• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gazon wel/niet besproeien met grondwater (met ijzer)

dimitri_m

Nieuw Lid
Lid geworden
26 dec 2013
Waarderingsscore
1
Punten
8
Loont het de moeite om in de zomer het gazon te besproeien?

Dat het gazon "rossig" wordt, stoort mij niet. Maar kan het gazon een droge periode van verschillende weken overleven?

Bij ons in de straat heeft iedereen last van ijzer in het grondwater. Zou ik dit dan wel gebruiken om mijn gazon te besproeien?

Ik heb vooral schrik voor mijn terras(blauwe steen), oprit van klinkers en mijn metalen carport waar er dan roestvorming zou kunnen optreden als de wind het grondwater met ijzer ertegen zou laten komen.

Ik heb begrepen dat ontijzering van grondwater, puur voor het besproeien van een gazon, te duur is. Zo een omgekeerde osmose apparaat zou in dit geval qua prijs/kwaliteit niet ideaal zijn.

Een diepteboring zie ik ook niet zitten. Een stuk duurder voor de boring zelf, duurdere pomp, ... .

Bestaat er geen "betaalbare" "ijzer-filter"?

Dus, wel of niet besproeien van mijn gazon?

Ah ja, hier is zandgrond, dus in de zomer is het hier onmiddellijk kurk-droog.

Maartenn

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 dec 2011
Waarderingsscore
1
Punten
38
dimitri_m;1927180 wrote:
Loont het de moeite om in de zomer het gazon te besproeien?

Dat het gazon "rossig" wordt, stoort mij niet. Maar kan het gazon een droge periode van verschillende weken overleven?

Bij ons in de straat heeft iedereen last van ijzer in het grondwater. Zou ik dit dan wel gebruiken om mijn gazon te besproeien?

Ik heb vooral schrik voor mijn terras(blauwe steen), oprit van klinkers en mijn metalen carport waar er dan roestvorming zou kunnen optreden als de wind het grondwater met ijzer ertegen zou laten komen.

Ik heb begrepen dat ontijzering van grondwater, puur voor het besproeien van een gazon, te duur is. Zo een omgekeerde osmose apparaat zou in dit geval qua prijs/kwaliteit niet ideaal zijn.

Een diepteboring zie ik ook niet zitten. Een stuk duurder voor de boring zelf, duurdere pomp, ... .

Bestaat er geen "betaalbare" "ijzer-filter"?

Dus, wel of niet besproeien van mijn gazon?

Ah ja, hier is zandgrond, dus in de zomer is het hier onmiddellijk kurk-droog.

Wij hebben hier ook zandgrond. 't is hier nu al droog. Toen de kruipkelder gegraven was heeft het wekenlang geregend. In de put was niet 1 plas te zien. Om maar te zeggen dat ik het probleem ken...

Vorige zomer heb ik geen druppel water gegeven aan de gazon. Met als gevolg dat ik gewoon hooi had ipv gras :) wanneer het wat frisser werd en er wat regen viel is alles terug in orde gekomen.

Als het rosse je niet stoort, laat het dan gewoon zo. Je bespaart je heel wat moeite en mogelijk vlekken op het terras. En ik heb vorige zomer het gras amper moeten afrijden :)!

Lid geworden
9 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb hier een vergelijkbare situatie.

Op zich is het ijzer in het grondwater voor het gazon geen probleem. Integendeel, het mos gaat eraan...

Op stenen krijg je inderdaad een oranje verkleuring. Bij mij stoort dit niet, geeft een rustiek effect. (hangt natuurlijk van je tuin af)

Ook opletten met kunstoffen (meubels), sommige soorten verkleuren ook oranje.

Mijn inox schouw heeft er dan weer geen last van, maar andere metalen voorwerpen wel.

Dus toch mee opletten.

Er bestaat niet echt een makkelijk en goedkoop systeem om te ontijzeren, of je zou het ijzer er moeten uithalen door beluchten. Maar dat neemt dan weer veel plaats in.

Lid geworden
19 feb 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hoewel het teveel ijzer geen probleem is voor het gras, dus de flora, wel voor de fauna.

Voor de bodem ook niet al te denderend (verschraling)

Hoewel Fe een nuttig bestanddeel is, teveel is teveel en dan is het nuttige er af.

Zolang je niet weet hoeveel ijzer er in zit moeilijk te oordelen.

Er bestaan low cost fe test kits , bedoeld voor vijver. Dan heb je toch tenminste een idee.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan