Geitenstal bouwen

• Tags bijgebouw dakbedekking dakconstructie fundering
  • Lid geworden
    24 nov 2018
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Beste,

Ik ben van plan een geitenstal te bouwen en zou graag advies krijgen ivm de constructie hiervan.

Om een idee te geven : Lengte = 420cm , Breedte = 240cm , Hoogte = 240-200 ( 1 zijdige helling). ( +-10m²)

Er zullen pannen opkomen die ik hergebruik van afbraakwerken hier in de tuin, en de 'gevels' zullen bekleed worden in rabathout. 

Vandaar mijn vragen ivm constructie, het moet stevig zijn.. Maar er hoeft ook niet overdreven te worden, die stal hoeft er geen 100 jaar te staan. En er komen uiteindelijk gewoon een geit of 4 en een paar kippen in.

Vandaar dat ik geen betonplaat of iets dergelijks wil storten, lijkt me overkill ( en sowieso geen leuke ondergrond , liever gewoon grond)

De achterzijde/wand zal tegen een grote garage/schuur van de buurman komen. Hier kan ik deze ook nog eens extra aan bevestigen.

Mijn plan :

-Geschaafd & Geimpregneerd houten balken van 9x9 , 1/3 in de grond zetten dmv grondboor.

Ik neem vooral maten wat ze bij mij de lokale houthandel hebben, is gewoon makkelijker en zo moet ik enkel hier en daar wat stukken zagen ivm afval.

Dus bv:

- aan de achterkant (hoogste punt) balken van 360cm , 9x9 dik geimpregneerd. 1/3 in de grond = 120cm diep (min of meer, als ik zo diep geraak). = +- 240cm hoogte.

- aan de voorkant (laagste punt) balken van 300cm 9x9 dik geimpregneerd 1/3 in de grond = 100cm diep. Restwaarde = 200cm hoogte.

-Dan heb ik een afloop van +- 40cm als ik alles precies zo diep in de grond krijg zoals gepland.

- Over die lengte van 4,2m zet ik 4 palen = om de 140cm 1 steunpaal , telkens 1/3 in de grond  ( voor + achter 4 palen = 8 palen) GROEN EN BLAUW

- In de breedte van 2.4m zet ik 1 paal  = om de 120cm 1 steunpaal, 1/3 de grond. ( tweemaal zijkant = 2 palen) ROOD

Totaal = 10 palen 9x9 die als steunpilaar zullen dienen.

De vragen : 

- Bevestig ik vanboven op de palen nog een balk van 9x9 over de hele constructie ( 420 x 240cm)?

En dan hieraan beugels om de spanten in te leggen?

- Of bevestig ik de spanten rechtstreeks op de steunbalken a/d voor & achterzijde? Deze staan om de 140cm.

De spanten hangen dan in dit geval vast aan de voor en achter steunbalken (door bv infrezen waar de koppen komen)

- Lieft zou ik graag een kleine oversteek hebben in het dak aan de voorzijde (kleine meter +-)

Mij lijkt qua draagkracht dit wel doenbaar. Het is hier stevige grond en het gewicht zal over 10 palen verdeeld worden.

Het moet natuurlijk wel een dak van pannen + de bekleding van hout dragen.

Zit nog vooral met twijfels ivm de constructie van het dak, hoe de spanten bevestigen enzovoorts.

Hopelijk niet al te ingewikkeld,  vrij lange tekst.

Foto 1 :

Voorbeeld van een kapschuur, kan ik die overkapping van 240 cm zo infrezen in de spanten bijvoorbeeld?

Foto 2 :

Mijn paint skills haha. Groen is achterzijde, rood zijkant en blauw voorzijde.

Geel zijn spanten voor het dak

Foto 3 :

Of het dak gewoon apart maken zoals op deze foto?

Rest van de steunpalen allemaal op dezelfde hoogte zetten, balk vanboven erop, en dan het dak apart maken & later hierop bevestigen?

Alvast bedankt!

kapschuur-zelf-maken.jpg

weiachter2paint.jpg

ofzostal.jpg

Bijlagen

• kapschuur-zelf-maken.jpg
      kapschuur-zelf-maken.jpg
      165,2 KB · Weergaven: 3
    • weiachter2paint.jpg
      weiachter2paint.jpg
      172,7 KB · Weergaven: 2
    • ofzostal.jpg
      ofzostal.jpg
      26,9 KB · Weergaven: 3
    Je mag sowieso niks bevestigen aan of tegen gebouw buurman.
    Jouw constructie moet volledig op zich staan.

Hebben zeer toffe buren dus dat is sowieso geen probleem. 

Het was de buur die het zelf voorstelde om tegen zijn garage te bouwen, sowieso al steviger..

Daar zal geen probleem van komen.

( de palen gaan ook sowieso de grond is, zal meer als 'extra' zijn dat ik ze tegen zijn schuur kan vastschroeven op bepaalde plaatsen

Overigens is dit meer een werkschuur en niet bv zijn autogarage aan het huis. Hebben een zeer diepe tuin (100m+) Dit ligt heel vanachter op het stuk 

zal er idd niet moeilijk over doen.... staat waarschijnlijk verder dan 50m van de rooilijn

naar welke windrichting staat de opening van uw stal? Best voorkant ook dicht maken en een deur in zetten. altijd handig als er in de weide gewerkt moet worden en je ze even in de stal kan zetten. Daarenboven zitten ze op die manier echt beschut van de wind. 

stuk hout dat in de grond gaat bewerken met bv rubberpaint en ook nog een stukje hoger, urine van de diertjes is vrij agressief

ook zorgen voor balkjes 45°  ca .5m in de hoeken , tegen het wiebelen van de constructie (driehoek constructie maken) 

bodem zou ik toch ook iets voorzien, anders wordt dit een put na verloop van tijd waar steeds water in zal lopen  met een moderpoel van urine en uitwerpselen

stuk hout dat in de grond gaat bewerken met bv rubberpaint

dat zou ik nu persoonlijk niet doen, balk kan niet uitdrogen en rot af net waar je gestopt bent met rubberen
    bodem zou ik toch ook iets voorzien, anders wordt dit een put na verloop van tijd waar steeds water in zal lopen  met een moderpoel van urine en uitwerpselen

En dat moet ook erg regelmatig schoongemaakt worden (ja, ze schijten waar ze slapen) en als dat een beton of zo is dan is dat wel veel makkelijker om te doen. Kuis je niet dan krijgen ze allerlei ziektes en kwaaltjes van in de stront te staan/liggen = veel kosten dierenarts. Dan wel stro in leggen natuurlijk zodat ze comfortabel kunnen liggen. Zorg wel dat de bodem een lichte scheut naar buiten heeft zodat er geen plassen van regen (of urine) in komen te staan.
    Best voorkant ook dicht maken 

Of toch deels, zo hebben ze inderdaad meer beschutting tegen regen en wind. Een poort kan handig zijn bij momenten, maar die staat bijna altijd open. 

PS: je mag daar toch zo'n constructie zetten hé?

Ik zou ook gewoon de grond als bodem houden en dan het principe van een potstal toepassen.

Je begint met een laag stro en telkens de bodem te vies wordt dan breng je hierop opnieuw een laag vers stro aan. Zo komen de dieren hoe lange hoe hoger en droger te staan en kan de mest onder het stro goed rijpen.

Na een tijd (elk voorjaar bijvoorbeeld) kan je de volledige laag mest weghalen om die bijvoorbeeld te gebruiken om de tuin te bemesten.

D I Y zei:

stuk hout dat in de grond gaat bewerken met bv rubberpaint

dat zou ik nu persoonlijk niet doen, balk kan niet uitdrogen en rot af net waar je gestopt bent met rubberen

thuis een houten omheining gehad zonder extra bescherming, allemaal afgerot aan het maaiveld  na 15 jaar (scheiding grond/lucht )

nieuwe aangebracht met rubberpaint to 20cm boven maaiveld en tot hiertoe 0% rot (al kan dat nog komen, eze staat nog geen 15 jaar
    blush.gif
    )

tis dan ook allemaal maar pompkoekhout hé niet voor 100 jaar gemaakt, dat impregneren is goed tegen beestjes niet tegen rot 

oei gaan die geitjes tegen die impregnatie kunnen? gaan zeker wel wat op het hout sabbelen en knabbelen

iemand een idee met welk product ze hout impregneren?

jan 007 zei:
    stuk hout dat in de grond gaat bewerken met bv rubberpaint en ook nog een stukje hoger, urine van de diertjes is vrij agressief

ook zorgen voor balkjes 45°  ca .5m in de hoeken , tegen het wiebelen van de constructie (driehoek constructie maken) 

Maak je geen zorgen over vocht urine, ...

geiten knabbelen gewoon aan houten balken

geiten zijn er voor gekend alles te doen wat normaal dier niet doet 

en ook op de stal proberen springen zullen ze ook doen als ze kunnen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan