• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Geluidsisolatie met voorzetwand

Lid geworden
11 mrt 2020
Berichten
9
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo,

Ik weet dat er reeds vele topics zijn rond dit thema, heb reeds veel opgezocht maar vind geen antwoord op volgende vragen.

Ik ga een voorzetwand plaatsen tegen een gemeenschappelijke muur om irritant burenlawaai trachten buiten te houden (oa basgeluiden van muziek en contactgeluiden). Ik heb reeds vernomen/gelezen dat deze nooit volledig weg kunnen gaan, maar indien ik deze drastisch kan verminderen ben ik zeer blij.

de situatie is als volgt :

- gemeenschappelijke muur is 30 cm dik

- we hebben welfsels (holle) als dakplaat (plat dak) en tussen gelijkgronds en 1ste verdiep. Deze zijn niet doorgetrokken naar het andere huis (ons huis werd pas later eraan gebouwd en staat +/- 50 cm lager dan het hunne qua gelijkgronds/verdiepen). Er steunt wel een ijzeren steunbalk in de gemeenschappelijke muur op het gelijkvloers. Op het verdiep is er ook chape (geen houten vloer), maar deze heeft wel geen scheiding tov gemeenschappelijke muur.

- De plafonds zijn allen verlaagd (niet geisoleerd) en hier kan ik eventueel de raamconstructie ook scheiden van de muren door er kurk of iets dergelijks tussen te plaatsen en opvullen met rockwool (indien dit zin heeft natuurlijk). Het plafond zelf bestaat uit houten panelen (geen gyproc platen).

- In de kamer waar ik de voorzetwand wil plaatsen staat een schouwmuur (deze dient tot niks want schouw zelf heb ik reeds 20 jaar geleden verwijderd), maar durf deze niet echt wegnemen waardoor ik plaats verlies.

- Nu komt het : mijn idee was om de schouw te laten staan, en een rechte voorzetwand te plaatsen met metal studs (5cm + rockwool) en daarop 2* 12.8 mm gipsplaten (soundblock). Mijn vrees is : gaat deze lege ruimte niet zorgen voor een klankkast ipv demping? En ga ik geen vochtproblemen krijgen in de spouw (die van 30 cm) vermits 1 kant grenst aan de gevel (gevel is 40 cm dik, geen spouw). Uiteraard is het beste de schouw afbreken, maar heb geen zin om grotere problemen te creëeren. Voor betere visualistie zie bijgevoegde tekening (blauw is bestaand, bruin is wat ik van plan ben).

 

Alvast bedankt voor de reacties/oplossingen.

 

 

 
 

Bijlagen

  • voorbeeld_muur.png
    voorbeeld_muur.png
    16,1 KB · Weergaven: 0

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.793
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Links en rechts van die schouw is plaats voor profielen en isolatie van 10 cm. Maak een combinatie van 10 cm naast de schouw en 5 cm er voor. Mogelijks kan je links en rechts van die schouw zelfs een dubbele wand zetten > 2 achter elkaar = 2 keer 10 cm isolatie met telkens dubbele plaat > massa - veer - massa - veer - massa > kan een heel goed resultaat geven.. Isolerende band gebruiken rondom.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Het spijt me zeer, maar drastisch geluid verminderen zal er niet inzitten op die manier.

Al eens nagevraagd bij een aannemer hoeveel het zou kosten om die schouw af te laten breken? Wie weet valt het van prijs beter mee dan je denkt. En kan je een goedkopere wand met meer effect plaatsen?
 
Lid geworden
11 mrt 2020
Berichten
9
Waarderingsscore
1
Punten
3
@ albarius : bedoel je dat ik in de lege ruimte een extra wand maak?

@ caroto : hoeveel vermindering kan ik realistisch verwachten? Ivm de schouw, in principe is dit geen steunpunt vermits de welfsels van gevel naar de binnenmuur lopen. Dus normaal kan ik die wel afbreken, maar zoals je zegt mss even laten checken door aannemer of dergelijke. Zou de voorgestelde oplossing van Albarius geen goed effect hebben? En waarom niet? Door de flankerende muren? 

Alvast bedankt voor de reacties.
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Heb je een behoorlijk contact met de buren? Dan eens vragen of je mag kijken hoe het bij hem er uitziet. Ik zou eerst bij hem en bij je zelf op luchtlekken zoeken, zo'n dikke muur die geluid doorgeeft. Wat voor stenen zijn er gebruikt?
 
Lid geworden
11 mrt 2020
Berichten
9
Waarderingsscore
1
Punten
3
Contact is redelijk, is vooral zoon die veel problemen maakt. Luide muziek, slaan met deuren, bonken op vanalles en nog wat. Uiteraard als ouders er niet zijn, maar ze weten ervan.

Om op je vraag te antwoorden : 30 cm volle steen geen snelbouw, echt og oude bakstenen. Bij hen net zoals bij ons is alles gepleisterd. Hier en daar een stopcontact en hun trap staat aan de kant gemeenschapppelijke muur.

Het is niet dat we ze horen praten, maar als het boel is dat horen we en uiteraard de contactgeluiden. 
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Blijf het opvallend vinden dat een 30 cm volle baksteen geluid doorgeeft. Kan jij je voorstellen dat geluid die muur in trilling krijgt. Vraag me af als de vloeren wat dunner zouden zijn is het misschien mogelijk dat deze als het ware  als een  microfoon het geluid via de muren doorgeeft. Geen idee hoor. 

De buizen van de stopcontact kunnen die ergens ook in jouw woning komen. 
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
@TS ik zeg niet dat wat albarius zegt niet klopt of niet gaat werken hoor. Het is inderdaad een standaard wand om geluidsreductie te krijgen. Wat ik wel zeg is dat geluid zich op zulke 'geniepige' manieren doorheen allerlei materialen en langs wegen voortzet dat het enorm moeilijk is om dit geluid weg te werken.  En al zeker om op voorhand te bepalen welke geluidsvormen je in welke hoeveelheid gaat kunnen terugdringen. 

Ik heb er al veel over gelezen en een beetje ervaring mee, en daardoor weet ik toch dat in de meeste gevallen zulke situaties niet zo vaak een bevredigend resultaat geven. bouwinfo staat er vol van ;)

Er zijn natuurlijk situaties waarin er wel een serieuze verbetering is. Om de kans zo groot mogelijk te maken is het toch erg belangrijk om elk bouwkundig detail dat verbonden is aan de gemeenschappelijke muur in kaart te brengen om daar zoveel mogelijk rekening mee te kunnen houden. En vaak komt geluidsoverdracht door de stomste of kleinste verbindingen.  Dus eerst goed analyseren vooraleer je iets wil doen.

wat de schouw betreft. ik vermoed dat je wel iemand kan vinden die het voor een redelijke prijs kan afbreken. En hoe minder bouwkundige details (zoals die nutteloze schouw) je overhoudt, hoe minder je er rekening mee moet houden. En het wint ook ruimte :)
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Wie weet hebben die rook-of andere kanalen ergens een openverbinding met elkaar. Zou dat eerst eens onderzoeken. 
 
Lid geworden
11 mrt 2020
Berichten
9
Waarderingsscore
1
Punten
3
w.g.b. zei:
Wie weet hebben die rook-of andere kanalen ergens een openverbinding met elkaar. Zou dat eerst eens onderzoeken. 

Nee, de schouw erboven (de schoorsteen zelf) heb ik reeds 20 j geleden verwijderd en er was geen verbinding met het huis tegen ons.

Ik heb beslist om langs de schouw heen te werken om zo geen onnodige risico's te nemen (qua klanklast, vocht of stabiliteit). Ik laat wel weten hoe het resultaat is, en of ik er goed aan heb gedaan of gewoon wat (veel) euros heb weggegooid. Hopelijk niet het laatste...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan