Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Gaten gepleisterd gyproc plafond - reno 40

• Tags plafond
  • RenoW

Actief Lid
    Lid geworden
    20 jan 2021
    Waarderingsscore
    62
    Punten
    28
    Situatie: hele hoop gaten (5cm en 10cm) in plafond die terug toe moeten. Plafond opbouw: balken, latjes, gyproc, 1a2cm pleister.

Ik heb er overal al osb latjes achter geplakt. Hier ga ik rondjes gyproc op vijzen van de juiste diameters.

Dit wordt dan gepleisterd met reno 40 (laag van 1 tot 2cm). Snijd ik de randjes best af zodat er een “voegje” is tussen het uitgesneden stuk gyproc en het gat?

moet ik hier gaas gebruiken? Of papier band? Hoe breng ik dat dan aan? Over de randen enkel? Of over heel het gat?

43D66639-5C37-474E-8058-49BC4A0919FC.jpeg

De randen + ook de houten delen behandelen met een fixatie
    Het grootste deel vullen met uw Reno 40 kan maar je kan heden ook deze vullen met een plamuur vulmiddel dat gevuld is met een vezel, bv Dalapro DM60 of de Aquaplast Universal Pro, beide zijn verkrijgbaar in kleine verpakking.

Voor mij is het de papieren voegband die je verlijmd met houtlijm P3 en die je aandrukt met een spackmes zodat de voegband zo dun wordt als een sigarettenblaadje endie je dan nog een brede plamuurlaag geeft.

Bedankt voor de goede raad!

Ik weet niet of ik het helemaal begrijp. Weet je toevallig een foto en / of filmpje die de techniek verduidelijkt? Totale leek 😔

IMG_6531.jpeg

IMG_6530.jpeg

Ter info, zo ziet het er nu uit

Ik heb niet veel kennis van gyproc en bepleistering in het algemeen maar ik zou wel aanraden om gipsplaatschroeven te gebruiken (van die zwarte).

Hmmm zijn inderdaad wel geen gipsplaat, of zelfs rvs schroeven. Wel wirox coating, dus corrosie bestendig? Zou dit problemen geven ivm roest?

Laatst bewerkt:
    Spijtig maar je hebt de foute schroef gebruikt inplaats van de gefosfateerde zwarte schroef.
    Uwe schroeven zijn meer bestemd voor buitenschrijnwerk en het schroeven van terrasplanken waar men het liefst een zo smal kopje ziet.
    Ook zijn de schroeven door de kartonlaag geplaatst en is er zo geen houvast aan het stuk gipsplaatje, de schroef ligt in het gips dat door het schuureffect gaat los komen.
    Best is alle deeltje opnieuw te maken en deze te plaatsen met de juiste type schroef + grove draad (hout). Je kan deze kopen in kleine hoeveelheid bij de DHZ of het internet.
    Gezien er ook een pleisterlaag van 1 à 2cm er bovenop ligt kan je ook 2 diktes schroeven en zo met een dunnere laag vullen.

ok, begrepen. Kleine moeite. Kan ik eigenlijk gewoon tec 7 gebruiken om alles vast te kleven?

Gezien er ook een pleisterlaag van 1 à 2cm er bovenop ligt kan je ook 2 diktes schroeven en zo met een dunnere laag vullen.

Dat zou inderdaad wel gaan. Is dit verkiesbaar boven een dikkere laag pleister?

Ivm die papierband, ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe ik die net moet aanbrengen (gerelateerd: ik snap de werking van zo'n gaas / band niet. Ik begrijp dat het scheuren tegengaat... maar hoe dan juist). Veel instructievideos, maar geen enkele die dit demonstreet. Vul ik het eerst deels met pleister, om dan stukjes band rondom het gat aan te brengen, en daarna te overpleisteren?

ongeveer zo?

1779086852187.png

of moet het eerder zo:

1779087147758.png?

en is er een reden dat je papierband aanraadt, ipv glasvezel?

vele vragen!

bedankt alvast!

Laatst bewerkt:
    Het handelsmerk Tec7 heeft vele producten dus wees voorzichtig indien u zou gaan werken met een montagelijm in cartouche.
    Je schrijft zelf dat je een leek zijt, dus gaf ik mee dat je eventueel twee plaatdikten op elkaar zou kunnen schroeven.
    Het is ook niet nodig schijf per schijf te schroeven, hou die samen en gebruikt een langere schroef, inplaats van te werken met 25mm een 40 of 50mm gipsschroef, grove draad, die meteen door beide plaatjes gaat.
    De OSB plaat is maar houtresten met lijm.
    Ik denk dat een dunne laag vulmiddel voor u iets gemakkelijker zal werken.

Na het vullen van de gaten (stukjes plaat en vulmiddel) verlijm je de papieren voegband met houtlijm D3 er boven op.
    Goed aandrukken met een plamuurmes (luchtledig maken) en laten drogen.
    Morgen leg je daar een dunne laag plamuur over, deze is breder en langer dan de voegband en laat het .
    De voegband leg je over het gat/gaten waarbij de randen zeker onder de band liggen (dus geen randgevallen).
    Je mag indien nodig meerder voegbanden naast elkaar leggen, niet op elkaar.

De papieren voegband is stevige dan een gaas

Het handelsmerk Tec7 heeft vele producten dus wees voorzichtig indien u zou gaan werken met een montagelijm in cartouche.
    Je schrijft zelf dat je een leek zijt, dus gaf ik mee dat je eventueel twee plaatdikten op elkaar zou kunnen schroeven.
    Het is ook niet nodig schijf per schijf te schroeven, hou die samen en gebruikt een langere schroef, inplaats van te werken met 25mm een 40 of 50mm gipsschroef, grove draad, die meteen door beide plaatjes gaat.
    De OSB plaat is maar houtresten met lijm.
    Ik denk dat een dunne laag vulmiddel voor u iets gemakkelijker zal werken.

Na het vullen van de gaten (stukjes plaat en vulmiddel) verlijm je de papieren voegband met houtlijm D3 er boven op.
    Goed aandrukken met een plamuurmes (luchtledig maken) en laten drogen.
    Morgen leg je daar een dunne laag plamuur over, deze is breder en langer dan de voegband en laat het .
    De voegband leg je over het gat/gaten waarbij de randen zeker onder de band liggen (dus geen randgevallen).
    Je mag indien nodig meerder voegbanden naast elkaar leggen, niet op elkaar.

De papieren voegband is stevige dan een gaas
    top, helemaal duidelijk. Bedankt.

@ regis07, ik moet 2 kopse kanten gyproc plaat plamuren, ik wist niet dat houtlijm dunner was, scheelt dit veel ? ... ik heb enkel D2 staan, kan dit ook ? (droge ruimte )

heb intussen al gevonden dat D2 oplost met water, weer iets geleerd

Houtlijm D3 = waterbestendig

ik vermoed dat je deze lijm dan eerst met borsteltje op gipsplaat smeert ?

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan