Gemetste muur of akoestisch geïsoleerde binnenmuur in Gyproc

Lid geworden
7 aug 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Momenteel staat op het plan van de architect geen vaste afscheiding tussen de beide kinderkamers (enkel een kastenwand).
Ik zou mijn kinderen toch liever meer privacy bieden en twijfel dus nu tussen een gemetste muur of een akoestisch geïsoleerde binnenmuur in Gyproc.
De architect bevestigt dat beide mogelijk zijn, op voorwaarde dat er voor de gemetste muur smalle (9 cm) stenen gebruikt worden.

Welke optie zou ik nu best kiezen (prijs, kwaliteit, comfort)?
De gemetste muur kan door de aannemer ruwbouw relatief snel opgemetst worden.
De gyprocmuur zou voor rekening van de bezetter zijn, of kan ik evt. zelfs zelf plaatsen.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.123
Punten
113
plaats later zelf een in gyproc, dan kan je misschien nog de inrichting veranderen

Lid geworden
7 aug 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mercikes, dat is inderdaad een goed idee... grote dressing voor mama, als de kids de deur uit zijn ;-)

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
345
Punten
83
Wat voor een kastenwand is het? Als die de volledige "muur" beslaat en je plaatst daar isolatie tussen ben je er toch ook?

Lid geworden
7 aug 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Die kastenwand moet ik sowieso dan op maat laten maken én ik kan hun bestaande kasten de container opgooien dan :-/ Daarom dat ik eerder richting een "echte" muur zou willen gaan.

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
23
Punten
38
Prijs, kwaliteit & comfort zijn je vereisten... Dan zou ik geen gyproc nemen maar gewoon een muurke van 9cm  laten opmetsen.

Gyproc kan je wel zelf, meer flexibiliteit, ... maar om nu te zeggen dat dat de oplossing is naar "privacy" voor de kinder/adoloscentenkamers, dan zou ik toch de muur nemen eerlijk gezegd.

lennie

Lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wij hebben thuis alle binnenmuren van de verdieping uitgevoerd in Gyproc.

2x 2 platen van 12,5 op een metalstud van 50 met een glaswolmat tussen de profielen.

Ik ben er quasi zeker van dat dit acoustisch beter presteert dan een gemetst muurke van 9 cm dik.

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Waarderingsscore
658
Punten
113
De immer veelgestelde vraag: wat isoleert beter, metselwerk of gyproc?

9 cm is een halfsteens muurke... wat is de technische reden van de architect om dat voorop te stellen? draagkracht van de vloer? een geïsoleerde gyprocwand zal akoustisch veel beter presteren. Kan je zelfs nog optimaliseren met grotere wanddikte, dubbele plaat - eventueel soundBlock - desnoods met ontdubbelde wand. Kan je perfect zelf zetten en door de bezetter laten afsmeren met jointfiller & finisher.

wil je meer info?

geluidsisolatie gyprocwanden

geluidsisolatie metselwerk

veel leesplezier

Lid geworden
7 aug 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
De technische reden voor 9 cm is inderdaad ivm draagkracht. Dat muurtje was oorspronkelijk niet voorzien, maar ik ben een vrouw, dus ik durf me nogal eens te bedenken ;-)

Dankjewel allemaal!

flipkos

Nieuw Lid
Lid geworden
11 aug 2011
Waarderingsscore
2
Punten
8
Oorspronkelijk bericht geplaatst door tjay

Prijs, kwaliteit & comfort zijn je vereisten... Dan zou ik geen gyproc nemen maar gewoon een muurke van 9cm  laten opmetsen.

Wij plaatsen op het werk gipskartonwanden in kantoorgebouwen waar een verhoogd akoestisch comfort is gevraagd. Ik heb er zelfs al akoestische labo's en auditoria mee zien bouwen.
Een metalstud met langs beide zijden een dubbele plaat van 12mm met daartussen rotswol is akoestisch en structureel een uitstekende oplossing hoor.
De keuze tussen gipskartonwand tegenover een snelbouwsteen kan afhangen van verschillende factoren, maar zeker niet van het comfort en kwaliteit.

Als TS naar de toekomst toe flexibele ruimtes wil waarvan hij vrij zeker is dat de indeling nog zal wijzigen, dan zou ik voor gipskarton kiezen. Indien niet, kies dan snelbouw.
Als de er aan de muren kasten en andere dingen moeten worden opgehangen, dan zou ik aanraden om voor snelbouwsteen te kiezen. Dit lukt ook wel bij een gipskartonwand, maar dan moet je er ook al een osb-plaat beginnen in verwerken. Ik weet uit ervaring dat dit niet zo praktisch is en de kost de hoogte injaagt.

Al is het argument "kost" niet echt van toepassing op een wandje van mischien maximaal 10-15 m².

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan