• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gemiddeld energieverbruik ?

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Op zich een eenvoudige vraag, maar ik vind eigenlijk niet direct hoeveel elektriciteit en gas gecombineerd gemiddeld wordt gebruikt. Wel bv. alleen elektriciteit, maar gebruiken die gezinnen dan tegelijkertijd ook gas ?
 
Lid geworden
27 sep 2022
Berichten
13
Waarderingsscore
5
Punten
3
kan je voor de komende 3 maanden de afname en het eigenverbruik schatten ? Dan hebben we een idee van hoeveel het over 2022 zou kunnen zijn.
zie hieronder de cijfers van de laatste 3 mndn 2021; zullen wellicht in zelfde lijn liggen.
1664343788165.png
 
Lid geworden
27 sep 2022
Berichten
13
Waarderingsscore
5
Punten
3
Ik ben wel benieuwd wat je dan uiteindelijk per jaar bespaart met die batterij in de praktijk en wat de terugverdientijd is (voor zover die te voorspellen is tegenwoordig)
niet alles is een louter financieel plaatje, er speelt ook een stuk ecologie en optimalisatie. alles heeft een prijs...
 
Lid geworden
27 sep 2022
Berichten
13
Waarderingsscore
5
Punten
3
Ik ben wel benieuwd wat je dan uiteindelijk per jaar bespaart met die batterij in de praktijk en wat de terugverdientijd is (voor zover die te voorspellen is tegenwoordig)
Zoals terecht opgemerkt door Mario_ hierboven, verbruiken we veel uit de batterij; dat moet je zonder batterij van het net halen.
Er was uiteraard subsidie op de batterij + compensatievergoeding voor de zonnepanelen nav verplichte overstap naar digitale meter...
Zelfs met subsidie had ik niet de indruk dat je een batterij kan terugverdienen onder de 10 jaar. En de compensatie op je pv als korting op je batterij tellen is nu ook niet helemaal juist :)
Hangt veel af van je verbruiksmodel, wat ieder voor zich moet inschatten en in rekentabel brengen. bij iemand met PV die overdag nooit thuis is om te verbruiken en 's avonds veel verbruikt zal z'n voordeel sneller halen.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Ik ben wel benieuwd wat je dan uiteindelijk per jaar bespaart met die batterij in de praktijk en wat de terugverdientijd is (voor zover die te voorspellen is tegenwoordig)
niet alles is een louter financieel plaatje, er speelt ook een stuk ecologie en optimalisatie. alles heeft een prijs...
Kan ik nog in volgen, daarom ben ik voor geothermische WP gegaan. Batterij zal ik nakijken binnen een jaar als ik ook verbruik heb met injectie/dag om te zien of het kan opbrengen. Ironisch genoeg vermoed ik dat het pas financieel interessant (of toch gedeeltelijk) zal worden voor mezelf om batterij te plaatsen wanneer de elektriciteitstarieven terug naar 0,25 €/kWh voor verbruik en 3-4 cent/kWh voor injectie.
 
Lid geworden
27 sep 2022
Berichten
13
Waarderingsscore
5
Punten
3
Ondertussen zijn we wel fel afgedwaald van de oorspronkelijke topic; het gemiddelde energieverbruik...
Misschien moeten we deze discussie (to PV or not to PV, idem voor thuisbatterij en WP) in een ander topic voeren...
Ik heb mijn info ter beschikking gesteld. hopelijk halen de vraagstellers er hun ideeën uit.
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Heb je dan ook zo'n maandelijks overzicht van jullie gasverbruik ?
Wat werkt er eigenlijk allemaal op gas bij jullie ?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Heb je dan ook zo'n maandelijks overzicht van jullie gasverbruik ?
Vroeger was dat bij ons enkel verwarming. Het verbruik per maaand en zelfs per dag komt bijna 1-op-1 overeen met de graaddagen. Als ik mijn jaarverbruik deel door het aantal graaddagen, dan kan ik daar bijna exact het verbruik per maand en dag mee berekenen door te vermenigvuldigen met de betrokken graaddagen.
Sinds kort is er ook SWW, maar in de zomer ken ik daar een gemiddeld verbruik van en dat kan ik extrapoleren en van het totaal aftrekken en dan komt dat ook weer redelijk juist uit.
Ik ken dus het gasverbruik voor verwarming van mijn woning in m3 en kWh per graaddag. Over alle jaren heen zit dat er geen 5% naast.
 
Lid geworden
27 sep 2022
Berichten
13
Waarderingsscore
5
Punten
3
Heb je dan ook zo'n maandelijks overzicht van jullie gasverbruik ?
Wat werkt er eigenlijk allemaal op gas bij jullie ?
Enkel CV & SWW op gas (koken elektrisch); hieronder tabel voor 2022 YTD; waarden in KWu
1664361560629.png
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Lid geworden
27 sep 2022
Berichten
13
Waarderingsscore
5
Punten
3
in 2021 was verbruik voor resp. okt 1728KWu, nov 3082KWu en dec 3646KWu.
 

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.713
Waarderingsscore
16
Punten
38
Bescheiden HOB BEN woning van 2021 met 6000Wp PV en ventilatiesysteem C, gezin van 2 volwassenen en een elektrische auto waarmee 20.000km/j gebold wordt en die zoveel mogelijk op PV-stroom geladen wordt.

Afname elektriciteit: 1961kWh
Injectie elektriciteit: 4497kWh
Gas: 453m³ en dat zou overeen moeten komen met 5255kWh
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Bescheiden HOB BEN woning van 2021 met 6000Wp PV en ventilatiesysteem C, gezin van 2 volwassenen en een elektrische auto waarmee 20.000km/j gebold wordt en die zoveel mogelijk op PV-stroom geladen wordt.

Afname elektriciteit: 1961kWh
Injectie elektriciteit: 4497kWh
Gas: 453m³ en dat zou overeen moeten komen met 5255kWh
en hoeveel is je eigenverbruik ?
 
Lid geworden
17 mei 2022
Berichten
29
Waarderingsscore
4
Punten
3
Hier alles met electriciteit, ongeveer 8000 kWh per jaar (bewoonbare opp van 100 m2).
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Bescheiden HOB BEN woning van 2021 met 6000Wp PV en ventilatiesysteem C, gezin van 2 volwassenen en een elektrische auto waarmee 20.000km/j gebold wordt en die zoveel mogelijk op PV-stroom geladen wordt.

Afname elektriciteit: 1961kWh
Injectie elektriciteit: 4497kWh
Gas: 453m³ en dat zou overeen moeten komen met 5255kWh
en hoeveel is je eigenverbruik ?
Met 6000Wp zal er het voorbije jaar zo’n 6500kWh geproduceerd zijn (tenzij het O-W is), waarvan dus 2000 meteen verbruikt is, en dan nog eens 2000 extra aangekocht.
Met 20.000km EV aan ruwweg 20kWh/100km klopt dat eigenlijk niet want dan is die 4000kWh er al door zonder enig ander verbruik. Tenzij die ook nog elders opgeladen wordt, maar dan klopt de hoeveelheid afname niet.
 

wawadadakawa

Actief Lid
Lid geworden
15 jul 2011
Berichten
446
Waarderingsscore
92
Punten
28
*vrijstaande woning van 2014, 180m² bewoonbare opervlakte, K30, E50. Gezin van 5 met 3 dochters tussen 4 en 8 jaar oud.
*2 installaties zonnepanelen --> 2.2 KWP omvormer en 3840WP aan panelen in oost/west en 2.2 KWP omvormer met 3900WP aan panelen zuid. Totale opbrengst ongeveer 6800 KWH per jaar
*Elektrische wagen sinds dit jaar
*nog steeds een terugdraaiende teller
*Verwarming en SWW via gas (vaillant ecotec exclusiv 206 met 200l boiler). vloerverwarming

--> 3850 KWH elek voor het huis (wel wat opgelopen sinds die dochters er bij zijn gekomen. Ik kom van 2750
--> 5200 KWH geschat voor elek auto
--> gas afhankelijk van de graaddagen, maar sinds 2014 kom ik om een gemiddelde van 7500 kwh uit
 

jova313

Actief Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Berichten
298
Waarderingsscore
90
Punten
28
  • Vrijstaan huis BJ 1996
  • Zonnepanelen: opgewekt afgelopen jaar 4065
  • Totaal verbruikt afgelopen jaar: 4808 (dus 743 te veel)
  • Terugdraaiende teller
  • Verwarming is op gas
  • 2 volw + 2 kleine kindjes
  • Ik werk altijd van thuis uit (computerwerk) + vrouw zat afgelopen jaar ook hele tijd thuis wegens zwangerschap + geboorte.
Wij hebben dus 743 te veel elek. verbruikt :(
Dit is wel zuur, want we hebben 3 jaar geleden nog maar zonnepanelen geïnstalleerd met het gedacht van "nu moeten we nooit meer op ons verbruik letten". Installatie was berekend/voorzien op gezin van 4p + overschot. Binnenkort komt er nog een hybridewagen bij + we willen airco installeren (die liefst ook kan bijverwarmen).

We willen dus extra panelen bijplaatsen, maar we willen ook onze terugdraaiende teller niet kwijt zijn...
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
  • Vrijstaan huis BJ 1996
  • Zonnepanelen: opgewekt afgelopen jaar 4065
  • Totaal verbruikt afgelopen jaar: 4808 (dus 743 te veel)
  • Terugdraaiende teller
  • Verwarming is op gas
  • 2 volw + 2 kleine kindjes
  • Ik werk altijd van thuis uit (computerwerk) + vrouw zat afgelopen jaar ook hele tijd thuis wegens zwangerschap + geboorte.
Wij hebben dus 743 te veel elek. verbruikt :(
Dit is wel zuur, want we hebben 3 jaar geleden nog maar zonnepanelen geïnstalleerd met het gedacht van "nu moeten we nooit meer op ons verbruik letten". Installatie was berekend/voorzien op gezin van 4p + overschot. Binnenkort komt er nog een hybridewagen bij + we willen airco installeren (die liefst ook kan bijverwarmen).

We willen dus extra panelen bijplaatsen, maar we willen ook onze terugdraaiende teller niet kwijt zijn...
op huidige omvormer bij leggen geen optie ?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Dit is wel zuur, want we hebben 3 jaar geleden nog maar zonnepanelen geïnstalleerd met het gedacht van "nu moeten we nooit meer op ons verbruik letten".
Foute ingesteldheid natuurlijk.
Regel is : elke niet verbruikte kwh is de goedkoopste.
Met wat aanpassingen had je wss wel toegekomen. Toestellen zoals wp droogkast, nieuwe koelkast kan al een verschil maken dat je er op korte tijd uit hebt.
Je kan huidige installatie misschien uitbreiden. Maar wss niet zo veel.(airco + wagen)
DM komt er toch over enkele jaren, dus als je nu wat aanpast aan verbruik en over een jaar de grote uitbreiding doet, ben je wss beter af.
 

jova313

Actief Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Berichten
298
Waarderingsscore
90
Punten
28
  • Vrijstaan huis BJ 1996
  • Zonnepanelen: opgewekt afgelopen jaar 4065
  • Totaal verbruikt afgelopen jaar: 4808 (dus 743 te veel)
  • Terugdraaiende teller
  • Verwarming is op gas
  • 2 volw + 2 kleine kindjes
  • Ik werk altijd van thuis uit (computerwerk) + vrouw zat afgelopen jaar ook hele tijd thuis wegens zwangerschap + geboorte.
Wij hebben dus 743 te veel elek. verbruikt :(
Dit is wel zuur, want we hebben 3 jaar geleden nog maar zonnepanelen geïnstalleerd met het gedacht van "nu moeten we nooit meer op ons verbruik letten". Installatie was berekend/voorzien op gezin van 4p + overschot. Binnenkort komt er nog een hybridewagen bij + we willen airco installeren (die liefst ook kan bijverwarmen).

We willen dus extra panelen bijplaatsen, maar we willen ook onze terugdraaiende teller niet kwijt zijn...
op huidige omvormer bij leggen geen optie ?
Huidige zonnepanelen zijn 3990 samen, omvormer= 3,3kVA max.
De 14 panelen liggen nu Zuid-Oost.
Als we panelen bijleggen, zullen we er beter een hoop bijleggen denk ik dan ...
 

jova313

Actief Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Berichten
298
Waarderingsscore
90
Punten
28
Dit is wel zuur, want we hebben 3 jaar geleden nog maar zonnepanelen geïnstalleerd met het gedacht van "nu moeten we nooit meer op ons verbruik letten".
Foute ingesteldheid natuurlijk.
Regel is : elke niet verbruikte kwh is de goedkoopste.
Met wat aanpassingen had je wss wel toegekomen. Toestellen zoals wp droogkast, nieuwe koelkast kan al een verschil maken dat je er op korte tijd uit hebt.
Je kan huidige installatie misschien uitbreiden. Maar wss niet zo veel.(airco + wagen)
DM komt er toch over enkele jaren, dus als je nu wat aanpast aan verbruik en over een jaar de grote uitbreiding doet, ben je wss beter af.
Droogkast, frigo, etc zijn allemaal recent gekocht/relatief zuinig.
We zitten wel met relatief wat sluipverbruik (schat ik). Hier en daar nog geen LED lampen + ik heb soms bijverwarmd met elek. vuurtje (want we hadden toch genoeg elek. dacht ik ? + gas was duur)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan