• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

gemak of ongemak twee zekeringkasten

Lid geworden
11 feb 2016
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo,

Ik moet deze week mijn kast bestellen.

We gaan voor verlichting en ventilatie Niko Home installeren (geen rolluiken of zo..).

Voor NHC kom ik aan een totaal van 42 module plaatsen in de kast.

Ik zou, ipv 1kast van 96 modules, er twee van 54 naast elkaar willen plaatsen.

Dus 1 voor mijn zekeringen en 1 voor NHC.

Werkt dit even handig als 1 kast, of is het moeilijker te bekabelen?

En waar plaatsen we dan best rijgklemmen?

(Schoonvader, elektrieker op rust, doet de uitvoering, en kent alles tot en met teleruptoren ;-) )

Ik wil hem dus wat constructieve feedback geven.

Hartelijk dank alvast

Stefan

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.034
Punten
113
Ik heb er twee van 96 naast elkaar hangen (of was het nu 2x120?)

rijgklemmen zitten in beide: in de ene kast voor alles wat vast is (stopcontacten bvb) en in de tweede kast voor alles wat geschakeld is door de modules in die tweede kast.

Een paar grote gaten met een klokboor, in beide kasten op dezelfde plaats (kasten naast elkaar leggen, met een boortje door beide wanden boren op de verschillende plekken en dan dat als centergat voor klokboor gebruiken) met een grote wartel erdoor.

Zo heel veel draad gaat er eigenlijk niet van de ene naar de andere kast.

Je hebt een paar hele grote aardingsrijgklemmen (6mm²) nodig om de rails als aarding te kunnen gebruiken (in meer-etage-klemmen heb je modellen met aarding die van de rail afgetapt wordt, zeer handig!).

Als je bvb drie-etageklemmen gebruikt, hou er dan rekening mee dat deze niet altijd onder de afdekkap van een standaard kast passen. Je moet dan de speciale lage-hoogte klemmen hebben, of je moet een kast met extra diepte nemen (de rail voor de rijgklemmen moet je dan dieper monteren dan deze voor de automaten). De specifieke types lage-hoogte klemmen zijn hier al vaak de revue gepasseerd, even de zoekfunctie gebruiken.

Vergis je niet: aan rijgklemmen (en toebehoren) ben je heel snel 250€ en meer kwijt!

Lid geworden
11 feb 2016
Waarderingsscore
1
Punten
3
bedankt voor het snelle antwoord.

We renoveren een langgevel hoeve, en de teller staat vooraan in de garage  (vroeger een stal).

Helemaal achteraan is de bijkeuken, en daar plaatsen we nog een kleinere kast van 36 modules, voor keuken, en dergelijke). Vandaar dat ik denk dat ik vooraan wel met 54 modules ga toekomen.

Misschien dat ik dan best voor NHC een 72 module kast neem, dan heb ik 3 rijen voor NHC en de bovenste voor de rijgklemmen.

Is een fix o rail diep genoeg? En is er eigenlijk een verschil tussen de doorschijnende versie en de grijze? Ik vermoed van niet ....

bedankt nogmaals

Stefan

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.034
Punten
113
fix-o-rail is een 'gewone' ondiepe kast. Daarvoor heb je de compacte rijgklemmen nodig (wago serie 775, of misschien past ook serie 870).

ik heb die kasten hier ook (f-o-r 150, 24 modules per rij)

bereken op voorhand goed hoeveel rijgklemmen je nodig zal hebben, en bereken dan hoe veel ruimte daarvoor nodig is. Dat is ook niet min. Zie dat je met kast van 18 modules toekomt om ze allemaal te plaatsen...

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.782
Punten
113
Naast elkaar is juist handiger, je zit niet met zo 'n bende kabels die achter je modules door moeten naar je zekeringen.

Eerlijk gezegd, voor hetgeen het maar meer kost: neem 2 kasten van 4 rijen. Wie weet wat ze binnen een paar jaar allemaal nog verzinnen of waar je nog zekeringen voor bij wil steken...

Witte of doorschijnende deur... hebben ze mij ook nog niet kunnen uitleggen, ik vind de witte mooier maar die moet je natuurlijk open doen om te zien of er een zekering gesprongen is.

Persoonlijk vind ik de Hager-kasten wel beter om verschillende redenen. Geen kwartslagschroeven die binnen 10 jaar afbreken, wel een documenthouder in de deur, gladdere achterwand, meer correctiemogelijkheden als je vijsgaten niet perfect waterpas zijn,... Alleen sluiten de deuren iets moeilijker dan bij Vynckier, zeker op de VB418 (bovenaan en onderaan nog eens duwen om ze te sluiten).

Lid geworden
11 feb 2016
Waarderingsscore
1
Punten
3
bedankt voor de reacties !

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan