• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gebruik van Opto-triac tussen Piface en teleruptors.

Lid geworden
20 feb 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben met een projectje van lange adem bezig nl dus stap voor stap domotica introduceren in ons huisje. Bij een van deze stappen is mijn kennis nogal wat onvoldoende dus om mijn kleine speelgoedje (lees raspberry pi) niet op te blazen zou ik graag hier even informeren.

Situatie :

Ik heb zelf de elektrische installatie in onze verbouwing voorzien met alle verlichting op 4-voudige eltako teleruptors die gestuurd worden door een 24vac trafo.

Werkt perfect en dit systeem blijft zo, maar de volgende stap is een extra layer hierbovenop bouwen met een raspberry pi + Piface. Deze zou naast de standaard drukknoppen ook de teleruptors kunnen schakelen.

In eerste instantie zal ik dit doen met het programma "domoticz" dat gemakkelijk de Piface kan bedienen.

Mijn idee was om de verbinding tussen de Piface en de eltakos realiseren door gebruik te maken van een Opto-triac meer bepaald de MOC3063. Ik zou dan de interne led sturen door de 5v met een resistor vanuit de Piface. En dan aan de andere kant gewoon mijn 24vac draad hangen die naar de eltako gaat alsof het gewoon een extra drukschakelaar was.

Initieel zou ik gewoon een breadboard willen volhangen met zo een Opto triac voor elke uitgang van de Piface.

Gaat dit? Ben ik hier iets aan het vergeten? Iets zoals een extra resistor aan de 24v kring of een zwaardere triac om de 24v kring te schakelen? Ik neem namelijk aan dat het verbruik van een eltako laag genoeg is om gewoon rechtstreeks aan de Moc3063 te hangen.

Reeds bij voorbaat dank,

Sent from my HTC One X using Tapatalk

Lid geworden
23 mei 2012
Waarderingsscore
1
Punten
0
DC gaat niet lukken met TRIACs. De TRIAC wil uitschakelen bij doorgang door het nulpunt van de AC-sinus maar bij DC heb je dat niet eh.

Waarom niet gewoon een optocoupler zonder meer?

Hebben die Eltako's een interne vrijloopdiode?

Lid geworden
11 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Schuppenzot;1920959 wrote:
DC gaat niet lukken met TRIACs. De TRIAC wil uitschakelen bij doorgang door het nulpunt van de AC-sinus maar bij DC heb je dat niet eh.

De belasting is toch AC? Dus bij wegvallen van de 5VDC op de diode schakelt de triac uit op de eerste nuldoorgang van de 24VAC

Lid geworden
20 feb 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Stuurkring van de optotriac is een 5v dc geleverd door de Piface. Deze moet de interne led van de optotriac activeren.

De gestuurde kring door de optotriac is 24v ac waar mijn eltako teleruptors staan. Dit is het triac gedeelte van de optotriac.

Een 'gewone' optocoupler is denk ik een opto-transistor en werkt niet om een ac kring aan te sturen.

Ik heb geen idee wat er exact in die eltako zit. Waarschijnlijk ook een soort optocoupler maar als je ziet wat dat ding allemaal kan schakelen.... Veeeeel meer dan alleen dat. Enige probleem: de sturing vereist minimum 8v dc/ac en de Piface levert slechts 5v. Vandaar de extra tussenstap.

Lid geworden
7 mrt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
De ingang van eltakos is redelijk hoogohmig dus de 24V kant hoeft niet noodzakelijk een extra weerstand om de stroom te beperken.

Het kan wel interessant zijn dat je na uw 24V transfo een kleine zekering steekt, moest er iets defect gaan aan eltako zijde dat er niet heel de tijd de kortsluitstroom van uw transfo loopt tot je het doorhebt en de kring onderbreekt.

Misschien ook niet vergeten als je met 50Hz stuursignaal werkt dat je de stuurpuls van uw controller lang genoeg maakt om toch een halve alternantie te laten passeren.

Lid geworden
11 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kurt Michiels;1921163 wrote:
Enige probleem: de sturing vereist minimum 8v dc/ac en de Piface levert slechts 5v. Vandaar de extra tussenstap.

Al eens geprobeerd? T zou goed kunnen dat het wel werkt.

Een andere oplossing zou een 5V verschil tussen beide massa's kunnen zijn.

Lid geworden
23 mei 2012
Waarderingsscore
1
Punten
0
Galenbo;1921150 wrote:
Schuppenzot;1920959 wrote:

De belasting is toch AC? Dus bij wegvallen van de 5VDC op de diode schakelt de triac uit op de eerste nuldoorgang van de 24VAC

Hola, ja. Te snel geweest in mijn redenering. 't Is dat ik meestal 24VDC zie bij teleruptor-zaken. Kwestie van goedkopere teleruptors te kunnen gebruiken. Héééél vroeger gebruikten we bij industriële schakelingen nog 24VAC, maar die tijd is al lang voorbij.

Het zou zo kunnen werken. Datasheet van Eltako?

Lid geworden
23 mei 2012
Waarderingsscore
1
Punten
0
Voor zover ik zie zal het wel zullen met de PiFace en een moc3063.

Lid geworden
20 feb 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Oki proberen maar dan. Zal posten of het gelukt is of niet. Zodra ik ergens een paar uurtjes tijd vind om het effectief te doen ;-)

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan