Geen heet water meer sinds opstarten verwarming deze winter

Lid geworden
30 dec 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag Iedereen,

Ik heb sinds een twee weken problemen met mijn heet water (er is er geen meer..).

Concreet:

2 weken geleden voor het eerst terug mijn verwarming opgezet (Vaillant Ecotec plus ketel 3 jaar oud). En sinds ik dit gedaan heb zijn er 2 problemen:

- Water is licht geel kleuring met een vreemde geur (gas achtig zou ik zeggen...?)
- Het water uit mijn kranen wordt ook niet meer heet.

Enkele zaken die ik zelf al heb gedaan/vastgesteld:

- druk staat goed (1.8 bar)
- Verwarming werkt perfect en radiatoren worden heet
- Er is geen enkele kraan meer met heet water (dus geen defecte kraan, of ze moeten opeens allemaal kapot zijn)

Is er hier iemand die een idee heeft wat & hoe? De 18de komt er een technieker voor het onderhoud uit te voeren.

Een vermoeden dat ik heb is dat de driewegklep niet meer correct functioneert en dus koud water doorlaat als er warm gevraagd wordt, maar dan legt dit de vreemde geur nog niet uit.
Mvg,

Niels

Laatst bewerkt:

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
233
Punten
63
Of je loodgieter .......ik kan me niet voorstellen dat de loodgieter die dit geplaatst heeft je zomaar in de steek laat , al kwam ie al eens 's avonds langs om te komen kijken.
Regio ??

Lid geworden
30 dec 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
De installatie was al gezet toen ik het huis gekocht heb (oud huis gerenoveerd gekocht) geen idee wie deze geïnstalleerd heeft. De 18de komt er iemand langs voor het onderhoud, zal dan ook eveneens vragen om dit te bekijken.

m1chaelm

Gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Waarderingsscore
133
Punten
63
Kleur van het water kan niet echt met het inschakelen van de verwarming te maken hebben als je cv-druk stabiel blijft.
Probeer eens het volgende: schakel verwarming uit op de thermostaat, laat afkoelen, neem warm water, voel aan de volledig linkse buis onder de ketel (ongeveer 1 meter onder de ketel).
Is deze warm? => probleem met 3weg
Is deze koud? => ander probleem

Lid geworden
7 sep 2018
Waarderingsscore
64
Punten
28
Om er even op in te pikken: ik krijg wel een klein straaltje warm water uit mijn douche kraan maar maandelijks moet ik die kan eraf draaien om witte en groene kristallen uit de toevoer warm water te halen. het warm water komt alsmaar moeilijker. Kan het dat het binnenwerk van de thermostatische douche kraan verkalkt is (in het begin ging de overgang van koud naar warm smoothly, nu in schokjes als het ware). Aan de lavabo geen probleem hoewel ook daar wel eens groene kristallen.

iemand daar een idee over ?

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
557
Punten
113
Om er even op in te pikken: ik krijg wel een klein straaltje warm water uit mijn douche kraan maar maandelijks moet ik die kan eraf draaien om witte en groene kristallen uit de toevoer warm water te halen. het warm water komt alsmaar moeilijker. Kan het dat het binnenwerk van de thermostatische douche kraan verkalkt is (in het begin ging de overgang van koud naar warm smoothly, nu in schokjes als het ware). Aan de lavabo geen probleem hoewel ook daar wel eens groene kristallen.

Best je eigen onderwerp beginnen anders lopen verschillende vragen en antwoorden door elkaar.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
557
Punten
113
@Niels.N Wat gebeurd er als je de verwarming weer uitzet, krijg je dan wel weer warm water?

jm188

Gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
256
Punten
63

Waterhardheid al eens gemeten? Kitjes kan je kopen bij de doe-het-zelf.
Kalk zet sneller af bij warm water

Lid geworden
30 dec 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
Kleur van het water kan niet echt met het inschakelen van de verwarming te maken hebben als je cv-druk stabiel blijft.
Probeer eens het volgende: schakel verwarming uit op de thermostaat, laat afkoelen, neem warm water, voel aan de volledig linkse buis onder de ketel (ongeveer 1 meter onder de ketel).
Is deze warm? => probleem met 3weg
Is deze koud? => ander probleem
Hallo,

Zonet geprobeerd, de buis is vanaf een 30cm onder de ketel koud en op 1meter zeer koud.
Hopelijk is dat goed nieuws..

Lid geworden
30 dec 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1

Waterhardheid al eens gemeten? Kitjes kan je kopen bij de doe-het-zelf.
Kalk zet sneller af bij warm water

@Niels.N Wat gebeurd er als je de verwarming weer uitzet, krijg je dan wel weer warm water?
Dag Janus,

Als ik de verwarming uitzet, dat krijg ik een beetje warmer water. Maar heb het water ook van 55 graden naar 65 versteld. Voor ik de verwarming ingeschakeld had was 55 echt zéér warm. En nu met de 65 denk ik dat er zo'n 40 graden zal uitkomen.

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
122
Punten
43

jvd30

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Waarderingsscore
176
Punten
63
Zou wel aan onderhoudsman laten weten zodat hij het inplant.

Bovenaan