Geisoleerde alupex of niet?

Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo allen,

Ik ben van plan van mijn collector voor het bovenverdiep op het gelijkvloers te zetten maar dan onder waar de badkamer zal komen (verbouwing). Hierdoor kan de PUR al gelegd worden en kan ik daarna met de flexibels verder werken naar waar ik dan de douche, lavabo, wc, ... wil.

Die collector zal dan wel komen van de eerste collector die 15 meter verder staat. Zou dit een probleem kunnen vormen ivm druk?

Maar de belangrijkste vraag: de 20mm buis is niet geisoleerd en de 16mm buizen die ik heb wel. Zal er niet veel energie verloren gaan om zo een afstand af te leggen naar die 2 de collector door een niet-geisoleerde alupex? Of maak ik me daarover te veel zorgen? 20mm geisoleerd lijkt me een stuk minder courant.

alvast bedankt voor jullie reacties.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
381
Punten
83
Quote:
Die collector zal dan wel komen van de eerste collector die 15 meter verder staat. Zou dit een probleem kunnen vormen ivm druk?

Voor de druk maakt het niet uit waar die staat, maar misschien bedoel je het debiet?

je kan die alpex toch zelf ook isoleren met buisisolatie?

Maar als die buis in het verwarmde gedeelte van je huis loopt hoeft dat niet,het is dan een klein radiatortje :D

Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
janus wago;1952089 wrote:
Quote:

Voor de druk maakt het niet uit waar die staat, maar misschien bedoel je het debiet?

je kan die alpex toch zelf ook isoleren met buisisolatie?

Maar als die buis in het verwarmde gedeelte van je huis loopt hoeft dat niet,het is dan een klein radiatortje :D

Het debiet zal toch niet verschillen als ik de collectoren verder uit elkaar zet ( en de druk gelijk blijft).

De reden is omdat het water dus naar de eerste collector (gelijkvloers) naar boven moet, dan uit die collector weer naar beneden (over vloer gelijkvloers dus) en dan weer naar boven voor 2de collector. Al lijkt het een beetje onnozel van mezelf om me daar zorgen over te maken.

Tot nu toe heb ik alleen alupex met isolatie al gereeg gebruikt. (via selfmatic)

Die zijn nu echter gesloten. Kan ik buisisolatie gewoon in een gamma/brico/... vinden?

Langs de ene kant moet ik je gelijk geven, maar langs de andere kant ligt die buis wel met de onderkant op de koude betonplaat en heb je in de zomer dus een "klein" radiotortje (wat dus zeker niet hoeft:p).

Bedankt voor je reactie!

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
381
Punten
83
Quote:
Het debiet zal toch niet verschillen als ik de collectoren verder uit elkaar zet ( en de druk gelijk blijft).

Collectoren verder uit elkaar is meer leiding weerstand dus kleiner debiet,

de "statische"druk blijft gelijk in het systeem

Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
janus wago;1952101 wrote:
Quote:

Collectoren verder uit elkaar is meer leiding weerstand dus kleiner debiet,

de "statische"druk blijft gelijk in het systeem

Ok. Maar dan debiet verlies heb je ook met een 16mm doorsnede...

Lid geworden
2 mei 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vanmarcke verkoopt geisoleerde alpex buis ...

kan je ook terecht als particulier !

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
championsteven;1956268 wrote:
Vanmarcke verkoopt geisoleerde alpex buis ...

kan je ook terecht als particulier !

Bij heel wat webshops zijn ze een pak goedkoper dan bij eender welke sanitairzaak: vb bij 2smart 55 euro de rol terwijl ik bij een sanitairzaak met 25% korting nog 91 euro betaalde voor volledig dezelfde buis (begetube).

Bovenaan