• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gelaagd drievoudig glas teleurstellende geluidsisolatie

chris81

Nieuw Lid
Reaction score
21
Ik heb net een complete renovatie achter de rug waar onder meer alle ramen zijn vervangen door Kommerling 88+ profielen met drievoudige beglazing.

Nu we er wonen merken we dat wanneer er een auto in de straat rijdt (huis staat ongeveer 10m van de straat kant, straat is betonbaan en men rijdt er dikwijls meer dan 70) deze nog zeer goed hoorbaar zijn binnen. Het verkeer is nu beter hoorbaar dan in ons appartement dat ook aan een drukke baan lag met simpele dubbele beglazing.

Het glas is 33.2/15/4/15/4 aan de straatkant. We hadden op voorhand gevraagd over de geluidsisolatie van het glas en men had ons verteld dat ze steeds verschillende bladdiktes namen om de geluidsisolatie te verbeteren. De firma heeft een zeer goede reputatie in de buurt en levert uitstekend werk. We hebben dit dus niet in vraag gesteld.

De woning zelf is aan de buitenzijde nageisoleerd met 10cm neopor + crepi. De totale muuropbouw is dus nu 14cm binnengevel, 5cm spouw gevuld met een soort van jaren 70 rotswol (waar het meeste van uitgezakt was), 9cm baksteen, 10cm neopor + 0.5cm pleister en crepi. De muren zelf laten niks door.

De ramen hebben wel opbouwrolluiken (dus geen voorzet, maar opbouw, dus kast zit binnen) maar de pvc omkasting is binnenin geisoleerd en er lijkt geen geluid door te komen. Ook aan de zijkanten van de ramen lijkt er geen geluidslek te zijn.

Het lijkt echt van het glas te komen. Weet iemand wat er mis zou kunnen zijn (alvorens ik de ramenboer bel). Zou het glas verkeerd ingespannen kunnen zijn?

Bedankt!

Ge hebt toch geen ventilatieroosters in uw raamprofielen?

Enk;1980357 wrote:
Ge hebt toch geen ventilatieroosters in uw raamprofielen?

Eén in het kleinste raam in de rolluikkast. In ons vorig appartement hadden we venitlatieroosters en die zijn een ramp op gebied van akoestiek. Daarmee nu nergens roosters in ramen, behalve in de rolluikkast van het kleinste raam. Maar de rooster kan perfect afgedicht worden en zelfs wanneer open hoor ik niet veel verschil.

Maar het geluid komt niet van daar. Het komt allom van door het ganse raam als er een auto voorbij raast.

Triple glas + 1 zijde gelaagd glas is ook niet hetzelfde als geluidswerend glas.

Men had hier dan een SP folie in het gelaagde gedeelte kunnen voorzien.

Anders eventueel de dichtingen van de vleugels nakijken, sluit alles goed aan,...?

Quote:
Het verkeer is nu beter hoorbaar dan in ons appartement dat ook aan een drukke baan lag met simpele dubbele beglazing.

Eigenlijk een rare vergelijking. Het een en het ander heeft ook te maken met de eigenheid van geluidsgolven. Je kan geen kamer aan de straatzijde op het gelijkvloers met een kamer op een verdiep.

Zet in 'n drukke straat het raam open op het gelijkvloers of op het derde verdiep en het resultaat is geheel anders.

chris81;1980354 wrote:
Ik heb net een complete renovatie achter de rug waar onder meer alle ramen zijn vervangen door Kommerling 88+ profielen met drievoudige beglazing.

...

Het lijkt echt van het glas te komen. Weet iemand wat er mis zou kunnen zijn (alvorens ik de ramenboer bel). Zou het glas verkeerd ingespannen kunnen zijn?

Bedankt!

Ik heb zonet eens de profielsectie van die Kommerling 88+ bekeken.

De kans is inderdaad groot, dat het te maken heeft met de glas -inspanning.

Aan de buitenzijde is er een rubbertje met een holte.

Aan de binnenzijde is er een (vermoedelijk) gecoëxtrudeerd rubbertje met 'slappe vingertjes'.

Wanneer een geluidsbron passeert (auto), dan gaat die ganse ruit (in zijn geheel) gaan meetrillen met die geluidsbron, gezien de ruit niet VOLDOENDE HARD GEKLEMD zit tussen dat holle rubbertje en die 'slappe vingertjes'

Een mogelijke oplossing is om die rubbers weg te laten en te beglazen met sillicone.

Een ander veel voorkomend probleem inzake akoestiek, is de aansluiting (openingen/kieren) tussen raam en ruwbouw. (maar die blijkt bij jou in orde te zijn)

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief