• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

gescheurde hoek gevel

Lid geworden
7 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Graag roep ik even jullie hulp in.

Ikzelf ben een ervaren klusser en ben reeds aan mijn derde huis bezig.

Nu hebben we een gescheurde buitenhoek en zal dit zo duidelijk mogelijk proberen te schetsen.

Gedetailleerde omschrijving

Samenstelling gevelparament.

- Plakketje (sinds 14 jaar)

- Lijm

- Zandscheldesteen 9cm

- Vide 6cm

- Snelbouwsteen 14cm

Samenstelling dak voor plaatsing zonnepanelen

- Draagvloer potten en balken gewelven 15cm

- Kleikorrels

- Bitumineuze dakbedekking

Na plaatsing zonnepanelen

- 12cm dakisolatie

- 3cm steenslag

- Zonnepanelen

Borstwering van 30cm dik opgetrokken in assepotten “zwijnsneuzen”.

Staan deels (+/- 17cm) op de welfsels.

Het probleem is dat aan de buitenhoek het buitenparament begint te scheuren en te knikken.

Scheuren tot 1.5cm (stootvoegen) breed lopen trapsgewijze door van boven naar beneden (enkel buitenspouwblad) Het metselwerkt knikt naar buiten ter hoogte van de verbinding borstwering / welfsels = +/- 45cm

De zandscheldestenen zijn gemetseld met een vette zavelmortel.

Hierop werden later plakketjes geplaatst.

De juiste oorzaak is moeilijk vast te stellen want er zijn verschillende opties.

Mogelijkheid 1

Enerzijds hebben we de plaatsing van de zonnepanelen met extra belasting van het grind, isolatie en de panelen zelf.

Echter binnen is in het binnenspouwblad of het plafond geen enkele scheur te zien

Mogelijkheid 2

Vorig jaar werd de grond rondomrond afgegraven +/-60cm en 1 maand later terug aangevuld.

is dat de grond zich ontzwollen heeft na het afgraven zodat we nu met ongelijkmatige zettingen te maken hebben.

Zoolfundering breedte 60cm.

Mogelijkheid 3 : aangezien de welfsels nu een warm dak vormen ipv een koud dak is ook hun uitzetting aanzienlijk gestegen.

Als welfsels en buitenspouwblad elkaar raken drukt deze het metselwerk naar buiten met een gescheurde hoek en knikkend metselwerk als gevolg.

Dus graag had ik eens gepolst wat jullie denken dat het de oorzaak kan zijn.

Al een ingenieur er naar laten kijken?

In de buurt geen grote werken geweest of droogzuiging?

Nee nog niet , heb het probleem pas gisteren voorgeschoteld gekregen.

Ben nu bezig met het uitrekenen van de uiterste en gebruiksgrenstoestanden van fundering en dakplaat.

CyPhErIoN;1702469 wrote:
Nee nog niet , heb het probleem pas gisteren voorgeschoteld gekregen.

Ben nu bezig met het uitrekenen van de uiterste en gebruiksgrenstoestanden van fundering en dakplaat.

Waarom is de grond rondomrond afgegraven? drainage geplaatst?

vroeger was er rondom het huis gazon. Dorpel tov straatpas was +0.8m

Dus hebben ze besloten om rondomrond een terras te plaatsen ipv gazon en vijver.

Vandaar werd de grond afgegraven en vervangen door een zandlaag en gestabiliseerd zand.

Is de scheur nog aan het evolueren?

De scheur is in de afgelopen dagen 5mm uitgezet.

Het fenomeen doet zich enkel voor in de hoeken aan de top.

In totaal zijn drie hoeken op dezelfde manier aan het scheuren.

Enkel buitenspouwblad.

Deze avond ga ik nog eens kijken met mijn schuifmaat.

Vocht achter die plaketten geraakt en kapotgevroren? Of is de steen erachter ook al gebarsten?

Ik denk maar luidop

Ik zou dan zo rap mogelijk je verzekering contacteren en vragen om stande pede een ingenieur/expert te laten langskomen.

mensen ,

even een update.

Quote:
Ik herken het probleem.

Het betreft een veel te grote capillariteit en porositeit van de Scheldesteen.

Dit type steen werd begin de jaren ’80 bijzonder veel gebruikt (ik schat aan de foto’s te zien dat de woning van rond die periode is). Het zijn qua vochthuishouding bijzonder slechte stenen en veroorzaken heel vaak het schadepatroon dat jullie hebben.

Ook de thermische werking (warm/koud) maakt dat het bovenste gedeelte (veel kouder en natter) meer onderhevig is dan de onderste delen waardoor de bovenkant loskomt.

Oplossing: hydrofoberen (hydrofugelaag aanbrengen) na opnieuw gevoegd te hebben.

Ofwel (drastische): gevelsteen verwijderen en vervangen door een betere steen.

zal de armen en handen uit de mouwen worden.

Beste,

Ik studeer momenteel IR bouwkunde, en ik moet daarbij op zoek gaan naar voorbeelden van scheurvorming en de reden ervan. Het probleem dat u beschrijft lijkt me een interessante case, om de bespreken - mits uw toestemming. De afbeeldingen zijn jammerlijk niet meer toegankelijk.

Alvast bedankt!

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan