• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gemeenschappelijke neuter achter 2 automaten

Lid geworden
26 mei 2022
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,
Vanuit mijn zekeringkast wil met 5G2,5 naar 2aparte stopcontacten voor wasmachine en droogkast. Nu moet neuter altijd blauw zijn. Eerste dacht ik aan te sluiten op Zwart-blauw en de ander op bruin-grijs. Dit blijkt niet te mogen. Mag ik neuter achter de gemeenschappelijk maken, dus doorverbinden achter de ene automaat naar de andere zodat ik voor beide stopcontacten waar fase op verschillende automaat staat aansluiten?
Heb 3 fase en dacht eerst beide stopcontacten op verschillende fase te zetten in 1 draad maar dat gaat dus niet met zelfde neuter als ik het voor heb.
Alvast bedankt.
Timmy
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
Je mag grijs ook als neuter gebruiken. Er staat enkel in het AREI dat als je een blauwe draad heb dat je deze als neuter moet gebruiken maar mag ook een andere kleur zijn.
 
Lid geworden
26 mei 2022
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor de duidelijkheid.
Zo staat in AREI:
Met uitzondering van halfvlakke VTLBp-kabels moet de met vaste isolatiematerialen geïsoleerde geleider, ge￾merkt door de blauwe kleur, voorbehouden worden aan de nul- of compensatorgeleider (N) in de stroombanen
die zulk een geleider bezitten.
Wanneer de stroombaan geen nulgeleider bevat, mag de blauwe geleider van meerpolige kabels voor een ander
doel gebruikt worden, behalve als beschermingsgeleider

Ik heb bovenstaande anders begrepen.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
En waarom niet 2 keer 3G2,5?
 
Lid geworden
26 mei 2022
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Geraak niet weg met 2 kabels
 
Lid geworden
4 aug 2018
Berichten
3
Waarderingsscore
2
Punten
3
Er is geen probleem met de kleur van de nulgeleider, deze mag zoals hierboven geschreven inderdaad een andere kleur hebben.

Er is wel nog een ander probleem in jou plan: je wil die kabel waarschijnlijk voeden vanuit twee automaten van 20A. Dan zal de sectie van de beschermingsgeleider(aarding) te klein worden.
Aangezien er namelijk 40A kan vloeien zou de beschermingsgeleider minimaal 6mm² ofwel 2x2,5mm² moeten zijn.

Vroeger (en tegenwoordig zelfs nog) werden de wasmachine en droogkast wel eens aangesloten zoals jij het beschrijft, maar het is niet aan te raden.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Met uitzondering van halfvlakke VTLBp-kabels moet de met vaste isolatiematerialen geïsoleerde geleider, ge￾merkt door de blauwe kleur, voorbehouden worden aan de nul- of compensatorgeleider (N) in de stroombanen die zulk een geleider bezitten.
Als de blauwe geleider de N voert voor één van de stroombanen, dan voldoe je perfect aan de voorwaarde: de blauwe draad is voorbehouden voor de N. Die regel zegt niet dat de N altijd blauw moet zijn, enkel dat de blauwe de N moet zijn (als die er is).
Je mag dus perfect doen wat je wil doen, toch in dit geval voor de was en droog. Wel de beide stopcontacten in dezelfde in- of opbouwdoos plaatsen, anders zal het afgekeurd worden.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Aangezien er namelijk 40A kan vloeien zou de beschermingsgeleider minimaal 6mm² ofwel 2x2,5mm² moeten zijn.
Dit is nergens op gebaseerd…
Nergens in het arei wordt iets in die zin gezegd.
De beschermingsleiding moet dezelfde sectie hebben als van de stroomvoerende geleiders (vanaf 25mm2 mag het wel de helft zijn, dacht ik) en moet in dezelfde buis of kabel zitten.
Beide voorwaarden zijn hier voldaan.
 
Lid geworden
26 mei 2022
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Heb ook ergens iets gelezen dat ze probleem kunnen maken dat 1 kabel op 2 zekeringen staat. Is het hier dan beter om 4 polige automaat te gebruiken? Als automaat dan afgezet wordt is ook de volledige kabel zonder stroom.
2 verschillende fasen ( 3-fasige invoer) zal waarschijnlijk niet mogen op 1 automaat?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Voor was en droog kan dat niet (meer) op 1 3-fasige automaat.
Was en droog moeten sinds juni 2020 een exclusief toegekende stroombaan hebben. Als je die samen op 1 automaat zet, dan heeft die automaat 2 aftakkingen en dat is verboden voor die specifieke toestellen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Heb ook ergens iets gelezen dat ze probleem kunnen maken dat 1 kabel op 2 zekeringen staat. Is het hier dan beter om 4 polige automaat te gebruiken? Als automaat dan afgezet wordt is ook de volledige kabel zonder stroom.
2 verschillende fasen ( 3-fasige invoer) zal waarschijnlijk niet mogen op 1 automaat?
Heeft geen enkele meerwaarde, dan kan je evengoed gewoon een 3g2.5 trekken naar het stopcontact en die doorverbinden naar het andere stocontact
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Heb ook ergens iets gelezen dat ze probleem kunnen maken dat 1 kabel op 2 zekeringen staat. Is het hier dan beter om 4 polige automaat te gebruiken? Als automaat dan afgezet wordt is ook de volledige kabel zonder stroom.
2 verschillende fasen ( 3-fasige invoer) zal waarschijnlijk niet mogen op 1 automaat?
Heeft geen enkele meerwaarde, dan kan je evengoed gewoon een 3g2.5 trekken naar het stopcontact en die doorverbinden naar het andere stopcontact
Klopt.
Maar vraag van TS gaat specifiek over was en droog, en dan mag dat ook niet meer sinds arei 2020.

Toch best proberen 2 aparte leidingen te leggen, elk op zijn automaat.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Kan je het niet gewoon benaderen als 2 generieke stopcontacten op eenzelfde Stroombaan en zonder aanduiding van toestellen?
Ik zie naar veiligheid toe eigenlijk geen meerwaarde om een wasmachine of een droogkast achter een eigen stroombaan te plaatsen.
 

400 volt

Actief Lid
Lid geworden
17 mei 2007
Berichten
180
Waarderingsscore
30
Punten
28
Leidingen met stopcontacten en/of gemengd (verlichting +
stopcontacten) voor (verplaatsbare) toestellen/machines met
vaste standplaats EN een vermogen < 2600W.
Wasmachine, vaatwas, droogkast, elektrisch fornuis,
kookplaat en de elektrische oven worden ALTIJD gevoed
door een exclusief toegekende leiding !!
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik zie naar veiligheid toe eigenlijk geen meerwaarde om een wasmachine of een droogkast achter een eigen stroombaan te plaatsen.
En met jou vele anderen, maar ja… dat verdomde arei hé.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Leidingen met stopcontacten en/of gemengd (verlichting +
stopcontacten) voor (verplaatsbare) toestellen/machines met
vaste standplaats EN een vermogen < 2600W.
Wasmachine, vaatwas, droogkast, elektrisch fornuis,
kookplaat en de elektrische oven worden ALTIJD gevoed
door een exclusief toegekende leiding !!
Die "EN" daar ben ik niet zeker van.
Meeste wasmachines,vaatwassers en zeker warmtepomp-drogers komen al niet aan 2600w.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
De 2600W uit de regelgeving slaat ook niet op de specifiek genoemde toestellen. Deze zijn meestal beduidend minder dan 2600W maar moeten tóch op een exclusieve stroombaan. Deze zijn extra bovenop de 2600W-regel.
 

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
Maar regel voor grondplan en eendraadschema is nog anders dan. Daar staat dan dat je elk toestel moet optekenen dus ook koelkast, dampkap, zelf badkamermeubel als daar verlichting of stopcontacten in staan, enz.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Je moet nu inderdaad ook vaste of vast opgestelde toestellen op de schema’s zetten. Maar in een nieuwbouw zijn die toestellen er meestal nog niet op het moment van opstellen of keuren. Soms staat de keuken er zelfs nog niet.
 

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
771
Waarderingsscore
309
Punten
63
Dit topic is voor mij vandaag relevant.

Ik had zoals elders in het huis 5G2,5 getrokken naar de wasplaats voor wasmachine en droogkast. Ik kan die helaas niet meer vervangen door 2 aparte 3G2,5 omdat de elektriciteit onder de vloerverwarming en afgewerkte vloer ligt.

Ik mag dus blijkbaar in dit scenario niet (meer) 2 automaten voorzien, of (nog erger) beide stopcontacten op een andere fase aansluiten?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan