• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gazon-klaar maken van grond :egaliseren met rotorkopeg ?

Beelzebub

Lid
Lid geworden
19 mrt 2006
Berichten
461
Waarderingsscore
0
Punten
16
Nudat de kraanman alles verspreid heeft en ietwat gelijk heeft gelegd begin ik mij stillekes voor te bereiden op het zaaien van mijn gazon..



Hoe ga ik nu best te werk om een zo egaal mogelijk grasperk te bekomen?



Ik veronderstel dat ik eerst een aantal weken wacht om de grond te laten zakken...en dan had ik gedacht te bemesten met verwerkt gft-afval (hoeveel? hoe dik trouwens ?) en er dan met een rotorkopeg over te gaan.



Maar ik twijfel een beetje : gaat die rotorkopeg er voor zorgen dat mijn gazon biljartvlak komt te liggen of wat mag ik daar eigenlijk van verwachten.



Alle tips en ervaringen ivm rotorkopeggen en egaliseren van grond zijn welkom (evenals hulp :) )
 
Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
2.216
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb een 6 tal weken gewacht na het nivileren van de grondwerken en dat was blijkbaar veel te kort :lol:



Ik heb mijn (en van de buurvrouw) alles gefreesd en dan een palt in de lengte in twee gezaagd, een touw eraan en dat over het gefreesde terein gesleept, dit nivileerd eigenlijk heel erg goed (wel lastig en gaat alleen met droge goede grond, geen natte kleitoestanden).



De grond was aangevoerde teelaarde van de grondwerker en daar heb ik enkel nog een meststof van DCM in gefreesd (speciale meststof voor zaaien) gras gezaaid en groeide als gek, staat heel mooi, maar in de loop van de tijd (toch enkele maandennadien) is het hier en daar toch nog een beetje verzakt, maar ik kan er wel mee leven.



Echter wil je een biljartlaken, ik denk dat je langer zal moeten wachten of een hele zware rol gebruiken (ik had zo'n watergevulde van 100Kg)
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
veel hangt af van de grondsoort.

maar ook van het afgewerkt resultaat dat de kraanman heeft geleverd

wachten met deze regenbuien is inderdaad de boodschap,



gebruik van rotoreg,

de grond moet zeker droog liggen anders slempt hij zowieso dicht en krijg je het niet geegalisseerd.

grond moet ook los liggen, wil dus zeggen dat je na het spreiden van compost ( cc 3m³/100m² )deze cc 15/20 cm onderfreest.

belangrijke vraag, heb je al ooit met een rotoreg gewerkt?

is deze rotoreg voor achter een tractor of voor achter een motoculteur?



ik leg even het gebruik uit voor de combi, rotor + motoculteur

de eerste maal rijd je met de afstelling waarbij je de rotortanden op een diepte van cc 10 cm plaatst en je de egalisatieplaat afsteld op een stand waarbij je ongeveer 1 kruiwagen grond kunt meepakken,

duwen op de stuurboom is grond meesleuren

lichten van de stuurboom is grond deponeren

machine enkel in balans houden is grond spreiden

let er dus op, als je een machine huurt hef je de stuurboom iets op en met één vinger moet de machine in evenwicht zijn, is dit niet het geval, draai om en huur een ander



je moet wel oog hebben van hoe dat het profiel moet liggen.

in deze stand blijft je rijden tot je tevreden bent over het resultaat.

dan ga je de rotortanden zo afstellen dat je ongeveer 2 cm in de grond freest en je plaatst de egalisatieplaat hoger zodat je ongeveer 2/3 troeffels grond meeneemt.

lichte druk op de stuurboom naar beneden, zodat de rol achteraan de grond vastlegt( druk van de machine op de rol is dan 400kg)

profiel controleren

en opnieuw rijden tot je tevreden bent,

Daar er gewerkt wordt met een open wafelrol kan je direct inzaaien en het graszaad met de rotoreg inwerken, hierbij haal je de tanden omhoog zodat ze nog maar 1 cm de grond ingaan en plaats je de egalisatieplaat zo hoog dat er geen grond wordt meegevoerd.

de koppen en bandensporen even wegwerken met een fijne hark en .. klaar



luk



oja, het graszaad na het zaaien niet meer rollen met een gesloten rol, deze taak wordt gedaan door de open wafelrol.

Waarom?

door het wafelpatroon krijg je een open structuur van de grond zodat bij regen deze kan doordringen in de ondergrond en spoel je graszaad niet weg en de grond kan niet dichtslaan

bij hevige zonneschijn zorgt het wafelpatroon voor minuscule schaduwplekjes waar de jonge kiemen van kunnen profiteren

bij winderig weer ligt het graszaad beschut en wordt niet bij de gebuur geblazen

zware gesloten rollen ( meer dan 300 kg) gebruiken werkt in de hand dat de toplaag van de grond verdicht zodat met der tijd er een groeiachterstand komt in het gazon die je dan weer moet oplossen met een prikrol



wil je nog meer weten?

dan hoor ik je wel
 

Beelzebub

Lid
Lid geworden
19 mrt 2006
Berichten
461
Waarderingsscore
0
Punten
16
lukanar wrote:
belangrijke vraag, heb je al ooit met een rotoreg gewerkt?



Neen, anders had ik natuurlijk deze vraag ook niet gesteld :)



Quote:
is deze rotoreg voor achter een tractor of voor achter een motoculteur?



Ik zou der enen huren , dus denk achter nen motoculteur



Quote:
wil je nog meer weten?

dan hoor ik je wel



Geef jij demonstraties ook ? :)
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Beelzebub wrote:
lukanar wrote:
belangrijke vraag, heb je al ooit met een rotoreg gewerkt?



Neen, anders had ik natuurlijk deze vraag ook niet gesteld :)



Quote:
is deze rotoreg voor achter een tractor of voor achter een motoculteur?



Ik zou der enen huren , dus denk achter nen motoculteur



Quote:
wil je nog meer weten?

dan hoor ik je wel



Geef jij demonstraties ook ? :)



1 voor alles is het de eerste keer

2 motoculteur is handiger

manueel , gazon tot een 250m²

motoculteur , gazons tot ongeveer een 2000m² (organische vorm)

tractor , vanaf 2000m² , kleiner kan als het stuk recht op recht is

3 ja, hopelijk binnen een week of twee :lol: :lol: :lol:

maar peins dat je eerder bij jouw bedoelt :wink:



luk[/quote]
 

kingskawn

Lid
Lid geworden
5 jul 2007
Berichten
249
Waarderingsscore
0
Punten
16
lukanar wrote:
1 voor alles is het de eerste keer

2 motoculteur is handiger

manueel , gazon tot een 250m²

motoculteur , gazons tot ongeveer een 2000m² (organische vorm)

tractor , vanaf 2000m² , kleiner kan als het stuk recht op recht is

3 ja, hopelijk binnen een week of twee :lol: :lol: :lol:

maar peins dat je eerder bij jouw bedoelt :wink:

luk



Wij gaan volgend jaar beginnen met ons gazon aan te leggen, daarvoor is het nu te laat.

Hoe zou jij ons aanraden van te beginnen. Het is rond de 2200m² en ik heb al iemand aangesproken die mij een offerte gemaakt heeft om alles te doen. De totaalprijs zou zo'n 600euro zijn om van A tot Z te werken.



De tuin hoe hij er nu bij staat is met gaten omdat een groot stuk ingepalm was door een paard en de andere helft was tuin maar heeft ook zijn beste jaren gehad. Nu wil ik alles laten omploegen en er terug een deftig gazon van hebben.



Hoe zou ik het moeten doen?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
waarom is het nu telaat?

je kan tot mei /juni afhankelijk van het weer, je gazon inzaaien

Indien een paard heeft gelopen over de grond zou ik sowieso aanraden om te laten diepspitten met kraan.

paarden slaan de grond dicht zodat je in de bovenste laag blijft zitten met hangwater wat niet door de vaste laag kan , dus breken

werkwijze zie boven



luk
 

kingskawn

Lid
Lid geworden
5 jul 2007
Berichten
249
Waarderingsscore
0
Punten
16
lukanar wrote:
waarom is het nu telaat?

je kan tot mei /juni afhankelijk van het weer, je gazon inzaaien

Indien een paard heeft gelopen over de grond zou ik sowieso aanraden om te laten diepspitten met kraan.

paarden slaan de grond dicht zodat je in de bovenste laag blijft zitten met hangwater wat niet door de vaste laag kan , dus breken

werkwijze zie boven



luk



Ah diepspitten, nog iets dat ik niet ken, effe opzoeken. Klinkt wel duur :lol:



Ik vreesde dat het te laat zou zijn omdat de grond nog 'geprepareerd' moet worden. Eerst al het gras met roundup besproeien om alles weg te hebben. Overblijvende boomwortels wegkrijgen (ondermeer wortel van 1m omtrek stam treurwilg)
 
Lid geworden
2 mei 2006
Berichten
1.111
Waarderingsscore
0
Punten
0
Even oud topic bovenhalen..



Eergisteren gefreezd, in 2 richtingen en er compost ondergedraaid.

Daarna met de rotoregg+motoculteur egaal gemaakt.

De grond lag erg droog. Wafelpatroon is nauwelijks te zien.

Daarna manueel met de hark nog massa's stenen en takjes en onkruidresten verwijderd.

Motoculteur met rotoreg is niet meer in ons bezit (was gehuurd voor 1 dag en alles op 1 dag lukte niet)

Nu twijfel:

Nog rollen met een "gewone" rol of niet ?



Of kunnen we nu direct zaaien en onderharken met de hand ?
 

Bungoo

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
1.018
Waarderingsscore
0
Punten
36
vorige week ook een stuk gezaaid (het stuk waar de hond zit, dat was er nog niet van gekomen)



1) onkruid uitgetrokken en afgevoerd

2) 3 keer omgereden met de motoculteur

3) effen gemaakt

4) gerakeld en nog stenen en takresten uitgehaald op die manier

5) getold

6) gras gezaaid

7) omgerakeld

8) getold

9) tot nu toe elke avond water gegeven tenzij als het regende (1 keer dus nog maar neit)



kmoet zeggen, het is nu anderhalve week gezaaid en het komt toch al mooi en egaal op





groot verschil, de vorige keeer heb ik een serieus stuk voor de zomer gezaaid, en toen had ik veel meer bomen en vuiligheid die mee opkwamen omdat in die periode de zaden verspreid worden, nu heb ik dit veeeeel minder





o ja, rondom rond de afsluiting heb ik op een 5-10cm diep een kippendraad van een meter breed ingegraven, op die manier kan de hond geen putten maken.
 
Lid geworden
2 mei 2006
Berichten
1.111
Waarderingsscore
0
Punten
0
Klaar met aanleggen

Ik kan alleen maar zeggen dat zo'n rotoreg een absolute aanrader is.



Grond egaliseren met de hark is vreselijk zwaar, toch voor grotere oppervlakten. De eerste poging daar ben ik 3 dagen bezig geweest om nu te doen met de rotoregg op een uur of 2.
 

pva

Lid geworden
26 okt 2006
Berichten
41
Waarderingsscore
0
Punten
0
het gazon zou dit najaar moeten in orde komen

er staat momenteel vanalles op (kweekgras en andere onkruiden)



mijn planning:

- 2de of 3de week van augustus: roundup sproeien op totale oppervlakte (of moet dat al eerder?)

- 2de week september: locale boer of loonwerker laten spitfrezen op het gedeelte (+-1600m²) waarop eerder dit jaar een berg (+-250m³) 'uitgegraven keldergrond' is opengestoten, ie veel geelachtige zandhoudende grond met beetje leem in (laten wegvoeren was te duur... 2500 euro aub)

--> dit deel zal nadien een weide of bloemenweide of zo worden, niet echt gazon

--> bedoeling is die 'slechte' keldergrond (ligt 10cm to 25cm dik) onder te mengen met de goeie grond (35cm dik, jarenlang bewerkte akkergrond) die er nu onder ligt. Ik hoop dat dit lukt met die spitfrees. Moeilijkheidsgraad: er staan redelijk veel (kleine) bomen op (wel met minstens 4a5meter telkens tss, maar verspreid, en niet op een lijn)

--> dit deel heeft hoog onkruid erop (+- 25-45cm => is dat geen probleem voor die spitfrees? 't is dan wel kapotgespoten, maar die dode stukken zijn wel lang)

- 2de week september: het gedeelte dat gazon zal worden laten bewerken met rotoreg (+-2200m²). Dit deel is bovenaan de goeie akkergrond (er ligt geen slechte bovenop), en is nabij de woning kort gehouden.

- Hoeveel keer zou een tractor met rotoreg over het land moeten trekken om een mooi resultaat te bekomen? de grond ligt nu al redelijk goed, en er zijn enkel maar een paar lichte glooiingen (dieptes komen voor, maar geen putten van meer dan 20cm diep)

- ik denk dat er rotoreggen bestaan die ook ineens het graszaad kunnen inzaaien, en als beschikbaar bij locale boer denk ik ook dat toe te passen. (ik neem aan dat dat dan gebeurt bij de laatste keer erover gaan met de rotoreg)

- welke grassoort is aan te raden als gazongras? 'sportgras' wordt dikwijls vermeld, maar is dat dan best merk x of y? of andere en betere soort? wat is de juiste benaming?

- is traaggroeiend gras iets om te overwegen? of overroepen?

- de 'weide': zou ik nog eens moeten nagaan of dat dan een ander soort gras is of hetzelfde.

- ik heb begrepen dat aanrollen met gesloten rol niet gewenst is als rotoreg gebruikt wordt: of is dat alleen maar indien die rotoreg een wafel-patroon laat (of is dat een domme vraag en zijn er uberhaupt alleen rotoreggen die zo'n wafelpatroon laten?)

- aanrollen met gesloten rol als gras al 4cm hoog staat mag wel las ik, maar is dat nodig? want de oppervlakte is nogal groot, en dat zal wel niet meer met de tractor kunnen op die moment => nodig of niet? voordeel/nadeel?



- een probleem dat ik ook misschien ergens moet oplossen (eind aug) is het volgende: het terrein komt op een merkwaardige manier nat te staan na veel regen. Ik kan als het ware in het midden een scheiding trekken, waarbij de linkerhelft droog is (geen plassen te zien), en de rechterhelft lijkt wel verzopen (veel plassen, zeker dit voorjaar, minder sinds april). Die plassen verdwijnen indien de dag nadien geen regen valt, tegen het einde van die 2 dag (of die nacht). Ik heb geen idee wat ik best doe met dat fenomeen. 5cm Rijnzand laten onderfrezen op die natte helft is mijn huidig idee. Geen idee of het nodig is om een drainering te leggen (is een klus van aardige omvang). Een overweging die ik had was om op enkele plaatsen een verticaal gat te boren van 20cm diameter en 2 meter diep, en dat te vullen met betongrind (tot 60cm van grondoppervlak). Maar, nodig? nuttig? aan te raden?

- een open vraag is ook: compost (3cm dik) onder laten frezen op het gazon-gedeelte? of is rijnzand beter op zandhoudende grond met leem in (de grond is van het soort dat bij regen dichtslaat, en in de zomer keihard is)? of beide toepassen? is compost van ecowerf OK om toe te passen? of af te raden?





graag jullie bedenkingen en raad bij deze onderneming

alvast bedankt
 

pva

Lid geworden
26 okt 2006
Berichten
41
Waarderingsscore
0
Punten
0
ok, plan is:

5cm dikke laag rijnzand + 3cm compost van ecowerf over terrein uitspreiden, en onderfrezen

geen drainering steken

ipv september denk ik te wachten tot oktober om rotoreg egalisering uit te voeren + speelgazon te zaaien



bedenking:

er staat nu onkruid (kweekgras, paardestaart, etc) op de grond. Moet ik dat kapot sproeien, laten frezen, en dan een tijdje zo laten liggen (enkele weken), vooraleer de bewerkingen van vorige post te doen (ie. de rijnzand en compost uitspreiden en onderfrezen + rortoreg egalisering + gras zaaien)?

want die kapotgesproeide onkruiden moeten mss eerst nog wat vergaan in een ondergefreesde bodem?



ook: roundup is ok voor zulke hardnekkige onkruiden? die paardestaart lijkt niet kapot te krijgen...



alvast bedankt
 
Lid geworden
2 jan 2009
Berichten
3.425
Waarderingsscore
1
Punten
0
Let op met wachten tot oktober hoor. September is ideaal en dan geef je de graszaden de kans om mooi te kiemen en uit te groeien. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker dit gaat worden en wat nog erger is: in oktober kan je al last hebben van nachtvorst en is al je werk voor niets geweest.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
- spuiten in augustus , dan is het best om de grondwerken 7 à 10 dagen later uit te voeren.

- kelder grond is opengespreid (10 à 25cm)over de goede grond. slecht. je had beter deze keldergrond onder de goede grond laten zetten met behulp van kraan. Grond afkomstig vanuit een kelder heeft niks maar dan ook niks van humus, bodemleven of voeding in zich.

-spitfrezen gaan maar tot een diepte van 20 à 25 cm, in zandgrond kan dit tot 30 cm. gerbuik beter een kraan om te laten spitten ( en tevens de keldergrond naar onder laten brengen) of een zware spitmachine.

- onkruid voor het spuiten, eerst maaien en afvoeren dnn pas grondbewerking.

- frequentie rotereggen is afhankelijk van het beoogd resultaat , kan op 2 keer in orde zijn, maar ook pas na -tig keer.

- meeste boeren hebben geen zaai-rotereg combinatie, deze vind je bij tuinaanleggers.

- grassamenstelling is afhankelijk voor wat het doel is: speelgazon, zicht gazon, siergazon, engelse gazon EN afhankelijk van de grondsamenstelling. algemeen, hoe meer verschillende grassoorten, hoe beter.

- traaggroeinde grassamenstellingen bestaan, maar het assortiment grassoorten is beperkter.

- weide is niet hetzelfde als een gazon en is ook weer niet hetzelfde als een bloemenweide. alleen al het bemestingadvies is al kilometers verschil.

- rotereggen ( specifiek voor gazonaanleg) werken altijd met een open, wafelrol. Deze die gebruikt worden in de tuinbouw hebben een gesloten rol, zijn dus ook minder geschikt voor gazonaanleg.

- aanrolen van jonge gazon bij 4 cm hoogte, is het beste. Die vind je ook in motoculteur versie.



1600 m² is nu niet direct de oppervlakte om met landbouwtractoren van 100 en meer pk op te werken. deze oppervlakte kan ofwel met tuinbouwtractoren ( tot 50pk) of zelfs motoculteurs aangepakt worden. Hou je wel rekening mee dat zo'n combinatie landbouwtractor + spitfrees cq rotereg een lengte heeft van cc 8 m en een breedte van 2 tot 3 meter? Hoe ga je de wenden aanpakken?



- gebied van de plassen is dit het keldergrond terrein?

zoek eerst uit hoe dit komt voor je met de rest begint.

rijnzand is een mogelijke oplossing maar ik ben hier geen voorstander van ( zie andere topics) er zijn betere alternatieven ( copron, vivisol, compost) zoek eerst de oorzaak dan de oplossing.

werk met de natuur, gebruik de natuur in je voordeel. Breng bodemleven in de grond zodat het natuurlijk proces van humus , water- en luchthuishouding, bodemstructuur en bodemtextuur in stand wordt gehouden.

- compost , hoeveelheid is afhankelijk van de bodemanalyse. Neem dus een bodemstaal en laat dat analyseren.





luk
 

pva

Lid geworden
26 okt 2006
Berichten
41
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de raad.



Vooraleer over te gaan naar kraanwerken: zou er een andere mogelijkheid zijn?

Die berg keldergrond die nu opengestoten ligt heeft eerst 4 jaar op een hoop gelegen. Weet niet of dat iets uitmaakt?

Ontstaat er op zulke tijd mss geen bodemleven? Kan een bodemanalyse dit uitwijzen?

Op de plaats waar ie nu open ligt komt vanalles uit (onkruid).

Het zal wss een weide worden op die plaats. Wat zijn dan de mogelijkheden om die grond te voeden zodat het een goeie grond wordt? meststoffen infrezen? compost? beer? turf? etc? of kan dat niet, goeie grond ervan maken?



Die waterachtige oppervlakte, dat is op het terrein waar de goeie grond bovenaan ligt, en dus gazon moet komen. graszaad: DCM activo - speel en sportgazon lijkt een mogelijkheid. Hebben jullie daar ervaring mee? Of andere aan te raden?

Het is precies wel veel beter geworden sinds die berg grond -die hellingsgewijs beetje hogerop lag- opengestoten is. Mss had die wel een invloed hierop (waar een berg ligt kan geen water in grond gaan wss). Oppervlaktewater is nu op max halve dag weg.



De wenden? geen idee. terrein is +30meter breed en 75m lang --> niet voldoende?

moet die tractor/rotoreg in 1 richting rijden, of moet die zowel in breedte als lengte richting rijden?

't is wel zo dat ik een motoculteur zal nodig hebben voor naast het huis, tractor kan daar niet. Die dingen worden verhuurd?

Zou ook wel eens willen weten wat dit zou kosten indien ik een tuinaanlegger dat zou laten doen. Bestaan hier richtprijzen voor?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
spitten met kraan geeft de beste resultaten

indien de grond uit kelders wordt hergebruikt is het best om deze te stockeren in ruggen ( cc 1.5 m hoog en 4à 5 m breed, lengte onbepaald) juist om na x antal jaar het bodemleven te aktiveren.Indien dit gestockeerd is in een berg zal dat trager gaan.



als je goede grond wil, zal je toch een bodemstaal moeten laten analyseren.

... of ga je ook je huis metsen zonder een goede fundering???



waterachtige oppervlak, ik vermoed dat dit veroorzaakt is door dichtslempen van de bovenlaag door het berijden met zware machine's , dus openwerken, dus kraanwerk.



oppervlak30x75, zijkanten woning , ik stel volgende machines voor

kraan van cc 4 ton voor het diepspitten, herstellen van de grondlagen en gelijkleggen

motoculteur met rotereg 15/20 pk, kan je huren, werk in alle richtingen, breedte, lengte en diagonaal

voor uitvoeren compost, wiellader 1.5 ton ( samen met kraan of voor het kraanwerk



prijzen, offerte's aanvragen



luk
 

pva

Lid geworden
26 okt 2006
Berichten
41
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het terrein waarvan de rechterhelft water op het oppervlak blijft (bleef) staan is eigenlijk reeds diepgespit.

Het terrein was nl bereden door enkele vrachtwagens met materiaal, elk +- 20ton zwaar (nota: niet alle bouwmaterialen gingen langs daar): kraan heeft er gereden ten tijde van uitgravingen kelder, betonpomp heeft daar gestaan om betondek te leggen (met aanvulling van een heel aantal betonmixers, maar die kwamen niet tot op dat stuk dat nu 'waterig' is), 3x levering betonblokken, 2x levering betonnetten, 1x welfsels, 1x daktimmer, 2x 12ton dumper met gebroken beton.

Toen de bouw +- af was (juni2007), heb ik een grondwerker opdracht gegeven om:

1: de bovenste 10 cm af te schrapen (laag met hier en daar een restant aan stenen, overgrote deel was eraf natuurlijk)

2: dan volgende laag van 30 cm (welke goeie grond was) er af halen, en bij op den hoop goeie grond leggen

3: dan de berg slechte keldergrond uitspreiden over dat uitgehaalde terrein (30-40cm dik)

4: tenslotte de berg goeie grond uitspreiden over de vorige laag (30 cm dik)



De aangereden grond is dus minstens 40 cm uitgehaald, wat denk ik overeenkomt met een diepspitting (diepspitten = 40cm, las ik elders op dit forum).



Mss belangrijk detail: toen ik een jaar later een deel grond terug uitgroef in dit dezelfde terrein (terras), kwamen we een onaangename geur tegen (rottende planten denk ik), en de grond leek wel één massief (geen korrelige substantie, maar elke schup leek wel één klomp zonder gaten, luchtbellen, of andere dingen). De grond leek soms op een soort semi-droge dichtgeslempte kleimassa, zonder de verwachte granulariteiten.



Dat die laag aangevulde grond van 6/2007 zich nog moest 'zetten', had ik wel verwacht (verzakkingen bvb). Daarom nu pas gazon aanleggen.

Zou die 'zetting', en die verdwenen berg slechte grond (opengestoten dd mar2010), geen positieve invloed kunnen hebben op die waterige oppervlakte? 't is wel droog geweest sindsdien, maar die enkele dagen in apr-mei met veel regen resulteerden niet meer zo erg in die waterige oppervlakte (water was weg in halve dag).

Moet er ook bijzeggen: dat water bleef staan waar er enkele verzakkingen waren. Mss zou het er niet geweest zijn als die verzakkingen er niet waren.



Ik ga jouw advies volgen en die copron/vivisol eens checken, en ik ga compost toevoegen (boer kan infrezen tot 50cm denk ik). Rijnzand ga ik niet doen. Bodemanalyse volgt (zowel van het 'gazonterrein' als van het 'weideterrein'). Op wat moet ik daarbij letten om te weten welke van die 2 producten ik moet infrezen? Of is het sowieso ok om alle drie te doen? ps: Ik vind die producten niet op site van dcm, weet dus niet wat elk doet, heb je een linkje?



thx again.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
http://be.dcm-info.com/BENL/pro/article.asp?id=132



bij het afschrapen van de teeltlaag (punt 2) van 30 cm is de ondergrond niet gespit. daar zit het probleem (99% zeker), de kraanbak heeft hier een zool gevormd waar alles op blijft hangen.



Om nu echt concreet deze problemen op te lossen moet ik wel de situatie ter plaatsen analyseren ( bodem staal, profielputten, textuur bepaling en drainerend vermogen gaan bepalen)



als je de bodemanalyse binnen krijgt wil ik daar wel even naar kijken wat je verder moet doen. let wel, ze gaan niet zeggen gebruik 5 kg van dit merk of 40 kg van dat merk. ze geven enkel weer welke hoeveelheden je moet gebruiken van dat welbepaald element ( N, P, K, Mg. ...)



luk
 
Lid geworden
2 jan 2009
Berichten
3.425
Waarderingsscore
1
Punten
0
In alle eerlijkheid ten opzichte van TS: zou je je niet beter laten bijstaan door een echte vakman om je terrein in orde te brengen? Ik weet dat dat op dit moment iets meer kan kosten, maar het zal problemen in de toekomst vermijden.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan