• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Geothermische WP in ingrijpende energetische renovatie

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Waarderingsscore
128
Punten
43
Dag allen,

We gaan beginnen aan de ingrijpende energetische renovatie van een vrijstaande woning uit 1972. We zouden een geothermische WP willen zetten.
We kregen net de isolatiediktes door van onze EPB verslaggever waarmee we een E-peil van 59 zouden halen:

- 18cm minerale wol in hellend dak (226m2)
- 12 cm pur in plat dak (10m2)
- 14 cm eps (want steenstrips) op de buitenmuren
- 12 cm eps in de dakoversteken
- 5 cm eps op de garage en kelderplafonds (niets in de kruipkelder dus slechts 2/3 van bestaande oppervlakte zal geïsoleerd zijn)
-10 cm pur voor de vloer op volle grond (10m2)
- 1.0 glas (+/- 75 m2)
- ventilatie C+
- min. 3800 wp aan zonnepanelen

Deze diktes zijn allemaal minder dan dat we zelf verwacht hadden. Zelf dacht we eerder aan 0.6 glas en 18 cm eps voor de buitenmuren. We zullen dus hoogstwaarschijnlijk om een nieuwe berekening vragen.

Nu is de vraag eigenlijk of een geothermische WP rendabel genoeg is met de waardes die de EPB verslaggever doorgaf. Zij rekenen met scop 5 en aanvoertemperatuur van 35 graden.

Alvast bedankt

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.488
Punten
113
Wij hebben voor L/W warmtepomp (9kw) gekozen, wegens eenvoudiger systeem, dus minder kans dat er ergens iets mis loopt. Bovendien kon geen enkele boorder ons garanderen dat de putten meer dan 15 jaar goed gingen werken en wat doe je dan na die 15 jaar? Er kan nu ook nergens ondergronds een lek optreden, behalve in de 1,5 meter tussen de binnen en de buitenunit.
In het dak zit hier 30cm cellulose, wij hadden teveel schrik van warmtedoorslag bij lichtere isolatie materialen.
Op de muur 26cm EPS en crepi, geisoleerd tot op funderingsvoet, maar ons huis is volledig onderkelderd en momenteel nog steeds geen isolatie tussen kelder en gelijkvloers.
Ventilatie systeem D+, leidingen lopen grotendeels op de zolder en via 2 schachten naar gelijkvloers.
3V glas, kaders weet ik niet meer, maar ze zijn niet zo lucht dicht als gehoopt :cautious:
Wat is D+ ?

Resi

Nieuw Lid
Lid geworden
7 feb 2022
Waarderingsscore
13
Punten
8
Het rendement van een geothermische pomp verschilt niet veel met een lucht/water pomp. Ik zou dit nog eens navragen want dit verschil is echt héél klein. Geothermie is duurder maar daarom niet beter.

En goed isoleren is de boodschap! Anders heeft een warmtepomp weinig zin en ga je alsnog veel verlies hebben.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.488
Punten
113
Het rendement van een geothermische pomp verschilt niet veel met een lucht/water pomp. Ik zou dit nog eens navragen want dit verschil is echt héél klein. Geothermie is duurder maar daarom niet beter.

En goed isoleren is de boodschap! Anders heeft een warmtepomp weinig zin en ga je alsnog veel verlies hebben.
Terecht
geothermie is nuttig als je hoog vermogen nodig hebt
en dan best ook nog evenwicht tussen verwarming en koeling

Lid geworden
23 jan 2014
Waarderingsscore
18
Punten
3
Sorry Mario en Stefan,
ik bedoelde warmtewisselaar, ik was precies niet meer goed wakker gisterenavond :sleep:.
Mij is ooit wijsgemaakt dat D geforceerde aan en afvoer is en D+ met warmtewisselaar ?‍♀️.
Heb misschien de verkeerde terminologie gebruikt, dus gewoon een balansventilatie op de zolder, aan en afvoer via de punt gevels (dus zeker niet onder de grond of via canadeese put of zo) met een warmewisselaar in de unit en geen extra sturing. Instalateur vond die extra sensoren nonsens.

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
590
Punten
113
Ik denk dat D systeem sowieso een warmtewisselaar inhoudt.
ik zou ook voor L/W warmtepomp gaan en extra budget investeren in nog beter isoleren en systeem D als het lukt met de buizen.

niet alleen voor de prijs van de ramen en het zicht, maar ook het geluid van buiten met die roosters is niet te onderschatten vind ik.

wij hebben een L/W warmtepomp en terwijl de rest van België kreunt onder de prijzen van energie is onze factuur verrassend mild (< 1000 euro per jaar totaal energieverbruik). de terugverdientijd van een geothermische warmtepomp vs L/W is voor mij niet in jaren maar decennia uit te drukken denk ik, weggegooid geld volgens mij.

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
705
Punten
113
Ventilatie D bevat sowieso een warmtewisselaar. D+ is hetzelfde, maar vraaggestuurd, dus met extra sensoren in de te ventileren ruimtes.

Geothermisch of L/W: dat hangt af van je warmtevraag. Ook het feit of je een terugdraaiende teller hebt of niet, speelt een rol. Geothermie is immers efficiënter in de koudste, donkerste maanden (grondtemperatuur vs. luchttemperatuur), terwijl L/W beter presteert in de tussenseizoenen. Er is dus ook een verschil tussen wanneer je warmtepomp meer of minder energie vraagt, los van je totale jaarverbruik.

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Waarderingsscore
128
Punten
43
We hebben ondertussen aan onze EPB verslaggever gevraagd om ventilatie D te gebruiken (leek op het eerste zicht geen probleem), 18 cm eps in gevel (meer leek overkill zei hij), 10 cm eps op kelder/garage plafond, 24 cm minerale wol in hellend dak, 16 cm pur in plat dak (gezien geringe oppervlakte) en 3V glas. Hij gaat op deze basis een berekening maken met geothermische WP en L/W WP. De zonnepanelen zijn ook wat verhoogd zodat ze in principe verbruik WP zouden denken. Zijn voorkeur gaat uit naar een geothermische WP maar dat zal dus later beslist worden.

We hebben nooit in het huis gewoond dus geen idee van ons verbruik en aangezien het een IER betreft en alles vervangen wordt, zal er ook geen terug terugdraaiende teller zijn.

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
590
Punten
113
zal er ook geen terug terugdraaiende teller zijn.
dan maakt het ook minder uit dat de pv installatie het verbruik van de wp dekt. aangezien die vooral in de winter veel verbruikt wanneer je pv panelen niets doen.

evenzeer kan je natuurlijk best genoeg panelen leggen.

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
705
Punten
113
De zonnepanelen zijn ook wat verhoogd zodat ze in principe verbruik WP zouden denken.
Zonnepanelen die het verbruik van de warmtepomp dekken, is een concept uit de tijd van de eeuwigdurende terugdraaiende teller. Laat je hier dus niet aan vangen!

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Waarderingsscore
128
Punten
43
De zonnepanelen zijn ook wat verhoogd zodat ze in principe verbruik WP zouden denken.
Zonnepanelen die het verbruik van de warmtepomp dekken, is een concept uit de tijd van de eeuwigdurende terugdraaiende teller. Laat je hier dus niet aan vangen!
Hoeveel zou ik er dan leggen? Hij stelde eerst voor 3800 kWh en nu 4500-5000 kWh voor. Is dit dan te veel?

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
705
Punten
113
Hoeveel zou ik er dan leggen? Hij stelde eerst voor 3800 kWh en nu 4500-5000 kWh voor. Is dit dan te veel?
Het moet kWp (kilowattpiek) zijn en geen kWh (kilowattuur). Wat te veel of te weinig is, kan ik van hieruit niet beoordelen. Feit is dat uw EPB-verslaggever ondertussen beter zou moeten weten dan de jaaropbrengst van de zonnepanelen te koppelen aan het jaarverbruik van de warmtepomp.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.488
Punten
113
Je dak vol leggen moet je doen met huidige prijzen stroom en PV

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.364
Punten
113
Je dak vol leggen moet je doen met huidige prijzen stroom en PV
en dat dan vooral om in de winter toch iets van opbrengst te hebben... Om even een idee te geven:

In de maanden november, december, januari & februari produceren wij 11% van onze jaaropbrengst.
oktober en maart produceren wij ook nog eens 11% van onze jaaropbrengst

en van april tot en met september produceren we de rest... Dus om je warmtepomp te voeden heb je die koude maanden nodig, en dan wordt er het minste geproduceerd...

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
1.044
Punten
113
Inderdaad, je moet de WP en de zonnepanelen apart zien.

Laat ons eerlijk zijn, als je het geld voor een WP met grondboring bekijkt, dan kan je beter nog een zak geld uitgeven aan isolatie.
Als je dan uiteindelijk die BEN hebt, dan is de kost van de verwarming marginaal, en kan je bij wijze van spreken verwarmen met je oven of een straalkachel.
Zit je er ergens tussenin, dan is een L/L of L/W WP een stuk interessanter.

Ik denk dat economisch gezien een grondboring enkel zinvol is als je met één grondboring een aantal woonunits kan voorzien.

Je pompt dan grondwater naar elke woning/appartement waar er ter plaatse een W/W warmtepomp zorgt voor de verwarming.
Maar ook dan moet je kijken naar uitputting van de bron.

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Waarderingsscore
128
Punten
43
Ik las hier meermaals op het forum dat de prijs van L/W WP en een geothermische WP niet zoveel scheelt (+/- 4K) voor dat geld kan je eveneens passief koelen wat wel goed is meegenomen.

Ondertussen hebben we een nieuwe berekening gekregen van de EPB verslaggever. We zouden nu E45 hebben maar dit kan zakken tot E34 door de passieve koeling.

Momenteel is er overal 3V glas voorzien, 18 cm eps aan gevel, 10cm eps op kelderplafonds, 24 cm minerale wol in het dak, 16cm pur in plat dak en ventilatiesysteem D. Volgens de EPB verslaggever is dit voldoende voor een IER.

Lid geworden
29 apr 2021
Waarderingsscore
2
Punten
3
Zelf ben ik momenteel bezig met een ier verbouwing de overwegingen die je doet komen heel herkenbaar over.

Ook hier was het voorstel eps op de muren langs buiten, uiteindelijk gekozen voor resol isolatie met glasvlies de u waarde is daarvan 0,020
de beslissing kwam uit op 14cm daarmee een Rc waarde verkregen van 7.1 voor de muren.

In het dak tussen/onder de spanten ook gekozen voor minerale wol U 0,031 maar wel totaal 26 cm ook daar kom ik uit op Rc 7.1

Voorlopig is de Epb beraming E03 en de S waarde 23

Techniek;
3V glas
warmtepomp l/w 6kw met boiler 300L
zonnepanelen 15x 370wp met thuisaccu 10kw
ventilatie D
vloerverwarming

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Waarderingsscore
128
Punten
43
Zelf ben ik momenteel bezig met een ier verbouwing de overwegingen die je doet komen heel herkenbaar over.

Ook hier was het voorstel eps op de muren langs buiten, uiteindelijk gekozen voor resol isolatie met glasvlies de u waarde is daarvan 0,020
de beslissing kwam uit op 14cm daarmee een Rc waarde verkregen van 7.1 voor de muren.

In het dak tussen/onder de spanten ook gekozen voor minerale wol U 0,031 maar wel totaal 26 cm ook daar kom ik uit op Rc 7.1

Voorlopig is de Epb beraming E03 en de S waarde 23

Techniek;
3V glas
warmtepomp l/w 6kw met boiler 300L
zonnepanelen 15x 370wp met thuisaccu 10kw
ventilatie D
vloerverwarming
Bedankt. Ik ga eens opzoeken naar resolisolatie met glasvlies.

Hoeveel hebben jullie als vloerisolatie? Ik vraag me af waar het verschil zit. Wij hebben enkel iets minder zonnepanelen voorzien maar toch nog een gigantisch verschil met jullie.

Lid geworden
29 apr 2021
Waarderingsscore
2
Punten
3
in de vloer 12 cm gespoten pur

Mijn dak is kleiner schuin dak 140m2 en plat dak 40m2
glas en deuren 34 m2 bij jouw 40 m2 meer

En mijn woning is een halfopen bebouwing

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief