• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gedwongen verkoop van huis door scheiding

Lid geworden
7 sep 2022
Berichten
16
Waarderingsscore
23
Punten
3
Beste forumleden,

Ik zit momenteel verwikkeld in een lastige situatie.
Ik heb een bod gedaan op een huis, dat te koop staat doordat de verkopers gaan scheiden.
De vrouw wilt dit zeer graag verkopen aan ons omdat we momenteel het hoogste bod hebben.
De man had een clausule laten opmaken, dat hij het huis kon uitkopen alsook aan het hoogste bod.

Wat blijkt, de man heeft €30.000 onder ons geboden, en heeft zelf ook al aangegeven dat dit de limiet is.
Toch blijft de man tegenwerken, en ik heb het gevoel dat hij tijd aan het rekken is om toch maar een manier te vinden
zodat hij dit huis kan kopen. Wat kunnen we doen om dit huis aan te kopen? De man moet immers ook tekenen, en gaat steeds tegenwerken.
Ik ben zeer bang dat er uiteindelijk een openbare verkoop door de notaris wordt georganiseerd en dat we ons droomhuis/grond kwijt zijn.

Ik zoek al 2 jaar iedere dag naar een groter huis, nu heb ik het gevonden en hebben we weer zorgen...
De makelaar heeft de advertentie van het huis even op on hold gezet en op de website gezet dat het huis verkocht is onder opschortende voorwaarden (voor ons dus)

Niet onbelangrijk: Het huis heeft geen vergunning en moet op termijn afgebroken worden omdat dit ook op de achterbouwlijn staat.
Onze bedoeling is om daar in te blijven wonen en ondertussen op het grote stuk bouwgrond (voor het bestaande huis) een nieuwbouw te bouwen. Het bestaande huis staat 50 m van het straat dus er kan perfect een nieuw huis voor gebouwd worden.
Dit is ook bevestigd door de gemeente, dat we mogen blijven wonen in het bestaande huis en van zodra we het nieuwe huis betrekken, het oude huis afgebroken moet worden.

Kan de man ( verkoper) nog wel stappen ondernemen om dit uiteindelijk aan te kopen. Moet zijn bank niet ingelicht worden dat er een veel hoger bod is op het huis, of mss laten weten dat er geen vergunning is, dan is zijn bank mss ook argwanend om een lening te geven....?
Wij gaan sowieso een nieuw huis bouwen, maar als de man dit koopt heeft hij geen geld meer om een nieuwbouw te zetten...

Help...

Mvg

Jef
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Ik begrijp jou standpunt, maar het standpunt van de man moet je ook begrijpen... Misschien heeft hij er al zijn bloed, zweet en tranen gelaten. Ik denk dat je niets anders kunt doen dan afwachten...

Nu eigenlijk zoek je gewoon een groot stuk grond om een nieuw huis te bouwen als ik het goed begrijp?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Zonder de exacte details te kennen, moeilijk te zeggen.
Je hebt een bod gedaan, dat is nog niet hetzelfde als "verkocht onder opschortende voorwaarden".
Heb je bv een compromis opgemaakt ?
En zoja, wat staat erin ?

Een droomhuis, om daarna af te breken ? Huis zal dan niet in redelijke staat zijn ? Om van 6% btw te genieten, is het enkel nog als het in 1 van de steden gelegen is, anders is het hopen op de verlenging van de maatregel.
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Je gaat sowieso niet kunnen dwingen tot de echte verkoop. Meestal staan er boeteclausules afgesproken in je voorlopige verkoopsovereenkomst waarbij beide partijen kunnen opzeggen volgens de opschortende voorwaarden en anders door een boete te betalen. De man kan de opschortende voorwaarde van het hoogste bod uitkopen niet nakomen (momenteel), maar kan altijd weigeren om te tekenen. Dan moeten jullie erachter om hem de boete te laten betalen. Wij hadden een gelijkaardige situatie voor waarbij de vrouw het bleef uitstellen met ook als enige mogelijkheid de boete op te eisen ipv haar te 'dwingen' tot verkoop. Gelukkig is er bij ons op het nippertje nog getekend.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Als het een gedwongen verkoop is zal hij niet kunnen weigeren.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Of hij erna nog kan bouwen of niet is jouw zaak niet.

Werk je via je eigen notaris of is het de notaris van de verkopers? Je kan dezelfde notaris nemen, maar dat is geen verplichting. Als je het gevoel hebt dat jouw rechten niet goed verdedigd worden neem je best een eigen notaris.

Je spreekt over gedwongen verkoop, is dat een juridisch gedwongen verkoop, of een verkoop waartoe hij door de scheiding financieel gedwongen wordt. Groot verschil.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Hoe lang is jullie bod geldig?

Het enige wat de vrouw kan doen is weigeren de man te laten uitkopen omdat er een hoger bod is. De clausule voorziet namelijk dat hij voorkooprecht heeft voor hetzelfde bedrag als het hoogste bod en hij zit eronder.
En dit zolang jullie bod geldig is.

Van zodra jullie bod komt te vervallen/verloopt, wordt de man in kwestie zijn bod potentieel het hoogste bod en kan de vrouw de verkoop aan hem waarschijnlijk niet tegenhouden.

Zelf kan je er niet veel aan doen vrees ik.
 

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
626
Waarderingsscore
383
Punten
63
Ik ben zeer bang dat er uiteindelijk een openbare verkoop door de notaris wordt georganiseerd en dat we ons droomhuis/grond kwijt zijn.
Dat heb je zelf helaas niet in de hand op dit moment.
Maar misschien zou het ook niet slecht zijn. Als jullie nu al het hoogste bod hebben, wellicht bij een openbare verkoop ook en misschien nog lager dan je huidig bod?
Ik begrijp natuurlijk wel dat het vervelend is en je koopt liever zonder openbare verkoop om zekerheid te hebben.
Kan de man ( verkoper) nog wel stappen ondernemen om dit uiteindelijk aan te kopen.
Hij moet overeenkomen met zijn ex-partner. Daar heb jij weinig in de pap te brokken.
Moet zijn bank niet ingelicht worden dat er een veel hoger bod is op het huis
Neen. De bank komt niet tussen in de verkoop, tenzij ze slecht terugbetalen en de bank het heft in eigen handen neemt en het zelf gaat verkopen d.m.v. de hypotheek.
Zolang de bank hun geld terugziet, interesseert het hen geen fluit hoeveel het huis opbrengt.
, of mss laten weten dat er geen vergunning is, dan is zijn bank mss ook argwanend om een lening te geven....?
Goh, dat heeft geen zin. De bank heeft nu ook al het krediet + het risico. Ze gaan gewoon beoordelen of hij het huis alleen kan afbetalen.
En hij moet ook akkoord gaan met jullie bod, voor alle duidelijkheid. Ik weet niet of het verstandig is om achter zijn rug naar zijn bank te bellen en te zeggen dat er geen vergunning is...
Als het een gedwongen verkoop is zal hij niet kunnen weigeren.
Je spreekt over gedwongen verkoop, is dat een juridisch gedwongen verkoop, of een verkoop waartoe hij door de scheiding financieel gedwongen wordt. Groot verschil.
Waar lezen jullie dat het een gedwongen verkoop is?
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.493
Waarderingsscore
972
Punten
113
Ik ben zeer bang dat er uiteindelijk een openbare verkoop door de notaris wordt georganiseerd en dat we ons droomhuis/grond kwijt zijn.
Dat heb je zelf helaas niet in de hand op dit moment.
Maar misschien zou het ook niet slecht zijn. Als jullie nu al het hoogste bod hebben, wellicht bij een openbare verkoop ook en misschien nog lager dan je huidig bod?
Ik begrijp natuurlijk wel dat het vervelend is en je koopt liever zonder openbare verkoop om zekerheid te hebben.
Kan de man ( verkoper) nog wel stappen ondernemen om dit uiteindelijk aan te kopen.
Hij moet overeenkomen met zijn ex-partner. Daar heb jij weinig in de pap te brokken.
Moet zijn bank niet ingelicht worden dat er een veel hoger bod is op het huis
Neen. De bank komt niet tussen in de verkoop, tenzij ze slecht terugbetalen en de bank het heft in eigen handen neemt en het zelf gaat verkopen d.m.v. de hypotheek.
Zolang de bank hun geld terugziet, interesseert het hen geen fluit hoeveel het huis opbrengt.
, of mss laten weten dat er geen vergunning is, dan is zijn bank mss ook argwanend om een lening te geven....?
Goh, dat heeft geen zin. De bank heeft nu ook al het krediet + het risico. Ze gaan gewoon beoordelen of hij het huis alleen kan afbetalen.
En hij moet ook akkoord gaan met jullie bod, voor alle duidelijkheid. Ik weet niet of het verstandig is om achter zijn rug naar zijn bank te bellen en te zeggen dat er geen vergunning is...
Als het een gedwongen verkoop is zal hij niet kunnen weigeren.
Je spreekt over gedwongen verkoop, is dat een juridisch gedwongen verkoop, of een verkoop waartoe hij door de scheiding financieel gedwongen wordt. Groot verschil.
Waar lezen jullie dat het een gedwongen verkoop is?
Staat in de titel van die gedwongen verkoop.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Ik ben zeer bang dat er uiteindelijk een openbare verkoop door de notaris wordt georganiseerd en dat we ons droomhuis/grond kwijt zijn.
Dat heb je zelf helaas niet in de hand op dit moment.
Maar misschien zou het ook niet slecht zijn. Als jullie nu al het hoogste bod hebben, wellicht bij een openbare verkoop ook en misschien nog lager dan je huidig bod?
Ik begrijp natuurlijk wel dat het vervelend is en je koopt liever zonder openbare verkoop om zekerheid te hebben.
Kan de man ( verkoper) nog wel stappen ondernemen om dit uiteindelijk aan te kopen.
Hij moet overeenkomen met zijn ex-partner. Daar heb jij weinig in de pap te brokken.
Moet zijn bank niet ingelicht worden dat er een veel hoger bod is op het huis
Neen. De bank komt niet tussen in de verkoop, tenzij ze slecht terugbetalen en de bank het heft in eigen handen neemt en het zelf gaat verkopen d.m.v. de hypotheek.
Zolang de bank hun geld terugziet, interesseert het hen geen fluit hoeveel het huis opbrengt.
, of mss laten weten dat er geen vergunning is, dan is zijn bank mss ook argwanend om een lening te geven....?
Goh, dat heeft geen zin. De bank heeft nu ook al het krediet + het risico. Ze gaan gewoon beoordelen of hij het huis alleen kan afbetalen.
En hij moet ook akkoord gaan met jullie bod, voor alle duidelijkheid. Ik weet niet of het verstandig is om achter zijn rug naar zijn bank te bellen en te zeggen dat er geen vergunning is...
Als het een gedwongen verkoop is zal hij niet kunnen weigeren.
Je spreekt over gedwongen verkoop, is dat een juridisch gedwongen verkoop, of een verkoop waartoe hij door de scheiding financieel gedwongen wordt. Groot verschil.
Waar lezen jullie dat het een gedwongen verkoop is?
volgens mij is de bank de dirigent als het een financieel gedwongen verkoop is.
Dan heeft de man niets in de pap te brokken en dient men het bod te aanvaarden.
 

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
626
Waarderingsscore
383
Punten
63
Waar lezen jullie dat het een gedwongen verkoop is?
Staat in de titel van die gedwongen verkoop.
Oh, ok. Niet opgevallen. Omdat uit het topic zelf bleek dat het voorlopig (nog) geen gedwongen verkoop is.
Ik ben zeer bang dat er uiteindelijk een openbare verkoop door de notaris wordt georganiseerd en dat we ons droomhuis/grond kwijt zijn.
Dat heb je zelf helaas niet in de hand op dit moment.
Maar misschien zou het ook niet slecht zijn. Als jullie nu al het hoogste bod hebben, wellicht bij een openbare verkoop ook en misschien nog lager dan je huidig bod?
Ik begrijp natuurlijk wel dat het vervelend is en je koopt liever zonder openbare verkoop om zekerheid te hebben.
Kan de man ( verkoper) nog wel stappen ondernemen om dit uiteindelijk aan te kopen.
Hij moet overeenkomen met zijn ex-partner. Daar heb jij weinig in de pap te brokken.
Moet zijn bank niet ingelicht worden dat er een veel hoger bod is op het huis
Neen. De bank komt niet tussen in de verkoop, tenzij ze slecht terugbetalen en de bank het heft in eigen handen neemt en het zelf gaat verkopen d.m.v. de hypotheek.
Zolang de bank hun geld terugziet, interesseert het hen geen fluit hoeveel het huis opbrengt.
, of mss laten weten dat er geen vergunning is, dan is zijn bank mss ook argwanend om een lening te geven....?
Goh, dat heeft geen zin. De bank heeft nu ook al het krediet + het risico. Ze gaan gewoon beoordelen of hij het huis alleen kan afbetalen.
En hij moet ook akkoord gaan met jullie bod, voor alle duidelijkheid. Ik weet niet of het verstandig is om achter zijn rug naar zijn bank te bellen en te zeggen dat er geen vergunning is...
Als het een gedwongen verkoop is zal hij niet kunnen weigeren.
Je spreekt over gedwongen verkoop, is dat een juridisch gedwongen verkoop, of een verkoop waartoe hij door de scheiding financieel gedwongen wordt. Groot verschil.
Waar lezen jullie dat het een gedwongen verkoop is?
volgens mij is de bank de dirigent als het een financieel gedwongen verkoop is.
Dan heeft de man niets in de pap te brokken en dient men het bod te aanvaarden.
Klopt, maar dat is nu (nog) niet het geval. Of mis ik iets?
Nu zijn ze toch zelf nog de woning aan het verkopen met een makelaar en komen man en vrouw gewoon niet overeen? Dan komt de bank nu nog niet tussen.
In een later stadium, als ze er samen echt niet uitkomen, zal er gedwongen moeten verkocht worden ja.
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.493
Waarderingsscore
972
Punten
113
Daarmee dat ik ook het gevoel heb dat het eerder "gedwongen" is als in ze scheiden en moeten het huis verkopen en niet "gedwongen" als in ze zijn gestopt met de betalingen aan de bank en de bank wil zijn geld terug.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Waar lezen jullie dat het een gedwongen verkoop is?
goh...
z9DfJGN.png
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Kies zo snel mogelijk een eigen notaris, en breng hem op de hoogte, en vraag wat je rechten zijn.

Ik denk dat je niet ver staat. Je hebt een goed bod uitgebracht, maar zo lang dat niet aanvaard is heb je geen enkel recht.
Wat kan helpen is dat langer geldig maken omdat de man blijkbaar tijd aan het rekken is.

Gaan neuten over de plicht tot afbreken zal niet helpen, voorlopig heb jij daar niks mee te maken.
 

JensSwinnen

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 dec 2021
Berichten
356
Waarderingsscore
226
Punten
43
Kan de man ( verkoper) nog wel stappen ondernemen om dit uiteindelijk aan te kopen. Moet zijn bank niet ingelicht worden dat er een veel hoger bod is op het huis, of mss laten weten dat er geen vergunning is, dan is zijn bank mss ook argwanend om een lening te geven....?
Wij gaan sowieso een nieuw huis bouwen, maar als de man dit koopt heeft hij geen geld meer om een nieuwbouw te zetten...

Help...

Mvg

Jef
Zou dit heel wreed vinden als je dit zou doen.
Je weet nooit wat er juist gescheeld is bij die mensen. ( Tenzij je misschien korte familie bent, en dan nog...).
Voor hetzelfde geld is dat huis door zijn vader en grootvader dat dit speciaal voor hem hebben gebouwd en hangt er een enorme emotionele waarde aan vast voor die man.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Kan de man ( verkoper) nog wel stappen ondernemen om dit uiteindelijk aan te kopen. Moet zijn bank niet ingelicht worden dat er een veel hoger bod is op het huis, of mss laten weten dat er geen vergunning is, dan is zijn bank mss ook argwanend om een lening te geven....?


Mvg

Jef
Dat staat toch in de akte, waarom zou het voor hem een probleem zijn, en voor jullie kredietvertrekker niet ?
 
Lid geworden
7 sep 2022
Berichten
16
Waarderingsscore
23
Punten
3
Ok even iets anders.

Op website van de makelaar en op papieren die buren gekregen hebben bij een kijkdag staat volgende informatie:

Stedenbouwkundige inlichtingen: vergunning aanwezig, geen verkavelingsvergunning, geen voorkooprecht, geen maatschappelijke herstelmaatregel opgelegd, woongebied.

Geen voorkooprecht : Dit is toch misleidend voor potentiële kopers? Mag dit zomaar? Dit plaatsen, kijkdagen organiseren, mensen laten bieden, onderhandelen, kopers die informatie opvragen bij gemeente, bank,... en dan zomaar het huis zelf inkopen?

Ook het probleem met de vergunning wordt niet vermeld of aangekaart, iedereen gaat er vanuit dat dit allemaal in orde is.

Liegen en de mensen bedriegen...
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Eigenlijk wil je die man nog meer in de miserie helpen door hem ook zijn woning " af te pakken".
Misschien is het de vrouw die de oorzaak is van de scheiding en is de man het slachtoffer.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan