• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gemetseld tuinhuis met houten overkapping

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
9
Punten
18
Hallo iedereen,

Ik wil graag een tuinhuis maken, met afmetingen 3,5 x 6,5 meter.
Het rechts gedeelte (2,5 x 3,5 meter) zal een gemetseld tuinhuis zijn op een gewapende betonplaat en het linkse gedeelte (4 x 3,5 meter) zal een overkapping zijn om onder te zitten (hier enkel de steunpilaren in de beton gegoten en de rest later houten zwevende vloer).
Het tuinhuis zou ik dus willen metselen en de overkapping in hout.

Ik zit nog met enkele vragen hierover:
1. Heeft iemand ervaring met welk type snelbouw en welke PU-lijm best te gebruiken is voor een "beginner" (geen nood --> de gevelsteen gaan we laten doen door een professional. :) ).
2. Heeft iemand een idee hoe ik de berekening kan doen van de balken in hout die nodig zijn voor:
a. de beide steunpilaren op het einde van de 4 meter.
b. de overspanning van opligging op de snelbouwsteen naar steunpilaren.
c. de tussenstukken tussen de beide overspanningen, zowel in dikte als in h.o.h. afstand.
Bedankt alvast voor de feedback.
Mvg,

Jonas
 
Laatst bewerkt door een moderator:

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
De PU-lijm wordt meegeleverd met de snelbouwsteen .
Elke fabrikant heeft zijn eigen (?) bussen PU
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
OK, zou de steunpalen niet mee in de beton gieten.
Steek daar beetje betonijzer 4cm naar boven om een sokkeltje erop te gieten. En steek 1 dik stuk betonijzer er een 10cm bovenuit. Dan kan je deze uitboren uit de paal en zo staat die stevig.
Ik heb palen van 12 X 12cm genomen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
9
Punten
18
OK, zou de steunpalen niet mee in de beton gieten.
Steek daar beetje betonijzer 4cm naar boven om een sokkeltje erop te gieten. En steek 1 dik stuk betonijzer er een 10cm bovenuit. Dan kan je deze uitboren uit de paal en zo staat die stevig.
Ik heb palen van 12 X 12cm genomen.
@Mario_ : welk type hout heb je gebruikt voor uw 12 bij 12 palen?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Gewone geïmpregneerde douglas.
Maar dat is maar voor een carport.
Je kan ook kiezen voor een andere houtsoort voor in de lounge.
Gewoon zorgen dat je de onderzijde een cm van de grond houdt, zodat deze niet nat kunnen blijven staan.
 

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
9
Punten
18
Gewone geïmpregneerde douglas.
Maar dat is maar voor een carport.
Je kan ook kiezen voor een andere houtsoort voor in de lounge.
Gewoon zorgen dat je de onderzijde een cm van de grond houdt, zodat deze niet nat kunnen blijven staan.
Ok bedankt voor de feedback. ik ga ze achteraf nog bekleden met plaatmateriaal dus uitzicht is niet zo extreem belangrijk. Bestaan er ergens tabellen die bepalen hoe dik uw paal moet zijn? Want er gaat wel een liggen van 75x225 van 4 meter lang op moeten rusten ...
 
Lid geworden
13 nov 2018
Berichten
290
Waarderingsscore
12
Punten
18
Ik heb de ruwbouw van mijn tuinhuis ook gelijmd, porotherm pls 500, met bijgeleverde lijm. Supergemakkelijk, de eerste laag pas metselen was het meeste werk. Vergeet je waterkering niet.
 

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
9
Punten
18
@co2neutraal in welke mate dien je rekening te houden met de technische specificaties als het "maar" om een tuinhuis gaat? Ik denk dan aan DPC folie voor opstijgend vocht? spouw? waterkeringsfolie? stootvoegen?... heb je dit allemaal nageleefd of is dat niet zo nodig omdat het slechts over een tuinhuis gaat waar het allemaal niet zo een heel grote rol speelt?

Bedankt,
 
Lid geworden
13 nov 2018
Berichten
290
Waarderingsscore
12
Punten
18
Ik heb alles gedaan zoals bij een nieuwbouw, waterkering, stootvoegen onderaan in de spouw, isolatie, ... ik ga de muren bezetten dus moet wel. Is ook een kleine moeite om dpc folie te steken eigenlijk
 

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
9
Punten
18
Ik heb alles gedaan zoals bij een nieuwbouw, waterkering, stootvoegen onderaan in de spouw, isolatie, ... ik ga de muren bezetten dus moet wel. Is ook een kleine moeite om dpc folie te steken eigenlijk
Bij ons zit de "vaste grond" pas op ongeveer 1 meter diepte. Zou het ook nodig zijn om voor een tuinhuis effectief tot aan die diepte te graven en daar funderingszool te gieten? of zou dat wat overkill zijn gezien het geringe gewicht?
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
...................
Bij ons zit de "vaste grond" pas op ongeveer 1 meter diepte. Zou het ook nodig zijn om voor een tuinhuis effectief tot aan die diepte te graven en daar funderingszool te gieten? of zou dat wat overkill zijn gezien het geringe gewicht?
Geringe gewicht ? Als je metst heb je toch al geen gering gewicht meer ?
Persoonlijk zou ik in de hoeken 1 x 1 meter uitgraven tot op de "vaste" en afhankelijk van de breedte en diepte kan je bvb +- 50 cm dikte voorzien met wapening om de resterende lengte te overbruggen.....dat is meteen ook voldoende als vorstrand.
Voor de vloerdikte/betondikte zou ik dan +- 12-15 cm voorzien met wapeningsnetten.
De resten van je betonnetten kan je gebruiken aan de buitenkanten , die kan je met ijzerdraad vastmaken en laten "hangen" in de geulen.
Wil je zeker zijn van genoeg ijzer : voorzie dan extra ijzers in de geulen....kost niet zo veel.
Ook belangrijk : voorzie je beton iets kleiner dan je tuinhuis, zo loopt het water in de grond en niet op het beton....
Wel een leuk klusje , een hele hoop graafwerk op verschillende dieptes , overal plastic in , bekisting rondom , .....en dan nog die netten er een beetje netjes op leggen ( en aan elkaar vastmaken) en in die geulen ook nog ijzers.....
Wel een hoop beton natuurlijk voor een tuinhuis , maar je doet dit maar 1 keer in principe hee.
Ben wel benieuwd naar andere reacties....
 

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
9
Punten
18
Ik heb de ruwbouw van mijn tuinhuis ook gelijmd, porotherm pls 500, met bijgeleverde lijm. Supergemakkelijk, de eerste laag pas metselen was het meeste werk. Vergeet je waterkering niet.
@co2neutraal heb je toevallig tips voor het slijpen van de laatste (hoogste) laag op de juiste hoogte? Welke "tool" heb je hiervoor gebruikt? De stenen inkorten kan met de haakse slijpen want of dat nu 100% recht is maakt niet zoveel uit. Maar de bovenste laag moet wel perfect recht zijn met het oog op de opzeg van de balken natuurlijk ;-)
Concreet heb ik maar 13 cm nodig van de PLS blok dus ik moet ze ongeveer in de helft doen...
 

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
1.661
Waarderingsscore
371
Punten
83
misschien de volledige laag blokken oplijmen, en dan als deze uitgehard is een houten lat op de juiste hoogte vastzetten welke als je geleider gebruikt om ter plaatse te slijpen ?
 

Pinguu

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2010
Berichten
600
Waarderingsscore
234
Punten
43
Je zou ze ook kunnen slijpen op 11-12cm en de laatste rij met mortel vastzetten.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Niet slijpen
Huur voor een uurke of 2 een zaagtafel.
Je stelt die perfect in op de afmeting en je zaagt alle stenen in 1 keer van hoogte.

Of je haalt even enkele stenen die lager zijn, Er is een ruim assortiment van deze stenen in verschillende hoogtes.
maar eerlijk gezegd , waarom ga je een 10 cm afzagen ?
Plaats die gewoon , of moet dit zo perfect op die uiteindelijke hoogte komen?
Want ik denk niet dat er velen gaan zeggen , maar alle dat tuinhuis is nu toch 10 cm te hoog hoor.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Het gelijkvloers hier heb ik een volledige rij! gezaagd met zo'n alligatorzaag. Wat een elende.
De pls500 verkopen ze in 2 hoogtes, dus voor het verdiep heb ik uitgerekend hoeveel lagen ik van de lagere steen moest gebruiken om juist uit te komen.

Voor een tuinhuis zou ik het gewoon 10cm hoger maken.
 

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
9
Punten
18
Het gelijkvloers hier heb ik een volledige rij! gezaagd met zo'n alligatorzaag. Wat een elende.
De pls500 verkopen ze in 2 hoogtes, dus voor het verdiep heb ik uitgerekend hoeveel lagen ik van de lagere steen moest gebruiken om juist uit te komen.

Voor een tuinhuis zou ik het gewoon 10cm hoger maken.
Ja probleem is dat ik al 1 paal on staal heb klaar liggen van exact 2m40 dus deze is bepalend.... achteraf gezien dom van mij inderdaad:-(
 

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
1.661
Waarderingsscore
371
Punten
83
Paal op een sokkeltje zetten ?
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Ik heb de ruwbouw van mijn tuinhuis ook gelijmd, porotherm pls 500, met bijgeleverde lijm. Supergemakkelijk, de eerste laag pas metselen was het meeste werk. Vergeet je waterkering niet.
@co2neutraal heb je toevallig tips voor het slijpen van de laatste (hoogste) laag op de juiste hoogte? Welke "tool" heb je hiervoor gebruikt? De stenen inkorten kan met de haakse slijpen want of dat nu 100% recht is maakt niet zoveel uit. Maar de bovenste laag moet wel perfect recht zijn met het oog op de opzeg van de balken natuurlijk ;-)
Concreet heb ik maar 13 cm nodig van de PLS blok dus ik moet ze ongeveer in de helft doen...
Als je blokken van 24,9cm hoog neemt om te verlijmen en je wil een muur van 2m40 hoog, slijp dan de onderste blok die je toch moet metsen af tot een hoogte van 13,9cm (- 10cm om tot de juiste hoogte te komen en nog eens een cm extra voor de mortel onder je eerste laag). Simpeler kan toch niet en dan moet je bovenaan niet zitten martelen om de bovenste lijn mooi recht te krijgen.
 

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
9
Punten
18
Bedankt voor de reactie @NicoP .

Ik ga misschien zelfs een klein beetje meer afdoen zodat ik er een Plank bovenop de muur kan leggen, omdat ik zo dan de balken die op het muurtje komen te liggen beter kan vastzetten. Of is dat geen goed idee?
Anders moet ik mijn houten balken altijd in eens steense muur zien vast te zetten...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan