• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gedwongen verkoop van huis door scheiding

Lid geworden
7 sep 2022
Waarderingsscore
23
Punten
3
Beste forumleden,

Ik zit momenteel verwikkeld in een lastige situatie.
Ik heb een bod gedaan op een huis, dat te koop staat doordat de verkopers gaan scheiden.
De vrouw wilt dit zeer graag verkopen aan ons omdat we momenteel het hoogste bod hebben.
De man had een clausule laten opmaken, dat hij het huis kon uitkopen alsook aan het hoogste bod.

Wat blijkt, de man heeft €30.000 onder ons geboden, en heeft zelf ook al aangegeven dat dit de limiet is.
Toch blijft de man tegenwerken, en ik heb het gevoel dat hij tijd aan het rekken is om toch maar een manier te vinden
zodat hij dit huis kan kopen. Wat kunnen we doen om dit huis aan te kopen? De man moet immers ook tekenen, en gaat steeds tegenwerken.
Ik ben zeer bang dat er uiteindelijk een openbare verkoop door de notaris wordt georganiseerd en dat we ons droomhuis/grond kwijt zijn.

Ik zoek al 2 jaar iedere dag naar een groter huis, nu heb ik het gevonden en hebben we weer zorgen...
De makelaar heeft de advertentie van het huis even op on hold gezet en op de website gezet dat het huis verkocht is onder opschortende voorwaarden (voor ons dus)

Niet onbelangrijk: Het huis heeft geen vergunning en moet op termijn afgebroken worden omdat dit ook op de achterbouwlijn staat.
Onze bedoeling is om daar in te blijven wonen en ondertussen op het grote stuk bouwgrond (voor het bestaande huis) een nieuwbouw te bouwen. Het bestaande huis staat 50 m van het straat dus er kan perfect een nieuw huis voor gebouwd worden.
Dit is ook bevestigd door de gemeente, dat we mogen blijven wonen in het bestaande huis en van zodra we het nieuwe huis betrekken, het oude huis afgebroken moet worden.

Kan de man ( verkoper) nog wel stappen ondernemen om dit uiteindelijk aan te kopen. Moet zijn bank niet ingelicht worden dat er een veel hoger bod is op het huis, of mss laten weten dat er geen vergunning is, dan is zijn bank mss ook argwanend om een lening te geven....?
Wij gaan sowieso een nieuw huis bouwen, maar als de man dit koopt heeft hij geen geld meer om een nieuwbouw te zetten...

Help...

Mvg

Jef

V

Verwijderd lid 219242

Guest
Geen voorkooprecht : Dit is toch misleidend voor potentiële kopers? Mag dit zomaar? Dit plaatsen, kijkdagen organiseren, mensen laten bieden, onderhandelen, kopers die informatie opvragen bij gemeente, bank,... en dan zomaar het huis zelf inkopen?
Dit is helemaal niet misleidend, dit is een standaard term/kreet die volledig klopt. Denk eraan als Belg ben je verplicht de wet te kennen. Ik begrijp dat dit niet lukt maar als je in een bepaald gebied actief bent (zoals nu het kopen van een woning) dan zorg je dat je beslagen ten ijs komt (om het met een mooie Nederlandse kreet te zeggen), zodat je weet waarmee je bezig bent.

Verder vind ik het ook een beetje de poten onder iemand zijn stoel uitzagen. Zoals reeds aangehaald is de man misschien ontzettend emotioneel verbonden met de woning die je hem tracht te ontfutselen...

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
985
Punten
113

Verder vind ik het ook een beetje de poten onder iemand zijn stoel uitzagen. Zoals reeds aangehaald is de man misschien ontzettend emotioneel verbonden met de woning die je hem tracht te ontfutselen...

Je gebruikt hier toch nogal sterke woorden....

De woning staat te koop, er worden bezoeken georganiseerd..... dan is het toch normaal dat er mensen een bod doen...
Dat is helemaal niet ontfutselen.

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
379
Punten
83

De woning staat te koop, er worden bezoeken georganiseerd..... dan is het toch normaal dat er mensen een bod doen...
Een bod doen niet, nee.
Via allerhande instanties informatie verzamelen en druk uitoefenen daarentegen...

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
985
Punten
113

Een bod doen niet, nee.
Via allerhande instanties informatie verzamelen en druk uitoefenen daarentegen...
Informatie verzamelen is OK, en ik weet niet waar er druk werd uitgeoefend...

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
379
Punten
83

Een bod doen niet, nee.
Informatie verzamelen is OK, en ik weet niet waar er druk werd uitgeoefend...
Via geijkte kanalen, ja. Hierboven werd al gemeld dat 1 van die kanalen (de burgemeester) wel niet correct handelde door bepaalde informatie te verstrekken.
En ok, er werd nog geen druk uitgeoefend. Maar TS bekijkt/bekeek wel de mogelijkheid om verkregen info te gaan delen met de bank van de verkoper om toch maar de woning te kunnen kopen.

Misschien worden er geen grenzen overschreden, maar de normale gang van zaken is dit toch niet...

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.286
Punten
113
awel daar ben ik het niet mee eens. Bekijk het dan van de andere kant. De TS wil die woning uiteindelijk kopen, maar de verkopers zijn toch samen overeengekomen om de woning te koop te zetten? Door nu dwars te gaan liggen bij een bod dat aan hun initiële criteria voldeed, zijn ze nu ook op de emoties van de koper aan het spelen.
Ze houden die man/vrouw/koppel aan het lijntje waardoor er misschien een ander pand aan hun voorbij gaat en moeten ze hun zoektocht opnieuw starten.

Sorry, maar als je een spel start, moet je het uitspelen tot het einde. Halverwege stoppen en/of de spelregels veranderen om god weet welke reden dan ook vind ik niet kunnen.

V

Verwijderd lid 219242

Guest

Zoals TS het hier beschrijft?

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
379
Punten
83
awel daar ben ik het niet mee eens. Bekijk het dan van de andere kant. De TS wil die woning uiteindelijk kopen, maar de verkopers zijn toch samen overeengekomen om de woning te koop te zetten? Door nu dwars te gaan liggen bij een bod dat aan hun initiële criteria voldeed, zijn ze nu ook op de emoties van de koper aan het spelen.
Ze houden die man/vrouw/koppel aan het lijntje waardoor er misschien een ander pand aan hun voorbij gaat en moeten ze hun zoektocht opnieuw starten.

Sorry, maar als je een spel start, moet je het uitspelen tot het einde. Halverwege stoppen en/of de spelregels veranderen om god weet welke reden dan ook vind ik niet kunnen.
Als ik mij niet vergis, is de koper nooit verplicht om een bod te aanvaarden. Zelfs niet als dat bod de vraagprijs is en er geen voorwaarden aan zijn verbonden.
(makelaar zal dan wellicht wel zijn commissie opeisen, maar dat is wat anders)
Dus de spelregels wijzigen niet hoor. Als de potentiële koper niet aan het lijntje wilt worden gehouden, moet hij een 'vervaldatum' op het bod zetten.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.286
Punten
113

Als ik mij niet vergis, is de koper nooit verplicht om een bod te aanvaarden. Zelfs niet als dat bod de vraagprijs is en er geen voorwaarden aan zijn verbonden.
(makelaar zal dan wellicht wel zijn commissie opeisen, maar dat is wat anders)
Dus de spelregels wijzigen niet hoor. Als de potentiële koper niet aan het lijntje wilt worden gehouden, moet hij een 'vervaldatum' op het bod zetten.
daar ga ik mij niet over uitspreken of ze dat bod moeten aanvaarden of niet. Maar als over de TS geschreven wordt dat hij in fout is omdat hij een bod heeft uitgebracht en de woning wil kopen, dat zijn bod aan alle voorwaarden voldoet, dat 1 van de 2 partners wil verkopen maar de andere niet... Dat die dat wil rekken omdat hij het zelf wil kopen, maar hij met zijn ex dan niet overeenkomen over de prijs... Dan is dat evenzeer fout naar de TS toe.

Zelfde situatie van héél dichtbij meegemaakt langs de 2 kanten... 1 keer als koper, waar ze héél snel beslist hebben om het pand te laten schieten... (en 2 jaar later was het nog altijd niet verkocht), 1 keer als gescheiden koppel, waar ze uren gediscussieerd hebben aan tafel maar wel met een voorstel gekomen zijn dat de man kon kopen met heel wat toeters en bellen erbij (van deelname in meerwaarde indien woning binnen de x aantal jaar verkocht zou worden, of verhuurd zou worden en zo van die dingen), maar het huis is daar nooit te koop gekomen.

Eens je het op de markt brengt, ben ik van mening dat iedereen het onderste uit de kan mag halen om de woning te kopen. En dan spelen emoties geen rol meer, dan wordt het puur zakelijk.

V

Verwijderd lid 219242

Guest
Eens je het op de markt brengt, ben ik van mening dat iedereen het onderste uit de kan mag halen om de woning te kopen. En dan spelen emoties geen rol meer, dan wordt het puur zakelijk.
Ik hou niet van nuancering maar hier ga ik het toch doen (misschien ook iets met knuppel en hoenderhok). Als jeje partner "een kloot wil aftrekken" zeg jij dus gooi het op de markt en de emoties spelen geen rol meer...

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.286
Punten
113
Ik hou niet van nuancering maar hier ga ik het toch doen (misschien ook iets met knuppel en hoenderhok).
bwoa knuppel & hoenderhok... 't is nog altijd een discussieforum hé ;), en daar kunnen meningen botsen...
Als jeje partner "een kloot wil aftrekken" zeg jij dus gooi het op de markt en de emoties spelen geen rol meer...
Dat is niet wat ik zeg... Want iemand een kloot aftrekken, is voor mij iets emotioneels... Dus het op de markt smijten om je partner te kloten is een emotionele beslissing, geen zakelijke. Het zakelijke er achter is dat er geld moet gemaakt worden van de woning, en in dit geval zijn daar duidelijk afspraken gemaakt: Jij als mijn ex mag de woning kopen voor hetzelfde bedrag als de hoogste bieder. Wil je dat niet betalen, dan heb je pech en wordt het verkocht aan de hoogst biedende.

Dus ik zou het vanuit het standpunt doen: Mijn partner en ik zijn uit elkaar, ik heb in dat huis niks meer te zoeken, dus laten we het verkopen. Als mijn partner dan zou zeggen: "Ik wil het zelf kopen", dan zou ik 3 schatters laten komen: 1 die ik aanstel, 1 die mijn partner aanstelt en 1 die we gezamenlijk kiezen, en op voorhand wel duidelijk maken wat voor mij het minimum bedrag zou moeten zijn.

Het gemiddelde van de schattingen zou dan het bedrag zijn waarvoor mijn partner de woning kan kopen. Als dat boven het minimum bedrag ligt, dan is het verkocht aan mijn partner, anders gaat het de markt op.

Ik ben niet de persoon om de man te spelen, om kloten af te trekken, om anderen te benadelen in mijn voordeel... Ik ben iemand die rechtvaardigheid wil, en ik zal daar ook alles aan doen wat in mijn mogelijkheid ligt om die rechtvaardigheid te bekomen, of in ieder geval zo ver te geraken dat ik mezelf niks kan verwijten dat ik niet geprobeerd heb om tot een rechtvaardige oplossing te komen.

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
945
Punten
113
Gohja, hangt ook af van de reden van de scheiding zeker. Allemaal makkelijk gezegd wanneer je vriendschappelijk uit elkaar gaat. Als blijkt dat uw madam al 7 jaar aan het vogelen is in uw eigen bed met uwe beste maat, wordt al wat moeilijker.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.286
Punten
113
goh ja, daar zit ook waarheid in. Iedere situatie is anders, en dan kom ik opnieuw op dat emotionele... Je moet een manier vinden om dat opzij te zetten en je gaat véél verder geraken...
Maar inderdaad... bij jou stelling zal het moeilijker worden om die emotie opzij te schuiven...

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
529
Punten
113
Eigenaardige gedachtengangen hier...
Ik heb de woning ingekocht en er is niet eens een schatter langs geweest. Ik vermoed dat ik te veel betaald heb, maar who cares?
Doordat ik het betaalde bedrag heb gegeven heb ik de woning behouden die ik wil en heeft zij een deftige woning kunnen kopen zodat mijn kinderen ook bij haar in een leuke thuis kunnen zitten.
Geld is maar geld hé. Geluk van je kinderen is meer waard dan dat. Dat ik hiervoor mijn ex een (vet) cadeau moest geven?
Tsja, you can't win them all.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.546
Punten
113

Ik vind ook dat TS niets verkeerd doet.
Maar de verkopers momenteel ook niet....
Het verhaal mist wel wat relevante zaken....geen duidelijkheid over aangehaalde punten.

Een bod is niets waard zonder dat het aanvaard is.
TS had ook niet het hoogste bod, als we de makelaar moeten geloven ... Maar een officieel bod trek je niet zomaar even in..

Het is simpel, je hebt een bod gedaan, nu is het aan de tegenpartij. Gaan ze niet akkoord, dan moet je een nieuw bod uitbrengen , of uitkijken naar de volgende bouwgrond.

Pidl

Lid
Lid geworden
5 aug 2022
Waarderingsscore
50
Punten
18
Probleem van de vergunning heeft de makelaar zelf tegen mij, en andere mensen die een bod gedaan hebben, verteld. ( laatste dag van de biedingen)

Gaat de makelaar dan niet in de fout als hij weet heeft van problemen met de vergunning, maar dan wel op zijn site zet dat er geen problemen met de vergunning zijn?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.546
Punten
113
Probleem van de vergunning heeft de makelaar zelf tegen mij, en andere mensen die een bod gedaan hebben, verteld. ( laatste dag van de biedingen)

Gaat de makelaar dan niet in de fout als hij weet heeft van problemen met de vergunning, maar dan wel op zijn site zet dat er geen problemen met de vergunning zijn?
Maar is er een probleem.....? Dat is nog steeds niet duidelijk

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
529
Punten
113
Zolang TS niet eens wat duidelijkheid schept over de vele zaken die al verschillende keren zijn gevraagd is dit topic eigenlijk waardeloos.

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
379
Punten
83
Ik heb de woning ingekocht en er is niet eens een schatter langs geweest. Ik vermoed dat ik te veel betaald heb, maar who cares?
Doordat ik het betaalde bedrag heb gegeven heb ik de woning behouden die ik wil en heeft zij een deftige woning kunnen kopen zodat mijn kinderen ook bij haar in een leuke thuis kunnen zitten.
Geld is maar geld hé. Geluk van je kinderen is meer waard dan dat. Dat ik hiervoor mijn ex een (vet) cadeau moest geven?
Ja, maar dat moet je dan ook weer kunnen he. Geld is maar geld, zolang je er genoeg van hebt ;)

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
529
Punten
113
Ja, maar dat moet je dan ook weer kunnen he. Geld is maar geld, zolang je er genoeg van hebt ;)
Ik kan je verzekeren dat ik er echt niet veel heb.
Sterker nog, na de scheiding had ik er geen meer. Maar ook hier zijn oplossingen voor. Minder uitgeven en meer werken.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan