geluid mollenverdrijvers

Lid geworden
8 mei 2007
Waarderingsscore
8
Punten
18
In welke mate mag het geluid van een electronische mollenverjager, een hoge pieptoon van 10 seconden en gevolgd door een ratelend geluid van 5 sec, als hinderlijk ondervonden worden?
Mijn buurman heeft drie zulke mollenverdrijvers in zijn tuin geplaatst sedert enkele weken. één ervan staat op de perceelsgrens en het geluid irriteert ons mateloos.
Maar hebben we eigenlijk wel reden om hierover te klagen? Ben ik verplicht om mollen in mijn tuin te verjagen?

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
361
Punten
83
Ik heb nog nooit gehoord van een verplichting om mollen te verjagen, je zou dat beter ook niet doen want ze zijn bijzonder nuttig: mollen zorgen voor een betere verluchting en betere drainage van de ondergrond en ze eten emelten, slakken en andere plaaginsecten die de wortels van sierplanten beschadigen (bovendien brengen ze wat leven in die saaie gazons :cool: ). In Duitsland zijn mollen om die reden beschermde dieren.

Voortgaand op mijn eigen ervaring zijn die toestellen met geluidsgolven maar voor twee dingen zinvol: om de verkopers extra inkomen te geven én om mensen van je erf te houden. Voor mollen, muizen, woelratten, katten enz, werken ze niet, want die dieren worden gewoon aan dat geluid (honden gaan naar het schijnt wel janken van de ultrasone geluiden). Mollen vangen is doorgaans maar een tijdelijke oplossing, want het vrijgekomen territorium en de beschikbare gangen worden heel snel door een andere mol weer ingenomen. Wel effectief tegen mollen zijn spelende kinderen (maar of die het gras mooi glad gaan houden kan ik niet garanderen ...)
Als je buurman toch geluidstoestelletjes wil gebruiken, is het interessant voor hem om te weten dat mollen onder de grond leven en het geluid dat boven de grond ontsnapt de toestelletjes dus (nog) minder effectief maakt. Je kan hem dus informeren dat die toestelletjes best zo diep mogelijk ingegraven worden (staat trouwens ook in de handleiding) - bijkomend voordeel is dat je ze dus zelf veel minder of niet gaat horen. Wij hebben zelf ooit met een buurman afgesproken dat de toestelletjes 's nachts uitgezet zouden worden om toch met open raam te kunnen slapen (o ja, mollen eten ook muggen).

Wil je zelf toch geen mollen in je tuin, zorg dan voor een sterk gevarieerde tuin met zo weinig mogelijk strak gemaaide graswoestijn (aka gazon) en met verschillende bomen - door boomwortels geraken ze niet door en daar blijven ze dus liefst uit de buurt. Ze hebben niet zo'n sterk ontwikkelde neus, maar munt vinden ze blijkbaar toch niet lekker ruiken, bij muntplanten blijven ze doorgaans uit de buurt.

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
316
Punten
83
Als je buurman toch geluidstoestelletjes wil gebruiken, is het interessant voor hem om te weten dat mollen onder de grond leven en het geluid dat boven de grond ontsnapt de toestelletjes dus (nog) minder effectief maakt. Je kan hem dus informeren dat die toestelletjes best zo diep mogelijk ingegraven worden (staat trouwens ook in de handleiding) - bijkomend voordeel is dat je ze dus zelf veel minder of niet gaat horen. .

Wij hebben dat onze buurman destijds ook moeten wijsmaken. Nadien hoor je dat zelf inderdaad een stuk minder.

Zelf heb ik eens mollen proberen te verjagen met zwavelpatronen, maar nadat ik 3 keer mijn vingers verbrand had om die ondingen aangestoken te krijgen, om dan uiteindelijk zelf vergast te worden, heb ik daar maar van afgezien. ☠️

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
409
Punten
83
ideetje om een topic op te starten over DE MOL......... :ROFLMAO: :ROFLMAO:
lees hier al heel leuke verhalen

Lid geworden
8 mei 2007
Waarderingsscore
8
Punten
18
Ik heb mijn stoute schoenen aangedaan en ben naar mijn buurman toegegaan. Onze relatie met elkaar is eigenlijk niet optimaal.
Hij genoot van mijn opmerking dat ik zot werd van die dingen. Maar hij vond het nodig omdat ik geen aanstalten deed om de mol in mijne hof te houden. Op de vraag of ik wel wist vanwaar die mol kwam, kon ik enkel antwoorden dat die uit de grond komt, meer niet.
Soit. Op dit moment heeft hij één van die dingen uitgeschakeld en is de geluidshinder enkel nog hoorbaar in de groententuin.
ik stelde mijn vraag omdat ik ooit een stevige brief gekregen heb van zijn advocaat omdat zijn houten platen roestplekken vertoonden nadat ik mijn voortuin had natgesproeid ( aanleg tuin....)
conclusie:
voorlopig opgelost en bang afwachten wat het de volgende keer weer gaat zijn.

Lid geworden
8 mei 2007
Waarderingsscore
8
Punten
18
ideetje om een topic op te starten over DE MOL......... :ROFLMAO: :ROFLMAO:
lees hier al heel leuke verhalen
Wist je dat een mol een voorraadkamer heeft met regenwormen? Om de pieren te beletten dat ze ontsnappen bijt de mol de neus van de worm af, waardoor ze niet meer kunnen graven. Toch knap hoe de natuur in elkaar zit.

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
273
Punten
83
Mijn buren hebben ook zo dingen in de tuin die een vreselijk hoog piepgeluid produceren de hele dag door. Super irritant, ik denk dat ze het zelf gewoon niet meer horen maar ik kan niet meer op mijn gemak buiten zitten zonder er mij mateloos aan te storen. Ik ben eens gaan klagen maar blijkbaar hebben kinderen "vrije loop" ofzoiets, heb niet goed opgelet maar hij ging er niets aan doen.

Als je buurman al op leeftijd is hoort hij de pieptoon waarschijnlijk niet meer, ik zou hem vriendelijk vragen om ermee te stoppen.

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
316
Punten
83
Ik ben eens gaan klagen maar blijkbaar hebben kinderen "vrije loop" ofzoiets, heb niet goed opgelet maar hij ging er niets aan doen.

😂

Zijn het trouwens geen katten die vrije loop hebben?

gvo

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
121
Punten
43
Je hebt kinderen met vrije uitloop, scharrelkinderen, bio-kinderen, ...

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Waarderingsscore
37
Punten
28
Ik vind het verschrikkelijk, die hoge tonen. Als ik met de fiets rondrij, kom ik enkele opritten tegen met pieptonen tegen marters. Dat kan toch niet anders dat iedere beweging (fiets, auto, voetgangers...) dat telkens doet afgaan, dag en nacht. Ik zou er echt gek van worden moesten mijn buren zoiets hebben staan.

Tornadinho

Gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
351
Punten
63
ik stelde mijn vraag omdat ik ooit een stevige brief gekregen heb van zijn advocaat omdat zijn houten platen roestplekken vertoonden nadat ik mijn voortuin had natgesproeid ( aanleg tuin....)
Wel OT, maar dit heeft mijn interesse opgewekt. Wat gebeurd er bij regen met zijn houten platen?
voorlopig opgelost en bang afwachten wat het de volgende keer weer gaat zijn.
Mooi, want uw buurman lijkt wel een vermoeiende mens

Bovenaan