• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gele aanslag op klinkers niet weg te krijgen

Lid geworden
17 nov 2014
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik heb al een lange tijd een gele aanslag op mijn klinkers van de oprit.
In tegenstelling tot de gewone groene aanslag, krijg ik deze niet weg met de gekende producten.
Bleekwater, anti mos, anti groen,.soda, hogedruk reeds geprobeerd, maar gaat niet weg.

De gele aanslag komt ook enkel voor aan de voorkant van mijn huis, klinkers aan de zijkant enkel groene aanslag aanwezig.
Ik vermoed dat dit een soort roest aanslag is, maar zie niks in de buurt waar het van zou komen.

De plekken breiden ook telkens uit, dus vermoed toch iets organisch
omg_smile.png


Weet er iemand wat voor aanslag dit is en hoe deze best te behandelen?
 

Bijlagen

  • gele_aanslag.jpg
    gele_aanslag.jpg
    113,3 KB · Weergaven: 0
  • gele_aanslag2.jpg
    gele_aanslag2.jpg
    147 KB · Weergaven: 0
  • gele_aanslag3.jpg
    gele_aanslag3.jpg
    256,3 KB · Weergaven: 0

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Korstmos.

Gebruik kopersulfaat.

Maar het spuiten met hoge druk heeft wel je klinkers naar de genou geholpen. De beschermlaag op de klinkers is volledig gebroken en daardoor zal je sneller en meer last krijgen van mosaanslag, korstmossen, vuil en onkruiden. 

 

 
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Ales het wat miezert wat waspoeder op smijten en een paar dagen afwachten.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Waspoeder is voor je kleren te wassen, niet als onkruidverdelger te gebruiken.

Waspoeder, bleekwater, azijn, javel, zout ... zijn allemaal verboden als pesticide.

Willen jullie nu echt dat er nog strenger toezicht komt op gebruik van pesticides ??

Hoe komt het dat de wetgeving op pesticides de laatste jaren zo verstrengd is , denken jullie ?

Ik zou daarom sterk aanraden om zeer voorzichtig te worden in het gebruiken van huis- tuin en keukenmiddeltjes als wonderoplossing voor het bestrijden van insecten, schimmels en onkruiden. Je doe meer kapot dan dat je denkt.

 
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
lukanar zei:
Waspoeder is voor je kleren te wassen, niet als onkruidverdelger te gebruiken.

Waspoeder, bleekwater, azijn, javel, zout ... zijn allemaal verboden als pesticide.

Willen jullie nu echt dat er nog strenger toezicht komt op gebruik van pesticides ??

Hoe komt het dat de wetgeving op pesticides de laatste jaren zo verstrengd is , denken jullie ?

Ik zou daarom sterk aanraden om zeer voorzichtig te worden in het gebruiken van huis- tuin en keukenmiddeltjes als wonderoplossing voor het bestrijden van insecten, schimmels en onkruiden. Je doe meer kapot dan dat je denkt.

 

 

En kopersulfaat is dan milieuvriendelijk?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Goede vraag 

en ik herinner me de discussie op het NAC ( nationaal agrarisc centrum , verzorgt oa. fytolicentie) en dat ging ook over het gebruik van sommige stoffen als pesticide en ging onder andere over kopersulfaat. 

Kopersulfaat is een meststof en heeft als bijkomende eigenschap dat dit mossen aanpakt. Net zoals het toedienen van stikstof, kalium en fosfor  in hoge dosis de equisetum of heermoes verdelgt. Equisetum groeit nu eenmaal goed op arme zandgronden en als je dus meststoffen toedient verdwijnt dit.

Enzo zijn er nog natuurlijke stoffen die ofwel keigiftig zijn voor plant , dier en mens of die perfect een bepaald schadelijk pesticide kan behandelen/bestrijden zonder nadelige invloed op het milieu.

 
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Korstmossen zijn een symbiose tussen een schimmel en een alg. Het goede nieuws is dat korstmossen duiden op goede luchtkwaliteit, als dat aan de andere zijde van je huis niet voorkomt is de luchtkwaliteit daar misschien slechter?

Pelargonzuur, dat in de meeste herbiciden zit die momenteel op de markt zijn voor particulier gebruik, werkt tegen korstmossen en is toegelaten. Zeer heet water kan ook eventueel helpen.

Kopersulfaat is niet toegelaten, net als waspoeder is dat niet erkend voor de toepassing die jij wil uitvoeren. 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Oeps, gebuisd 

Is da verandert ?

 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Euh toch eens dat kopersulfaat door fyotweb gejaagd en dat is dus raar maar is  toch toegelaten. 

Weliswaar voornamelijk in de fruitteelt als bordeause pap .

is verder zoeken
 
Lid geworden
17 nov 2014
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor de tips allemaal!      Vermoed dat het nu, niet het juiste seizoen is, om dit aan te pakken of zie ik dit verkeerd? 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan