• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Geluidsisolatie triple glas valt tegen wat doen?

Lid geworden
3 mei 2007
Berichten
228
Waarderingsscore
0
Punten
0
Na veel gezocht te hebben dacht ik de goede ramenleverancier gevonden te hebben. De verkoper heeft een huis die hij zelf verbouwd heeft en die een kijkhuis voor de Bond Beter Leefmilieu is.



Op de offerte stond niets van de geluidswerendheid van de ramen maar des te meer over de thermische isolatie.



Wonende op de Turnhoutsebaan, één van de drukste banen in Antwerpen (tram en busbedding en auto's), heb ik verschillende keren erop gewezen dat zeker aan de voorkant de triple ramen genoeg geluid moeten tegenhouden.



Mij is toen gezegd, door de verkoper, dat het triple glas (4-12-4-12-4) voldoende zou moeten zijn en ik vertrouwde hem hierin(zoals waarschijnlijk iedere leek zou doen).



Nu staan de ramen er vanvoor (wel nog niet afgesteld en nog geen omkasting). Ik vind dat er geen verbetering is ten opzichte van de dubbel glasramen (met kieren) die ervoor stonden.



Enige tips i.v.m. wat ik kan doen?
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Omkasting doet al veel.



Maar ik vind het raar dat je tegen geluid glas krijgt met glasbladen van gelijke dikte.

Bij dubbel glas is het net interessant dat je 1 van de glasbladden dikker kan maken. (4-12-5 ofzo)



Want dat dikker glas heeft een andere frequentie => houdt dus ander geluid tegen dan het dunnere glas.
 
Lid geworden
3 mei 2007
Berichten
228
Waarderingsscore
0
Punten
0
chime wrote:
Omkasting doet al veel.



Maar ik vind het raar dat je tegen geluid glas krijgt met glasbladen van gelijke dikte.

Bij dubbel glas is het net interessant dat je 1 van de glasbladden dikker kan maken. (4-12-5 ofzo)



Want dat dikker glas heeft een andere frequentie => houdt dus ander geluid tegen dan het dunnere glas.



Heel juist maar dat hebben ze mij dus niet geadviseerd :s



Nu ook ontdekt dat er één raam 10cm te groot is :s
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
Ik heb een familielid waarbij de geluidsisolerend glas ook zijn werk niet deed.



Oorzaak bleek slechts gekalleerd (of hoe zeg je dat?) glas te zijn.



Heeft lang geduurd alvorens ramenboer dat wilde onderzoeken (omdat er eerst nog andere foutjes gevonden waren en steeds werd gedacht "dit zal wel de boosdoener geweest zijn").

Gebrek aan ervaring plaatsers zorgde voor vertraging, maar dus wel opgelost geraakt.
 
Lid geworden
3 mei 2007
Berichten
228
Waarderingsscore
0
Punten
0
flesjespa wrote:
Ik heb een familielid waarbij de geluidsisolerend glas ook zijn werk niet deed.



Oorzaak bleek slechts gekalleerd (of hoe zeg je dat?) glas te zijn.



Heeft lang geduurd alvorens ramenboer dat wilde onderzoeken (omdat er eerst nog andere foutjes gevonden waren en steeds werd gedacht "dit zal wel de boosdoener geweest zijn").

Gebrek aan ervaring plaatsers zorgde voor vertraging, maar dus wel opgelost geraakt.



Een idee hoe dit kan uitgevist worden?
 
M

marnix van glassmetal

Guest
flesjespa wrote:
Ik heb een familielid waarbij de geluidsisolerend glas ook zijn werk niet deed.



Oorzaak bleek slechts gekalleerd (of hoe zeg je dat?) glas te zijn.



Heeft lang geduurd alvorens ramenboer dat wilde onderzoeken (omdat er eerst nog andere foutjes gevonden waren en steeds werd gedacht "dit zal wel de boosdoener geweest zijn").

Gebrek aan ervaring plaatsers zorgde voor vertraging, maar dus wel opgelost geraakt.



Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Opspannen van glas in kader en of vleugel heeft te zien met stijfheid maar niks met akoestische isolatie

voor de rest is het mogelijk dat Tigerke last heeft van een bepaald deel van geluid met een bepaalde frequentie die er net voor zorgt dat alle 3 de glasbladen identiek gaan trillen net omdat ze identiek zijn (veer effect) en dan sta je natuurlijk nergens.

Natuurlijk kan het zijn dat het geluid eigenlijk niet door het glas komt maar gewoon aan de zijkant. Als er tussen muur en raam gewoon pu schuim is gebruikt dan hedde ook vodden.

of is de frequentie van het storende geluid niet te isoleren dat komt ook voor.
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
marnix van glassmetal wrote:
Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Opspannen van glas in kader en of vleugel heeft te zien met stijfheid maar niks met akoestische isolatie



Tja, ik vertel ook maar wat ik hoorde.

Na het wegnemen van de glaslatten en glas opnieuw op te spannen was het meteen verholpen, en de Saint-Gobin man stond er bij (via-via redelijk fel geëscaleerd) en zag dat het nu goed was. Eigenaar ook tevreden omdat ie het meteen merkte.
 

diangeloz

Lid
Lid geworden
8 jan 2008
Berichten
531
Waarderingsscore
0
Punten
16
marnix van glassmetal wrote:
flesjespa wrote:
Ik heb een familielid waarbij de geluidsisolerend glas ook zijn werk niet deed.



Oorzaak bleek slechts gekalleerd (of hoe zeg je dat?) glas te zijn.



Heeft lang geduurd alvorens ramenboer dat wilde onderzoeken (omdat er eerst nog andere foutjes gevonden waren en steeds werd gedacht "dit zal wel de boosdoener geweest zijn").

Gebrek aan ervaring plaatsers zorgde voor vertraging, maar dus wel opgelost geraakt.



Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Opspannen van glas in kader en of vleugel heeft te zien met stijfheid maar niks met akoestische isolatie

voor de rest is het mogelijk dat Tigerke last heeft van een bepaald deel van geluid met een bepaalde frequentie die er net voor zorgt dat alle 3 de glasbladen identiek gaan trillen net omdat ze identiek zijn (veer effect) en dan sta je natuurlijk nergens.

Natuurlijk kan het zijn dat het geluid eigenlijk niet door het glas komt maar gewoon aan de zijkant. Als er tussen muur en raam gewoon pu schuim is gebruikt dan hedde ook vodden.

of is de frequentie van het storende geluid niet te isoleren dat komt ook voor.

In andere posts heb ik ook al gelezen dat je PUR afraadt om ramen op te spuiten langs de zijkant. Op werven die ik reeds bezocht heb ik dit echter altijd al aangetroffen. Wat is een betere oplossing?
 
M

marnix van glassmetal

Guest
ehhhhhhh soory kameraad da hedde nie goed gelezen/ge-interpreteerd



PU schuim wordt afgeraden voor de MONTAGE van Ramen.

Ramen moeten eerst worden vastgezet met doken of muurankers



Pu schuim mag worden gebruikt als isolerend materiaal rond ramen



maar spijtig genoeg kan 60 % van de collega's er niet mee om



rotswol is beter zeker naar akoestiek toe.



maar over het gebruik van pu schuim bestaan veel opvattingen. De ene al wat correcter dan de andere.

Het is niet omda tu het veel ziet dat het goed zit.



bijna iedereen rijdt sneller dan 120 km/u. wil dat dan zeggen ...........
 

diangeloz

Lid
Lid geworden
8 jan 2008
Berichten
531
Waarderingsscore
0
Punten
16
marnix van glassmetal wrote:
ehhhhhhh soory kameraad da hedde nie goed gelezen/ge-interpreteerd



PU schuim wordt afgeraden voor de MONTAGE van Ramen.

Ramen moeten eerst worden vastgezet met doken of muurankers



Pu schuim mag worden gebruikt als isolerend materiaal rond ramen



maar spijtig genoeg kan 60 % van de collega's er niet mee om



rotswol is beter zeker naar akoestiek toe.



maar over het gebruik van pu schuim bestaan veel opvattingen. De ene al wat correcter dan de andere.

Het is niet omda tu het veel ziet dat het goed zit.



bijna iedereen rijdt sneller dan 120 km/u. wil dat dan zeggen ...........

Aha, nu begrijp ik het. Het is dus slecht wanneer een raam enkel met PU schuim wordt gemonteerd.
 
M

marnix van glassmetal

Guest
duh .................; :lol: :lol:



ja omdat bij het plaatsen van Pu schuim er maar een zeer matige controle is over de hoeveelheid. en de uitzetting



een sleuf van bvb 3 cm breed en 7 cm diep (zowat het gemiddelde)

100% gaan volspuiten veroorzaakt dus veel te veel druk en spanning op de kader.

Een streep van 50/60% is al meer dan voldoende. De uitzwelling doet de rest wel. Eventueel nadien nog eens langs gaan.

En zeker niet gaan spuiten tot tegen de binnenkant van gevelblad.



Maar zoals ik al zei tussen theorie en praktijk ......................
 

jvanhambelgium

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
1.931
Waarderingsscore
45
Punten
48
marnix van glassmetal wrote:
duh .................; :lol: :lol:



ja omdat bij het plaatsen van Pu schuim er maar een zeer matige controle is over de hoeveelheid. en de uitzetting



een sleuf van bvb 3 cm breed en 7 cm diep (zowat het gemiddelde)

100% gaan volspuiten veroorzaakt dus veel te veel druk en spanning op de kader.

Een streep van 50/60% is al meer dan voldoende. De uitzwelling doet de rest wel. Eventueel nadien nog eens langs gaan.

En zeker niet gaan spuiten tot tegen de binnenkant van gevelblad.



Maar zoals ik al zei tussen theorie en praktijk ......................



Zeg Marnix, ik heb hier zo'n bus Soudal staan met onderaan een draaiknop om de 2 componenten te mengen alvorens gebruik (en eens de 2 componenten gemengd binnen 5 minuten op te gebruiken...) Da's toch ook PU en dat zou quasi geen expansie geven ? Gebruiken de raam-mannen ook zo geen low-expansion PUR oid met minimale uitzetting.



Van diene goedkope PUR zwelt op als een luchtballon en daar moet je wel mee opletten en goed kunnen inschatten ;-)
 
M

marnix van glassmetal

Guest
als u morgen als klant wil betalen voor het gebruik van 2 componenten dan zullen wij daar als vakman gelukkig mee zijn. Mee rnog als we akoestisch schuim mogen gebruiken zijn er nog meer voordelen.



Maar het zijn nog altijd jullie die beslissen wij kunnen alleen maar raad geven.





voor de rest (ikke toch) doen wij ons werk met veel LEF





En voor het geval er weer zijn die beginnen te fantaseren :lol:

( Low Exp Foam ) :lol: :lol: :lol:
 
Lid geworden
3 mei 2007
Berichten
228
Waarderingsscore
0
Punten
0
marnix van glassmetal wrote:
voor de rest (ikke toch) doen wij ons werk met veel LEF



En voor het geval er weer zijn die beginnen te fantaseren :lol:

( Low Exp Foam ) :lol: :lol: :lol:



Mijn ramenplaatser heef ook Low Exp Foam gebruikt ipv de gevraagde rotswol maar ik versta wel dat dat te veel geprutst had geweest en ik neem het hem dan ook niet kwalijk.



Ondertussen is beslist om de bestemming van de kamer aan de voorkant (waar ik dus dacht dat de triple glas ramen wonderen gingen verrichten) te veranderen naar een salon, de bestemming die het ook had toen ik het kocht.



Volgend jaar komt er normaal op de gevel van die voorkant nog EPS met crépi afwerking en ik veronderstel dat dat ook wel nog een klein beetje akoestisch zal helpen.



Verder toch even zeggen dat het verschil qua thermische isolatie van de triple ramen (0,6 en 0,7) een wereld van verschil is met de oude ramen (oud dubbelglas van waarschijnlijk 2,9) en er nu geen koude straling meer is van de ramen. Nu kan er gerust al eens binnen gezeten worden op de vensterbank (is 0,5 m diep :)).
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan