geluidsisolatie in gyproc wand

• Tags geluidsisolatie isolatie isolatiemateriaal muren
  • doddel

Zeer gewaardeerd lid
    Lid geworden
    5 apr 2006
    Waarderingsscore
    395
    Punten
    83
    welke isolatie in platen van 60 breed en 5 dik zal de beste geluidsisolatie geven voor een metalstud stijlwand?

Ik heb goede resultaten met zowel Sonepanel van Isover als met Acoustifit van Knauf.

5 cm is natuurlijk niet veel. Als je de mogelijkheid zou hebben om te werken met metalstuds van 70 of 100 en dikkere isolatie steken, heb je ook een beter technisch resultaat.

"beste geluidsisolatie" is het volledige systeem dat wordt opgebouwd in de totaliteit. Een dubbele plaat gyproc zetten langs 1 of 2 kanten van de wand helpt ook al. Of langs 1 kant een dikke osb er tussen zetten. Of twee wanden naast elkaar zetten. Elke laag waar het geluid door moet is een geluidsbarrière die het geluid gaat vertragen en dempen. Vooral ook zien dat je rondom de metalstud een isolatieband plaatst.

Een belangrijke is ook contactgeluid dat zich via de vloer verspreid. bvb je kind laat z'n doos met knikkers vallen, dat wordt doorgegeven via de vloer. Als dat een houten balkenlaag is die je niet mee isoleert onder je wand, werkt dat daar als een klankkast. Identiek met een plafond balkenlaag. Ook de nodige zorg aan de dag leggen bij een eventuele deur is belangrijk (bvb ooit gebeurd bij een dokter, patiënten in de wachtzaal konden letterlijk elk woord horen van de consultatie van de patiënt die aan de beurt was)

Wat ook helpt is geluidsbeheersing in de kamer zelf. Zachte materialen als stoffen zetels, tapijten, gordijnen, planten, of "algemene rommel".. gaan makkelijk geluid absorberen. Als je enkel harde materialen hebt zoals tegelvloer, houten tafel en stoelen, kasten, tv-scherm,, gaan die het geluid verder rond sturen.

dank! het gaat om 2x 5cm metalstuds (die niet tegen elkaar staan), dus daar is al rekening mee gehouden.

het gaat om 2x 5cm metalstuds (die niet tegen elkaar staan)
    Je zou dus 1 wand langs 2 kanten kunnen bekleden met een gyprocplaat. Dat gaat ook al een extra verbetering geven aan het resultaat. Moet je niet perfect afsmeren. Zelfklevend voegbandje en 1 keer afsmeren zodat alles dichtstaat, niet afwerken.
    Gebruik dus niet enkel de glaswol of rotswolisolatie, maar ook de andere mogelijkheden om het geluid te dempen.

Ik heb hier zo’n wandje dat het eigenlijk redelijk goed doet.
    2x 5cm op 2xm van elkaar, elke deelwand 5cm rotswol, elke kant OSB 18cm en daarop gyproc 12,5mm. Rondom de studs op brede isolatieband gezet.
    Rondom studs vastgeschroefd in vloer, muren, plafonds.

@albarius raadt glaswol aan. Is een stuk goedkoper dan rotswol. Is er een reden om toch voor rotswol te gaan?

weet iemand of de densiteit van isolatie een impact heeft op de acoustische prestaties in een massa-veer-massa systeem?
    volgens URSA niet, maar er is bijvoorbeeld wel eeen specifieke rocksono met hogere densiteit...

Ja @doddel , dit heeft wel degelijk een impact op de akoustische prestaties.
    Je vernoemd het zelf al in je vraagstelling: massa-veer-massa. Dit is wat men ook de "massawet" noemt.

Maar ik denk dat je het met de densiteit van de veer te ver gaat zoeken.
    Je wil een dubbele wand zetten? Speel dan vooral die massawet maximaal uit door ook in te zetten op de massa.
    bvb wanden als volgt opgebouwd: enkele gyprocplaat (massa) - glas/rotswol in metalstud (veer1) - dubbele gyprocplaat (grotere massa) - lucht door de wanden die naast elkaar staan (veer2) - glas/rotswol in metalstud (veer1) - enkele gyprocplaat (massa). Dan breng je extra massa in tussen de wanden en die dubbele gyproc zal hier beter presteren dan een osb + gyproc. Eventueel kan je langs de buitenkanten toch een osb doen om nog meer massa te verkrijgen en dingen op te hangen of langs 1 of alle 2 ook een dubbele gyproc.

Je moet vooral massa hebben en daar telkens een goede veer tussen steken.
    Je zal voor jezelf moeten zien hoeveel plaats je hebt om dikte te maken voor een wand, en hoeveel werk je er wil insteken, en hoeveel het mag kosten. Dat kan niemand anders hier op het forum weten.

Met de juiste formules en parameters zou je het zelfs op voorhand kunnen berekenen.

In praktijk zal het type isolatie niet heel veel uitmaken, je blijft met slechts 5cm zitten, met weinig massa (gyprocplaten) en met koppeling via metalstud.
    Het is wel belangrijk iets van isolatie te voorzien om een klankkast te vermijden.

In onze verbouwtijd was er een versie van rockwool met een even hoge densiteit dan die rocksono maar met een andere naam, veel goedkoper :-).

Luchtdicht werken langs beide kanten is ook superbelangrijk!

Deze even terug oprakelen. Opbouw van een paar wanden die we zijn ah plaatsen:

Wand 1 tss badkamer en naastliggende (thuis)bureau

Gyproc 12,5mm
    OSB 12/18mm (deel waar badkamermeubel tegenkomt 18mm, douchewand 12mm)
    Metalstud 75mm
    OSB 12/18mm
    Gyproc 12,5mm

Wand 2 toilet binnen die badkamer (ja de madam wou persé een toilet en nee ik wou dat niet open en bloot)

Gyproc 12,5mm soundblock (binnenzijde toilet)
    OSB 12mm
    Metalstud 75mm
    OSB 12mm
    Gyproc 12,5mm

Wand 3 tussenwand tussen naastliggende douchekamer en slaapkamer - dit is eveneens een technische schacht waar ventilatie kanalen doorlopen alsook collectoren van sanitair + vvw zitten.

aan weerszijden een metalstud 50mm, afwerking nog te kiezen.

Wand 1 en 2 wou ik graag bijkomend akoestisch isoleren. Is de meerkost van een Rocksono base/solid de meerkost waard tov een sonepanel glaswol plaat? (Vrijwel dubbel zo duur)

Wand 3 (bestaande uit 2 wandjes):

50mm isolatie aan elke kant steken, of zou deze inzakken aangezien aan de binnenzijdes geen plaat zit (niet mogelijk omdat de profielen zo kort mogelijk naast de ventilatiebuizen geplaatst zijn (ruimtegebrek). Aan de ene wand dien ik ook de collectoren te bevestigen en in de overliggende wand dus een luik om aan de collectoren te kunnen. Relatief groot luik aangezien 4 collectoren boven mekaar (dacht aan paneel met magneetjes), zou ik eventueel ook uit metalstud kunnen maken en dus isoleren.

(Ps: heb alles al gelezen wat betreft ontkoppelen wanden en luchtdicht etc, vraag is’m vooral rond de “veer” in dit geval en wat beste akoestische demping zal geven)

Die Rocksono zag ik is ook telkens 5mm smaller dan de profielen (45 en 70mm), speelt dat een rol dat ruimte dan niet volledig is afgevuld?

ik kan het me niet volledig voorstellen bij eedbaron zijn post hoe dat er nu precies gaat uitzien. Dus kan er ook niet veel over zeggen. Hou er wel rekening mee dat je als je collectoren of waterleiding 'in' je wanden steekt, je dat geluid heel goed kan horen aan de beide kanten. Waarmee ik bedoel, stel 2 wandjes naast elkaar met in het midden de waterleidingen/kranen/... dat is hetzelfde als 1 wand qua geluidsisolatie.

1745353052755.jpeg
    Dan voegen we toch gewoon even een fotootje toe 😜

verdorie zeg, die steenwol blijkt niet alleen stuk duurder maar nog moeilijk aan te geraken ook. Niemand in de omgeving die het op stock heeft zitten 😬

Ik denk niet dat steenwol of glaswol het grote verschil gaat geven in geluid. Je zit daar ook met 2 deuren kort bij elkaar dus geluid zal snel langs daar gaan..

Ik denk niet dat steenwol of glaswol het grote verschil gaat geven in geluid. Je zit daar ook met 2 deuren kort bij elkaar dus geluid zal snel langs daar gaan..
    Zeker met een spleet onder voor de ventilatie. Of via de ventilatiekanalen zelf...

Ja die ventilatie baarde me ook zorgen in dat opzicht maar hoe pakken anderen dit dan aan wetende dat ventilatie de dag van vandaag toch vrijwel standaard is?

Deuren zouden Xinnix zijn dus met rubbers geloof ik maar begrijp je punt over ventilatie opening onderaan.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan