Geluidsisolatie plat dak met houte roostering

Lid geworden
6 jan 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste,

Het dak van mijn woning is opgebouwd uit een houten roostering met HOH 45cm, 180x63mm balken.
Daarop een OSB van 18mm, dampscherm 16cm PUR en EPDM.
Er is nog geen plafondafwerking.

Nu geeft ons plat dak 1 op 1 alles van buitengeluid door naar binnen toe, wat zeer storend is.

Graag zouden we dit dus bijkomend isoleren met geluidsisolatie en eens verstaan wat jullie zien als opties.
Waarschijnlijk met enkel isolatie (rotswol bvb?) tussen de balken dat dit niet volledig opgelost zijn?

Mvg,

gbn2022

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.692
Punten
113
Rotswol zal eigenlijk wél al veel oplossen. Rubbertegels op het dak misschien ook (al zit daar heel veel lucht tussen). Groendak zeker en vast ook groot verschil, maar gewicht kan een issue zijn.

Lid geworden
6 jan 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor de antwoorden.
Ik vermoed dat ik de draagkracht van mijn dak best bewaar voor het gewicht van mijn latere zonnepanelen en dus zal isoleren tussen de balken met rotswol.
Natuurlijk blijft de vraag welke dikte voldoende zou zijn.
Het luchtgeluid dat binnenkomt is van het verkeer in de straat en een autostrade als de windt 'goed' zit. Dus relatief laag in hoeveelheid maar wel continue.

Wat is jullie advies qua dampscherm? Plaats ik hier überhaupt een dampscherm aangezien er op mijn OSB reeds een dampscherm ligt onder de EPDM? Waarschijnlijk ook afhankelijk van de gekozen dikte van de rotswol?

Alvast bedankt,

Gillis

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.692
Punten
113
Zeker dat dit soort geluid via het dak komt? Dat zou een beetje verrassend zijn. Ligt het niet aan matige luchtdichting rond de ramen, of eventuele ventilatieroosters, of de kassementen die nog niet afgekit zijn langs binnen?

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
482
Punten
83
Lijkt mij ook sterk dat alles via het dak zou komen....

Lid geworden
6 jan 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
We hebben samen met onze architect alles gecontroleerd die hierboven wordt aangehaald en de hoofdoorzaak zou toch een transmissie van luchtgeluid zijn.
We zullen hiervoor 12 of 14 cm Rockwool plaatsen.
Mijn vraag is of we hier een dampscherm moeten voorzien en zo ja welk type?
Ik twijfel namelijk aangezien er al een dampscherm aanwezig is op onze OSB aanwezig is en er toch een risico is dat vocht gevangen blijft tussen de twee dampschermen.

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
2.831
Punten
113
Wat mij opvalt is dat hier geen metingen/technieken worden toegepast om oorzaken te kwantificeren.
hier zijn duidelijk geen technici in betrokken: de kans op succesvolle oplossing schat ik dan ook laag in.

Lid geworden
6 jan 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste Art,

Waar zouden wij terecht kunnen voor een dergelijke deskundig advies?
Ik heb wel degelijk nagevraagd aan verschillende aannemers die dergelijke constructies uitvoeren en zij geven ook aan dat enkel PUR bovenop een goede thermische isolatie biedt maar niet de nodige geluidsisolatie. Onder hen is er ook geen duidelijkheid ivm dampscherm of niet. Sommige raden aan geen te plaatsen, andere een soort dampregulerend,...

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
2.831
Punten
113
Beste Art,

Ik heb wel degelijk nagevraagd aan verschillende aannemers die dergelijke constructies uitvoeren en zij geven ook aan dat enkel PUR bovenop een goede thermische isolatie biedt maar niet de nodige geluidsisolatie. Onder hen is er ook geen duidelijkheid ivm dampscherm of niet. Sommige raden aan geen te plaatsen, andere een soort dampregulerend,...

u kan daarvoor terecht bij deskundigen die daar hun beroep van maken.
als men stelt (alvast een assumptie van formaat ) dat het luchtgeluiden zijn moet er toch meer aan de hand zijn dan een onafgewerkt plafond.
Is er al een rooktest uitgevoerd om eventuele luchtlekken op te sporen?

Dampscherm wel of niet nodig?
of men weet waar en wanneer er een dampscherm nodig is, of men is niet de juiste persoon om hierin betrokken te zijn.
de onduidelijkheid en verschillende meningen tonen alleen aan dat men de materie niet beheerst en per definitie dus ook de verkeerde partij is om advies te geven.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.935
Punten
113
Beste Art,

Bij Art ?

KarelAerts

Nieuw Lid
Lid geworden
12 mei 2021
Waarderingsscore
1
Punten
8
Akoestiek en geluidsdemping is iets waar veel mensen geen rekening mee houden. Ik heb het ongemak dat zowel vrouw als dochter hyper gevoelig zijn op geluid. Een houtenconstructie met daarop harde isolatieplaten versterkt geluid dat er tegen botst (vooral regen, hagel, maar ook vliegtuig geluid). De OSB werkt als een klankbord. Afwerking met gipskarton(al dan niet zwevend) zal al een verschil maken; maar als je er ook nog een basis aan minerale wol kan instoppen zit je nog beter.

Maar waarom er geen informatie of wetenschap over het combi isoleren is, blijft voor mij ook een raadsel. Wat ik het meeste lees is dat je maximaal de helft van de isolatie waarde van op het dak binnen mag gebruiken, zodat het dauwpunt zeker niet in de minerale wol zit.

Op mijn huidig 1968 jaar plat dak ligt er zo een houtvezel plaat en daarop roofing. Dat type platen is een kleine reductie van het geluid en dat merk je wel.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan