Geothermische warmtepomp of lucht-water warmtepomp?

• Tags lucht-water warmtepomp warmtepomp
  • Lid geworden
    13 nov 2025
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    3
    In functie van nieuwbouwproject en bijhorende (verplichte) warmtepompinstallatie, staan we voor de keuze tussen geothermie & lucht-water.

Uiteraard al diverse verkopers gehoord- en dat woord kunnen we dan letterlijk nemen- die elk hun eigen zaak bepleiten. Met COP's die soms heel ver uit elkaar liggen.
    Ook al mensen gehoord die beiden plaatsen of epb verslaggever die elk wel hun mening hebben. Doch geraken we er niet echtg uit. Om een bewuste keuze te maken, zou ik vooral zo goed mogelijk willen inschatten wat de cijfertjes zouden zeggen om dan zo tot een eigen besluit te komen. Al zijn er uiteraard veel variabelen in het spel zoals kostprijs voor de boringen, bodemtemperatuur (ook al is die meestal wel quasi 'constant' verondertsel ik), buitentemperatuur en last but not least de woning zelf.

Kunnen jullie hierbij helpen/advies geven?

Het gaat over een nieuwbouwwoning bestaande uit twee lagen, rechthoekige vorm, plat dak. Ook een vide aanwezig van 4m x 5m, mocht dat relevant zijn.
    Oppervlakte vloerverwarming: +-350m²
    Achtergevel is zuid geörienteerd en quasi volledig voorzien met glas (wel driedubbel, met screens)
    EPB verslaggever schat het jaarlijks verbruik voor verwarming op 13500 kwh, voor sanitair verwarmd water op 5700 kw, al acht hij dit eerder aan de hoge kant.

Ik weet dat geothermie ook een aanzienlijk verschil geeft in verbruik naar (passieve) koeling toe, maar dat punt laat ik eerder buiten beschouwing aangezien ik er van uit ga dat de nodige energie voor koeling via een lucht-water warmtepomp probleemloos kan voorzien worden via opwekking zonnepanelen.
    Dus ik probeer beide systemen / ROI puur te vergelijken op basis van de verwarming ipv koeling. (tenzij hier andere meningen zijn toegedaan, ik zeg maar iets: koeling die ook snachts nog doorwerkt op hete zomerdagen?)
    Kleine kanttekening bij die koeling is wel dat de installatie bij geothermie wel minder gaat afzien op hete zomerdagen (en allicht ook strenge winterdagen) waardoor de levensduur van de warmtepomp mogelijks/allicht langer meegaat.

Meningen/inzichten?

Alvast bedankt!

Ik heb enkele jaren geleden ook hard getwijfeld. Na lang wikken en wegen gekozen voor lucht/water warmtepomp. Dit waren mijn redenen:

Waarom l/w wp en geen geothermische:
    - Ons verbruik met een geothermische zou met deze wp jaarlijks niet zo'n heel groot verschil zijn, en ik heb ecologisch gezien een beter gevoel bij een l/w wp omdat dit minder ingrijpend is voor de omgeving (geen diepteboringen, dus geen verstoring in de grond).
    - Ook het gegeven dat een geothermische "definitief" is vanwege de grote investering én de leidingen die meer dan 100m diep de grond in zouden gaan vond ik niet prettig. Dit zou inhouden dat wanneer deze wp ooit versleten is we waarschijnlijk automatisch een nieuwe geothermische wp zouden moeten nemen, ook al zijn er op dat moment betere opties met nieuwe technologiëen.
    De l/w wp kan je wanneer die versleten is gewoon vervangen door wat je wil...

Lucht water
    Is hier al x keer aan bod gekomen
    Prijs geothermisch haal je er nooit uit

Mijn insteek is : als je reeds sterk investeert in een zeer goede isolatieschil, dan zou ik het gek vinden om dat nogmaals te doen in het verwarmingssysteem.
    Je bent niet verplicht, je kan ook voor een passiefwoning gaan. Geen CV nodig..

Ik heb eentje met geothermie en passieve koeling; in de zomer doet die passieve koeling wel ièts (ideaal voor de leefruimte) maar na een paar dagen heet weer, als de warmte in de woning hangt, krijg je ze maar moeilijk weg. Ik heb dus naderhand toch nog airco's in de slaapkamers gehangen.

Niet dat ik kwaad ben dat ik de combinatie heb, de airco's zullen allicht wat minder vaak moeten draaien, maar als ik een beperkter budget zou hebben zou ik zeggen: L/W en airco's. Zo kan je evt ook nog uitsparen op het leggen van vloerverwarmingsbuizen op de slaapkamers, al is het natuurlijk in de winter wel aangenamer om een warme vloer te hebben dan warme lucht ;-)

Ik heb enkele jaren geleden ook hard getwijfeld. Na lang wikken en wegen gekozen voor lucht/water warmtepomp. Dit waren mijn redenen:

Waarom l/w wp en geen geothermische:
    - Ons verbruik met een geothermische zou met deze wp jaarlijks niet zo'n heel groot verschil zijn, en ik heb ecologisch gezien een beter gevoel bij een l/w wp omdat dit minder ingrijpend is voor de omgeving (geen diepteboringen, dus geen verstoring in de grond).
    - Ook het gegeven dat een geothermische "definitief" is vanwege de grote investering én de leidingen die meer dan 100m diep de grond in zouden gaan vond ik niet prettig. Dit zou inhouden dat wanneer deze wp ooit versleten is we waarschijnlijk automatisch een nieuwe geothermische wp zouden moeten nemen, ook al zijn er op dat moment betere opties met nieuwe technologiëen.
    De l/w wp kan je wanneer die versleten is gewoon vervangen door wat je wil...
    OK bedankt voor de inkijk.
    Zou een boring bepaalde negatieve effecten met zich meebrengen voor plantgroei of dergelijke?

Ik heb eentje met geothermie en passieve koeling; in de zomer doet die passieve koeling wel ièts (ideaal voor de leefruimte) maar na een paar dagen heet weer, als de warmte in de woning hangt, krijg je ze maar moeilijk weg. Ik heb dus naderhand toch nog airco's in de slaapkamers gehangen.

Niet dat ik kwaad ben dat ik de combinatie heb, de airco's zullen allicht wat minder vaak moeten draaien, maar als ik een beperkter budget zou hebben zou ik zeggen: L/W en airco's. Zo kan je evt ook nog uitsparen op het leggen van vloerverwarmingsbuizen op de slaapkamers, al is het natuurlijk in de winter wel aangenamer om een warme vloer te hebben dan warme lucht ;-)
    Volgens onze (nog niet definitief ma bon) installateur die zowel L/W als geothermie aanbiedt, zou actieve koeling via LW even goed werken als passieve koeling via G/W.
    Klopt dat? (het verbruikt uiteraard meer)

Ik zie online ook wel eens het (tegen)argument terugkomen dat een Lucht-Water warmtepomp op koude winterdagen een ontdooicyclus nodig heeft om de buitenunit te ontdooien en dit dan 5kw verbruikt.
    Is dat iets dat in de praktijk veel voorkomt?
    En dat dat dan effectief door in je rekening? Of is dat verwaarloosbaar?

Volgens onze (nog niet definitief ma bon) installateur die zowel L/W als geothermie aanbiedt, zou actieve koeling via LW even goed werken als passieve koeling via G/W.
    actieve koeling gaat altijd beter werken dan passieve, maar verbruik is dan ook hoger

begin met de zon in de zomer goed buiten te houden en dan valt verbruik ook heel goed mee

active koeling gaat beter werken. Maar koelen met vvw gaat beperkt zijn door de min temperatuur dat je moet behouden tegen condens etc. Actief L/L koelen werkt het beste. Verbruikt natuurlijk meer, maar kan meestal met PV zeer goedkoop opgelost worden

actieve koeling gaat altijd beter werken dan passieve, maar verbruik is dan ook hoger

begin met de zon in de zomer goed buiten te houden en dan valt verbruik ook heel goed mee
    Voor alle duidelijkheid: met actief koelen bedoel ik niet via airco. Maar puur via de lucht-water warmtepomp, aldus ook via de vloer.

Dat zou normaal niet 'beter' mogen werken dan de passieve koeling (ook via de vloer)? (maar ook niet slechter als ik installateur mag geloven)

Ik ga wat tegengewicht bieden: ik vind onze passieve koeling zaaaalig, en het werkt ook voldoende in combinatie met andere zonwerende maatregelen. Geen airco nodig.

Wij hebben geothermische WP gezet.

Lang getwijfeld tussen geothermische WP of gasketel.
    Luchtwarmtepomp nooit serieus overwogen omdat we dan ergens die bak kwijt moeten, het grotere verbruik, de geluidshinder.

Ondertussen valt geluidshinder misschien al meer mee, maar je vindt bijvoorbeeld op dit forum ook wel enkele posts van mensen die in ruzie met hun buren liggen omdat warmtepomp unit te dicht bij de draad staat, te veel in het zicht, te luid is.

Ik zou het nu wellicht opnieuw doen, maar het is duidelijk, het kost je 5 a 10k€ extra.
    Dus de meest economische keuze zal het allicht niet zijn.
    COP mag dan in theorie al beter zijn, je moet wel al heel veel verbruiken voor die grondboringen terug verdiend hebt.

De passieve koeling is zeer functioneel.
    Het houdt geen volle zon tegen, dus je moet wel degelijk nog steeds screens (of rolluiken) gebruiken.
    Maar wij hebben met onze grote zuidwesten ramen nog nooit serieus overwogen om airco te zetten. Het wordt binnen, ook na dagen zon, niet warmer dan 25.

Dus kort:
    - geo is duurder. Sowieso
    - passieve koeling werkt wel degelijk goed (en bespaart je de investering en verbruik van airco eventueel?)
    - belangrijkste reden voor ons om geen LW WP te zetten is die buitenunit. Als dat bij jou geen thema is, bespaar dan paar duizend euro en zet LW.

@woudloper1
    Ik zal u vraag over de cijfers van 2025 hier posten ipv te reageren op uw PM. Heb geen probleem dat dat het openbaar is.

Ik heb de cijfers van 2024/2025 eens aan chatgpt gegeven en gevraagd om een grafiek te maken.

Er zijn 2 grafieken.
    -Het totaal verbruik van de warmtepomp, inclusief de circulatiepomp
    -Het totaal verbruik van de warmtepomp, exclusief de circulatiepomp
    Ik heb geen externe pompgroepen, dus de interne circulatiepomp doet al het werk.

De opsplitsing is er gekomen, omdat me opviel dat de Scop van 2025 was gezakt tov 2024. Wat me vreemd leek. Ik had wel verwacht dat het verbruik hoger lag, maar niet dat het rendement lager zou zijn.
    Verschil met 2024 is vooral dat ik nu de leefkelder mee verwarm (In 2024 was dit niet voor gans het jaar). Hierdoor is er 70m² aan vvw bijgekomen.
    Door de opsplitsing valt het op dat het vooral komt door het meerverbruik van de circulatiepomp, dat het rendement lager ligt en niet zozeer dat de warmtepomp minder heeft gepresteerd.

Gegevens woning:
    -L/W warmtepomp.
    -Woning: bruto oppervlakte 424m² / beschermd volume 1320m³ / 809m² verliesoppervlakte
    -Enkel vloerverwarming, wordt ook gebruikt om de woning te koelen
    -Temperatuur leefruimtes constant 21,5°C

Warmtepomp-2024.png
    Warmtepomp-2024-exclusief-circulatiepomp.png

Verbruik-warmtepomp-2025.png
    Verbruik-warmtepomp-exclusief-pomp-2025.png

Verbruik-2025.png

Laatst bewerkt:
    Ik denk dat er wat verwarring is rond de term "actieve" en "passieve" koeling.
    Dit heeft niet te maken met het al dan niet gebruiken van airco's. "Actief" wil zeggen dat de compressor van de warmtepomp werkt, "passief" wil zeggen dat deze niet hoeft te werken (enkel de circulatiepompen). Om passief te koelen moet je bron dan wel kouder zijn dan je afgiftesysteem, anders werkt het niet. In de praktijk koel je dan ook enkel passief met een geothermische warmtepomp. De beperking bij zowel actief als passief koelen, ligt in het dauwpunt van je vloer, dus naar gevoel en koelend vermogen maakt dit geen verschil.

Airco zou je dus ook kunnen beschouwen als "actieve" koeling, waarbij je door de lucht te koelen i.p.v. de vloer een veel groter koelend vermogen kan genereren.

De tandem geothermische warmtepomp - zonnepanelen WAS ideaal met een terugdraaiende teller (of een salderingsregeling die zowat overal behalve in Vlaanderen kon en kan bestaan) en werd aldus ook gepromoot.
    Nu heb je in principe de meest overschot in stroomopbrengst op het moment dat je het meest moet koelen, en biedt de passieve koeling niet zo veel voordeel meer, buiten het regenereren van je bron dan.

Ik ga wat tegengewicht bieden: ik vind onze passieve koeling zaaaalig, en het werkt ook voldoende in combinatie met andere zonwerende maatregelen. Geen airco nodig.
    Ook hier geen absoluut geen nood aan airco, warmste dat het tijdens een hittegolf ooit geworden is binnen was 23°C door combinatie van zonnewering (screens) en vloerkoeling. En onze vloerkoeling draait dan nog enkel overdag, op het ritme van de zonnepanelen. 's Nachts blijft de woning door de traagheid (koude chape blijft koud) nog langzaam verder afkoelen.

Maar die info helpt op zich niets bij de keuze geothermisch of L/W. Beide sturen water op dezelfde temperatuur (nooit minder dan 18°C) door dezelfde buizen in dezelfde woning, de koelprestaties zijn dus identiek. Alleen het verbruik verschilt, al doet dat er met zonnepanelen niet toe.

Als je de rekening maakt is geothermie voor een éénsgezinswoning puur financieel eigenlijk nooit interessant. Als je een goed plekje kan vinden voor de buitenunit (uit het zicht, op correcte afstand van perceelsgrens) zou ik altijd L/W nemen, anders geothermie.

Laatst bewerkt:
    Ik denk dat er wat verwarring is rond de term "actieve" en "passieve" koeling.
    Dit heeft niet te maken met het al dan niet gebruiken van airco's. "Actief" wil zeggen dat de compressor van de warmtepomp werkt, "passief" wil zeggen dat deze niet hoeft te werken (enkel de circulatiepompen). Om passief te koelen moet je bron dan wel kouder zijn dan je afgiftesysteem, anders werkt het niet. In de praktijk koel je dan ook enkel passief met een geothermische warmtepomp. De beperking bij zowel actief als passief koelen, ligt in het dauwpunt van je vloer, dus naar gevoel en koelend vermogen maakt dit geen verschil.

Airco zou je dus ook kunnen beschouwen als "actieve" koeling, waarbij je door de lucht te koelen i.p.v. de vloer een veel groter koelend vermogen kan genereren.

De tandem geothermische warmtepomp - zonnepanelen WAS ideaal met een terugdraaiende teller (of een salderingsregeling die zowat overal behalve in Vlaanderen kon en kan bestaan) en werd aldus ook gepromoot.
    Nu heb je in principe de meest overschot in stroomopbrengst op het moment dat je het meest moet koelen, en biedt de passieve koeling niet zo veel voordeel meer, buiten het regenereren van je bron dan.
    Perfect verwoord
    Regenereren moet je altijd doen in de zomer, anders kan je in de problemen komen na 15 of 20 winters

Voor alle duidelijkheid: met actief koelen bedoel ik niet via airco. Maar puur via de lucht-water warmtepomp, aldus ook via de vloer.

Dat zou normaal niet 'beter' mogen werken dan de passieve koeling (ook via de vloer)? (maar ook niet slechter als ik installateur mag geloven)
    Terecht opgemerkt
    Passief, hier is temperatuur beperkt tot temp van je bron, na de winter kan dit laag zijn, vb 7°
    Maar op einde zomer zal dit veel hoger zijn
    Koelen met 25° water gaat niet werken

Met compressor in WP kan je hele winter op lage temperatuur werken, best geen condens vormen op je tegels
    Zeker niet op parket, …

In Nederland is die anders ook op weg naar de uitgang, dus da's wel een heel selectieve blik.

Terecht opgemerkt
    Passief, hier is temperatuur beperkt tot temp van je bron, na de winter kan dit laag zijn, vb 7°
    Maar op einde zomer zal dit veel hoger zijn
    Koelen met 25° water gaat niet werken
    Ik heb de brontemperatuur (=temperatuur van water die uit de grondboringen komt) nog niet boven 14-15 graden zien komen.
    Nog meer dan koud genoeg om de vloer tot 18° te koelen dus.

Lijkt me sterk dat veel mensen er zouden in slagen om hun bodem op 25°C te krijgen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan