Geluid aansluiting profiel-muur

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
38
We wonen ondertussen een 3 tal weken in onze nieuwe woning en het valt ons op dat we behoorlijk veel geluid hebben van buiten. Na aandachtig luisteren lijkt het geluid te komen van tussen de aansluiting van het profiel en de muur.

Er is reeds bezet en de ramen zijn al opgekit. Ik weet niet of het relevant is, maar we hebben een gelijmde gevelsteen, waarbij de kopse voegen niet dicht zijn. De spouw is dus in feite open, ik vermoed dat dit reeds deel van het probleem is.

De vraag is nu hoe het komt dat we zoveel geluid hebben en belangrijker, wat we er eventueel aan kunnen doen.

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
38
Nog niet veel reactie. Even terug omhoog brengen.

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Mogelijks is de aansluiting tussen muur en profiel niet behoorlijk dichtgemaakt, met PUR, rotswol enz. , en nadien eenvoudig meegepleisterd. Is de aansluiting aan de buitenkant behoorlijk gedaan? (met zwelband, of kit,..). Gezien de dagkanten volledig bepleisterd zijn is dit moeilijk te achterhalen natuurlijk.

Wat je bij bv. Alu ramen kan hebben, is de rubber van de vleugel niet helemaal aansluit tegen het raamkader, op die plaats kan je soms ook opvallende geluidslekken hebben. In dat geval moet de ramenmaker de vleugel (of het glas) wat meer opspannen zodat deze beter het raamkader aansluit.

Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hey invictus,

kan je eens de volledige opbouw van je muurdoorsnede omschrijven?

Bedankt.

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
38
WouterVDB;1967868 wrote:
Hey invictus,

kan je eens de volledige opbouw van je muurdoorsnede omschrijven?

Bedankt.

snelbouw 14cm - 2x8cm PUR platen - 3 cm spouw - gelijmde gevelsteen van 7cm

Op een paar plaatsen zit er crepi, dan is het:

snelbouw 14 cm - 19cm eps - crepi.

De aansluiting is opgespoten met pur schuim, hoe grondig dit gebeurd is nu niet meer te zien.

Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
VVS;1967845 wrote:
Mogelijks is de aansluiting tussen muur en profiel niet behoorlijk dichtgemaakt, met PUR, rotswol enz. , en nadien eenvoudig meegepleisterd. Is de aansluiting aan de buitenkant behoorlijk gedaan? (met zwelband, of kit,..). Gezien de dagkanten volledig bepleisterd zijn is dit moeilijk te achterhalen natuurlijk.

Wat je bij bv. Alu ramen kan hebben, is de rubber van de vleugel niet helemaal aansluit tegen het raamkader, op die plaats kan je soms ook opvallende geluidslekken hebben. In dat geval moet de ramenmaker de vleugel (of het glas) wat meer opspannen zodat deze beter het raamkader aansluit.

In dat geval lijkt mij de uitleg van VVS aannemelijk..

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
38
Ik kan het natuurlijk moeilijk controleren, maar als we nu even aannemen dat de aansluiting tussen muur en profiel inderdaad niet goed is dichtgemaakt. Zijn er dan relatief eenvoudige oplossingen? of zit er dan niks anders op dan al het bezetsel aan de ramen weg te kappen?

Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik denk maar even luidop.. gaatjes boren en geschikte pur (laag expansief) inspuiten?

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
invictus66;1968128 wrote:
Ik kan het natuurlijk moeilijk controleren, maar als we nu even aannemen dat de aansluiting tussen muur en profiel inderdaad niet goed is dichtgemaakt. Zijn er dan relatief eenvoudige oplossingen? of zit er dan niks anders op dan al het bezetsel aan de ramen weg te kappen?

Voor je dit doet, moet je eerste met zekerheid alle andere mogelijke oorzaken uitsluiten, zoals slechte aansluiting van een raamvleugel.

Ik lees crepi, normaal gezien moet de crepi tot tegen je buitenraamkader aansluiten, en op die plaats afgewerkt met kit. Dat zou toch ook al wat geluid moeten tegenhouden.

Wegkappen pleisterwerk zou ik enkel doen indien geluidshinder blijvend en werkelijk storend is, want het is goed mogelijk dat je niks onregelmatigs aantreft.

Lid geworden
7 okt 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
invictus66;1966036 wrote:
We wonen ondertussen een 3 tal weken in onze nieuwe woning en het valt ons op dat we behoorlijk veel geluid hebben van buiten. Na aandachtig luisteren lijkt het geluid te komen van tussen de aansluiting van het profiel en de muur.

Er is reeds bezet en de ramen zijn al opgekit. Ik weet niet of het relevant is, maar we hebben een gelijmde gevelsteen, waarbij de kopse voegen niet dicht zijn. De spouw is dus in feite open, ik vermoed dat dit reeds deel van het probleem is.

De vraag is nu hoe het komt dat we zoveel geluid hebben en belangrijker, wat we er eventueel aan kunnen doen.

Sorry hoor maar dit is een conceptuele tekortkoming. Zeker bij gebruik van alu of pvc-ramen. Bij hout valt het nog mee maar uw architect had hier "massa" moeten voorzien door bvb gebruik te maken van multiplex kaders.

Nu zit je op die plaats met verpakte lucht. Zeker op de plaats waar crepi staat heb je geen enkele buffer met noemenswaardige dichtheid.

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
38
botoxbuilder;1968356 wrote:
Sorry hoor maar dit is een conceptuele tekortkoming. Zeker bij gebruik van alu of pvc-ramen. Bij hout valt het nog mee maar uw architect had hier "massa" moeten voorzien door bvb gebruik te maken van multiplex kaders.

Nu zit je op die plaats met verpakte lucht. Zeker op de plaats waar crepi staat heb je geen enkele buffer met noemenswaardige dichtheid.

Bedankt voor de reply. Zie je een (gedeeltelijke) oplossing voor dit probleem? Wetende dat de woning momenteel al afgewerkt is.

Ik vrees dat het niet realistisch is om nu nog te gaan vragen om multiplex kaders te gaan plaatsen. Alles kan natuurlijk, maar dat zal me vrees ik behoorlijk wat geld kosten.

Lid geworden
7 okt 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Alles kan als men wil maar die wil wordt som wel financieel genekt dus ik begrijp uw visie wel.

Zoals men eerder opperde kan je ook nazien op de dichting kader/vleugel maar ik denk dat het misschien het best is om eerst eens te horen of beide situaties (tradi metselwerk en crepi) het zelfde probleem in grootte hebbenvoor de zelfde opzet maw 2 x een vast raam of vleugel in de 2 situaties. Zit daar een merkbaar verschil tussen dan kan je de dichting tussen kader en vleugel problematiek al een stuk weerleggen maar die blijft wel van toepassing. Mocht tussen kader en vleugel enkel middendichting en aanslagdichting binnenzijde kader/vleugel zitten kan je eventueel met de constructeur nazien of er geen extra dichting tussen die twee kan zitten maar dan aan de buitenzijde. Je moet dan evenwel oppassen dat er geen te grote drukverschil buiten/profie/binnen ontstaat waardoor er dan water naar binnen wordt gezogen. T'is dus nie allemaal zo evident.

Bovenaan