• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

geleide bomen of losse bomen bij aanleg tuin

JP's

Lid
Lid geworden
30 mrt 2015
Waarderingsscore
24
Punten
18
beetje buiten het bouwtechnische:
maar als ik bomen wil planten "quercus ilex 12/14", en ik wil een leibomeneffect bekomen (lees op 2m een haag), dan is er wel een behoorlijk prijsverschil tussen reeds geleide bomen of losse bomen.
Hoelang zou dat duren vooraleer dat ik die losse bomen zo smal en toch dichtbegroeid als een geleide boom krijg, wetende dat ik in voorjaar (maart of april) zou willen planten?
Dan kan ik oordelen of we voor 1 of voor ander gaan.

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
888
Punten
113
Als je bomen niet voorgeleid zijn, dan is het niet te doen om daar nog leibomen van te maken.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
Ja en nee
Want in de kwekerij zetten ze ook leibomen op en al vanaf maat 8/10 .
En laat nu net de quercus degene zijn waar ik van zeg, koop voorgevormde want dat zijn kleine rotzakjes om zelf op te zetten en al zeker als je amper het verschil kent tussen een snoeischaar en snoeitang of snoeizaag.

Voor alle andere bomen , esdoorns, linde en liquidambar is de werkwijze
Zet op uiteinde van de leibomen een begin en eindpaal.
Duw die 1 meter de grond in, rond stabilisé , boven steekt er 4 meter uit. Verdeel vanaf 2.20 tot 4.00 mooi om de 40 cm . Span 5 kabels met spanner.
Eerst stabilisé hard laten worden, gebruik houten palen strakgefreesd rondhout cc 14/16 cm dik.

Plant je bomen op regelmatige afstand en verdeelt over de lijn. Opgelet de minimum tussenafstand van de stammen moet toch een 4 meter bedragen !!!!
Van paal tot boom is het 2 m
Snoei alle zijtakjes van de hoofdstam weg.
Volgend voorjaar ga je overal slapende knoppen vinden die uitlopen.
Alle uitlopers dwars op lijn van de leibomen snoei je weg want die groeien uit de haag.
Alleen de knoppen die nagenoeg vlak aan een leidraad zitten die bewaar je . De rest weg. Doe dit maandelijks.
Knoppen die BOVEN een leidraad zitten niet naar onder buigen.

Eindknop of doorgaande stam . Knip deze af op cc 4.30 hoogte.
Dit om knoppen te aktiveren. Pas jaar daarop zet je de eindknop terug af tot cc10 cm boven de bovenste kabel.
Nooit de stam plooien naar links of rechts , wij keuren zo'n leibomen af. De doorgaande stam krijgt veel meer sapstroom dan de gesteltak van de bovenste lijn. EN je krijgt nog eensop die bocht een uitbarsting van wilde scheuten.

Mmm
Dat legt niet zo gemakkelijk uit, misschien eens een filmke van maken of cursus tuininfo hoe doe ik het ? Met lukanar :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
603
Punten
93
Mmm
Dat legt niet zo gemakkelijk uit, misschien eens een filmke van maken of cursus tuininfo hoe doe ik het ? Met lukanar :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

ontstaat daar een YouTube kanaal ? Smash die like button ! (Wie dit niet snapt, heeft geen lagere school koters in huis)

Lid geworden
18 mrt 2019
Waarderingsscore
32
Punten
18
Dat is zeker geen probleem, nooit aan twijfelen !
Het is gewoon het instant resultaat wat je betaalt, zelfde met grasmatten of gras zaaien, geduld is iets wat de meesten niet meer hebben en daar is blijkbaar een markt voor.
Heb het zelf gedaan met zowel Quercus ilex als Carpinus.

Super strakke leibomen in 5 jaar!
Veel opbinden en gericht snoeien de eerste jaren maar dan heb je achteraf een prachtige basis.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
Mmm

ontstaat daar een YouTube kanaal ? Smash die like button ! (Wie dit niet snapt, heeft geen lagere school koters in huis)
Goh al aan gedacht en er zijn zelfs wat filmkes op bouwtube... dacht ik.
Maar is dan eerder van ik totter van een knuppelpad en hoe gebruik je een slee en een tractor.
Of nee d'er zijn er een paar van: koord opspannen voor een verharding, buxus snoei, opsluiting van verharding en ..
Goh is met @c00kie is bezig geweest
Nadeel, dien stomme camera voor awe neus en dan ne micro in a serviette en dan proberen Algemeen geschaafd Nederlands te klappen...
Dat pakt niet goe.

Lid geworden
8 mei 2007
Waarderingsscore
16
Punten
18
Nou, Harry the Ferrymen, praat anders ook gewoon plat.

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
603
Punten
93
Ah nee he, het moet wel in authentiek Lukiaans

NadineW.

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jan 2020
Waarderingsscore
127
Punten
43
Tijd dat het duurt is o.a. afhankelijk van de startmaat. Tijd dat het duurde en zal duren met 12/14 leiboom als resultaat nagaan/navragen heeft geen zin aangezien een boom trager groeit eens hij gesnoeid/geleid wordt. Elke boom kan geleid worden. Sommige resultaten verdienen amper de titel 'leiboom'.

• Leuk
Waarderingen: lgys
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan