• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gazon pas ingezaaid: probleem dat er "brokken" modder liggen?

pennywse

Lid
Lid geworden
9 okt 2017
Berichten
233
Waarderingsscore
5
Punten
18
Een tuinman heeft vorige week onze gazon ingezaaid.

Echter, ik zie dat de modder in onze  tuin redelijk veel brokken vertoont.
Ik zou denken dat om te zaaien de modder eerst volledig moet worden open gereikt en na het zaaien plat geduwd.

Toch zie ik hier nog redelijk wat dikke modderstukken liggen en lijkt gazon bovendien ook niet platgeduwd met een boller.
Is dit een probleem?
 

pennywse

Lid
Lid geworden
9 okt 2017
Berichten
233
Waarderingsscore
5
Punten
18
disco stu zei:
0.9cm is wel heel dun. Bedoel je dan buitendiameter of binnendiameter?

Binnendiameter
Hoger in het topic sprak je van lengte 20cm, bedoel je dan 20m? 2 slangen aan elkaar gekoppeld is niet direct een ramp maar veroorzaakt ook een kleine drukval.

Oeps, inderdaad .. dat moest uiteraard 20m zijn
regular_smile.png
lukanar schreef:  

NU NIET SPROEIEN !! 

Je gras is nog niet gekiemd, de temperaturen zijn zo wisselvallig als een politieker op  stembusronde en als je NU je gras forceert ga dit niet zijn afgehard bij de eerste vorst.

Maar sinds het gezaaid werd, heeft het al eens geregend.. is kiemen hierdoor dan niet gestart?
En ze geven nu een week bijna tot zelfs geen regen (+ dit weekend rond 20 graden). Desondanks is sproeien toch niet nodig? Wanneer dan wel?
 

pennywse

Lid
Lid geworden
9 okt 2017
Berichten
233
Waarderingsscore
5
Punten
18
lukanar zei:
Belangrijker is dat je voldoende water per vierkante meter geeft. Opletten het is najaar, veel regen dus zij spaarzaam met watergift voor de nieuwe gazon. Beter is om deze NIET water te geven, hij zal wel kiemen als het weder warm genoeg is.

Gazon die kiemt heeft cc 4 liter water per vierkante meter per dag nodig ( en dit bij een dagtemperatuur van gemiddeld 12° )

Trukje om te weten of je voldoende water geeft, zet een koffietas bij je sproeier als deze vol is dan eb je voldoende gegeven. Je kan dit natuurlijk ook gaan uitrekenen wat het debiet is van je buitenkraan en dan werken met een watertimer maar dan zit je al in de automatische beregeningsinstallaties. 

 

Eerste alinea:     geen water geven (dus niet sproeien)
Tweede alinea: gazon heeft véél water nodig  (dus wel sproeien?)
Derde alinea:     hier geef je een tip om te zien of ik genoeg heb gesproeid (maar je zei eerder dat sproeien niet nodig was?!)

Je spreekt geen Chinees, maar sorry .. begrijp je waarom ik het niet meer volg?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
pennywse zei:
lukanar zei:
Belangrijker is dat je voldoende water per vierkante meter geeft. Opletten het is najaar, veel regen dus zij spaarzaam met watergift voor de nieuwe gazon. Beter is om deze NIET water te geven, hij zal wel kiemen als het weder warm genoeg is.

Gazon die kiemt heeft cc 4 liter water per vierkante meter per dag nodig ( en dit bij een dagtemperatuur van gemiddeld 12° )

Trukje om te weten of je voldoende water geeft, zet een koffietas bij je sproeier als deze vol is dan eb je voldoende gegeven. Je kan dit natuurlijk ook gaan uitrekenen wat het debiet is van je buitenkraan en dan werken met een watertimer maar dan zit je al in de automatische beregeningsinstallaties. 

 

Eerste alinea:     geen water geven (dus niet sproeien)

Zaad heeft niet alleen water nodig om te kiemen maar ook warmte. En als het warm is moet je sproeien.
Tweede alinea: gazon heeft véél water nodig  (dus wel sproeien?)

Je haalt er een stukje uit en de rest negeer je : water en temperatuur horen samen. 

( en dan heb ik nog lucht in de bodem nog neit ten berge gebracht)
Derde alinea:     hier geef je een tip om te zien of ik genoeg heb gesproeid (maar je zei eerder dat sproeien niet nodig was?!)

Je spreekt geen Chinees, maar sorry .. begrijp je waarom ik het niet meer volg?

En dan zeg je dus niks meer?

'k kan het dan ook niet uitleggen he

Je hebt nu ingezaaid. In het najaar is de bodem meestal vochtig genoeg om graszaad te laten kiemen MAAR je moet ook een bodemtemperatuur hebben die hoog genoeg is anders zegt dat zaadje: ik wacht nogwel efkes. Dus moet je wachten tot je een groene schijn krijgt en dan pas kan je water geven. volgens de truk die ik meegaf. Opletten temperaturen onder de 12° dan kan je beter geen water geven want veel kans dat deze nog gaan zakken en dan forceer je dit kiemen en krijg je vorstschade op die prille plantjes want die zijn niet afgehard. ( kiemen is dus als het gras bovenkomt)

In de 30 jaar dat ik gazons inzaai in het najaar heb ik het nog maar 1 keer meegemaakt dat we moesten beregenen. We hadden in september gezaaid en eind september, begin oktober hadden we 3 wekenlang dagtemperaturen tussen de 18 en de 25 ° ( '99 of 00) soit. 

Daarom dus , NU niet sproeien!  Veel kans dat je graszaad gaat rotten( zeker met die gesloten wel, weet je). 

Als je gras niet kiemt omdat de temperaturen bodem en lucht te laag zijn . Geduld, het graszaad zit veilig en zal dan wel in het voorjaar kiemen en dan moet je dus opnieuw de overweging maken van water geven of niet.

Eerste groeiseizoen en zomer is het belangrijk om je prille grasveld voldoende water te geven. Na een jaar moet je best stoppen met water geven, je zorgt er anders voor dat de wortels blijven hangen in de bovenste toplaag en zelf niet meer op zoek gaan naar water. Met alle nefaste gevolgen.

Maar heeft je tuinman dit niet uitgelegd?

Hij kent de bodem, hij kent de omstandigheden, hij weet wanneer hij ingezaaid heeft en wat debodemgesteldheid was.

 

 
 

pennywse

Lid
Lid geworden
9 okt 2017
Berichten
233
Waarderingsscore
5
Punten
18
lukanar schreef:

Maar heeft je tuinman dit niet uitgelegd?

Hij kent de bodem, hij kent de omstandigheden, hij weet wanneer hij ingezaaid heeft en wat debodemgesteldheid was.

Oké, bedankt voor de verduidelijkng!
regular_smile.png


Tuinman heeft ons gezegd dat we dagelijks 30 minuten moeten sproeien ...
Maar zo te zien was dit niet het juiste advies en kan ik het beter gewoon niet doen en afwachten.
(of zelfs gewoon helemaal niet snoeien en het komt wel vanzelf goed deze periode?)
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
pennywse zei:
lukanar schreef:

Maar heeft je tuinman dit niet uitgelegd?

Hij kent de bodem, hij kent de omstandigheden, hij weet wanneer hij ingezaaid heeft en wat debodemgesteldheid was.

Oké, bedankt voor de verduidelijkng!
regular_smile.png


Tuinman heeft ons gezegd dat we dagelijks 30 minuten moeten sproeien ...
Maar zo te zien was dit niet het juiste advies en kan ik het beter gewoon niet doen en afwachten.
(of zelfs gewoon helemaal niet snoeien en het komt wel vanzelf goed deze periode?)

Snoeien zou ik nog niet direct doen ;-)

Sproeien ook niet.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
pennywse zei:
lukanar schreef:

Maar heeft je tuinman dit niet uitgelegd?

Hij kent de bodem, hij kent de omstandigheden, hij weet wanneer hij ingezaaid heeft en wat debodemgesteldheid was.

Oké, bedankt voor de verduidelijkng!
regular_smile.png


Tuinman heeft ons gezegd dat we dagelijks 30 minuten moeten sproeien ...
Maar zo te zien was dit niet het juiste advies en kan ik het beter gewoon niet doen en afwachten.
(of zelfs gewoon helemaal niet snoeien en het komt wel vanzelf goed deze periode?)

Gadvermille, die maakt er zich wel gemakkelijk van af. 

En dat is een tuinaanlegger?

of een tuinman achter het hoekske?

 
 

pennywse

Lid
Lid geworden
9 okt 2017
Berichten
233
Waarderingsscore
5
Punten
18
Een jonge, zelfstandige tuinman uit de familie van mijn vriendin.

Het heeft vanmorgen terug licht gedruppeld dus ondanks de droge en warme(re) dagen die ze nu opgeven, lijkt sproeien mij overbodig komende weken.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
pennywse zei:
Een jonge, zelfstandige tuinman uit de familie van mijn vriendin. Het heeft vanmorgen terug licht gedruppeld dus ondanks de droge en warme(re) dagen die ze nu opgeven, lijkt sproeien mij overbodig komende weken.

Hebt ge nu eigenlijk al die lege koffietas gezet ????

Hoe kun je anders weten zonder hygrometer of er nu wel of niet voldoende water in de bodem zit?
 
Lid geworden
1 feb 2009
Berichten
33
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier is het gras gezaaid op 5/10. Is sinds vrijdag zichtbaar dat het gras begint te kiemen, nu al een groene schijn over de grond, hier ook niet gesproeid
 

pennywse

Lid
Lid geworden
9 okt 2017
Berichten
233
Waarderingsscore
5
Punten
18
Koffietas staat er, maar bleeft leeg.
Geen regen dus voorbije uren, maar grond was vanmorgen wel vochtig. Ook de voorbije dagen heeft het ofwel zeer licht geregend, ofwel was grond nat van vochtigheid. Voorlopig ga ik dus nog niet sproeien, zeker gezien ze vanaf woensdagavond terug enkele dagen regen geven.

Ons gras is geaaid op 9/10. Ik lees in voorgaande reactie iemand die amper 4 dagen ervoor heeft gezaaid en nu al resultaat ziet... oei, dan hoop ik dat het bij ons ook stilaan begint te komen want hier nog niks te zien :-(
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Geduld is een schone deugd !  Allé man, amper een week geleden nog maar !
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Beste pennywie

Gazoninzaai, net zoals plantjes en bomen , is geen exacte wetenschap. Soms heb je niets voorbereid en zomaar wat graszaad uitgesmeten dwars tegen alle regels van goed vakmanschap in, heb je een prachtige kieming en een volle grasmat. En soms heb je alle regeltjes en tips gevolgd, heb je het zelfs laten inzaaien door de vakman die alle apps en electronische hulpmiddelen heeft gebruikt en heb je een armtierig pover gazonneke.

Veel hangt af van onze natuur: Het weer, de temperatuur, aantal uren zonlicht, hoeveelheid regenwater, de manier waarop deze regen valt, klettert het luchtbellekes of is het muggepiskes? Maar ook de bodem is van belang voor een goede fijne, sterke grasmat. Zit je op zand of zit je op leemgrond of kleigrond? En dan kijken we even naar de textuur van onze bodem en de vrije opneembare meststoffen. 

En dan mag je alles nog in ' t oog houden, op een bepaald moment is de natuur die beslist.

Dus zoals charel zegt: geduld.

Meer nog: 

Ik hoop dat deze warme temperaturen van oktober zich toch nog zeker een week of 3-4 aanhouden. Onmogelijk ik weet het, maar als je gras NU kiemt met deze warmte en die hoge temperatuur stuikt volgende week naar beneden... dan is je graszaad om zeep. Je net gekeiemd gras is stommesweg niet afgehard om deze koude te verdragen. Als je gras  nu nog niet gekiemd is mag je je gelukkig prijzen. De kieming zal niet onder extreme omstandigheden plaats vinden en je grasmat heeft nog kans om afteharden.

Je ziet, natuur beslist.
 

pennywse

Lid
Lid geworden
9 okt 2017
Berichten
233
Waarderingsscore
5
Punten
18
lukanar zei:
Als je gras  nu nog niet gekiemd is mag je je gelukkig prijzen. De kieming zal niet onder extreme omstandigheden plaats vinden en je grasmat heeft nog kans om afteharden.

Niet onder de huidige warme toestand (voor deze tijd van het jaar).
Maar dan toch wel binnenkort als het kouder wordt en dat is dan toch ook "extreme omstandigheid" (gezien bodemtemperatuur mogelijk reeds onder 10 graden zakt)?
 

jan88

Nieuw Lid
Lid geworden
13 feb 2015
Berichten
61
Waarderingsscore
0
Punten
6
Lukanar,

 

Wij hebben 3 weken geleden onze gazon ingezaaid. Door de zachte temperaturen, in combinatie met regelatig wat regen, kwam ons gras vrij snel uit.

Ondertussen is het gras ongeveer 5 a 6 cm en begint de gazon volledig dicht te groeien.

Het gras is nog te dun en te kort voor een maaibeurt.

Ondertussen is de grond wel opnieuw vrij droog aan het worden. Is het aangeraden om bij dit weer te sproeien? Volgens de lokale voorspellingen zal het pas vrijdag gaan regenen en blijven de temperaturen morgen en woensdag toch nog vrij hoog?

Kan dit nog een positieve boest geven?

Of is dit overbodig aangezien het gras al gekiemd is?

 

Bedankt
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Als het gras een hoogte heeft van 5-6 cm en voldoende dicht gegroeid, waarom zou je dan niet mogen maaien? 

... opnieuw vrij droog ... 

Wat is vrij droog?

Vrij droog op een zandgrond is iets heel anders dan op een klei- of op een leemgrond. Maak eens een putje van 30x30x30 en kijk tot hoe diep die droogte zit? Voel eens aan de bodem, is die plakkerig of niet? 

Zit er in de bodem veel humus die het water kan vasthouden of juist niet? 

Ik durf dus echt niet van op afstand zeggen dat jullie vrij droge grond nog moet besproeid worden of niet. Ik zie zelfs niet hoe het jonge gras er bij staat.
 

pennywse

Lid
Lid geworden
9 okt 2017
Berichten
233
Waarderingsscore
5
Punten
18
lukanar zei:
IAls je gras  nu nog niet gekiemd is mag je je gelukkig prijzen. De kieming zal niet onder extreme omstandigheden plaats vinden en je grasmat heeft nog kans om afteharden.

Hoe merk je als je gras gekiemd is?
Pas als je groene schijn ziet of kan je dit vroeger al merken?

Zodra de kieming is gestart, moet er dan op elke droge dag worden gesproeid?
Of enkel als de grond enkele dagen op rij droog aanvoelt (in huidige periode bijna ondenkbaar)?

Momenteel nog niet gesproeid en ze geven vanaf woensdag bijna dagelijks regen.
Volgens mij ga ik niet hoeven te sproeien (ondanks dat er weinig water in koffietas komt momenteel
regular_smile.png
)
 

pennywse

Lid
Lid geworden
9 okt 2017
Berichten
233
Waarderingsscore
5
Punten
18
UPDATE:

Het gras begint erdoor te komen. Ik zie al kleine grassprietjes en een groene schijn over het gazon.
Ideaal, gezien grond nog vochtig staat en er vanaf morgen enkele regendagen zijn.
Het sproeien hoef ik dus voorlopig nog steeds niet te doen.

Valt mij wel op dat sommige stukken (aan zijkant) minder gras hebben. Is dit normaal en kan dit gras er later nog doorkomen? Of is het dan gewoon onvoldoende gezaaid op deze stukken?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Je ziet nog geen 17 uur later... wonder boven wonder: ik zie een groene schijn en echt, dat gras begint door te komen!

Je ziet, hier op t forum we weten wanneer we moeten zeggen : geduld. 

En dat er aan de zijkant nu wat minder doorkomt, is gans normaal. Iemand met ervaring zoals je tuinman, weet dat hij aan de zijkanten iets dikker het zaad moet gooien om juist er voor te zorgen dat de zijkanten 'dik' staan. Bij het zaaien, water geven, temperaturen worden de zijkanten soms wat verwaarloost.  Maar dit gaat ons te ver leiden. 

Deze zijkanten komen wel goed... als je na 2 weken nog geen gras hebt dan heeft je tuinman hier tegen de 'regeltjes ' gezondigd en niet 'dikker' gesmeten. Maar dan zaai je dit even door, duurt nog geen uurke.

Volgende stap is er nu voor te zorgen dat je zo weinig mogelijk stapt op die gazon, en als het moet , steeds met een platte voet je stappen zetten. Opletten met water geven dat de jonge plantjes niet verzuipen.

Wachten tot het gras circa 6-8 cm hoog staat en dan afrijden met een maaier tot op een hoogte van cc 4 cm. Kan zijn dat je dit niet meer kunt voor de eerste winterdag. Gene paniek , in het voorjaar dan. Opletten tijdens vorst, sneeuw zeker niet over de jonge gazon gaan, lopen, voetballen, ravotten.

Maaier; de natte droom van elke tuinarchitect- aannemer: Maai met een ransom kooimaaier. Deze snijdt het gras netjes op gilettemeskes af. Meer voor ieders bek zal het met een cirkelmaaier moeten, deze rukken het afgesneden deel af. Zeker niet met een zelftrekkende of zitmaaier afrijden voor de eerste keer !!!

Ik haat dit : wij hebben dan bloed zweet en tranen gestort om voor onze klant een pelouzeke te leggen zo zacht en zo egaal als hetkontje van een blondje en dan staat het gras 10 cm hoog en zet dien oelawapper een zitaaier erop van pakweg 300 kg tegen volle vitesse. De klotten vlogen alle kanten uit. BLIJF WEG met de zitmaaiers!

Na de eerste maaibeurt wordt er geweld met een GESLOTEN rol, weet je nog dat ik in de eerste berichten sprak van en openrol? Awel nu , dat het gras pakweg 6 cm haag staat en goed geworteld mag je wellen met een gesloten rol. Dit is om het gras beter te laten uitstoelen maar ook om de wortels vaster te drukken.

Na deze bewerkingen mag je het gras maaien op de gewenste hoogte. Ik raad 3-4 cm hoog als minimum aan. Bij extreme droogte in de zomer wordt er dauw opgenomen via de bladsteel en zo getransporteerd naar de wortels. Dus groener gras in de zomer.

luk

green is the color om het zo maar eens te zeggen.

 

 
 

pennywse

Lid
Lid geworden
9 okt 2017
Berichten
233
Waarderingsscore
5
Punten
18
lukanar zei:
Je ziet nog geen 17 uur later... wonder boven wonder: ik zie een groene schijn en echt, dat gras begint door te komen!

Je ziet, hier op t forum we weten wanneer we moeten zeggen : geduld. 

En dat er aan de zijkant nu wat minder doorkomt, is gans normaal. Iemand met ervaring zoals je tuinman, weet dat hij aan de zijkanten iets dikker het zaad moet gooien om juist er voor te zorgen dat de zijkanten 'dik' staan. Bij het zaaien, water geven, temperaturen worden de zijkanten soms wat verwaarloost.  Maar dit gaat ons te ver leiden. 

Deze zijkanten komen wel goed... als je na 2 weken nog geen gras hebt dan heeft je tuinman hier tegen de 'regeltjes ' gezondigd en niet 'dikker' gesmeten. Maar dan zaai je dit even door, duurt nog geen uurke.

Volgende stap is er nu voor te zorgen dat je zo weinig mogelijk stapt op die gazon, en als het moet , steeds met een platte voet je stappen zetten. Opletten met water geven dat de jonge plantjes niet verzuipen.

Wachten tot het gras circa 6-8 cm hoog staat en dan afrijden met een maaier tot op een hoogte van cc 4 cm. Kan zijn dat je dit niet meer kunt voor de eerste winterdag. Gene paniek , in het voorjaar dan. Opletten tijdens vorst, sneeuw zeker niet over de jonge gazon gaan, lopen, voetballen, ravotten.

Maaier; de natte droom van elke tuinarchitect- aannemer: Maai met een ransom kooimaaier. Deze snijdt het gras netjes op gilettemeskes af. Meer voor ieders bek zal het met een cirkelmaaier moeten, deze rukken het afgesneden deel af. Zeker niet met een zelftrekkende of zitmaaier afrijden voor de eerste keer !!!

Ik haat dit : wij hebben dan bloed zweet en tranen gestort om voor onze klant een pelouzeke te leggen zo zacht en zo egaal als hetkontje van een blondje en dan staat het gras 10 cm hoog en zet dien oelawapper een zitaaier erop van pakweg 300 kg tegen volle vitesse. De klotten vlogen alle kanten uit. BLIJF WEG met de zitmaaiers!

Na de eerste maaibeurt wordt er geweld met een GESLOTEN rol, weet je nog dat ik in de eerste berichten sprak van en openrol? Awel nu , dat het gras pakweg 6 cm haag staat en goed geworteld mag je wellen met een gesloten rol. Dit is om het gras beter te laten uitstoelen maar ook om de wortels vaster te drukken.

Na deze bewerkingen mag je het gras maaien op de gewenste hoogte. Ik raad 3-4 cm hoog als minimum aan. Bij extreme droogte in de zomer wordt er dauw opgenomen via de bladsteel en zo getransporteerd naar de wortels. Dus groener gras in de zomer.

luk

green is the color om het zo maar eens te zeggen.

Bedankt voor je professionele uitleg!
Gras afrijden ging volgens onze tuinman inderdaad pas nodig zijn vanaf voorjaar.
Maar we dachten ons wel een zelftrekker te kopen. Kan dit echt zoveel kwaad? Een zitmaaier lijkt mij in het begin inderdaad niet aangeraden (gaan we ook niet kopen), maar een zelftrekker leek me geen probleem.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan