Gegoten kelderwanden die altijd onze grondwaterniveau staan behandelen of niet?

Lid geworden
13 jun 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Zoals jullie al kunnen lezen in de titel vraag ik mij af of het nut heeft om een gegoten kelder langs buiten te behandelen. .

De muren zijn 40cm dik en vanaf 30cm zou beton waterdicht moeten zijn. Maar de muren zullen de volgende 50 jaren continu in het water staan door een hoog grondwaterpeil (ongeveer 180cm zal ongeveer in het water staan). En ik weet niet wat beton gaat doen als dit 50 jaar in het water staat.

De grondplaat is 30cm dik en deze ligt op een dunne plastiek (i.v.m. storten en drogen beton)  maar is natuurlijk ook niet langs onderen behandelt. De plastiek kan beschadigd zijn waardoor deze wellicht geen beschermende functie heeft. Het is misschien nutteloos om de wanden van 40cm te behandelen terwijl de dunnere betonplaat continu in het water ligt.

Ik heb al vernomen dat sommige aannemers een product smeren op de doppen van de afstandshouders en sommige doen helemaal niets.

Zelf dacht ik dat het misschien niet slecht was om de wanden te behandelen om het beton te beschermen (koolteren of iets anders).

Wat is jullie mening hierover?

Groeten

Lid geworden
13 jun 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb ook een voorstel gelezen om de "hoek-naad" tussen vloerplaat en wand extra op te vullen met een mengsel cement-compactuna en nadien te teren. Dit lijkt mij ook niet slecht aangezien dit een mogelijke zwakke plaats is. (Er zijn wel 2 kimplaten en zwelband voorzien).

Charel, aan de doppen zou jij ook niets aansmeren. Deze sluiten goed af?

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Als die doppen niet dicht zouden zijn dan zal dat aansmeren weinig helpen.

De kimnaad nog eens extra behandelen met weet ik veel welke producten allemaal is ook maar boter aan de galg indien die overgang niet dicht zou zijn. Trouwens, in geval van een accidentele lek in een betonkelder kan die redelijk gemakkelijk achteraf door middel van injectie nog worden gedicht.

Ik zou vertrouwen op de kelderbouwer, hij zal ook instaan voor de waterdichtheid.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
402
Punten
83
De wanden behandelen is inderdaad niet nodig.

Aandacht besteden aan kimnaden etc des te meer.  Zorg ervoor dat er nergens een klad modder (van de schoen gevallen) of andere vervuilingen in uw bekisting liggen. Op die plaatsen komt er namelijk geen beton en dus grote kans op een lek achteraf.

Lid geworden
23 okt 2015
Waarderingsscore
8
Punten
18
Zorg dat je een garantie waterdichtheid op de kelder hebt. Mijn kelderman zette dat vanzelf op de offerte.

Beton vanaf 25cm is waterdicht. Dus met 40cm zit je zeker goed.

Laat de kelder in 1 maal gieten. In 2 keer gieten doet de kelderman omdat hij niet genoeg bekistingspannelen heeft. Of dat zijn bekisting niet hoog genoeg is voor jou kelder. Het staat je vrij om met een andere aannemer in zee te gaan. Dat zou ik dus nagaan bij de kelderman.

De aansluiting vloerplaat muur dient inderdaad met een plaat in de vloerplaat verwerkt te worden. Als de kelderman een goede stielman is is dat geen probleem. Tussen de aansluiting van de kimplaten kan nog een zwel-stop (of hoe noemt dat) geplaatst worden.

De gaten om de bekisting op afstand te houden worden met een speciaal product opgevuld. Als dat volgens de regels van de kunst gedaan wordt is dat perfect waterdicht.

Let wel op dat je kelder niet gaat drijven wanneer je de droogzuiging af zet. Dus dat er genoeg gewicht in zit, bijvoorbeeld regenwater.

Andere bewerkingen zijn niet nodig. Ik heb ook een kelder van een jaar oud met zijn voet in het water. Geen probleem met waterdichtheid.

Lid geworden
13 jun 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dankjewel allemaal voor de reacties. We hebben 10 jaar garantie dus wel zullen vertrouwen op de aannemer ;)

Nu het volgende: Ze hebben ons aangeraden om de pomp pas af te zetten als de volledige snelbouw gebouwd is of de kelder te vullen met water. De kelder vullen met het grondwater zou het gemakkelijkste zijn maar door het ijzer in de gracht gaan we sowieso oranje wanden krijgen. Weten jullie waar ik 120m³ water kan verkrijgen (regenwater of proper water, leidingwater zal wat duur worden vrees ik)?

gert.bovens

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 mrt 2015
Waarderingsscore
125
Punten
63
Sommige betoncentrales leveren ook water of dit goedkoop is weet ik niet...

Greetz Gert

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
402
Punten
83
Nick_ zei:
Dankjewel allemaal voor de reacties. We hebben 10 jaar garantie dus wel zullen vertrouwen op de aannemer ;)

Nu het volgende: Ze hebben ons aangeraden om de pomp pas af te zetten als de volledige snelbouw gebouwd is of de kelder te vullen met water. De kelder vullen met het grondwater zou het gemakkelijkste zijn maar door het ijzer in de gracht gaan we sowieso oranje wanden krijgen. Weten jullie waar ik 120m³ water kan verkrijgen (regenwater of proper water, leidingwater zal wat duur worden vrees ik)?

Je kan dat berekenen ook ipv uwe kelder 'domweg' te vullen met water. Uwe neerwaartse druk moet gewoon hoger zijn dan de opwaartse. Gewicht van kelderbinnenmuren meetellen etc...

Er zijn hier op't forum al berekeningsmethoden gepasseerd daarover. Ben zelf niet zo goed in wiskunde, dus dat hier uit mijn mouw schudden is niet aan mij besteed.

lennie

Lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Keldermuren van een gegoten kelder langs de buitenkant nog extra behandelen is inderdaad geen must. Zeker niet bij 40 cm dikte. De wanden van mijn kelder zijn 25 cm dik, staan ook ruim 1,5 à 2m permanent in het grondwater en na meer dan 10 jaar heb ik er nog nergens een drup zien doorkomen.

Waar ikzelf (en ik niet alleen) wèl al problemen ondervonden heb:

-water dat door de verluchtingen naar binnen komt

-water dat tussen de aansluiting van de kelderwanden met de welfsels van het gelijkvloers doorsijpelt

-water dat door muurdoorvoeren (nutsvoorzieningen en riolering) naar binnen komt

Dit zijn details die ècht met de nodige aandacht bekeken moeten worden!

Wat betreft het tegengewicht tegen het omhoog komen van de kelder, dat kan je inderdaad berekenen. Concreet was het in mijn situatie voldoende dat de binnenmuren van de kelder opgetrokken werden en de welfsels van het gelijkvloers geplaatst waren. In de praktijk heb ik voor de zekerheid de droogzuiging pas afgezet nadat ook nog de druklaag van het gelijkvloers gestort was en er een voorraad blokken voor de muren van het gelijkvloers op de welfsels geplaatst was.

Wexx

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jan 2007
Waarderingsscore
1
Punten
38
bovenstaande problemen zijn op te lossen:

water tussen kelderwanden en welfsels: kimplaat voorzien bovenop uw muren

water bij doorvoeren: zwelband op de buizen voor doorvoer aanbrengen.

water om uwe kelder te vullen: gebruik uw eigen grondwater, klein putje in iets voorzien (ergens een oude ton ofzo en dan met wat kiezel en een stuk drainagedarm, dit zorgt voor zeer zuiver water.

de afstandshouders worden normaal gevuld met zwelstoppen en rubberen fluppen. ook hier is smeren overbodig.

meerdere fasen is idd een zwak punt, maat met de nodige stoponderbrekingsproducten (hakron,...) is dit perfect op te lossen.

zelf een kelder in 2 fasen gegoten, geen enkel lek.

Lid geworden
23 okt 2015
Waarderingsscore
8
Punten
18
Wie is 'ze'? De aannemer ruwbouw, de aannemer kelder, de aannemer droogzuiging? Vraag dat aan je architect.

Mijn droogzuiging is afgezet van de moment dat de welfsels op de kelder lagen en de grond terug aangevuld was. Geen snelbouwsteen te zien. Wel een 5cm regenwater in de kelder.

Dit hangt van situatie tot situatie af. Je architect kan de berekening maken en je perfect informeren. Het is ook zijn verantwoordelijkheid.

Beertjen

Lid
Lid geworden
27 mei 2011
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik heb de naden (wanden-vloer) en de hernemingsvoegen (kelder is in 2x gegoten) lans buiten behandeld met Köster Deuxan 2k. Dit heb ik achteraf ook gebruikt voor de aansluiting kelderwand, predallen gelijkvloers en de eerste aanzet van het metselwerk.
Eigenlijk gewoon voor de zekerheid. Voor die paar 100€ kan je het niet laten als je het zelf doet.
Tegenwoordig is het moeilijk iemand 100% te vertrouwen met kritiek werk...
Onze kelder heeft enkel een kimplaat onderaan, bovenaan en in de hernemingsvoegen.

Wat betreft het bovendrijven. Ik had zelf even nagerekend wat de drijfkracht was van de kelder en hoeveel grondwater er mocht rond komen te staan (staan tools voor op internet...) maar voor de zekerheid heb ik die vraag gewoon ook doorgespeeld naar de stabiliteitsingenieur.

Zij wouden natuurlijk niet op papier zetten wat hun bevinding was. Maar als je dat naast mijn eigen berekening legde klopte dit ongeveer (waarschijnlijk met wat veiligheidsmarge langs hunne kant).

Komt erop neer dat er 1,5m grondwater rond de kelder mocht staan (in MIJN geval!!) vooraleer er risico begon te komen. (Dit zonder enige binnenmuur op dat moment).
Ik wou ten alle tijde vermijden van te moeten vullen met water omdat ik muren wou proper houden. Ik had ook een pijlbuis gestoken tot de vloerplaat om het grondwater dagelijks te kunnen controleren na de aanvulling. 

Lid geworden
5 dec 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Iemand zin om de naam van hun kelderman door te spelen? (Indien positieve ervaring uiteraard) Ik ben op zoek naar een degelijke firma om mijn kelder te laten zetten. Dit weekend naar een kelder gaan zien en die was nochtans wel helemaal geteerd. Dit is dan waarschijnlijk voor de gemoedsrust?

Mvg,

Piso

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Of omdat een of andere architect dat nu eenmaal standaard in zijn lastenboeken laat staan.

Geeft niet, de bouwheer betaalt dat wel onafgezien van het nut daarvan.

Geloof me vrij, dat soort dingen zijn schering en inslag.

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Waarderingsscore
127
Punten
63
Aan leidingwater kost het een 100€ verwacht ik. Verder kan je soms ook bij de brandweer terecht voor dat soort dingen.

Onze kelder is gezet door Nico Put, heeft dat prima gedaan.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
402
Punten
83
Piso zei:
Iemand zin om de naam van hun kelderman door te spelen? (Indien positieve ervaring uiteraard) Ik ben op zoek naar een degelijke firma om mijn kelder te laten zetten. Dit weekend naar een kelder gaan zien en die was nochtans wel helemaal geteerd. Dit is dan waarschijnlijk voor de gemoedsrust? Mvg, Piso

charel zei:
Of omdat een of andere architect dat nu eenmaal standaard in zijn lastenboeken laat staan.

Geeft niet, de bouwheer betaalt dat wel onafgezien van het nut daarvan.

Geloof me vrij, dat soort dingen zijn schering en inslag.

Wat was de muurdikte?

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan