Gebouw op buurperceel.

Lid geworden
21 dec 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Ik wens een gebouw aan te kopen waarbij de grenzen op het kadasterplan niet overeenkomen met de grenzen van het gebouw.
De perceelsgrens op het kadaster doorkruist een ruimte in het gebouw.
Het betreft een oud gebouw uit de jaren 20 van vorige eeuw.
De percelen waarover het gaat zijn momenteel beiden eigendom van dezelfde verkoper.
Vanachter op het perceel zit een deurgat in de muur die beide gebouwen met elkaar verbindt en dat dus zal moeten worden dichtgemaakt.
Opmetingsplannen zijn bij mijn weten niet aanwezig.

Stel dat de koper van het buurperceel dit ook opmerkt dat de kadastrale grens niet overeenstemt met de bouwgrens, wat zijn dan de risico's?
Het gaat om een draagmuur.

Ik veronderstel dat ik deze niet zomaar hoef te slopen en een nieuwe hoef te zetten op de perceelsgrens?
Loop ik het risico dat ik de buurman moet vergoeden voor het stuk waarop het gebouw staat?
Indien ja, momenteel dient het gebouw grondig te worden gerenoveerd.
Indien ik ter hoogte van deze grens van discussie renoveer en dus een grotere waarde creëer, loop ik dan het risico 2 keer te betalen?
1 voor de renovatie + 2 voor overkopen van een muur en grond in gerenoveerde staat.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
14
Punten
38
De kadasterplannen hebben geen waarde naar eigendomsclaims. Enkel een officiële opmeting door een landmeter bepaalt waar de perceelgrenzen liggen.

Lid geworden
21 dec 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat als er geen opmetingsplan is, of moet ik ervan uitgaan dat ik dit nog heb ontvangen?
Het is namelijk een oud gebouw, de makelaar zei dat van het gebouw geen plannen bestaan.

Lid geworden
19 feb 2009
Waarderingsscore
5
Punten
0
Hoe kan u nu een vastgoed verwerven zonder dat er duidelijkheid is over de omvang hiervan?
Raadpleeg uw notaris, volgens mij moet er bij afwezigheid van een PV van opmeting een opmeting en afpaling gebeuren van de eigendom die van eigenaar wijzigt.
Dit dient te gebeuren door een erkend landmeter die hiervan PV opmaakt. (opmetingsplan).

k.b.

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
14
Punten
38
Ik denk dat er altijd een plan van een landmeter opgemaakt moet worden bij een verkoop, en standaard is dit een kost voor de VERKOPER (tenzij dat je een andere regeling over aktekosten hebt in je compromis). Dus dat plan zou al ter beschikking moeten liggen bij de notaris.

Lid geworden
19 sep 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
tjay zei:
Ik denk dat er altijd een plan van een landmeter opgemaakt moet worden bij een verkoop, en standaard is dit een kost voor de VERKOPER (tenzij dat je een andere regeling over aktekosten hebt in je compromis). Dus dat plan zou al ter beschikking moeten liggen bij de notaris.

dus bij elke verkoop moet er een plan van de landmeter bij zitten? Wat als dit er niet bij zit. Kan men dit eisen van de verkopers of niet? Of moest dit in de verkoopovereenkomst staan?

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
236
Punten
63
Volgens mij zat er bij de verkoop van ons huis geen opmetingsplan van een landmeter.....enkel een beschrijving van het "goed" met de vierkante meters....betrof toen wel woningen van elks 5.4 meter breed en gesloten bebouwing.....en elk huis was het spiegelbeeld van het andere......wou je de maat weten van je tuin dan moest je gewoon het midden meten tussen de ramen telkens....

Voor ons huidige huis was dit ook zo met 1 verschil : er stonden al tuinmuren en de gevels komen exact overeen met de tuinmuren/haag.

ik denk dus dat er GEEN opmetingsplan verplicht is. Bij twijfel is het aan de kopers om dit te vragen --- via de notaris ?

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
369
Punten
83
opmetingsplan is inderdaad niet verplicht en de partijen kunnen perfect overeenkomen wie de kosten daarvoor moet betalen. Zelf zou ik geen perceel kopen zonder een - door de verkoper geleverd - plan van een landmeter. Bij onze bouwgrond werd zo'n plan geleverd en dat bleek achteraf heel belangrijk (verkeerd geplaatste omheining, wijzigende perceelsgrenzen enz).

Laat wel in je compromis zetten dat de verkoper verantwoordelijk is voor het leveren én betalen van dat plan - uiteindelijk kan de verkoper je geen zekerheid geven over de afmetingen en de juiste plaats van de gebouwen als hij dat plan er niet bij levert (omdat het plan er bij ons al was, hebben we dat niet in de compromis laten opnemen en heeft de verkoper ons dat achteraf gewoon extra doen betalen - toch een "kado" van 1.500 € :( ).

Kies zelf een notaris (een andere dan die van de verkoper) en laat die alles op voorhand nakijken - normaal kost je dat niks extra.

, mét de vermelding in de compromis dat de kosten daarvan voor de verkoper zijn (kan al gauw over 1.000~1.500 euro gaan)

Lid geworden
23 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Landmetersplan kan nuttig zijn maar is helemaal niet verplicht  en ook niet altijd nodig.

Je koopt het goed in de staat waarin het zich bevind en met de grenzen zoals je ze ziet.
Als je een lot grond koopt waarvan de grenzen niet zichtbaar zijn of als er onduidelijkheid is, is dat natuurlijk weer wat anders,  dan is het wel relevant dat je een sluitend plan hebt.

En maak je geen illusies, in bestaande situaties kan een andere landmeter kan gerust wat verschil opmeten tegenover de opmeting van zijn collega.

Kadasterplannen van oude bebouwing, trekken meestal op niets :)

Bovenaan