verschillende redenen.

- Je maakt je spouw luchtdicht met alle ongemakken van dien voor je vochthuishouding.

- PUR en water zijn niet echt vrienden.

- Veiligheid : wat bij brand (zéér toxisch).

- Ecologisch : niet echt je dat voor het milieu.

- Verschikkelijk duur.

Kortom, over de isolatiewaarde is er geen discussie : steengoed. Echter zijn er betere alternatieven (prijs/kwaliteit) : minerale wollen. Ieder zijn gedacht natuurlijk.

Nog veel succes met je project toegewenst.

Thierry

ps. PUR in de vloer kent dan - voor mij dan toch - zijn gelijke niet en is dan wel een goed idee.

- een unicum zou ik het niet durven noemen. Dit komt overeen met 22.5 cm minerale wol. Er zijn huizen die reeds meer steken hebben. BV passief huizen.

- Luchtdicht bouwen is geen probleem zolang je een balansventilatie plaatst.

- De prijs is 25 euro de M2.

- Is pur niet waterafstotend. Je moet alleen zien dat het droog is voordat het aangebracht wordt voor de hechting en dat er zo weinig mogelijk wind staat.

- Brand is altijd gevaarlijk, we gaan zowiezo werken met detectors en brandvertragende of werende materialen in het interieur, overal vloer, brandvertragende stoffen. Natuurlijk is minerale wol beter bestand tegen hogere temperaturen.

- is het zo milieuonvriendelijk? Je hebt ook een perfect luchtdicht en zeer goed geisoleerd huis die ook minder KW nodig heeft, wat de milieu op termijn ook spaart.

Heb ik het ergens mis, zeg het gerust.

Bedankt voor de info.

Mac Kenna wrote:
- een unicum zou ik het niet durven noemen. Dit komt overeen met 22.5 cm minerale wol. Er zijn huizen die reeds meer steken hebben. BV passief huizen.

unicum = ik heb geen weet van 15 cm gespoten PUR in spouw. Van 22,5 cm minerale wol heb ik al wel gelezen/gehoord.

Mac Kenna wrote:
- Luchtdicht bouwen is geen probleem zolang je een balansventilatie plaatst.

Klopt, maar het is niet evident om het goed te laten uitvoeren.

Mac Kenna wrote:
- De prijs is 25 euro de M2.

Fors prijskaartje. Is zo'n 50 % duurder dan minerale wol (equivalent).

Mac Kenna wrote:
- Is pur niet waterafstotend. Je moet alleen zien dat het droog is voordat het aangebracht wordt voor de hechting en dat er zo weinig mogelijk wind staat.

PUR absorbeert nog zo'n 1 % (weliswaar bij onderdompeling) en is dampdicht.

Mac Kenna wrote:
- Brand is altijd gevaarlijk, we gaan zowiezo werken met detectors en brandvertragende of werende materialen in het interieur, overal vloer, brandvertragende stoffen. Natuurlijk is minerale wol beter bestand tegen hogere temperaturen.

't Probleem bij brand zijn de toxische dampen die vrijkomen.

Mac Kenna wrote:
- is het zo milieuonvriendelijk? Je hebt ook een perfect luchtdicht en zeer goed geisoleerd huis die ook minder KW nodig heeft, wat de milieu op termijn ook spaart.

Heb ik het ergens mis, zeg het gerust.

Ik zeg niet dat het slecht isoleert. Ik beweer dat er beter - lees milieuvriendelijker - alternatieven zijn.

Thierry

bouw eerst je buitenmuur en een volledig open spouw

laat ze daarna opvullen met thermo-parels of met gespoten PUR

Xinix,

check eens bij Na-iso: zijn doen zeker dakisolatie. Anderzijds duidde hij me wel op de problemen hierrond: pur is nooit volledig vlak, ook niet na afschuren.

Daarenboven: hoe ga je de afwerking doen? Je kan er niets op branden.

Verlijmen?--> wie gaat hier garantie op geven?

Enige oplossing: mechanisch bevestigen van een materiaal waarop je wel kan branden.

(hij stelde ook voor om rubber op de pur te bespuiten (dit doen zij nl ook) maar gaf toe dat dit heel duur is, en naar t schijnt pikken de vogels hier zo door met hun bekjes!)

teizman

Net gehoord van iemand die voor EPB verslaggever bijstudeert:

PUR zou zeer goed isoleren gedurende de eerste 10 jaar maar daarna zou zijn isolatiewaarde tot 30% dalen als het in de spouw gebruikt wordt (wegens vochtopname).

Als dat zo is, ga ik dus voor MW.

BouwerInSpe

BouwerInSpe,

Het zou mij sterk verwonderen dat de isolatiewaarde van PUR na 10 jaar 30% daalt tgv vocht. Voor zover ik heb gehoord heeft MV (en glaswol) meer last van isolatiewaarde verlies door vocht dan PUR. De vochtopname van PUR zou zo goed als onbestaand moeten zijn.

En waarom zou dat pas na 10 jaar zijn?

Rsc

Had iets te zien met chemische samenstelling van PUR die versneld afbreekt eens een bepaalde threshold aan vocht overschreden is.

Moet toegeven dat bij de uitleg mijn lichtjes uitgingen... ik ben helaas geen chemisch ingenieur :( maar het klonk plausibel.

(Vandaar dat ik het hier eens wou verifieren of hij me niets op de mouw aan het spelden was...)

Zou graag eens van anderen weten als er nog mensen zijn die hebben gehoord dat PUR na verloop van tijd zijn isolatiewaarde kan verliezen. Zoiezo denk ik dat je er best aan doet om isolatie zo droog mogelijk te houden (zowel PUR als MW). Als er iemand een referentie op internet kan vinden die BouwerInSpe zijn argument kan aantonen, graag de link. Ik kan hierover echter niet direct iets vinden.

Ben zeer geïntresseerd want ga ook PUR in mijn spouw steken, mischien ook wel laten spuiten. Het spuiten zou op zich niet echt duurder uitkomen dan het plaatsen van platen, en heeft tevens het voordeel dat er geen kieren zijn. Alleen willen niet alle PUR-spuiters PUR op op de muren spuiten. Isotrie bv. doet dit niet (meer) omdat men teveel afhankelijk is van het weer ( moet windstil zijn). Pluimers doen het echter wel nog.

Rsc

BouwerInSpe, ben je zeker dat het over PolyUrethaan gaat en niet UreumFormaldehyde? Dus PUR en niet UF? Van UF weet ik namelijk dat dat spul na een jaartje of 10 inderdaad degradeerd.

Bij Isowit op de Bouwinnovatiebeurs in Hasselt werd me ook verteld dat ze dat doen, Pur tegen de muren spuiten. Zonneschijn en PUR gaan echter niet goed samen, de PUR verpoedert daardoor, dus je kan dat niet te lang blootgesteld laten aan de buitenlucht. Eens gespoten, ASAP gevelsteen errond.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan