• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Geothermische warmtepomp

Lid geworden
5 nov 2021
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Wij starten binnenkort met onze nieuwbouw. De kans is zo goed als zeker dat we voor een geothermische warmtepomp kiezen (combinatie met zonnepanelen, vloerverwarming en airco om te koelen/bijwarmen).

Hoe zijn jullie ervaringen hier mee?
Hoe is het verbruik in de winter als de zonnepanelen minder rendement hebben?

Alvast dank!
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Kiezen?
geothermie kiest u, niet andersom.
wat zegt de sondering?
hoe ga je uitputting tegengaan?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
(combinatie met zonnepanelen, vloerverwarming en airco om te koelen/bijwarmen).
Waarom zoveel systemen als het met 1 ook kan?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Dat zou je kunnen overwegen, of alleen een L/L warmte pomp
Maar thermische? zonnepanelen, een w/w warmtepomp en een L/L warmtepomp lijkt mij toch wel te veel van het goede.
Als je het geld voor een geothermische warmtepomp investeert in betere isolatie heb je misschien zelfs geen verwarming meer nodig.

Koeling heb je in de zomer ook niet nodig als je een goed ontwerp maakt trouwens.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Hoe het verbruik gaat zijn....
Dat hangt van uw warmtevraag af en is met of zonder PV even hoog.
Kost Geo eens bekijken tov passief ?
Want veel investeren om een heel laag warmteverlies te hebben en dan nog eens extra investeren in een CV installatie om dat beetje warmte aan te maken .... Gek eigenlijk
 

bert2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
825
Waarderingsscore
259
Punten
63
Een combinatie van een bodem/water warmtepomp met airco is inderdaad zot. De mogelijkheid van vloerkoeling, waarbij de bodem ook regenereert is het grootste voordeel van dit systeem tov een LW-systeem.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Een combinatie van een bodem/water warmtepomp met airco is inderdaad zot. De mogelijkheid van vloerkoeling, waarbij de bodem ook regenereert is het grootste voordeel van dit systeem tov een LW-systeem.
En die regeneratie blijkt tegenwoordig ook conditio sine qua non te zijn.
 
Lid geworden
5 nov 2021
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dat zou je kunnen overwegen, of alleen een L/L warmte pomp
Maar thermische? zonnepanelen, een w/w warmtepomp en een L/L warmtepomp lijkt mij toch wel te veel van het goede.
Als je het geld voor een geothermische warmtepomp investeert in betere isolatie heb je misschien zelfs geen verwarming meer nodig.

Koeling heb je in de zomer ook niet nodig als je een goed ontwerp maakt trouwens.
Is de Lucht - Lucht dan geen enorme energievreter in de winter? Of is dat quasi identiek aan de andere?
Ik dacht, misbegrepen waarschijnlijk, dat deze minder rendabel waren dan de W/W. Ben zelf ook een absolute leek in dit onderwerp, vandaar misschien verkeerde opvattingen.

We bekijken ook de optie met vloerkoeling, maar er is geen vloerverwarming voorzien in de slaapkamers.
 
Lid geworden
5 nov 2021
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
Een combinatie van een bodem/water warmtepomp met airco is inderdaad zot. De mogelijkheid van vloerkoeling, waarbij de bodem ook regenereert is het grootste voordeel van dit systeem tov een LW-systeem.
De airco voorzien we als extra om tijdens de warme zomers of extreme winters te koelen/verwarmen. Is het gevoel idem als we de vloerkoeling als optie nemen of stel jij dan voor om toch voor de andere optie, L/L of L/W te kiezen?
Wat is op deze moment het interessantste?
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Hoe ook rekening met het geluid/lawaai en het tochtgevoel van een L/L. misschien wordt je dat op termijn gewoon maar lijkt mij persoonlijk absoluut geen goede optie voor een nieuwbouw.
Als je een paar units moet plaatsen in verschillende kamers gaat de prijs ook sterk omhoog gaan.
Hier een LW met vloerkoeling (ik zou de kamers ook voorzien, tijdens de 2 hittegolven van 2020 was het hier aangenaam om te slapen). Ons verbruik voor warmen/koelen (excl SWW) is ongeveer 1800kWh per jaar of ongeveer 500 euro. Met een geo gaat daar misschien nog 20-30%? af dus voor ons had die geo een enorm lange terugverdientijd voor geen extra comfort. (Misschien zijn er ondertussen nieuwe premies waardoor dat weggevaagd wordt maar dan stel ik me nog steeds vragen bij de toegevoegde waarden?)
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Een combinatie van een bodem/water warmtepomp met airco is inderdaad zot. De mogelijkheid van vloerkoeling, waarbij de bodem ook regenereert is het grootste voordeel van dit systeem tov een LW-systeem.
De airco voorzien we als extra om tijdens de warme zomers of extreme winters te koelen/verwarmen. Is het gevoel idem als we de vloerkoeling als optie nemen of stel jij dan voor om toch voor de andere optie, L/L of L/W te kiezen?
Wat is op deze moment het interessantste?
Koeling moet je halen uit de geothermie om uitputting tegen te gaan.
lees je eerst eens goed in ipv alles op een hoopje te gooien.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Een combinatie van een bodem/water warmtepomp met airco is inderdaad zot. De mogelijkheid van vloerkoeling, waarbij de bodem ook regenereert is het grootste voordeel van dit systeem tov een LW-systeem.

de kosten al eens naast elkaar gezet voor dit allemaal?
 
Lid geworden
5 nov 2021
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hoe ook rekening met het geluid/lawaai en het tochtgevoel van een L/L. misschien wordt je dat op termijn gewoon maar lijkt mij persoonlijk absoluut geen goede optie voor een nieuwbouw.
Als je een paar units moet plaatsen in verschillende kamers gaat de prijs ook sterk omhoog gaan.
Hier een LW met vloerkoeling (ik zou de kamers ook voorzien, tijdens de 2 hittegolven van 2020 was het hier aangenaam om te slapen). Ons verbruik voor warmen/koelen (excl SWW) is ongeveer 1800kWh per jaar of ongeveer 500 euro. Met een geo gaat daar misschien nog 20-30%? af dus voor ons had die geo een enorm lange terugverdientijd voor geen extra comfort. (Misschien zijn er ondertussen nieuwe premies waardoor dat weggevaagd wordt maar dan stel ik me nog steeds vragen bij de toegevoegde waarden?)
Bedankt voor het opbouwend antwoord!
Wij hebben geen ervaring met een wp, vandaar de vele en misplaatste vragen.
Hoe is de ervaring met de vloerkoeling en verwarming? Is deze voldoende in extreme tijden, ook voor de winters? We voorzien geen radiatoren of dergelijke. Het idee van de aannemer was om vooral op de vloerverwarming te verwarmen zonder bijkomende…
Kan je de gelijkvloers goed koel houden in tijdens de warme dagen?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Je vraag over de koeling is al gedeeltelijk beantwoord
Koeling heb je in de zomer ook niet nodig als je een goed ontwerp maakt trouwens.
Maar alles begint met de vraag wat het warmteverlies van je woning is, pas met dat gegeven kun je gaan kijken of er verwarming nodig is en welke je dan best neemt.
Dus vraag daar eerst eens naar en kijk of dat nog positief te beïnvloeden is.
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Hoe is de ervaring met de vloerkoeling en verwarming? Is deze voldoende in extreme tijden, ook voor de winters? We voorzien geen radiatoren of dergelijke. Het idee van de aannemer was om vooral op de vloerverwarming te verwarmen zonder bijkomende…
Kan je de gelijkvloers goed koel houden in tijdens de warme dagen?
Waarom zou de verwarming niet voldoende zijn. Wij hebben relatief weinig aandacht gegeven aan luchtdichtheid, ultra isolatie en wat nog meer, dus we zijn zeker geen toonbeeld van BEN of bijna-passief of wat het nog allemaal mag heten.
Desondanks is vloerverwarming met geothermische warmtepomp geen enkel probleem. Het zou ook maar straf zijn toch, dat uw installateur zo slecht kan rekenen dat je koud hebt in je nieuwbouwwoning.
Absoluut enkel op vloerverwarming, radiatoren wil je niet, heeft ook weinig nut op die temperaturen, en heb je ook niet nodig.

Gelijkvloers en verdieping kunnen we goed koel houden.
Door de vloerverwarming, maar uiteraard ook door zoninval te beperken, of dat nu is met screens, overhangende schermen, goed geplante bomen,... Een modern, enigszins geïsoleerd huis, mag geen probleem zijn om met je warmtepomp fris te houden, als je de zon wat afschermt.
Je kan geen frigo maken van je woning, maar het ook op de heetste dagen van de zomer onder de 25°C houden lukt hier alvast perfect.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Hoe ook rekening met het geluid/lawaai en het tochtgevoel van een L/L. misschien wordt je dat op termijn gewoon maar lijkt mij persoonlijk absoluut geen goede optie voor een nieuwbouw.
Als je een paar units moet plaatsen in verschillende kamers gaat de prijs ook sterk omhoog gaan.
Hier een LW met vloerkoeling (ik zou de kamers ook voorzien, tijdens de 2 hittegolven van 2020 was het hier aangenaam om te slapen). Ons verbruik voor warmen/koelen (excl SWW) is ongeveer 1800kWh per jaar of ongeveer 500 euro. Met een geo gaat daar misschien nog 20-30%? af dus voor ons had die geo een enorm lange terugverdientijd voor geen extra comfort. (Misschien zijn er ondertussen nieuwe premies waardoor dat weggevaagd wordt maar dan stel ik me nog steeds vragen bij de toegevoegde waarden?)
Bedankt voor het opbouwend antwoord!
Wij hebben geen ervaring met een wp, vandaar de vele en misplaatste vragen.
Hoe is de ervaring met de vloerkoeling en verwarming? Is deze voldoende in extreme tijden, ook voor de winters? We voorzien geen radiatoren of dergelijke. Het idee van de aannemer was om vooral op de vloerverwarming te verwarmen zonder bijkomende…
Kan je de gelijkvloers goed koel houden in tijdens de warme dagen?
Vloerkoeling is heel aangenaam naar ons aanvoelen. Na een paar dagen wordt het wel vochtiger in huis dus dauwpunt omhoog dus temperatuur kan zo laag niet meer. Maar bij ons was het hoogste 18 graden ofzo. Als je de zon kan buitenhouden met zonwering is dat genoeg.
Nog geen ervaring met extreme winters. Ik kan me niet voorstellen dat dat een groot probleem zou zijn. Gans het huis is op temperatuur dus je moet enkel het warmteverlies bijstoken
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan