• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag

Geluidscherm tegen bromgeluid warmtepomp

WesleyDP

Nieuw Lid
Lid geworden
20 aug 2013
Waarderingsscore
16
Punten
8
Beste,

Sinds een jaar terug heeft mijn buur een warmtepomp voor hun zwembad geplaatst. Het ding staat ongeveer op een halve meter van de erfgrens en maakt een zeer irritant monotoon bromgeluid. Ik heb dit reeds aangekaart maar wat voor mij storend is, maar dit heeft niet veel opgeleverd. Er blijken in België ook niet veel wetten te zijn rond geluidslast in de tuin (in mijn woning heb ik er geen last van).

Ondertussen heb ik contact gehad met een installateur/verkoper van geluidschermen. Hier zou ik Noistop Wood panelen aankopen om dit tegen mijn erfgrens te plaatsen.
Deze panelen bevatten 17 cm rotswol en zijn 2m hoog en afgewerkt met houten latjes.
De specificaties mbt geluidsisolatie/absorptie:
Geluidsisolatie Rw= 24 dB
Geluidsabsorptie Dla= 11 dB (aan beiden zijden)
Toepassingsgebieden: Kleine tot middelgrote “prestigieuze” projecten (horeca,
industrieterreinen, overheidsprojecten, immobiliën etc) en privé-tuinen. Is modulair in
opbouw en kan met de hand worden geïnstalleerd.

Nu vraag ik me af in hoeverre dit het bromgeluid zouden verminderen als ik dit op een halve meter van de bron installeer. De toon is namelijk niet zeer luid maar wel van een zeer lage frequentie, en dit lijkt me moeilijker te stoppen ? De installateur vertelde me dat deze panelen zeker een groot verschil zouden geven (een vermindering met de helft) maar hij is natuurlijk de verkoper :).

De prijs is zeker niet min, dus ik zou toch nog wat neutrale raad willen vragen of dit wel degelijk een verschil maakt. Wat denken jullie ?

Pidl

Lid
Lid geworden
5 aug 2022
Waarderingsscore
36
Punten
18
Je moet dit wel over de volledige site bekijken.
Als er voor de woning ook een warmtepomp is, moeten de elektrische vermogens samengeteld worden en dan gekeken worden of ze onder de grens van 5kW blijven.

WesleyDP

Nieuw Lid
Lid geworden
20 aug 2013
Waarderingsscore
16
Punten
8
Wat betreft het terugkaatsen naar afzender:
Ja als je terugkaatst naar afzender en er staat daar een tuinhuis, dan zal er wederom naar jou teruggekaatst worden (dus terugkaatsing in het kwadraat bij wijze van spreke). Maar geluid is geen botsballeke he, daar zit bij elke kaatsing serieus wat demping op. Dus ik vermoed dat de energie-inhoud van de geluidsgolf na 2 opeenvolgende terugkaatsingen verwaarloosbaar is.
Zeker in vergelijking met de component van het geluid dat van aan de geluidsbron rechtstreeks naar de buur zijn tuinhuis gaat en daar 1-malig naar jou toe kaatst.

Neemt niet weg dat je zeker niets mis doet met aan de buurmanzijde van het scherm een absorberend materiaal of textuur te voorzien voor geluidsgolven.
Maar ik denk dat het volledig dicht zijn van het scherm belangrijker gaat zijn in deze situatie. Als er behoorlijke gaten/kieren zijn (voorbeeld houtblokkenstapel) die dus "opgevuld" zijn met lucht. Dan gaat de geluidsgolf zich via deze lucht gewoon kunnen blijven doorverplaatsen.

Eigenlijk gaat de energieinhoud van de geluidsgolf die van aan de bron jouw richting uitkomt, zich opdelen in 3 componenten:
- een gedeelte wordt gereflecteerd (terugkaatsing)
- een gedeelte wordt geabsorbeerd in het scherm
- een gedeelte wordt getransmitteerd naar jou tuin (dit gedeelte wil je dus zo klein mogelijk maken)

En los daarvan gaat er uiteraard ook een deel van de golf boven het scherm om gaan (vandaar scherm best zo hoog mogelijk) en aan de linkse en rechtse zijde er omheen gaan. Maar het traject van dit gedeelte van de geluidsgolf wordt dus langer voor het aan de ontvanger komt, dus ook weer demping. Hoe meer meters lucht waar de golf doorheen moet, hoe meer massa lucht een deel van de golf gaat absorberen.
Bedankt voor de zeer duidelijke uiteenzetting. Nog net een vraagje: Maken hoge of lage tonen een verschil in wat voor materiaal je gebruikt? Of is het gewoon zo dat lage tonen gewoon wat moeilijker te stoppen zijn, maar voor de rest geldt nog steeds bovenstaande uitleg?

Je moet het verwarmingsvermogen delen door de COP waarde. Dan zit je idd. rond de 2- 2,5 kW.

Heb je het geluidsniveau al kunnen meten? In veel steden kun je gratis een dB meter lenen of een meting aanvragen aan de milieudienst.
Ik heb het eens gemeten met een app, dat is misschien niet 100% accuraat maar lijkt me toch een idee te geven. Het hangt een beetje af van hoe hard de pomp aan het draaien is, vorige keer meette ik een 50dbA. Dat is dan een minuutje laten liggen dicht aan de erfgrens, en het minimum genomen zodat een vogeltje dat lawaai maakt bijvoorbeeld niet voor een piek zorgt :). Op andere momenten heb ik ook al een 45dbA gemeten. Zoals ik zei: het is niet per sé luid, maar ik ben altijd al zeer gevoelig geweest voor geluid...

Zenikda

Lid
Lid geworden
23 jan 2021
Waarderingsscore
61
Punten
18
Zoals het de laatste 2 weken gewaaid heeft en dan voornamelijk uit het noorden heb je al vlug 40 à 50 dB .
Als je gaat meten, zorg dat de meting u een waarde verschaft in dB(A) . Die A gewogen staat voor een schaal die in overeenkomt met de gevoeligheid van het menselijke oor . Meet ook eens als die warmtepomp af staat zodat u een verschil kan maken met het omgevingsgeluid .

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.619
Punten
113
Voor je zotte kosten doet, probeer eerst eens met een plastic zeil op een scherm gemonteerd hoe dat het geluid beinvloedt, verplaats het eens, maak eens een stuk dicht en terug open. Dan krijg je misschien al wat zicht op hoe het geluid in jou tuin verandert of aanvoelt.

I.V.

Zeer Actief lid
Lid geworden
1 jul 2011
Waarderingsscore
136
Punten
43
Er bestaan ook geluidsschermen die je moet laten begroeien, misschien dat beplanting het geluid ook meer 'breekt' dan een egale afwerking?

Hopelijk vind je een passende oplossing!

WesleyDP

Nieuw Lid
Lid geworden
20 aug 2013
Waarderingsscore
16
Punten
8
Ondertussen zijn we weer een paar maanden verder, en heb ik dan toch gekozen om er iets aan te doen.

Ik heb dan toch de "Noistop Wood" geluidspanelen aangekocht van 17cm dik. Gezien ze al eens ergens waren afgebroken had ik er een goede prijs voor gekregen.
Met ze zelf te plaatsen heb ik dan ook weer wat bespaard (al komt het toch nog steeds duur uit hoor) :)

PXL_20230820_075452256.jpg

Ik moet zeggen dat ik verbaasd ben over het effect. Het geluid is niet 100% weg maar is zodanig gedempt dat het niet meer stoort. Waar ik vroeger tot 15 meter verder nog geirriteerd geraakte, kan ik nu vanaf een paar meter amper iets horen. Spijtig langs één kant dat ik de kost op mij heb genomen, maar al bij al tevreden dat ik terug van mijn tuin kan genieten zonder irritant gezoem :cool: .

Uiteindelijk heb ik maar 5 meter panelen moeten plaatsen om het effect te verkrijgen.

Bedankt iedereen voor de goede raad.

Wesley

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
691
Punten
113
Ik moet zeggen dat ik verbaasd ben over het effect. Het geluid is niet 100% weg maar is zodanig gedempt dat het niet meer stoort. Waar ik vroeger tot 15 meter verder nog geirriteerd geraakte, kan ik nu vanaf een paar meter amper iets horen. Spijtig langs één kant dat ik de kost op mij heb genomen, maar al bij al tevreden dat ik terug van mijn tuin kan genieten zonder irritant gezoem :cool: .
Dan zijn de geluidstrillingen wel heel directioneel maar des te beter. Het is altijd wel dubbel gevoel als je zo'n kosten moet maken, maar belangrijkste is dat je nu van uw tuin terug kan genieten en zal nog altijd goedkoper zijn dan rechtszaak.

Ook super voor de feedback, want zo'n WP geluidsproblemen gaan nog meer voorkomen in de toekomst. Denk je dat het ook stemmen gaat dempen?

WesleyDP

Nieuw Lid
Lid geworden
20 aug 2013
Waarderingsscore
16
Punten
8
Denk je dat het ook stemmen gaat dempen?
Mijn aanvoelen is dat het gewone gesprekken ook wel goed zal dempen, indien ze zich niet te ver van de schermen bevinden.
Wanneer ik met mijn gsm wat muziek afspeel (op een normaal volume, niet zeer luid maar toch ook niet bepaald stil) en de gsm net achter de schermen houd, dan hoor ik de muziek bijna niet meer aan de andere kant van het scherm . Dus zo lang de bron van geluid niet te ver is, werkt dit materiaal zeer goed vind ik.

Verdere afstanden is moeilijk te zeggen, dan veronderstel ik dat een scherm over grotere afstand/hoogte nodig zal zijn.

Laatst bewerkt:

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
691
Punten
113
Mijn aanvoelen is dat het gewone gesprekken ook wel goed zal dempen, indien ze zich niet te ver van de schermen bevinden.
Wanneer ik met mijn gsm wat muziek afspeel (op een normaal volume, niet zeer luid maar toch ook niet bepaald stil) en de gsm net achter de schermen houd, dan hoor ik de muziek bijna niet meer aan de andere kant van het scherm . Dus zo lang de bron van geluid niet te ver is, werkt dit materiaal zeer goed vind ik.

Verdere afstanden is moeilijk te zeggen, dan veronderstel ik dat een scherm over grotere afstand/hoogte nodig zal zijn.
De WP staat er op ongeveer 1 meter van als ik de foto goed begrijp?

WesleyDP

Nieuw Lid
Lid geworden
20 aug 2013
Waarderingsscore
16
Punten
8

Dat klopt. Ze blaast ook recht naar de panelen, daardoor denk ik dat er niet zoveel lopende meter nodig was om het effect te bekomen.

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
691
Punten
113

Dat klopt. Ze blaast ook recht naar de panelen, daardoor denk ik dat er niet zoveel lopende meter nodig was om het effect te bekomen.
Bedankt, super interessant!

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan