• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Geen bouwvergunning meer voor zonnepanelen

Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
1.770
Waarderingsscore
0
Punten
0
Klopt, behalve nog voor uitzonderlijke gevallen zoals verkavelingen en BPA.

Wetgeving van kracht 1 september 2008. Vorige week contact gehad met kabinet van Minister Van Mechelen en omzendbrief die verschenen was op 21/08/2008 ging vrijdag definitief bekrachtigd worden.
 

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.713
Waarderingsscore
16
Punten
38
falcon10 wrote:
nu nog geen geld meer nodig voor zonnepanelen ;)



Zelfs als ge er voor gaat lenen betalen PV-panelen zichzelf terug dankzij de huidige subsidie regeling. In ons geval betalen we voor een installatie van 3080Wp gedurende 20 jaar 117€/maand af. De (pessimistisch) geschatte opbrengst is zo'n 375€/jaar aan uitgespaarde electriciteit (aan 0.17€/kWh) + 990€ aan GSC's oftewel in totaal 113€/maand. Ik moet dus 5€/maand opleggen, veel heh?

Dan reken ik mijne 2x belastingaftrek (7361€) en de gemeentesubsidie van 800€ nog ni mee. daarmee ga ik de lening over een paar jaar (deels) vervroegd afkorten en vanaf dan begin ik al dikke winst te maken: zo'n dikke 50€/maand oftewel 600€/jaar...



Ik snap dus echt ni waarom mensen er ni voor willen gaan lenen. Wat is nu pakweg 120€/maand als ge weet dat ge er na een paar jaar gedurende vele jaren veel meer voor gaat terugkrijgen en gerust kunt zitten tov verdere prijsstijgingen? Da moet er bij velen toch best afkunnen zonder aan komfort en luxe te moeten inboeten?
 
Lid geworden
28 mrt 2007
Berichten
360
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoewel ik het er in principe mee eens ben dat zonnepanelen een goede investering zijn over de lange termijn, is die 'paar jaar terugverdienen' waar jij het over hebt toch afhankelijk van je definitie van 'een paar': als ik ervan uitga dat je installatie 14000 euro kostte (afgaande van je afbetaling en van wat een installatie van 3080 Wp gemiddeld kost), heb je na 9 jaar en 11 maanden die 14000 terugverdiend (uitgaande van stijgende energiekosten van 5% per jaar, dus boven inflatie, en een rendement van 80%. Laten we hopen dat de aarde goed opwarmt dan stijgt die 80% misschien wel). Anyway, die 10 jaar is een stroman, want die houdt geen rekening met de time value van je geld. Als je die 14000 nu zou investeren in iets anders, brengt die ook geld op. Het duurt 15 jaar en 9 maanden voor je aan een gemiddeld rendement van 4% quitte gespeeld bent.



Nu is het wel zo dat er geen discounting voor risico gedaan is, en je bij zonnepanelen geen risico hebt. Getallen hierboven houden ook geen rekening met belastingvoordeel en cumulatieve winsten van eerdere jaren; langs de andere kant, de kosten van de hypotheek zijn ook niet geteld. Evengoed is het al bij al verstandig om in zonnepanelen te investeren, ook als het met geleend geld moet/kan (sterker nog, het is een manier om met geleend geld gegarandeerd 6% winst te maken over de komende 20 jaar, dus eigenlijk een no-brainer voor iedereen die jonger is als pakweg 45).
 
G

Guest

Guest
digitaloverdose : ik ben het me u eens, buiten he feit da ik vind da ze nog altijd niet genoeg rendement hebben



MAAR



vooral ben ik het niet eens, omdat er altijd door d verkopers gejongleerd womet de subsidies en groenstroomcertificaten.

Binnenkort ist weer BIS beurs, en ik weet nu al dat ze er weer gaan staan dat gans u CV installatie MET zonnepanelen u maar 4500 euro kost !

Hoe kom het dan dat bijna niemand direct een aanschaft bij zijn bouw/verbouw avontuur ?

Omdat daar de groenestroomcertificaten van de komende 20 jaar zijn van afgetrokken, u belastingsinbreng ( nog eens gespreid over 2 jaar ), u gemeentesubsidie, u subsidie van den elentrikleverancier en vermoeddelijk nog wel een subssidie hier of daar.

Das allemaal heel mooi die subsidies enz, maar ge moet er minstens 2 jaar op wachten voor die van de belastignen, en die certificatne is gedurende 20 jaar !

En die 20000 euro die ne mens eerts moet ophoesten om die panelen te betalen, da zijn er nu juis 19999 euros teveel op die moment.

Als ze al die subsidies enz eens van int begin bij aankoop al aftrekken eh, zodat inderdaad u installatie maar 4500 euro kost, dan verzeker ik u da er over 20 jaar geen enkel huis meer in Belgie staat zonder panelen op zen dak !

Maar blijkbaar is da toch wa te ingewikkeld om zon subsidies enz al vanaf de aankoop af te trekken.
 
Lid geworden
3 mrt 2008
Berichten
828
Waarderingsscore
0
Punten
0
De reden dat zulke subsidies niet bij de aankoop afgetrokken worden is evident: iedereen zou panelen kopen en dan lekker doorverkopen.



De huidige regeling in België is één van de meest stimulerende ter wereld. Het rendement van pv-panelen is nog te laag om ze terug te verdienen zonder subsidies, al komt het in de buurt. Met de GSCs maak je gewoon winst op je pv-panelen op lange termijn - zie vele berekeningswijzen op het net (break even punt draait rond de 15 jaar - alle factoren meegerekend).



Dat de efficiëntie nog te laag ligt is een punt, maar reken er niet op dat deze snel omhoog getrokken zal worden. Op het moment dat deze hoger zullen liggen zullen ook de subsidies verdwijnen. Ik zou er niet op rekenen dat er ooit een beter moment komt om pv-panelen te leggen dan momenteel (in België). En dan spreek ik nog niet eens over verwachte elektriciteitsprijsstijgingen (3x woordwaarde?).



Overigens hoeft het niet te gaan over 20000 euro. Mijn installatie zal zo'n 13000 euro kosten (zonder btw - voor mij aan 6%) en ik verwacht aan mijn volledige elektriciteitsbehoefte te voldoen (wel meegerekend dat we 300 kWh gratis krijgen jaarlijks). Eerst besparen op elektriciteit levert je zowiezo al een pak geld op, en je hebt minder panelen nodig :wink:
 
Lid geworden
28 mrt 2007
Berichten
360
Waarderingsscore
0
Punten
0
Falcon: als je die 20000 (of 10000 of 15000) leent, dan kost het toch niks up-front? Je totale rendement zal door de kosten van de lening wat dalen (in vergelijking met als je geen lening zou nemen) maar dat is niet de vergelijking die je moet maken: het is ofwel niks verdienen (door geen panelen te nemen), ofwel wat minder als anders met panelen. Dus: het kost niks maar brengt (bijna) gegarandeerd op. Het is natuurlijk wel zo dat er nog wat cash flow dingetjes zijn die je moet opvangen in de eerste jaren, maar zelfs als je daar extra voor leent (dat is zo weinig dat je zelfs aan 10% zou kunnen lenen) verdien je er nog op. Kwestie van goed plannen en berekenen. Ik ga er wel van uit dat er kredietmogelijkheden zijn (m.a.w.: dat er iemand iemand is die de lening wil verstrekken, voor mensen die aan hun aflossingsplafond zitten is dat misschien niet zo evident).



Als je met geleend geld een investering kan doen die netto zelfs maar 3% over de volgende 20 jaar opbrengt, is die opbrengst toch letterlijk gratis geld?
 
G

Guest

Guest
joske : mensen die lenen voor hunnen bouw hebben meestal geen ruimte meer of niet veel om ook nog eens bij te lenen voor zonnepanele die ge dan zo goed als gratis "krijgt" door ze trug te verdienen op termijn, door minder elektriciteit te verbruiken.



Feit blijft ook dat de meeste mensen liever niet lenen, maar direct betalen, en als ge dan ineens 15000 euro uit eigen zak betaald, dan is het niet gewoon 130 euro/maand ofzo die je aflegt van een lening, en komt dus pijnlijker over ;)



k denk da mmijn bank me trouwens graag gaat horen afkomen voor nog een lening voor zonnepanelen :)

over 5 jaar maybe. Maar momenteel nog niet.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
falcon10 wrote:
joske : mensen die lenen voor hunnen bouw hebben meestal geen ruimte meer of niet veel om ook nog eens bij te lenen voor zonnepanele die ge dan zo goed als gratis "krijgt" door ze trug te verdienen op termijn, door minder elektriciteit te verbruiken.



Feit blijft ook dat de meeste mensen liever niet lenen, maar direct betalen, en als ge dan ineens 15000 euro uit eigen zak betaald, dan is het niet gewoon 130 euro/maand ofzo die je aflegt van een lening, en komt dus pijnlijker over ;)



k denk da mmijn bank me trouwens graag gaat horen afkomen voor nog een lening voor zonnepanelen :)

over 5 jaar maybe. Maar momenteel nog niet.



Falcon,



wij bouwden een paar jaar terug en namen een lening voor x € en zelf Y € gespaard, en daar zatten toen ook zonnepanelen bij hebben we die nu geleend of niet?



voor wie geen marge meer heeft om te lenen? welke afwerking kier je dan voor keuken, badkamer, ... en verhouding tussen x en y bij sommige mensen is 100% 0% ???



= prioriteiten leren stellen in het leven !!!
 
G

Guest

Guest
je hebt gelijk stefan op gebied van prioriteiten stellen.



maar als ik dan toch pak 15000 euro moet besteden aan zonnepanelen of bv een iets groter huis of een volle kelder onder men huis.

Dan kies ik op dat moment voor dat iet groter huis of kelder ipv die zonnepannelen.

Extra ruimte = geld waard, en behoud zowat ze'n waarde. Die zonnepanelen die moeten na x aantal jaar ook vernieuwd worden ( nuja, eenaal in je leven zal dat zijn, maar toch ).

Dan wacht ik liever 5 jaartjes ofzo, dat je loon wat gestegen is, je eventu wat hebt kunnen sparen, en dan pas zonnepanelen zet.



maar ik kan er wel inkomen dat anderen prioriteit stellen aan direct heel energiezuinig wonen.
 

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.713
Waarderingsscore
16
Punten
38
Ik zeg ni dat iedereen het zou kunne betalen (wij hebben ook een jaar na onzen bouw afgewacht om te zien of het zou gaan) mor volgens mij moet het voor (zeer) veel mensen geen probleem zijn die nu zeggen dat ze't ni zouden kunne. Allez... 100€/maand (want ja, wij betalen 21% BTW en voor velen zal da maar 6% zijn) kan voor nen hoop mensen toch geen probleem zijn om er voor te reserveren??? Als ge ziet aan wa voor prullen velen nu hun geld uitgeven...



Mor ja, vaak is het inderdaad prioriteiten stellen. Onze prioriteit is, met de evoluties van de afgelopen jaren in het achterhoofd en het idee wat da op termijn kan geven, ons nu zoveel mogelijk veilig te stellen naar den toekomst toe wat energie betreft. Hoewel er ook plannen bestaan om een garage aan het huis aan te bouwen maar die moeten nu dus maar wachten...
 
Lid geworden
30 mrt 2006
Berichten
182
Waarderingsscore
0
Punten
0
Eind oktober liggen onze panelen er 1 jaar op.Wij hebben er niet voor geleend,maar lenen is idd interresant,of je kan ook een wederopname doen van het geld dat je al hebt terug betaald van je woning lening.



Voorlopig werkt alles hier naar wens.Ik overweeg zelfs om nog 1750 Watt bij te plaatsen ergens voorjaar 2009.Nu is er idd geen bouwvergunning meer nodig,en mijn gemeente geeft sinds kort een premie van 750 euro ;)



Christophe
 

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.713
Waarderingsscore
16
Punten
38
Yep, vandaag alweer 14kWh opgevangen. Goe voor 2 dagen verbruik zonder iets te moeten binnepakken 8)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan