• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gele grove dolomiet schoon maken?

karine01

Lid
Lid geworden
14 okt 2010
Waarderingsscore
14
Punten
18
Hallo,

Ik heb al jaren buiten gele dolomiet liggen, maar deze zijn nu zwart vuil geworden.

Bestaat er een product dat ik er met een sproeier kan opspuiten om ze weer schoon te krijgen? 
Ik heb zelf al met bleekwater geprobeerd maar helaas.
Bedankt,

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
witte was 90° met spicenspan en daarna dubbel spoelen.

Alleen dat zwieren lukt niet goed.

Sorry kon het echt efkes niet laten. Zit nu al 30 jaar in den hof  en ik weet niet hoeveel op dit forum en dit is de eerste keer dat ik deze vraag hoor/lees. En c00kie en consoorten is mijn getuige, ikheb al straffe dingen hiergelezen, maar dit spant de kroon.

Hoe komt het dat dit zwart vuil ziet?

Ligt de dolomiet lager dan de plantvakken en stroomt bij regen het vuilzand er dan over?

Kuis je geen bladafval op en laat je dit liggen op de dolomiet?

Of trek je onkruid uit en trek je zo de ondergrond naar boven?

Ligt de dolomiet te dun ( minder dan 8 cm)?

Of heb je nog nooit de dolomiet opgereven met een hark?

karine01

Lid
Lid geworden
14 okt 2010
Waarderingsscore
14
Punten
18
Ligt de dolomiet lager dan de plantvakken en stroomt bij regen het vuilzand er dan over? NEE

Kuis je geen bladafval op en laat je dit liggen op de dolomiet? NEE, er zijn geen bladeren op die plaats.

Of trek je onkruid uit en trek je zo de ondergrond naar boven? Nee, is geen onkruid aanwezig.

Ligt de dolomiet te dun ( minder dan 8 cm)? Denk een 6-tal cm.

Of heb je nog nooit de dolomiet opgereven met een hark? Paar keer al gedaan.

Heb jij al eens een witte tafel buiten gezet en er na een week met een doek over geweest ??

Dat is zwart, stof, roet of wat er dan ook uit de lucht valt.

Dus het lijkt me ook normaal dat de kiezels na een tijd zwart worden, begrijp je ?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
Dat is de merde die we nu hebben met al dat fijn stof. En dan worden langs onze wegen en autostrades nog eens bovenop al die miserie de bomen en struiken gekapt op een ondoordachte manier. Heeft iemand al eens gezegd dat dit de beste stofvangers en filters zijn?

En moesten wij dan nog eens in onze tuinen afstappen van die steriele gazonperken en zorgen voor uitbundig groen en weelderige bomen, we zouden niet continu bij mr doktoor zitten.

Dus : mijn welgemeend advies, plant enkele bomen, een paar rijen hagen en hier en daar wat uitbundig groen.

karine01

Lid
Lid geworden
14 okt 2010
Waarderingsscore
14
Punten
18
lukanar,

Die tip ga ik toch overslagen.

Ik heb achter in de tuin 15 bomen staan en zo een 150 meter aan hagen waarvan een kleine 100 meter een hoogte hebben van 3m en daarnaast nog een 80 meter aan Buxus hagen dus als iedereeen zo groen zou zijn.

Lid geworden
25 apr 2014
Waarderingsscore
2
Punten
3
Dag Karine,

Wat jammer dat de reacties die je gekregen hebt enkel commentaar/oordelen waren en niemand een voorstel tot oplossing bood. Ik zit in dezelfde situatie en vroeg me af of je dit destijds uiteindelijk hebt kunnen oplossen of niet en indien ja, hoe dan?

Mvg Dieter

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
Na breek menne klomp.
Wat is dat voor een reactie.

Lees eens even wat er juist geschreven staat
Eventuele oorzaken zijn gegeven net zoals de meest practische oplossing met bijkomend voordeel.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.967
Punten
113
Ik zit in dezelfde situatie en vroeg me af of je dit destijds uiteindelijk hebt kunnen oplossen of niet en indien ja, hoe dan?
Heb je een Dyson stofzuiger? Dat werkt echt fantastisch. Wekelijks eens snel stofzuigen, wel met de parket borstel want anders maak je krassen.
:Fietser op zijn bek::Fietser op zijn bek::Fietser op zijn bek:

NadineW.

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jan 2020
Waarderingsscore
127
Punten
43
ik lees

vraag: "Ligt de dolomiet te dun ( minder dan 8 cm)?"
antw. "Denk een 6-tal cm."

vraag: "Of heb je nog nooit de dolomiet opgereven met een hark?"
antw.: "Paar keer al gedaan."

dus dolomiet ligt té dun, té weinig geharkt
oplossing: harken
want regelmatig harken vermijdt mos, onkruid..
water kan terug vlot weg

DDA

Actief Lid
Lid geworden
10 mei 2023
Waarderingsscore
45
Punten
28
Heb zelf een ander soort grind maar ook van kalksteen. Een tot twee keer harken per jaar. De verkleuring kan je de baas met enzymen zoals biomix. Wel geduld hebben want dat werkt traag en gestaag.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
1 vraag kun je me het licentienummer van dit produkt geven want ik vind dit niet terug voor Belgie, wel nederland.
Dus veel kans dat dit hier verboden is voor opritten/ verhardingen.

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
888
Punten
113
Het licentienummer is 1615B en 16117B. Ook erkend voor particulieren.
Luk, je hebt op de verkeerde lijst gekeken, je moet bij de biociden kijken en niet op fytoweb.

NadineW.

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jan 2020
Waarderingsscore
127
Punten
43
vermijden is beter dan herstellen, hoe minder water, hoe minder rotting, hoe minder verkleuring. Water kan weg door te harken, meer harken is minder water, nauwelijks verkleuring.
toestemming om te gebruiken zou worden herbekeken tegen 1/1/2024. Ik vraag me af of het, indien toestemming er zou komen, er nog 'bio' mag opstaan. Zij maken, ondertussen, ook producten die niet helemaal voldoen aan de eisen voor 'eco' en/of 'bio'

Laatst bewerkt:

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
verdomme
he , ze hebben heel die fytoweb door een gehusseld door een of andere getiktakte IT-er die geen knijt verstand heeft van fyotprodukten.
Ik kan er niet meer mee werken en biocide is al niet veel beter.
Moet ik teug op mijne oude dag les gaan volgen ?

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.801
Punten
113
Gezien de absurde hoeveelheden poets-azijn en bleekwater er tegenwoordig in de lente over de toonbank gaan in tuincentra en dhz’s, zal dat allemaal weinig uithalen om die producten te verbieden.

Ik heb af en toe het gevoel dat de grond nu nog feller vervuild wordt dan voorheen met Monsanto-spul, en in onbegrensde en onbesproken hoeveelheden. Op de verpakking van glyfosaten stond tenminste nog hoeveel je moest gebruiken en wanneer in het jaar. En het was zodanig duur dat men zich daar gemiddeld ook wel aan hield.
Nu vervuilt men spotgoedkoop en mateloos.
Ik weet niet wat er slechter is/was…

DDA

Actief Lid
Lid geworden
10 mei 2023
Waarderingsscore
45
Punten
28
Allee … enzymen is precies ook al niet goed? Wat is dan juist het probleem? Ik sproei dat jaarlijks ook op het dak en dat komt via het regenwater weer de tuin in. Dacht dat het helemaal bio spul was, maar ben dan ook maar een gewone leek.

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
145
Punten
43
Waarom grind als het niet vuil mag worden ?
Je weet toch op voorhand dat je dat niet proper kunt houden..

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.967
Punten
113
Allee … enzymen is precies ook al niet goed? Wat is dan juist het probleem? Ik sproei dat jaarlijks ook op het dak en dat komt via het regenwater weer de tuin in. Dacht dat het helemaal bio spul was, maar ben dan ook maar een gewone leek.
Waarom zou je in godsnaam elk jaar je dak willen sprayen met enzymen? Wat levert dat op?

karine01

Lid
Lid geworden
14 okt 2010
Waarderingsscore
14
Punten
18
Dag Karine,

Wat jammer dat de reacties die je gekregen hebt enkel commentaar/oordelen waren en niemand een voorstel tot oplossing bood. Ik zit in dezelfde situatie en vroeg me af of je dit destijds uiteindelijk hebt kunnen oplossen of niet en indien ja, hoe dan?

Mvg Dieter
Gewoon pure javel erop en dan worden ze terug netjes geel.

Betreft de overheid, ze moeten maar veel pesticiden gaan verbieden, de bussen javel 15% worden hier met massa's uit het warenhuis gehaald.
Of dat zoveel beter is voor het milieu stel ik mij ook wel vragen bij.

Carembeu

Lid
Lid geworden
6 apr 2006
Waarderingsscore
6
Punten
18
Dag Karine,

Mvg Dieter
Gewoon pure javel erop en dan worden ze terug netjes geel.

Betreft de overheid, ze moeten maar veel pesticiden gaan verbieden, de bussen javel 15% worden hier met massa's uit het warenhuis gehaald.
Of dat zoveel beter is voor het milieu stel ik mij ook wel vragen bij.
Als je jezelf vragen stelt of gebruik van pure javel zoveel beter is, waarom in hemelsnaam gebruik je dan pure javel om dolomiet terug
geel te krijgen !

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan