• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Geothermie - boringen

Lid geworden
7 mei 2018
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
0
Even wat raad nodig, reeds verschillende offertes opgevraagd voor geothermie (geen gas aanwezig en een L/W zien we niet zitten omwillen van lelijke bak).

Warmtenoig 7,6 kw en elke installateur voorziet een warmtepomp van 8,9 kw het zij een vaillant, het zij een ander merk + 300 l boiler voor sanitair warm water.

Waar het veschil opzit zijn de boringen, een bepaalde firma werkt met 2 boringen van 90 meter, een andere met 4 van 40 meter, en hier vraag ik me bij af wat het beste is. De installeteur van 4x40 had als argument dat de warmtegeleidbarheid op plaats van boring vanaf 40 meter begint af te nemen door een bepaalde klei laag. Hij voegde bijgevoegd bodemopbouw plaatje mee.

Graag jullie mening.

Voorts is het nuttig om vloerverwarming te voorzien op slaapkamers in een nieuwbouw? 
 

Bijlagen

  • superscreenshot_2019-1-30_11-2-58.png
    superscreenshot_2019-1-30_11-2-58.png
    265 KB · Weergaven: 24

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
warmte geleidbaarheid op 4 meter is nog beter 
rofl.gif
  kan je zelf boren

ken niet genoeg van deze materie om enig feed-back te geven en zal ook zeer streek gebonden zijn , zelfs lokatie gebonden 

ik ga er van uit dat de temperatuur op een bepaalde diepte ook een rol zal spelen, aanwezigeheid water,..

vraag eens aan die eerste van 90 waarom 90 en niet 40 (mss kan die van 40m niet dieper met zijn machine?)

en algemene raad voor alle werken , hoor bij min 5 verschillende aannemers voor je vergelijkt en trek de pieren uit hun neus, waarom zus en waarom zo, die zegt dit en die zegt dat,......  

 
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
zou het kunnen dat de firma met voorstel 4 x 40 meter gewoon niet dieper kan boren dan 40 meter?

en dit niet zegt?

 

bewering ivm geleidbaarheid klopt, WTCB moeten we als neutraal en betrouwbaar beschouwen

 

maar wat deze ook niet vermeld is dat de temp op -90 hoger is dan op -40, en dus ook met lager geleidbaarheid toch nog meer warmte eruit haalt !

 

voordaal van meerdere boringen : vroeg of laat zal minstens één boring minder tot niet gaan werken (in slechtste geval een lek in 1 boring en moet je dus verder met 1 minder

 

dus toch overwegen om de firma van 2 x 90 meter eens te vragen wat 3 x 90 meter kost, kan niet veel meer zijn.

als je later doet laten uitvoeren kost het minstens evenveel als initiële 2 x 90 meter + kost van nieuwe tuin

 

succes

 

PS : mogen wel prijzen kennen, afgerond

 
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Hou er ook rekening mee dat boringen in een straal van minstens 9m uit elkaar moeten liggen. Bij 2 boringen is dat al makkelijker dan met 4 (afhankelijk van terrein)

 

4x40 = 160m

2x90 = 180m

Dat is dus 20m verschil en dus 20m meer/minder aan Wattage.

 

Wij mochten bij ons niet dieper dan een goeie 70m boren omdat we anders in een "Krijt" laag zouden zitten en dat mocht niet van de VMM.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
VVW op de kamers , de ene is voor, de andere tegen.

Is het nodig, ..... hangt van ieder zijn situatie af.

Meerkost is beperkt, en met tieners die hun kamer als hun woning zien en gebruiken, zeker handig.
 
Lid geworden
7 mei 2018
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
0
Die van 40 m kan ook gaan tot 100m+ maar hij is er van overtuigd dat er meer rendement zal gehaald worden uit de 4 x 40. De plaats tussen boringen is geen probleem ... we hebben een 100 meter tuin achter het huis :)

 

prijzen mogen jullie zeker weten :

 

4x40m boringen + vaillant 8,9 wp + 300 l boiler + passieve koeling + 150 m2 vloerverwarming + 2 lage temp radiatoren om de badkamer extra te kunnen verwarmen + ruimte thermostaat beneden : +- 22000 ex btw

 

2x90 + stiebel Eltron 8,9 kw warmtepomp + boiler 300l + 150 m2 vloerverwaming + passieve koeling + thermostaat beneden + "regelelaars van de debietmeters vvw op slaapkamer (4stuke) +- 27500 ex btw

 

Louter financieel is de keuze snel gemaakt :) Hebben die thermostaatjes op de slaapkamer eigenlijk een nut? ik zie het eerder voor mij dat je 1 keer het debiet inregelt er nooit meer aankomt?

 

zijn bovenstaande prijzen ok?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
die lage temperatuur-radiatoren kan je ook gerust weglaten, de vvw moet meer dan voldoende zijn.

 

regelen.... woning 24/7 op een comfortabele temperatuur, als je die bereikt hebt, valt er voor mij weinig nog te regelen....
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
groot prijsverschil.

 

prijs is totaal, niet heel duidelijk wat kost van (alleen) geothermie, boringen is

 

kan je nog onderhandelen met de duurste?

succes

 
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Temperatuur bodem stijgt ca. 30 graden per km. 90 Meter diep is 1,5 graad warmer dan op 40 graden. De lambda waarde zegt wat over de geleidbaarheid van warmte. Hoe hoger de lambda, hoe makkelijker de warmte naar de boring kan stromen. Wanneer je een temperatuurgradient rondom de boring zou bekijken dan zal je bij een hogere lambda een grotere straal hebben rondom de boring waar warmte aan onttrokken wordt. Bij een lagere lambda is deze straal kleiner met als gevolg dat de temperatuur rondom de boring sneller daalt. Die 1,5 graad warmer kan dan ineens een lagere temperatuur worden dan op hoger gelegen punten rondom de boring.

 

Dus ik zou voor de 4 x 40 gaan omdat ik vermoed dat de gemiddelde temperatuur over de hele boorlengte hoger zal zijn dan bij 2x 90 m waarbij de laatste 50m minder warmte kan onttrekken uit de aarde en daardoor sneller afkoelt.

 

Helemaal zeker weet ik het niet want het is de vraag hoe na 1 seizoen verwarmen de temperaturen zijn en dat hangt af van hoeveel energie je eruit trekt. Zou je nauwelijks warmte onttrekken per m boring dan kan die 1,5 graad op 90 m (gemiddeld over de 50m extra 0,75 graad) een voordeel zijn tot het moment dat na jaren de boring over de hele lengte is afgekoeld door warmteonttrekking.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
MarcMarc zei:
Temperatuur bodem stijgt ca. 30 graden per km. 90 Meter diep is 1,5 graad warmer dan op 40 graden. De lambda waarde zegt wat over de geleidbaarheid van warmte. Hoe hoger de lambda, hoe makkelijker de warmte naar de boring kan stromen. Wanneer je een temperatuurgradient rondom de boring zou bekijken dan zal je bij een hogere lambda een grotere straal hebben rondom de boring waar warmte aan onttrokken wordt. Bij een lagere lambda is deze straal kleiner met als gevolg dat de temperatuur rondom de boring sneller daalt. Die 1,5 graad warmer kan dan ineens een lagere temperatuur worden dan op hoger gelegen punten rondom de boring.

 

Dus ik zou voor de 4 x 40 gaan omdat ik vermoed dat de gemiddelde temperatuur over de hele boorlengte hoger zal zijn dan bij 2x 90 m waarbij de laatste 50m minder warmte kan onttrekken uit de aarde en daardoor sneller afkoelt.

 

Helemaal zeker weet ik het niet want het is de vraag hoe na 1 seizoen verwarmen de temperaturen zijn en dat hangt af van hoeveel energie je eruit trekt. Zou je nauwelijks warmte onttrekken per m boring dan kan die 1,5 graad op 90 m (gemiddeld over de 50m extra 0,75 graad) een voordeel zijn tot het moment dat na jaren de boring over de hele lengte is afgekoeld door warmteonttrekking.

Met passieve koeling die wordt aangeboden pomp je in de zomer opnieuw warmte in de bodem.

Normaal zou er hier geen sprake mogen zijn van afkoeling van de bron.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
@Enk, koelbehoefte en warmtebehoefte is asymetrisch. Dus je haalt er meer warmte uit dan je er in de zomer insteekt.
 
Lid geworden
7 mei 2018
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
0
De 4x40 m zat rond de 5500

de 2x90 rond de 6500
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
kris80 zei:
De 4x40 m zat rond de 5500

de 2x90 rond de 6500

 

5 x 40 dan ben je zeker.

Die meerprijs voor 1 boring extra gaat dan toch niet veel meer zijn?
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
Tom DV zei:
kris80 zei:
De 4x40 m zat rond de 5500

de 2x90 rond de 6500

 

5 x 40 dan ben je zeker.

Die meerprijs voor 1 boring extra gaat dan toch niet veel meer zijn?

De vuistregel van €35/meter blijkt nog altijd redelijk goed te kloppen als ik die prijzen zie. 

Zal iets van een €1400 meer zijn waarschijnlijk voor nog een extra boring.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
MarcMarc zei:
@Enk, koelbehoefte en warmtebehoefte is asymetrisch. Dus je haalt er meer warmte uit dan je er in de zomer insteekt.

 

Dat klopt, maar als uw bron blijft 'verarmen' dan is die gewoon ondergedimensioneerd.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Betreffende vvw in de slaapkamers: ik doe het, om 2 redenen: warme voeten in de winter, en vooral passieve koeling in de zomer.
 

AlexP

Nieuw Lid
Lid geworden
23 dec 2015
Berichten
94
Waarderingsscore
2
Punten
8
Wat Stefaan hierboven zegt, zo hebben wij ook die keuze gemaakt. Aangename verwarming op zeer lage temperatuur. In de zomer iets kunnen koelen ( als is het maar 2 of 3° ) kan een heel verschil maken.

 

Bij ons 3 x 110M diep. Wat iets van een 9500,- voor de boringen.  Warmtepomp van CTC. 
 
Lid geworden
7 mei 2018
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de zeer goede info.

we hebben net beslist dat we voor de 4x40 gaan!

 

hopelijk de goede beslissing. !

 

 
 

Matjoso

Lid
Lid geworden
4 dec 2010
Berichten
124
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik heb ook 2 offerte liggen

 

Beide 125m, ene dubbele lus dia 32, andere enkele lus dia 40

De firma die enkele lus 40 aanbiedt beweert dezelfde waarden te bereieken als de dubbele 32 dia

 

Daarnaast beweert een andere firma dat 2x 70m efficienter zal zijn dan 1x 125m ...

 

Normaal beweren ze toch dat een boring een 70j meegaat?
 
Lid geworden
26 feb 2019
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
Met welke firmas hebben jullie uiteindelijk gewerkt? Tevreden van ?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan