Gazon

Lid geworden
11 nov 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Help ! Nieuw ingezaaid gras ( 2 dagen ) , auto op gereden ! Wat kunnen we doen ?

disco stu

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
285
Punten
63
Misschien een foto?
Diepe sporen?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.774
Punten
113
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Ik zit niet te lachen met die sporen maar het visueel beeld dat ik nu heb van je met je handen in je haar, vloeken en tieren omdat dien auto erover is gereden. De wijze waarop je dit beeld hier bij mij teweeg bracht is dank zij je bewoording.

Diepte van de sporen is belangrijk.
Heb je een riek of een spitvork ? Verschil is : riek heeft ronde tandjes , ne spitvork heeft platte tanden.
Best is een spitvork maar riek kan ook maar lastiger.

Steek de spitvork vlak naast de spoor in ongerepte gazon.
Steek deze onder een kleine hoek zo dat de uiteindes van de tanden ONDER het spoor komen.
Duw de steel naar beneden zo dat de bodem terug gelicht wordt.
Je mag zelfs het spoor HOGER lichten dan de bestaande grondslag , dit zakt terug wat.
Herhaal dit.

Het kan dat de grond terug wat inklinkt na een regenbui of enkele weken.
Herdoe de truk
Als het spoor meer dan 5 cm diep is, dan is je gazonaanleg eigenlijk niet goed opgeleverd. Je gazon moet geweld zijn met een open wafelrol met een druk waarbij voetsporen of kruiwagenwielen NIET ingedrukt mogen worden.
Als de auto er over rijdt zou dit maar een schade mogen vertonen van cc 5 cm diep.
Als dit dus meer is, dan ga je steeds verzakkingen krijgen.

Lid geworden
11 nov 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Wel probleem is mijn vriendin reed er gisterenavond op , was reeds donker, dat dat het kiezel was , bij de buurvrouw . Mijn vriendin wil het haar vergoeden , maar kan dit eigenlijk niet betalen vandaar mijn noodkreet

Bijlagen

• 20211111_110348.jpg
    20211111_110348.jpg
    424,4 KB · Weergaven: 74

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.774
Punten
113
Oke,
dramatisch voorgesteld door de buurvrouw die haar gazon ziet mislukken en alles opnieuw wil laten doen.

Oplossing:
Geen spitvork want de inklinking is minimaal zo te zien .
Neem een gazonhark zoals deze hier
gazonhark.jpg
Strooi lichtjes over het stuk graszaad uit, niet te dik.
Vraag aan buurvrouw of ze eventueel de samenstelling van het gazonmengsel weet.
Rijf nu de graszaadjes lichtjes in en haal met lange trekken die sporen weg. Werkt diagonaal over het spoor.
Zorg ervoor dat je geen putten of bulten maakt. Dus rijf met lange hagen naar je toe halen en dan ook met lange halen weg duwen . Oefen dit even.

En dan
Draai je rijf om , nee niet bij de tanden vastpakken, maar omdraaien dat de rijf met de tanden naar boven ligt op de grond.
Die ronde bevestigingsbuis drukt nu dus lichtjes op de grond. egaliseer hiermee het opgereven stuk.

Klaar
Bloemmeke aan de buurvrouw en beloven dat als het niet goed komt volgend jaar dat je dan terug gaat bijzaaien ( met een zandmulching ) maar dan leggen we dat volgend jaar wel uit.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.835
Punten
113
Niet kunnen betalen....hoe groot schat je dan de schade ?

Tornadinho

Gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
351
Punten
63
Niet kunnen betalen....hoe groot schat je dan de schade ?
Als ze een tuinaannemer een volledige dag opnieuw willen laten afkomen met zijn ploeg en materiaal kan ik me wel voorstellen dat mensen beginnen te zweten.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.774
Punten
113
Uit beroepservaring weet ik dat zo'n herstelling op conto van een bedrijf doorgerekend wordt. Niet omdat ze daar veel geld van willen maken maar voor dat uurtje werk en een half uurke verplaatsing ben je wel een halve dag kwijt. Met een bekke sjanse heb je ergens vlakbij een klusje van een halve dag.

Maar zoals we vroeger voor zo'n klussen deden. forfait van 4 uur aanrekenen + materiaal.

denk dat ik zo'n grasrijf heb liggen voor 1€ ??? of was het nu 2€
Maar als ik het moet komen doen en ik moet van pulle naar teuterenweutterenneffewestvletteren ???
Dan ben je meer kwijt aan transport.

Stel voor dat je dit zelf oplost, leg uit wat je gaat doen en hoe je het gaat doen en geef de verzekering dat het wordt opgevolgd.

Lid geworden
29 apr 2007
Waarderingsscore
4
Punten
18
Ook wel een beetje de fout van de buurvrouw (tuinaanlegger), als ze een lintje hadden gespannen was dat nooit gebeurd.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.774
Punten
113
Afspannen pas ingezaaide voortuin gazonnekes ja , nee ??
Als je het werk afspant op de rooilijn is er geen probleem en is de onvoorzichtige of afgeleide bestuurder in fout.
MAAR als je afspant op openbaar domein ... bv vlak naast de rijweg/fietspad ... !?

Dan plaats je dus een hindernis en dit mag dus niet. Indien je moet uitwijken of draaien of ... om een of andere rede op die GELIJKGRONDSE berm wil rijden ? Dat is toegestaan. Meer nog als er door ijzeren piketten, lint, plakijzers ,bollen schade aan de wagen komt kan de aannemer en de opdrachtgever mogen opdraaien voor de kosten.

Dus in extremis
Als de rooilijn van dit perceel ( foto) 3 meter van de straatrand ligt dan is dus de vordering van madame de buur eigenlijk op te splitsen in de vordering van haar en deze van de gemeente /gewest. Zij kan geen betaling eisen voor iets wat niet van haar is.
Nu , in al die apenjaren nog nooit meegemaakt.

Of nee, ene keer, in zoersel in een van die bomendreven. Daar hadden we gans de tuin aangelegd en de grasstrook van de gemeente openbaar domein gebruikt voor stockage en onze wagens. Sommige bestuurders hadden niet het geduld om even te wachten bij het kruisen van elkaar en reden dus vlot over het grasveld aan de andere zijde. Modderboel na enkele weken. Overbuur komt -- briesend en dreigend op hoge poten - zwaaien met een schadebestek van hier tot in Tokyo en terug langs Bujumbura . Voor 17 meter langs de baan , cc 50 cm breed , kwam hij af met een offerte van 1350,00€ incl btw.o_Oo_Oo_O
Ja Dag Jan

Na ff mene tikker laten zakken en ff 5 minuten de tijd genomen om heel traag een sigaret te draaien en zoekend in mijn zakken achter de fikkendouwer die altijd rechts zit maar op dat moment zat ik links want ik moest ff denken.
-- Tjiens , is dit dan via de gemeente ?
-- Huh waarom ?
-- Das toch grond van de gemeente ?
-- nee ja, neemaar door jullie hebben ze dat kapot gereden.
--Nee wij staan hier. Maar ik zal wel contact opnemen met de verzekering en de gemeente.
Gordijn dicht

NA onze werken hebben we zowel de strook van de gemeente bij onze klant en de overbuur heringezaaid.
Niet veel drama of gezever over maken.

Bovenaan