Gebuisd op keuring elektrische installatie

• Tags elektriciteit elektriciteitskeuring elektriciteitsschema elektrische installatie
  • Lid geworden
    8 dec 2011
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    0
    Hallo,

We hebben zopas een huis gekocht waarvan de elektriciteit is "afgekeurd". Voor ik een vakman laat komen wil ik graag weten waar het nu eigenlijk om gaat. Als leek is het niet zo evident om te begrijpen wat er juist bedoeld wordt met:

1. waarde van de spreidingsweerstand is hoger dan de toegestane 30 ohm

2. continuiteit van de beschermingsgeleiders naar de aarde is niet verzekerd

3. algemene isolatieweerstand van de installatie is onvoldoende <25 m ohm

4. geen eendraadsschema of situatieschema.

Kan iemand me zeggen waar ik me aan kan verwachten, en wat mag een eendraadschema kosten voor een rijhuis met kelder en 2 verdiepingen.

Alvast bedankt

Groet

Jim

1 betekend dat je aardingspen niet in orde is.

2 is dat de aarding niet in orde is, vermoedelijk als gevolg van punt 1?

3 dat er ergens een fout zit is de isolatie tussen 2 draden.

4 spreekt voor zichzelf.

Kosten zijn moeilijk in te schatten, het meeste kun je zelf misschien wel oplossen of met wat hulp.

Als je iemand inhuurt moet die ook gaan zoeken en tekenen a xx€ per uur.

Bedankt, ik las dat een aardingsmeter nogal prijzig is is. Een extra aardpen in de grond kloppen en hopen dat ik onder 30 ohm kom? of is dat geen garantie dat ik aan een goeie waarde kom?

Vreemd dat er op het keuringsverslag geen waardes vermeld zijn, dan zou ik toch al een idee hebben van de grootte van het probleem.

groet

jim

Een extra aardpen is volgens mij niet toegelaten. Er mogen meerdere aardpennen geslagen worden, maar die moeten in SERIE met elkaar verbonden worden, mag niet parallel. Dat wil zeggen dat de punt van de tweede aan de kop van de eerste pen moet hangen. Dat kan alleen met die koperen pennen die je in elkaar kan schroeven en dan weer 1,5m in de grond kloppen. (Dat kloppen ofte drijven is overigens verplicht, er mag geen gat geboord of gedolven worden en dan weer dichtgooien)

Als je spreidingsweerstand te laag is, dan is dieper kloppen normaalgezien de enige mogelijkheid.

Als je spreidingsweerstand tussen 30 en 100 ohm blijft, dan moet je dat oplossen door op een andere manier met verliesstroomschakelaars te werken. Er moeten er dan wel vrij veel in komen, allemaal van 30mA, dacht ik (of was het 10mA? zie AREI).

Boven de 100 ohm mag gewoon niet.

Dietervh:

als ik mij nog goed herinner diende ik voor PBE een aparte aardingspen in de grond te slaan voor de meter en vervolgens een aparte voor de rest van de installatie.

Deze zijn niet aan elkaar gekoppeld.

kidcool wrote:
    Dietervh:

als ik mij nog goed herinner diende ik voor PBE een aparte aardingspen in de grond te slaan voor de meter en vervolgens een aparte voor de rest van de installatie.

Huh?

Meter?

Aarding?

Meter wordt niet geaard. Aarding komt (meestal) pas ter sprake in je zekeringkast .

Voor de TS:

1) wil idd zeggen dat je aardingspen niet in orde is. Dit hoeft niet noodzakelijk een drama te betekenen. Er dient een nieuwe aardpin (of meerdere) geklopt te worden en die moet(en) ononderbroken verbonden worden met een nieuwe kabel (min 16 mm²) met je aardingsonderbreker. Afhankelijk van de situatie bij jou kan dit een eenvoudige oefening zijn of een aardige klus. Afhankelijk van de plaats waar je de pinnen gaat kloppen, hoe vlot kun je naar buiten met een kabel vanaf je aardingsonderbreker etc...

2) Als punt 1 in orde is moeten alle equipotentiaal verbindingen in orde gebracht worden en moeten alle stopcontact aardingen in orde gebracht worden. Dit gebeurt meestal vanuit je zekeringkast. De verbinding tussen je aardingsonderbreker en je zekeringkast dient ook in orde te zijn.

3)Oude bekabeling? Vervangen door nieuwe bekabeling? In oude huizen kun je meestal nog vlot nieuwe kabels trekken door de oude leidingen. Gebruik de oude bekabeling in dat geval als trekdraad...

4)Schema's moeten aangemaakt worden. Deze site staat vol van schema's die bijna af zijn.

Als er in bovenstaande tekst veel Chinees staat voor je is het toch beter om een vakman te raadplegen.

Succes met jullie nieuwe woonst

kidcool wrote:

In sommige streken (afhankelijk van de opzet van het net) moet er inderdaad een aardpen geslagen worden voor de N of zoiets.

Maar dat is omdat hun configuratie (iets met ster of driehoek en zwevende of niet zwevende potentialen) dat vereist.

Die ene pen heeft niets met de aarding te maken.

Het is zelfs verboden om die twee aan elkaar te koppelen.

In de industrie gebeurt dat wel. Maar dan spreekt men over PEN (PE+N), dacht ik.

Nu ja, in de industrie gelden over het algemeen heel andere regels dan voor huishoudelijke installaties.

Het is niet allemaal Chinees, met wat hulp van Google ;)

Ik heb gisteren trouwens ontdekt dat de aardingspen niet in de tuin/koer zit, waar ik ze verwacht had, maar wel in de kelder. Er zijn wat tegels uitgebroken en in die put zit dus de aardpen, waarvan trouwens nog een goeie 40 cm zichtbaar is. Misschien is de grond gewoon te droog voor een goeie aarding? Er komt wel een afwateringsbuisje van het kelderraam in de put terecht maar dat was gisteren tijdens een regenbui kurkdroog. Ik begrijp wel waarom ze die pen in de kelder geslagen hebben, de afstand tot de tuin is een stuk groter en je zou dan door een deel van het huis moeten geraken dat niet onderkelderd is.

De installatie is deels vernieuwd, met nieuwe leidingen en een nieuw bord en 2 diffs van 30 en 300 mA, maar gans de achterbouw is nog ouderwets en onveilig. Nergens een aarding en 4 aftakkingen vertrekkende uit 1 stopcontact, zo van die dingen. Ik begrijp niet dat de keurman daar 'overgekeken' heeft.

Misschien vernieuw ik best eerst die flagrant onveilige leidingen en laat ik daarna een electricien komen om uit te meten en een eendraadschema te maken...

Groet

Jim

jim&ellen wrote:
    Misschien is de grond gewoon te droog voor een goeie aarding? Er komt wel een afwateringsbuisje van het kelderraam in de put terecht maar dat was gisteren tijdens een regenbui kurkdroog.

Klein truukje die ik eens van een electricien gehoord heb, jaren geleden. Giet een of twee emeers zoutwater in de grond waar die aardingspen zit. :wink:

Aquaman wrote:
    Klein truukje die ik eens van een electricien gehoord heb, jaren geleden. Giet een of twee emeers zoutwater in de grond waar die aardingspen zit. :wink:

Ik ga jouw signature toepassen op jou. Die is perfect van toepassing op bovenstaande "tip".

Zo krijg je idd je installatie gekeurd. Maar zo krijg je ze NIET veilig.

Ik kan niet anders dan dries_neyrinck bijtreden.

Onze elektricien stelde dit ook voor toen bleek dat hij de aarding niet lager dan 32 ohm kreeg.

Wijsneus als ik ben heb ik dat niet gedaan. Toen de keurder de aarding mat en die inderdaad te hoog was, kreeg ik op mijn donder van de elektricien waar de keurder bijstond. Maar de keurder gaf me gelijk.

Stel dat je er inderdaad, de dag ervoor, een emmer water met zout aangiet en keurder komt inderdaad op minder dan 30 ohm uit... Dan zet deze op zijn rapport dat de aarding ok is.

Binnen afzienbare tijd beslis je alsnog van zonnepanelen te installeren. Er moet dan een nieuwe keuring gebeuren. Maar, die aarding, die zit niet goed terwijl het toch op het rapport van die keurder als ok staat.

Die keurder krijgt naar zijn voeten (zacht uitgedrukt).

Maar ondertussen kunnen er zich ook ernstige ongevallen voordoen die vermeden hadden kunnen worden door een degelijke aarding. De aarding maakt het belangrijkste onderdeel uit in bliksembeveiliging. Wanneer je je woning goed wil beschermen tegen blikseminslag dan dient de aardverspreidingsweerstand precies goed te zijn.

Op die manier wordt de dienstdoende beveiliging op het juiste moment uitgeschakeld wanneer dit nodig is.

De kostprijs van een 2de aardingspin weegt gewoon niet op tegen de risico's die je kan lopen als de aarding niet goed is. Er werd een 2de pin bijgestoken bij ons en de weerstand zit nu rond 27 à 28 ohm. Perfect gewoon en wij slapen op beide oren als het bliksemt.

Nadine_vb wrote:
    Ik kan niet anders dan dries_neyrinck bijtreden.

Onze elektricien stelde dit ook voor toen bleek dat hij de aarding niet lager dan 32 ohm kreeg.

Wijsneus als ik ben heb ik dat niet gedaan. Toen de keurder de aarding mat en die inderdaad te hoog was, kreeg ik op mijn donder van de elektricien waar de keurder bijstond. Maar de keurder gaf me gelijk.

Stel dat je er inderdaad, de dag ervoor, een emmer water met zout aangiet en keurder komt inderdaad op minder dan 30 ohm uit... Dan zet deze op zijn rapport dat de aarding ok is.

Binnen afzienbare tijd beslis je alsnog van zonnepanelen te installeren. Er moet dan een nieuwe keuring gebeuren. Maar, die aarding, die zit niet goed terwijl het toch op het rapport van die keurder als ok staat.

Die keurder krijgt naar zijn voeten (zacht uitgedrukt).

Maar ondertussen kunnen er zich ook ernstige ongevallen voordoen die vermeden hadden kunnen worden door een degelijke aarding. De aarding maakt het belangrijkste onderdeel uit in bliksembeveiliging. Wanneer je je woning goed wil beschermen tegen blikseminslag dan dient de aardverspreidingsweerstand precies goed te zijn.

Op die manier wordt de dienstdoende beveiliging op het juiste moment uitgeschakeld wanneer dit nodig is.

De kostprijs van een 2de aardingspin weegt gewoon niet op tegen de risico's die je kan lopen als de aarding niet goed is. Er werd een 2de pin bijgestoken bij ons en de weerstand zit nu rond 27 à 28 ohm. Perfect gewoon en wij slapen op beide oren als het bliksemt.

Heb nog geen blikseminslag gehad, al een geluk, maar denk dat de elektrische installatie deze ontlading zo ie zo niet aankan met schade tot gevolg. Om nu te zeggen dat je hierdoor op beide oren kan slapen als het bliksemt is veel gezegd.

Denk je dat een verzekering zal uitkeren als blijkt dat de installatie niet in orde is? Je denkt toch niet dat een verzekeringsmaatschappij zal vertrouwen op de documenten die bestaan om daarop hun beslissing te stoelen?

Quote:
    Er werd een 2de pin bijgestoken bij ons en de weerstand zit nu rond 27 à 28 ohm. Perfect gewoon en wij slapen op beide oren als het bliksemt.

Als je onder de 30 Ohm moet zitten dan vind ik persoonlijk 28 Ohm helemaal niet zo perfect :roll:

Als dit dan ook nog in bv een nattere periode is gemeten kun je in een droge tijd weleens boven de 30ohm uit komen.

Verder ontgaat mij de vergelijking tussen bliksem en aarding volkomen

Verdorie zeg, die keurders moeten echt wel eens bij jou op leerschool komen.

Blijkbaar kennen ze echt wel niets van hun beroep...

Nadine_vb wrote:
    Verdorie zeg, die keurders moeten echt wel eens bij jou op leerschool komen.

Blijkbaar kennen ze echt wel niets van hun beroep...

Blijkbaar begrijp je mij niet of wil je mij niet begrijpen.

Jij zegt dat je 28 ohm een perfecte waarde vind, ik vind 28 ohm maar een rand geval.

Maar vertel nu eens waarom je bij bliksem op beide oren slaapt, omdat je aardingsweerstand onder de 30 ohm is?

De keurder doet alleen zijn werk en keurt alles onder de 30 ohm goed zoals het ook in de AREI staat.

Als 30 Ohm de maximale waarde mag zijn, dan ben ik geruster met 27 of 28 Ohm dan met 33 - 34 - 35 Ohm, ja.

Je zegt dat ik je niet kan of wil begrijpen, maar lees jij wel alles wat er staat?

Ik zal mezelf even quoten en dat zou dan misschien nu wel een antwoord op jouw vraag moeten geven waarom ik nu "gerust op beide oren slaap"

Nadine_vb wrote:
    Denk je dat een verzekering zal uitkeren als blijkt dat de installatie niet in orde is? Je denkt toch niet dat een verzekeringsmaatschappij zal vertrouwen op de documenten die bestaan om daarop hun beslissing te stoelen?

Ik stop met deze discussie, omdat het niets bijdraagt aan het forum.

Bovendien begin je antwoord te geven, op vragen die ik niet stel.

Jij schrijft:

Quote:
    Er werd een 2de pin bijgestoken bij ons en de weerstand zit nu rond 27 à 28 ohm. Perfect gewoon en wij slapen op beide oren als het bliksemt.

Ik vraag mij af wat dat met elkaar te maken heeft en dan antwoord je:

Quote:

Nadine_vb wrote:
    De aarding maakt het belangrijkste onderdeel uit in bliksembeveiliging. Wanneer je je woning goed wil beschermen tegen blikseminslag dan dient de aardverspreidingsweerstand precies goed te zijn.

:shock:

Nadine_vb wrote:
    De kostprijs van een 2de aardingspin weegt gewoon niet op tegen de risico's die je kan lopen als de aarding niet goed is. Er werd een 2de pin bijgestoken bij ons en de weerstand zit nu rond 27 à 28 ohm. Perfect gewoon ...
    Helemaal niet perfect!

Nadine_vb wrote:
    ... en wij slapen op beide oren als het bliksemt.
    :shock:

Man man toch... voor ons wèl perfect! Natuurlijk zouden we ook liever hebben dat we het kunnen doen zakken en liefst zoveel mogelijk...

De omstandigheden zullen ons echter moeilijk toelaten om tot dat niveau te komen.

Wees gerust dat, als we manieren vinden om toch nog lager te gaan, we ze zullen toepassen. Ondertussen zijn wij al content dat we het binnen de normen kunnen krijgen hebben.

Dus voor ons is dit, voorlopig, wel perfect.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan