Geluid sarkingdak

Lid geworden
18 nov 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Geachte,

dit is mijn eerste vraag hier op het forum.

Ons dak is jaren geleden geïsoleerd met 12 cm Pur platen (met onderkant aluminiumfolie). We willen nu van de zolderruimte een extra kamer maken en om het geluid wat te verminderen willen we graag tussen de kepers (+- 7cm dik) nog wat extra isoleren.
We dachten aan rotswol.

Kunnen we dit zonder problemen tussen de kepers plaatsen? Met of zonder dampscherm?

De R-waarde van deze rotswol is zeker maar 1/3 van de R-waarde van de pur-platen.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

MarcMarc

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
190
Punten
63
Geluidsisolatie werkt pas goed in een massa-veer systeem. Enkel rotswol plaatsen heeft weinig zin voor geluidsisolatie. De rotswol heeft akoestisch ontkoppelde massa nodig als bedekking.

Lid geworden
18 nov 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Als afwerking gaan we inderdaad nog werken met gyproc..

MarcMarc

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
190
Punten
63
Als afwerking gaan we inderdaad nog werken met gyproc..
Aandachtspunt is dan zo zwaar mogelijk en akoestisch ontkoppelt met veerregels en kit langs de kanten. Gipsvezelplaten zijn beter want zwaarder.

MarcMarc

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
190
Punten
63
En qua dampscherm ?
Mijn mening, niks doen als het bestaande dampscherm behouden blijft. De kans is nihil dat de temperatuur tussen dampscherm en rotswol beneden het dauwpunt komt. Experts zullen zeggen dat je het eigenlijk moet simuleren en je niet zomaar van de vuistregel uit mag gaan maar ik had het risico genomen. Mocht het in een worstcase situatie waarbij de verdieping niet verwarmd wordt en de temperaturen te veel dalen problematisch zijn dan is het niet zo dat er van alles weg gaat rotten want het kan gewoon drogen naar binnen toe.
Mocht ik daar ongelijk in hebben dan ga ik er vanuit dat ik gecorrigeerd wordt ;-)

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Waarderingsscore
112
Punten
63
Als je een dampscherm gebruikt, zou ik wel voor een 'intelligente damprem' kiezen. Als er dan vocht zou tussen komen, dan zou het nog naar buiten kunnen.

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
En qua dampscherm ?
Mijn mening, niks doen als het bestaande dampscherm behouden blijft. De kans is nihil dat de temperatuur tussen dampscherm en rotswol beneden het dauwpunt komt. Experts zullen zeggen dat je het eigenlijk moet simuleren en je niet zomaar van de vuistregel uit mag gaan maar ik had het risico genomen. Mocht het in een worstcase situatie waarbij de verdieping niet verwarmd wordt en de temperaturen te veel dalen problematisch zijn dan is het niet zo dat er van alles weg gaat rotten want het kan gewoon drogen naar binnen toe.
Mocht ik daar ongelijk in hebben dan ga ik er vanuit dat ik gecorrigeerd wordt ;-)
@MarcMarc
Ook naar mijn mening is een dampscherm in dit geval overbodig en kan die bijisolatie dus zonder problemen worden aangebracht.
Ik weet niet hoe je die akoestische ontkoppeling dan ziet en of die wel zo nodig is als je er van uit gaat dat die pir platen boven op de kepers liggen zonder een "harde" onderbreking.

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
799
Punten
113
Als je een dampscherm gebruikt, zou ik wel voor een 'intelligente damprem' kiezen. Als er dan vocht zou tussen komen, dan zou het nog naar buiten kunnen.
naar buiten?
met gecacheerde purplaten?

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
233
Punten
63
En dan nu de vraag : heb je ook een foto van de bestaande situatie :)
1 foto en dat verhaal van die duizend woorden oid ....

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Waarderingsscore
112
Punten
63
naar buiten?
met gecacheerde purplaten?
Niet duidelijk geformuleerd :)
Het eventuele vocht zou dan nog langs de damprem naar buiten kunnen, m.a.w. naar de binnenkant van de woning. De pur +alu is helemaal dampdicht, dus naar buiten de woning kan niet.

Bovenaan