• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Geluidscherm tegen bromgeluid warmtepomp

WesleyDP

Nieuw Lid
Lid geworden
20 aug 2013
Waarderingsscore
16
Punten
8
Beste,

Sinds een jaar terug heeft mijn buur een warmtepomp voor hun zwembad geplaatst. Het ding staat ongeveer op een halve meter van de erfgrens en maakt een zeer irritant monotoon bromgeluid. Ik heb dit reeds aangekaart maar wat voor mij storend is, maar dit heeft niet veel opgeleverd. Er blijken in België ook niet veel wetten te zijn rond geluidslast in de tuin (in mijn woning heb ik er geen last van).

Ondertussen heb ik contact gehad met een installateur/verkoper van geluidschermen. Hier zou ik Noistop Wood panelen aankopen om dit tegen mijn erfgrens te plaatsen.
Deze panelen bevatten 17 cm rotswol en zijn 2m hoog en afgewerkt met houten latjes.
De specificaties mbt geluidsisolatie/absorptie:
Geluidsisolatie Rw= 24 dB
Geluidsabsorptie Dla= 11 dB (aan beiden zijden)
Toepassingsgebieden: Kleine tot middelgrote “prestigieuze” projecten (horeca,
industrieterreinen, overheidsprojecten, immobiliën etc) en privé-tuinen. Is modulair in
opbouw en kan met de hand worden geïnstalleerd.

Nu vraag ik me af in hoeverre dit het bromgeluid zouden verminderen als ik dit op een halve meter van de bron installeer. De toon is namelijk niet zeer luid maar wel van een zeer lage frequentie, en dit lijkt me moeilijker te stoppen ? De installateur vertelde me dat deze panelen zeker een groot verschil zouden geven (een vermindering met de helft) maar hij is natuurlijk de verkoper :).

De prijs is zeker niet min, dus ik zou toch nog wat neutrale raad willen vragen of dit wel degelijk een verschil maakt. Wat denken jullie ?

Michielr_999

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 jan 2021
Waarderingsscore
314
Punten
63
Stel hem voor dat jij een omkasting voor zijn warmtepomp koopt?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.424
Punten
113
Er is wel wetgeving ivm geluid naar buren, omgeving, Vlarem
desnoods naar vrederechter gaan voor burenhinder

Zenikda

Lid
Lid geworden
23 jan 2021
Waarderingsscore
61
Punten
18
Het zal ook nog een beetje van de windrichting afhangen . Momenteel vooral uit het noorden maar normaal is het meer uit het westen . Hangt ook nog van de woonplaats af, al dan niet heuvelachtig enz...
Om een goede demping te hebben heb je zwaar materiaal nodig, dus geperste rotswol kan dienst doen . ( Delta Rockwool isolatieplaten hebben zo een goede eigenschap ) . Het intredend oppervlak dient daarentegen zoveel mogelijk geluid door te laten ( lees niet reflecteren ) . Dit kan best worden afgewerkt met een zeildoek of ander zacht materiaal . In een opnamestudio worden zo de wanden afgewerkt .
Andere insteek zou kunnen zijn, een steenkorfmuur met lavastenen gevuld . Daar is het meer de vorm van de stenen die voor de absorptie zorgt . Als het nu geschikt is om net die geproduceerde frequentie te dempen is maar de vraag . Vele smartphones hebben wel een app die geluidsmetingen aankan . Meten is weten .

Lid geworden
11 mei 2022
Waarderingsscore
12
Punten
3
Sinds een jaar terug heeft mijn buur een warmtepomp voor hun zwembad geplaatst. Het ding staat ongeveer op een halve meter van de erfgrens en maakt een zeer irritant monotoon bromgeluid. Ik heb dit reeds aangekaart maar wat voor mij storend is, maar dit heeft niet veel opgeleverd. Er blijken in België ook niet veel wetten te zijn rond geluidslast in de tuin (in mijn woning heb ik er geen last van).
Er zijn wel degelijk wetten tegen dit soort hinder.
Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn buur. Die vertikte het ook om iets aan het lawaai te doen en heeft de warmtepomp zo geplaatst dat de geluidshinder bijna volledig naar mij wordt verschoven.

Ik heb dan de vergunningsdienst ingeschakeld met het volgende resultaat:
- de warmtepomp alsook de verharding eronder is vergunningsplichtig omdat dit tegen de perceelsgrens staat
- er is een meldingsplicht voor dergelijke installaties als het vermogen groter is dan 5kW
- het maximale geluidsniveau mag 40dB zijn (Vlarem II wetgeving). Je kunt dit zelf meten met een app, de milieudienst van je gemeente inschakelen of de specs van de warmtepomp opzoeken

Hij heeft dit niet gemeld, geen vergunning aangevraagd en het geluidsniveau is 55dB op de hoogste stand.

Ik zou geen geld uitgeven aan geluidsisolatie maar de buur verplichten om iets aan dat lawaai te doen, evt. via buurbemiddeling of het vredegerecht.

Laatst bewerkt:

WesleyDP

Nieuw Lid
Lid geworden
20 aug 2013
Waarderingsscore
16
Punten
8
Dank je voor de antwoorden.

Ik zou geen geld uitgeven aan geluidsisolatie maar de buur verplichten om iets aan dat lawaai te doen, evt. via buurbemiddeling of het vredegerecht.
Ik heb hier ook reeds achter geinformeerd, maar de gemeente stuurde me volgende wetgeving door:
§3 Teneinde de geluidshinder voor de omwonenden te beperken, is in woongebieden de plaatsing in de open lucht van de buitenunit met ventilatoren van een airconditioning, warmtepomp of koelgroep verboden, tenzij aan minstens een van de volgende voorwaarden is voldaan: - de buitenunit wordt geplaatst op minimum 5 meter van de dichtst bijgelegen woning - het in open lucht gemeten geluidsniveau ter hoogte van de buitenunit bedraagt maximum 35 dB(A).

Dit is de wetgeving voor machines die niet onder de VLAREM II wetgeving vallen. Volgens hun is de kans klein dat die pomp onder de VLAREM II wetgeving vallen (drijfkracht > 5kw). Dus mijn inziens is er niet veel tegen te doen. Alsook lijken de meeste andere buren er geen last van te hebben, terwijl ik er de muren van op loop :).

Maar als we even niet kijken naar wetgeving en dergelijks, zuiver technisch: Zou zo een isolatiemuur van Noistop (Zoals deze) een groot verschil maken in het scenario onderstaand weergegeven. Mijn zorg is namelijk dat het geluidscherm meer zal weerkaatsen naar het tuinkot waar het tegen staat, en uiteindelijk over het 2m geluidscherm zal weerklinken. Alsook lees ik dat geluidschermen niet zo efficient zijn tegen lage frequentietonen ?

Schets1.png

Het geluidscherm komt zo een 5m verder als de geluidspomp.
schets2.png

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
405
Punten
63
Waarom geluidsschermen? Men kan een buitenunit omkasten, vele modellen hebben zelfs gewoon kasten die je als accessoire kan kopen.

Wel opletten, je hebt omkastingen die de buitenunit gewoon verbergen die niets aan het geluid doen, en dan heb je wél deftige kasten die het geluid dempen. Eerste categorie is zo'n € 400, de tweede € 1600.

DDA

Actief Lid
Lid geworden
10 mei 2023
Waarderingsscore
45
Punten
28
Die warmtepomp blaast dus in jullie richting? Dan heb jij sowieso de meeste overlast van het geluid en dat maakt een behoorlijk verschil. Een oplossing kan al zijn om de warmtepomp een kwartslag te draaien. Ga in overleg met je buur. Wanneer jij een gesloten afscheiding zet, zou het kunnen dat de koude lucht niet goed meer weg kan en het rendement van de warmtepomp enorm daalt. In extremis kan die bevriezen en niet meer werken. De meeste warmtepompen hebben minstens 2 meter vrije ruimte nodig en eigenlijk een meter of 5 aan de uitlaat om goed te werken. Nu lijkt die door de haag te blazen wat straks niet meer kan.

WesleyDP

Nieuw Lid
Lid geworden
20 aug 2013
Waarderingsscore
16
Punten
8
Waarom geluidsschermen? Men kan een buitenunit omkasten, vele modellen hebben zelfs gewoon kasten die je als accessoire kan kopen.

Wel opletten, je hebt omkastingen die de buitenunit gewoon verbergen die niets aan het geluid doen, en dan heb je wél deftige kasten die het geluid dempen. Eerste categorie is zo'n € 400, de tweede € 1600.

Omdat een geluidscherm de enige oplossing is die ik zelf kan uitvoeren. De warmtepomp staat niet op mijn grond.

WesleyDP

Nieuw Lid
Lid geworden
20 aug 2013
Waarderingsscore
16
Punten
8
Die warmtepomp blaast dus in jullie richting? Dan heb jij sowieso de meeste overlast van het geluid en dat maakt een behoorlijk verschil. Een oplossing kan al zijn om de warmtepomp een kwartslag te draaien. Ga in overleg met je buur.
Ja, al heb ik evenveel last in de tuin er naast. In overleg is tot niets uitgedraaid. Verzetten zou te duur zijn en een omkasting zou te groot zijn voor waar ze nu staat.

Alsook een nuance: ik woonde tot dit jaar januari in het huis naast me (we zijn dus een huis opgeschoven), dus ik vraag me af of dat niet bezien wordt als "je wist van het probleem af toen je het kocht". In mijn vorige woning had ik er ook last van. Ik ben dan voor de aankoop nochtans verschillende keren komen luisteren in de "nieuwe tuin" en toen was de last echt minimaal. Maar voor één of andere reden is het nu hoorbaar door heel de tuin.

WesleyDP

Nieuw Lid
Lid geworden
20 aug 2013
Waarderingsscore
16
Punten
8
- het maximale geluidsniveau mag 40dB zijn (Vlarem II wetgeving). Je kunt dit zelf meten met een app, de milieudienst van je gemeente inschakelen of de specs van de warmtepomp opzoeken
De gemeente heeft me ook het volgende doorgestuurd:
Zoals eerder gesteld, geldt voor grotere installaties (totale geïnstalleerde drijfkracht meer dan 5 kW) Vlarem II (let wel, geïnstalleerde drijfkracht is niet hetzelfde als het thermisch vermogen, veel installaties vallen niet onder Vlarem II).

Ik ken absoluut niets van die dingen, maar ik veronderstel dat volgende pomp niet onder Vlarem II valt ?
https://www.dezwembadwinkel.eu/nl/blue-full-inverter-14kw.html

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.192
Punten
113
Als je een geluidscherm wilt plaatsen, dan moet je rekening houden met volgende opdat het zo veel mogelijk effect zou hebben:
- zo dicht mogelijk tegen de geluidsbron (dat zou dus idealiter 0.5m+een kletske kunnen zijn)
- zo haaks mogelijk op de aslijn tussen enerzijds de geluidsbron en anderzijds de locatie waar de persoon zich bevindt die het geluid als storend beschouwd
- zo ver mogelijk doorgetrokken naar zowel links als rechts van de bovenvermelde aslijn (*)
- zo hoog mogelijk
- luchtdicht scherm (geen gaten, wat zou kunnen verklaren dat de houtstapel misschien niet denderend was)

(*) met de beperking van de hoogte van het scherm. Het heeft weinig meerwaarde om dat scherm 10m langs elke kant door te trekken als het maar 1m hoog is en het geluid er dus relatief makkelijk overeenkomt.

DDA

Actief Lid
Lid geworden
10 mei 2023
Waarderingsscore
45
Punten
28
Gaat een kokosmat tegen die Bekaert draad al niet even goed zijn als een apart geluidscherm of is dat geen gemeenschappelijke scheiding? Kokos heeft goede akoestische eigenschappen. Het alternatief is een volledig gesloten structuur die niet absorbeert en het geluid “terugkaatst” naar afzender.

WesleyDP

Nieuw Lid
Lid geworden
20 aug 2013
Waarderingsscore
16
Punten
8
Bedankt voor de antwoorden :)
Gaat een kokosmat tegen die Bekaert draad al niet even goed zijn als een apart geluidscherm of is dat geen gemeenschappelijke scheiding? Kokos heeft goede akoestische eigenschappen. Het alternatief is een volledig gesloten structuur die niet absorbeert en het geluid “terugkaatst” naar afzender.
Dat is een gemeenschappelijke scheiding. Ik gok dat een paneel van 17cm dikte meer zal absorberen?
Ik ken zelf niet veel van geluidsisolatie en dergelijks, maar het probleem met terugkaatsen naar afzender is dat het geplaatst is tegen een tuinhuis van hun. Dus als het terugkaatst, zal het dan niet gewoon resoneren?

1685607955256.png

Toevallig iemand met kennis van warmtepompen die hier een antwoord op heeft :
De gemeente heeft me ook het volgende doorgestuurd:
Zoals eerder gesteld, geldt voor grotere installaties (totale geïnstalleerde drijfkracht meer dan 5 kW) Vlarem II (let wel, geïnstalleerde drijfkracht is niet hetzelfde als het thermisch vermogen, veel installaties vallen niet onder Vlarem II).

Ik ken absoluut niets van die dingen, maar ik veronderstel dat volgende pomp niet onder Vlarem II valt ?
https://www.dezwembadwinkel.eu/nl/blue-full-inverter-14kw.html

Bedankt

DDA

Actief Lid
Lid geworden
10 mei 2023
Waarderingsscore
45
Punten
28
Voor kleine warmtepompen is er eigenlijk geen regelgeving en die hoeven ook niet vergund te worden. Die 14kW is het verwarmingsvermogen. Het opgenomen vermogen zal misschien 2.5kW zijn.

Lid geworden
11 mei 2022
Waarderingsscore
12
Punten
3
Je moet het verwarmingsvermogen delen door de COP waarde. Dan zit je idd. rond de 2- 2,5 kW.

Heb je het geluidsniveau al kunnen meten? In veel steden kun je gratis een dB meter lenen of een meting aanvragen aan de milieudienst.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.192
Punten
113
Wat betreft het terugkaatsen naar afzender:
Ja als je terugkaatst naar afzender en er staat daar een tuinhuis, dan zal er wederom naar jou teruggekaatst worden (dus terugkaatsing in het kwadraat bij wijze van spreke). Maar geluid is geen botsballeke he, daar zit bij elke kaatsing serieus wat demping op. Dus ik vermoed dat de energie-inhoud van de geluidsgolf na 2 opeenvolgende terugkaatsingen verwaarloosbaar is.
Zeker in vergelijking met de component van het geluid dat van aan de geluidsbron rechtstreeks naar de buur zijn tuinhuis gaat en daar 1-malig naar jou toe kaatst.

Neemt niet weg dat je zeker niets mis doet met aan de buurmanzijde van het scherm een absorberend materiaal of textuur te voorzien voor geluidsgolven.
Maar ik denk dat het volledig dicht zijn van het scherm belangrijker gaat zijn in deze situatie. Als er behoorlijke gaten/kieren zijn (voorbeeld houtblokkenstapel) die dus "opgevuld" zijn met lucht. Dan gaat de geluidsgolf zich via deze lucht gewoon kunnen blijven doorverplaatsen.

Eigenlijk gaat de energieinhoud van de geluidsgolf die van aan de bron jouw richting uitkomt, zich opdelen in 3 componenten:
- een gedeelte wordt gereflecteerd (terugkaatsing)
- een gedeelte wordt geabsorbeerd in het scherm
- een gedeelte wordt getransmitteerd naar jou tuin (dit gedeelte wil je dus zo klein mogelijk maken)

En los daarvan gaat er uiteraard ook een deel van de golf boven het scherm om gaan (vandaar scherm best zo hoog mogelijk) en aan de linkse en rechtse zijde er omheen gaan. Maar het traject van dit gedeelte van de geluidsgolf wordt dus langer voor het aan de ontvanger komt, dus ook weer demping. Hoe meer meters lucht waar de golf doorheen moet, hoe meer massa lucht een deel van de golf gaat absorberen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan