• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Geluidsoverlast in nieuwbouwapp: slechte isolatie?

Lid geworden
28 dec 2019
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
1
Sinds december 2019 ben ik eigenaar van een nieuwbouwapp op het 1ste verdiep. Er zijn 3 verdiepen.

Sinds maart 2020 is er boven mij een jong koppel komen wonen. Dat er in het begin veel lawaai is door de verhuis kan ik begrijpen. Maar dat het geluid en lawaai nog steeds blijft duren, daar stel ik mij ernstige vragen bij.
Elk mogelijk geluid is hoorbaar.

De WC die doorgetrokken wordt, de man die staat de plassen, de douchekraan die open staat, de hond die in en uit zijn mand springt, ruzies, tv, radio, meubels (tafels en stoelen) die verplaatst worden, gewone gesprekken (niet roepen maar normaal praten), hoesten, niezen, sexy-time na 12u ’s avonds (!!). Volgens mij zijn mijn bovenburen niet luid, maar zijn de muurtjes zó dun dat je gewoon alles hoort.

Het wordt stilaan ondragelijk, waardoor dit een effect heeft op mijn gezondheid. Ik slaap ‘s nachts slecht en voel me hier gewoon niet gelukkig.

Ik heb vandaag de vraag gesteld aan mijn overbuur en buur op het 3de (de lawaaimakers zitten op het 2de).

De buur op het 3de meldt mij dat ze ook veel last heeft van de buren op het 2de. Ze hoort hun praten enz.

Ik stelde de vraag ook aan mijn overbuur op het 1ste, en ook zij heeft last van haar bovenbuur.
Op de vraag of zij ook last heeft van mij antwoordt ze: “nee, nog nooit één geluid gehoord.”

Volgens mij bevestigt dit dus mijn vermoeden. Er is duidelijk iets mis met de isolatie in plafond/vloer. Waarom hoort mijn overbuur mij niet? Terwijl ik soms mijn tv extra luid zet, om mijn bovenburen niet te horen, zegt zij dat zij NIETS hoort. Dit kan niet.

Volgende week is onze algemene vergadering met de eigenaars en syndicus. We gaan dit allemaal melden. Maar wat kunnen we hier aan doen? Wat zijn de gevolgen?
Zijn dit verborgen gebreken?
 

jvd30

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Berichten
2.592
Waarderingsscore
246
Punten
63
Heb je lastenboek van app? Welke iso moet er in theorie inzitten? Sommige dingen zijn normaaal in een gewoon app zonder speciale geluidsisolatie. Verschuivende stoelen, bkaffende honden en stevige ruzies kan je moeilijk tegenhouden. Gewone gesprekken, plassen, douchen, tv zou je niet mogen horen. Dat je overbuurman je niet hoort zal mschn met de materialen te maken hebben. Als daar toevallig een steunmuur in volle boton zit zal dat beter geluid tegenhouden.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Vaak zit er wel enkele cm isolatie tussen de appartementen op hetzelfde verdiep, maar zelden is er isolatie in vloeren/plafonds.
Je zou dit verder kunnen laten onderzoeken en dan een volledig gyproc plafond met isolatie steken bijvoorbeeld.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Ik weet dat men als akoestische isolatie nog eens een laag rubbervlokken van 2 tot 3cm op de welfsels tussen 2 verdiepingen aanbrengen. En daar op de chappe. Dat verbetert het comfort qua last/geluid van bovenburen toch aanzienlijk. Dikwijls wordt dat niet gedaan met alle gevolgen van dien... En nu is het ook te laat daarvoor. Er zijn nog andere mogelijkheden.
Enige oplossing dat ik zie is een verlaagd plafond met isolatie. Of het bovenliggende appartement kopen en leeg laten staan (maar da's een duur grapje vermoed ik?)
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
heb je eigenlijk al eens gaan klappen met je bovenburen ?
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Volgens mijn informatie, die we ook recent opgezocht hebben over apartementsbouw, zijn er geen speciale wettelijke minimum verplichtingen waar je akoestische isolatie aan moet voldoen. Ik heb er toch geen gevonden. De architect en aannemer spreken er bij ons wel over, maar een wettelijke te meten verplichting is er nog niet blijkbaar? Als die er wel is hoor ik het ook graag.

Wat wel kan is dat er in jou geval een bepaalde norm of bouwwijze wordt beschreven in plannen/lastenboek/.. en dat die in de praktijk niet gevolgd is, met meer geluidsoverlast dan er zou zijn als plannen/lastenboek/... wel gevolgd zou zijn. Dan pas kan je beginnen met gebreken en de wettelijke toer opgaan. Hou er wel rekening mee dat het dan zowiezo een administratieve lijdensweg wordt.

succes
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
De vraag valt wel eens te stellen bij het wtcb, ik vind al googelend waarden van 54/58dB demping (gewoon of verhoogd comfort) voor luchtgeluid dus er zal wel iets van normen zijn. Alleszins, iemand "zijn water horen maken" lijkt me toch niet meer van deze tijd en ik kan me moeilijk voorstellen dat er een extreem luidruchtige manier van wateren is - of hij moet om u te treiteren al op een ladderke gaan staan :-D
 
Lid geworden
28 dec 2019
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
1
heb je eigenlijk al eens gaan klappen met je bovenburen ?
Ik ben al eens gaan klappen omwille van de tv die dagenlang heel luid stond. Toen ben ik gaan aanbellen, ze hebben de bel zelf niet gehoord. Op de deur kloppen, ook niet gehoord. Je kan u dus al voorstellen hoe luid die tv stond.
Een berichtje verstuurd en opeens was het stil. Helaas de dag later weer hetzelfde...

Heb je lastenboek van app? Welke iso moet er in theorie inzitten? Sommige dingen zijn normaaal in een gewoon app zonder speciale geluidsisolatie. Verschuivende stoelen, bkaffende honden en stevige ruzies kan je moeilijk tegenhouden. Gewone gesprekken, plassen, douchen, tv zou je niet mogen horen. Dat je overbuurman je niet hoort zal mschn met de materialen te maken hebben. Als daar toevallig een steunmuur in volle boton zit zal dat beter geluid tegenhouden.
Ik vind niet meteen een lastenboek terug of waar ik de iso waarde kan terugvinden.
Ik heb gisteren een test gedaan met mijn overbuur. Muziek met dikke bass heel luid gezet, ze hoorde nauwelijks iets.
Het kan toch niet dat die muren zo goed geïsoleerd zijn en het plafond/vloer niet?
De vraag valt wel eens te stellen bij het wtcb, ik vind al googelend waarden van 54/58dB demping (gewoon of verhoogd comfort) voor luchtgeluid dus er zal wel iets van normen zijn. Alleszins, iemand "zijn water horen maken" lijkt me toch niet meer van deze tijd en ik kan me moeilijk voorstellen dat er een extreem luidruchtige manier van wateren is - of hij moet om u te treiteren al op een ladderke gaan staan :-D
Ik verschoot ook de eerste keer dat ik dat hoorde. Volgens mij is het plafond van karton gemaakt.
 
Laatst bewerkt:

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
De vraag valt wel eens te stellen bij het wtcb, ik vind al googelend waarden van 54/58dB demping (gewoon of verhoogd comfort) voor luchtgeluid dus er zal wel iets van normen zijn. Alleszins, iemand "zijn water horen maken" lijkt me toch niet meer van deze tijd en ik kan me moeilijk voorstellen dat er een extreem luidruchtige manier van wateren is - of hij moet om u te treiteren al op een ladderke gaan staan :-D
Dit heb ik ook ooit meegemaakt. 1 standleiding van top tot kelder, afgekast zonder isolatie. Dat geheel wordt dus een klankkast voor 3 verdiepingen. Als je dan iemand hebt die z'n straal in het water richt hoor je het overal.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Ik heb gisteren een test gedaan met mijn overbuur. Muziek met dikke bass heel luid gezet, ze hoorde nauwelijks iets.
Het kan toch niet dat die muren zo goed geïsoleerd zijn en het plafond/vloer niet?

Ja dat kan wel. Zoals JVD reeds zei. En dat hoeft nog geen volle betonmuur te zijn. Als die muren volledig ontkoppeld zijn zonder doorlopende betonplaat ga je daar akoestisch zeer goed zitten. Zo goed als hedendaagse koppelbouwwoningen. Dat is Muur - isolatie - Muur. Bij je bovenbuur zal het dan gewoon een betonvloer zijn (dikte en opbouw van beton heeft naar het schijnt een grote invloed op akoestiek) en als daar weinig of geen akoestische of zelfs gewone isolatie ligt, en die muren op verdiep zijn niet akoestisch ontkoppeld (je hebt daar speciale-dure) producten voor, dan is je opbouw heel beperkt en dus ook de geluidsdoorzetting.

Bij het lezen van de andere reacties stel ik me wel de vraag of het misschien mogelijk is dat er al valse plafonds in u appartement zitten? Zou bvb kunnen dat afvoeren en andere leidingen door de beton zijn geboord en weggestoken in valse plafonds? Dat zou de enorme geluidsoverlast beter verklaren. Eventueel zelfs afvoerbuizen en omkastingen, of verluchtingskanalen.
 
Lid geworden
6 nov 2019
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hier ook nieuwbouwappartement (oplevering 2019) met minieme akoestische isolatie.
Heb me er ondertussen bij neergelegd en probeer me er over te zetten, wetende dat ik er toch niets aan kan doen (en wellicht wat hoogsensitief ben gezien mijn vriendin er veel minder last van heeft).
Ben te rade gegaan bij wat bureaus voor wat metingen, maar de norm is zo laag dat in de grote meerderheid van alle metingen deze wel conform zijn (zeker rekening houdend met foutenmarges).
Er is hier in het gebouw iemand die piano speelt (en waar ik 's ochtends wakker van word). Ik dacht eerst dat dat een van onze directe buren was (naast of boven/onder), maar dat blijkt dus iemand te zijn die twee verdiepingen lager zit, en dan met twee andere appartementen er horizontaal ook nog eens tussen.
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Heb het bij een appartement gehad dat gerenoveerd was, ik woonde op het 1e en de bovenburen was alles van te horen:
- Wanneer ze naar de wc gingen
- Wanneer ze naar bed gingen (met elkaar zelfs ;) )
- Als ze iets lieten vallen
- Gesprekken zo goed als kunnen verstaan

Betonvloeren, geen ontkoppeling, overal tegels als vloerbedekking, ... Van de naastgelegen buren was, net als bij u, daarentegen helemaal niets te horen. Ik heb er mee leren leven, in de woonkamer was het niet zo'n probleem (toch altijd muziek / TV opstaan als je er zelf zit), de slaapkamer was soms wat anders. Maar goed, dan maakten we er een spelletje van 'waar zouden ze mee bezig zijn' en binnen een 15 minuten was het lawaai dan ook voorbij ;)
 
Laatst bewerkt:
Lid geworden
28 dec 2019
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik heb gisteren een test gedaan met mijn overbuur. Muziek met dikke bass heel luid gezet, ze hoorde nauwelijks iets.
Het kan toch niet dat die muren zo goed geïsoleerd zijn en het plafond/vloer niet?

Bij het lezen van de andere reacties stel ik me wel de vraag of het misschien mogelijk is dat er al valse plafonds in u appartement zitten? Zou bvb kunnen dat afvoeren en andere leidingen door de beton zijn geboord en weggestoken in valse plafonds? Dat zou de enorme geluidsoverlast beter verklaren. Eventueel zelfs afvoerbuizen en omkastingen, of verluchtingskanalen.
Ik stelde mezelf al eerder die vraag want ik hoor het water ook door de leidingen stromen.
Hier ook nieuwbouwappartement (oplevering 2019) met minieme akoestische isolatie.
Heb me er ondertussen bij neergelegd en probeer me er over te zetten, wetende dat ik er toch niets aan kan doen (en wellicht wat hoogsensitief ben gezien mijn vriendin er veel minder last van heeft).
Ben te rade gegaan bij wat bureaus voor wat metingen, maar de norm is zo laag dat in de grote meerderheid van alle metingen deze wel conform zijn (zeker rekening houdend met foutenmarges).
Er is hier in het gebouw iemand die piano speelt (en waar ik 's ochtends wakker van word). Ik dacht eerst dat dat een van onze directe buren was (naast of boven/onder), maar dat blijkt dus iemand te zijn die twee verdiepingen lager zit, en dan met twee andere appartementen er horizontaal ook nog eens tussen.
Verschrikkelijk. Ik ben zelf ook zeer gevoelig aan geluiden dus erger me er eigenlijk continue aan. Zelf als het stil is of als ze niet thuis zijn, ben ik aan het piekeren omdat ik geloof dat het nooit zal beteren. Gaan slapen om 22u is niet meer mogelijk. Soms is het 2u dat ik in slaap val...

Zoals ik zei, we zitten volgende week samen met de syndicus en gaan deze punten aanhalen. Blijkbaar heeft elk appartement last van elkaar dus kunnen we misschien wel een meting laten doen of de isolatie voldoende is.
Als de normen gerespecteerd zijn, zit er denk ik niets anders op dan te verhuizen, want dit hou ik geen jaren meer uit. ?
 
Laatst bewerkt:

robert1701

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
34
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik heb altijd in een rijhuis gewoond tot september vorig jaar. Nu wonen we in een appartement op de tweede verdieping met buren onder, boven, links en rechts.
Het is een appartementencomplex van mid jaren '50.
Van akoestische isolatie was toen nog geen sprake.
In het begin, stond de onderbuur geregeld aan onze deur als we per ongeluk eens iets op de vloer lieten vallen terwijl wij hem tegen zijn vrouw horen brullen en met de deuren horen kloppen. Ook horen wij de bovenburen.
De bovenbuur vertelde me dat hij niet meer op zijn blote voeten durft lopen,want één van de bewoners die hier voor ons woonde had hem verteld dat hij hoorde wanneer hij op zijn blote voeten liep: "Plak, plak, plak."
We hebben een kind van 9,5 en daar zijn we nu al meer dan een jaar "Ssst!" tegen aan't zeggen. Van mijn vriendin mag ik 's avonds laat en 's nachts het toilet niet meer doortrekken, want dan maak ik ze wakker in de slaapkamer ernaast.
Het is geen leven meer.
Ik kan moeilijk gaan isoleren, want ik huur het appartement, of er moest een zeer goedkope oplossing zijn.
 

JR_

Lid geworden
24 feb 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hier ook nieuwbouwappartement (oplevering 2019) met minieme akoestische isolatie.
Heb me er ondertussen bij neergelegd en probeer me er over te zetten, wetende dat ik er toch niets aan kan doen (en wellicht wat hoogsensitief ben gezien mijn vriendin er veel minder last van heeft).
Ben te rade gegaan bij wat bureaus voor wat metingen, maar de norm is zo laag dat in de grote meerderheid van alle metingen deze wel conform zijn (zeker rekening houdend met foutenmarges).
Er is hier in het gebouw iemand die piano speelt (en waar ik 's ochtends wakker van word). Ik dacht eerst dat dat een van onze directe buren was (naast of boven/onder), maar dat blijkt dus iemand te zijn die twee verdiepingen lager zit, en dan met twee andere appartementen er horizontaal ook nog eens tussen.
wat hebben jullie gedaan hieraan?
 

JR_

Lid geworden
24 feb 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik heb gisteren een test gedaan met mijn overbuur. Muziek met dikke bass heel luid gezet, ze hoorde nauwelijks iets.
Het kan toch niet dat die muren zo goed geïsoleerd zijn en het plafond/vloer niet?

Bij het lezen van de andere reacties stel ik me wel de vraag of het misschien mogelijk is dat er al valse plafonds in u appartement zitten? Zou bvb kunnen dat afvoeren en andere leidingen door de beton zijn geboord en weggestoken in valse plafonds? Dat zou de enorme geluidsoverlast beter verklaren. Eventueel zelfs afvoerbuizen en omkastingen, of verluchtingskanalen.
Ik stelde mezelf al eerder die vraag want ik hoor het water ook door de leidingen stromen.
Hier ook nieuwbouwappartement (oplevering 2019) met minieme akoestische isolatie.
Heb me er ondertussen bij neergelegd en probeer me er over te zetten, wetende dat ik er toch niets aan kan doen (en wellicht wat hoogsensitief ben gezien mijn vriendin er veel minder last van heeft).
Ben te rade gegaan bij wat bureaus voor wat metingen, maar de norm is zo laag dat in de grote meerderheid van alle metingen deze wel conform zijn (zeker rekening houdend met foutenmarges).
Er is hier in het gebouw iemand die piano speelt (en waar ik 's ochtends wakker van word). Ik dacht eerst dat dat een van onze directe buren was (naast of boven/onder), maar dat blijkt dus iemand te zijn die twee verdiepingen lager zit, en dan met twee andere appartementen er horizontaal ook nog eens tussen.
Verschrikkelijk. Ik ben zelf ook zeer gevoelig aan geluiden dus erger me er eigenlijk continue aan. Zelf als het stil is of als ze niet thuis zijn, ben ik aan het piekeren omdat ik geloof dat het nooit zal beteren. Gaan slapen om 22u is niet meer mogelijk. Soms is het 2u dat ik in slaap val...

Zoals ik zei, we zitten volgende week samen met de syndicus en gaan deze punten aanhalen. Blijkbaar heeft elk appartement last van elkaar dus kunnen we misschien wel een meting laten doen of de isolatie voldoende is.
Als de normen gerespecteerd zijn, zit er denk ik niets anders op dan te verhuizen, want dit hou ik geen jaren meer uit. ?
ik heb dat ook. ik ben het wel beu, ik hou rekening met anderen, maar zij niet. wat heb jij eraan gedaan? kan ik je ook evt. prive contacteren?
 
Lid geworden
6 nov 2019
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hier ook nieuwbouwappartement (oplevering 2019) met minieme akoestische isolatie.
Heb me er ondertussen bij neergelegd en probeer me er over te zetten, wetende dat ik er toch niets aan kan doen (en wellicht wat hoogsensitief ben gezien mijn vriendin er veel minder last van heeft).
Ben te rade gegaan bij wat bureaus voor wat metingen, maar de norm is zo laag dat in de grote meerderheid van alle metingen deze wel conform zijn (zeker rekening houdend met foutenmarges).
Er is hier in het gebouw iemand die piano speelt (en waar ik 's ochtends wakker van word). Ik dacht eerst dat dat een van onze directe buren was (naast of boven/onder), maar dat blijkt dus iemand te zijn die twee verdiepingen lager zit, en dan met twee andere appartementen er horizontaal ook nog eens tussen.
wat hebben jullie gedaan hieraan?
Voorlopig niets. Blijkbaar hebben vele andere bewoners van het complex hier er ook last van. Dus misschien eea toch eens bekijken om zo'n metingen te laten uitvoeren. Kan me voorstellen als je dat met enkelen samen doet, dat de kost wel wat drukt.
Nugoed, dan is de vraag nog, wat indien effectief niet conform, wat dient er dan te gebeuren?
 

JR_

Lid geworden
24 feb 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hier ook nieuwbouwappartement (oplevering 2019) met minieme akoestische isolatie.
Heb me er ondertussen bij neergelegd en probeer me er over te zetten, wetende dat ik er toch niets aan kan doen (en wellicht wat hoogsensitief ben gezien mijn vriendin er veel minder last van heeft).
Ben te rade gegaan bij wat bureaus voor wat metingen, maar de norm is zo laag dat in de grote meerderheid van alle metingen deze wel conform zijn (zeker rekening houdend met foutenmarges).
Er is hier in het gebouw iemand die piano speelt (en waar ik 's ochtends wakker van word). Ik dacht eerst dat dat een van onze directe buren was (naast of boven/onder), maar dat blijkt dus iemand te zijn die twee verdiepingen lager zit, en dan met twee andere appartementen er horizontaal ook nog eens tussen.
wat hebben jullie gedaan hieraan?
Voorlopig niets. Blijkbaar hebben vele andere bewoners van het complex hier er ook last van. Dus misschien eea toch eens bekijken om zo'n metingen te laten uitvoeren. Kan me voorstellen als je dat met enkelen samen doet, dat de kost wel wat drukt.
Nugoed, dan is de vraag nog, wat indien effectief niet conform, wat dient er dan te gebeuren?
de architect heeft een wettelijke verankerde 10-jarige aansprakelijkheid (maar begin maar eens te procederen in BE...). Ik zelf ben naar de politie gestapt en als het nog lang duurt vredegerecht. Ik vind persoonlijk - als je in een app gaat wonen, dat je weet dat je u moet aanpassen. Anders ga je maar in een alleenstaand huis in de middle of nowhere wonen. Ben het beu met dat "verdraagzaam zijn". Ik zelf heb in de studentenbuurt gewoond in Leuven, dus weet wat lawaai is. wij moeten idd misschien wat meer verdragen, maar zij mogen ook "pantoffels aandoen, tv wat stiller, niet teveel roepen en stoelen opheffen of tapijt eronder? Is dit zoveel gevraagd (ook qua geld)? Ik denk het niet. wat denkt u?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan