Bouwinfo-tip:

Jouw droomkeuken realiseren?

Hoe breng je de juiste technologie en design in je keuken? Ontdek de verborgen talenten van innovatieve keukens. 

Ontvang je gratis inspiratieboek

Geïntegreerde dampkap met afvoer naar buiten

• Tags afvoer buiten dampkap keuken
  • Lid geworden
    6 mei 2026
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    We zijn de afvoeren van onze nieuwe keuken aan het leggen, als dampkap kozen we voor een kookvuur met geïntegreerde afzuiging (onder de beton) naar buiten. We krijgen intussen verschillende meningen dat dit niet goed is voor vocht- en vetophoping.

We zouden een bocht onder het kookvuur hebben en een bocht om buiten uit te komen. Dit zou voor problemen zorgen. Heeft er nog iemand zo’n situatie? Of ervaringen mee?

Is recirculatie dan zoveel beter?

Hier wordt de kooklucht afgezogen ongeveer op de hoogte van de meest gebruikte kookpot.
    Die rechthoekige buis gaat recht omlaag naar de kelder, tot in een zelfgemaakte vetfilter-behuizing.

De lucht maakt, door de in de behuizing op 45 gr geplaatste vetfilter, een bocht van 90 gr, gaat dan door een ventilator met EC-motor, dan een bocht van 90 gr en dan door de muur naar buiten.
    Max debiet ventilator is 1000 m³/h, maar ik ga maar tot halverwege bij normaal koken.
    Ik ben daar SUPER content van.

Bij diegene met zo'n hermetisch afgesloten nieuwbouw kan ik een recirculatie begrijpen, alhoewel ik het zelf niet zou doen.
    Hopelijk start er nu geen zondvloed van reacties van die mensen :)

Uiteraard moet er een goede vetfilter zijn, dat is essentieel bij een dampkap.
    En buizen liggen hier licht afdragend.

Oh ja, de reden van de zelfbouw downdraft-dampkap is de integratie in mijn ventilatiesysteem.
    Die ventilator draait continu (op een laag debiet en door de EC-sturing daarbij een heel laag verbruik) en dient als afvoer van de lucht in mijn huis.

Laatst bewerkt:
    De hamvraag hierin: is er ventilatie in de woning?

Indien er een ventilatie systeem is met geforceerde afuizuiging in de keuken, zou ik voor een dampkap gaan met recirculatieprincipe.

De hamvraag hierin: is er ventilatie in de woning?

Indien er een ventilatie systeem is met geforceerde afuizuiging in de keuken, zou ik voor een dampkap gaan met recirculatieprincipe.
    We werken inderdaad met ventilatie type C.

Bij ons blijft, tot op heden, de ruimte/buizen na de filters van de dampkap die in het kook uur zitten toch vrij zuiver.
    Ik weet niet waar uw vetfilter komt, maar hier dus geen problemen mee.

ventilatie type C.
    Dan moet je bekijken of er voldoende toevoer kan zijn voor wat die inbouwdampkap zou willen afvoeren. Want die lucht moet uit alle aangrenzende ruimtes komen want in de keuken is meestal geen toevoer, enkel afvoer.
    Als iemand op een kamer een rooster dichtzet kan dat al genoeg zijn voor het systeem om de lucht binnen te zuigen langs de extractiebuizen van de ventilatie uit toilet, badkamer en keuken (want veel krachtiger motor dan ventilatie). Dat wil je niet…

Het is niet de bedoeling dat je elke keer je de dampkap aan zet een raam moet open zetten.
    Die inbouwafzuiging is vaak erg krachtig.

Terug
Bovenaan